top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverWim Vos

Kamikaze Sakura finishing pad, finisht volledig hydrofiel

Kamikaze Sakura is een van de weinige polijstpads die de laatste polijststap kan finishen zonder olie en zonder ontvetten. EVA-schuim en de halfronde radiale snijlijnen op het oppervlak van de polijstpad verbeteren de warmteafvoer en de snijscherpte. Glans finishen kan volledig hydrofiel.

Bijzonder kenmerk van deze Sakura finishing polijstpad zijn de lasergesneden (eigenlijk laser gegraveerd), halfronde radiale snijlijnen (splitten) in op het oppervlak. Deze radiale snijlijnen verbeteren de warmteafvoer en de snijscherpte aanzienlijk. Om te voorkomen dat de polijstkorrels te snel breekt, is de juiste oppervlaktetemperatuur van de lak en de polijstpad belangrijk.

Gebruik je het polijstmiddel Ichiban Finishing, dan is het met deze Sakura finishing polijstpad mogelijk om tijdens het polijsten een 'droge' glanzende afwerking te bereiken, zonder oliefilm.

Andere finishing polijstmiddelen leggen een dunne oliefilm op de lak om al te veel wrijving te voorkomen. Er blijft altijd iets van vettigheid op de lak achter na het polijsten en daarom moet je na het polijsten altijd ontvetten met Isopropylalcohol. Het alkalische ontledingswater in het polijstmiddel Ichiban Finishing zorgt er echter voor dat je kunt afwerken met een stevige glans, zonder ontvetten. Het alkalische water in het polijstmiddel maakt het mogelijk om met een vaste ‘droge’ glans af te werken zonder olie of vet. De Sakura polijstpad en het polijstmiddel Ichiban finishen in hydrofiele toestand en het polijstmiddel zelf is eveneens hydrofiel, ontvetten is dan overbodig. Hydrofiel verwijst naar een chemisch deeltje dat aangetrokken wordt door watermoleculen, en de neiging heeft om op te lossen in water. We zijn momenteel met Ichiban en Sakura polijstpads aan het testen op de oude unilak van de VW Golf, zonder blanke toplaag.


Het is Kamikaze gelukt om een optimale vorm te ontwikkelen voor de pad en de radiale snijlijnen (splitten) in het oppervlak

De techniek achter de polijstpad


Het graveren van radiale snijlijnen in het schuim van het polijstoppervlak van de pad, heeft de neiging om bijproducten zoals "wervelsporen" en "polijstsporen" te produceren. Dat zie je heel goed bij Hex Logic of microvezel polijstpads die een verschrikkelijk lelijke en ongelijkmatige structuur op de lak achterlaten. Het is Kamikaze gelukt om een optimale vorm te ontwikkelen voor de pad en de radiale snijlijnen (splitten) in het oppervlak. Na honderden keren proberen is uiteindelijk een eigen methode ontwikkeld om de polijspads uit één stuk EVA-schuim uit te snijden. De polijstpad is rondom ook nog afgeplat om de hoeveelheid polijststof op de omgekeerde straal te verminderen. Een nieuwe gelaagde structuur met twee verschillende hardheidsniveaus is toegevoegd en te herkennen aan de twee kleuren foam aan de zijkant van de pad.


De uitdaging voor een finishing polijstpad is de polijstsporen van de grove correctie in de eerste polijststap optimaal verwijderen en met zoveel mogelijk glans afsluiten

Polijstpasta of compound bevat slijpkorrels, meestal aluminiumoxide. Slijpkorrels gedragen zich als microscopisch kleine snijbeitels. Door de krachten die ontstaan tijdens het polijsten worden slijpkorrels afgerond, wat leidt tot botte punten. Dat veroorzaakt wrijving, warmteontwikkeling en meer druk. Om te voorkomen dat de polijstkorrels te snel breken, is de juiste oppervlaktetemperatuur van de lak en de polijstpad belangrijk. De radiale snijlijnen van de Sakura (kersenbloesem) polijstpad verbeteren de warmteafvoer en de snijscherpte aanzienlijk. Meer druk veroorzaakt korrelbreuk waardoor weer nieuwe snijkanten ontstaan. De polijstkorrel zal steeds opnieuw afbreken en daar worden de nieuwe slijpkorrels ook aan blootgesteld. Het proces eindigt als de polijstkorrels op de juiste wijze volledig zijn afgebroken en het hulpmiddel is verdampt.


De belangrijkste factoren voor een perfecte finishing

1. De prestaties van de polijstmachine zelf.

2. Materiaal, dikte en vorm van de polijstpad. 

3. De eigenschappen en prestaties van de compound.


Alleen wanneer deze drie factoren in harmonie zijn, zal het polijstresultaat optimaal zijn. Kamikaze ontwikkelt producten op basis van kennis van dit evenwicht. Het is een van de weinige bedrijven die polijstproducten met de hand ontwikkelen en produceren, op basis van de eigen ervaring en formulering. Omdat ze zo vaak afwijken van de gebruikelijke poets- en polijstmiddelen kopen we ze om zelf te testen. In Nederland zijn niet alle producten verkrijgbaar en dan bestellen we ze in Engeland.


Een speciale ABS-hars is toegevoegd aan de klittenband en herkenbaar aan de twee kleuren aan de zijkant. Vandaar ook de naam Sakura (kersenbloesem)

Samenwerking met NW China


Er is een speciale ABS-hars toegevoegd aan de klittenband laag, herkenbaar aan de twee kleuren aan de zijkant. Vandaar ook de naam Sakura (kersenbloesem). Het resulteert in stabieler en meer puntsgewijs polijsten. ABS (acrylonitril butadieen styreen) is een sterk en vormvast materiaal, heeft een goede chemische bestendigheid en is slagvast.

De polijstpads zijn ontworpen in Japan maar worden in China geproduceerd door ‘NW China’. Het is algemeen bekend dat Chinese pads nauwkeuriger zijn dan Japanse pads. Daarnaast is er een lijm ontwikkeld die zelfs bij temperaturen boven de 100 graden Celsius niet gemakkelijk loslaat. Zo beschouwd is dit een bijzondere polijstpad die volledig in harmonie is. Met de acht gegraveerde halfronde radiale snijlijnen (één radiaal is de grootte van een middelpuntshoek van een cirkel, waarvan de lengte van de boog gelijk is aan de lengte van de straal (radius). Met het EVA-schuim, ABS-hars en het dieperliggende centrale deel waardoor de pad de neiging heeft zich wat aan het oppervlak van de autolak vast te zuigen. Als je iets bijzonders zoekt moet je deze polijstpad en het Ichiban Finishing polijstmiddel zeker proberen. Wij werken er graag mee.


We kochten die van ons bij:

The Ultimate Finish


Carchemicals


Detailingessentials.nl




31 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page