top of page
Chevrolet Corvette C1 1959 rood met wit.

POLIJSTMIDDELEN OP WEG NAAR DE 
MEESTE GLANS

Polijstmiddelen auto

Een megatest met meer dan 20 verschillende polijstmiddelen. We delen onze Audi A3 en onze VW Golf op in vakken en we vergelijken alle middelen naast elkaar. Alle krassen polijsten we weg en veel middelen behalen gelijke resultaten. Kies maar uit...

Delen op social media

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • TikTok

Sterk corrigerend,
geen marring en perfecte finish.

KENOTEK polijstmiddelen naast elkaar NIEUW.jpg
KENOTEK-polijstmiddelen-achterkanten-flacons-NIEUW.jpg
DSC_0257_edited.jpg
super-heavy-cut-compound-en-raffini-velo

Zware jongens voor diepe krassen.

Twee-krachtpatsers-naast-elkaar-Scholl-S
Sonax-cutmax-6-4-nanolex-cutting-en-medi
Double black envy polish p en s bij DAP
zvizzer-vier-polijstmiddelen-bij-elkaar-
Heavu Cut H9.01 Koch Chemie.jpg
Menzerna super heavy cut compound en 1 h

Stap 1. Zware krassen uit de lak verwijderen

Onze testauto's zijn een VW Golf uit 2001 vol met krassen en een Audi A3 uit 1999 volkrassen die beiden bijna aan het einde van hun autoleven zijn gekomen. De twee Duitsers kwamen nog net nog door de APK maar aan alles is te zien dat de A3 en de Golf geleden hebben. Aan alle kanten zijn ze overgespoten en dof van de enorme hoeveelheid krassen over de hele auto. Daarom hebben we ze gekocht. De perfecte testobjecten voor onze grote auto polijstmiddelen test. We beginnen met de twee updates van Kenotek en Labocosmetica.

Kenotek EAT Engineered Abrassive Technology

Engineered Abrasive Technology (EAT) zorgt volgens Kenotek bij hun serie polijstmiddelen voor een snel en optimaal resultaat. We hebben er op internet veel goede dingen over gehoord dus we hebben de hele serie polijstmiddelen gekocht. De EAT serie kan gebruikt worden op alle laksoorten. Deze serie hebben we dus later getest dan de grote megatest die je op deze pagina vanaf '1. Monello Veloce' kunt vinden.

 

EAT 150 one step polish
We beginnen met de E
AT 150, het polijstmiddel voor one-step polijsten om krassen en schuurvlekken vanaf korrel P 1500 of fijner in één stap te verwijderen. De volgens Kenotek unieke schuurkorrel van de Engineered Abrasive Technology slijpt tijdens de bewerking continu zo fijn dat met een sterke correctie in slechts één polijststap een perfect eindresultaat wordt bereikt. Dat hebben we meer gehoord want iedere goede slijpkorrel breekt steeds verder af en bijna iedere merk biedt een one-step polijstmiddel aan dat volgens deze technologie werkt. Eens kijken wat de Kenotek kan vergeleken met de andere merken de rest die we al eerder hebben getest, want dit is een update. We kunnen er kort over zijn, ieder zijn eigen technologische oplossingen en dat is prima. Maar verwacht van deze Kenotek geen verschil met de ander merken. Hoe goed we ook kijken en hoe goed we vergelijken met de merken waarvan we ook een one-step polijstmiddel hebben staan, deze Kenotek doet precies hetzelfde. Hij verwijdert helaas geen krasje extra ten opzichte van zijn concurrenten. We hadden er meer van verwacht.

 

EAT 300 met keramische deeltjes
Keramische deeltjes in de EAT 300, dat zijn we nog niet eerder tegengekomen op de andere verpakkingen. De 300 is een ultrafijn keramisch polijstmiddel en stap drie, de laatste polijststap. Er zouden dus bestanddelen in moeten zitten die in keramiek gebruikt worden, of in de glanslaag om de keramiek te beschermen? Na lang beoordelen en vergelijken met de andere finishing polijstmiddelen kunnen we constateren dat dit middel het prima doet maar geen hogere glans achterlaat dan de andere merken.

 

EAT 100 voor sterke lakcorrectie
De EAT100 dan, een sterk corrigerende compound en hij verwijdert stevige krassen. Ook een prima product om mee te werken. Verwijdert vergeleken met de andere merken geen krasje extra. Hij kan hetzelfde als de andere compound
s.

 

Labocosmetica Audace, Leale en Fiero

Update 2: Het Italiaanse Labocosmetica kennen we van echt goede detaling producten. Ze hebben ook een mooie filosofie bij de producten. Hun #Leale is een medium compound is speciaal voor sensitieve lakken, dus erg zacht of in het geval van onze Golf cabrio zonder blanke toplaag. Bij #Fiero is Self Assembled Monolayer-technologie (SAM) het toverwoord en we hebben de producten met veel plezier getest. Gewoon goed spul en vergeleken met de andere merken behaal je hetzelfde resultaat. Hoe mooi de technologie erachter ook is, je krijgt er geen extra krassen mee weg ten opzichte van de andere merken. Je behaalt ook geen hogere glans bij de laatste stap polijsten. Audace belooft weinig polijststof en dat klopt. 'Cold Cut Technology’ waardoor zware krassen en lakimperfecties al op lage snelheid kunnen worden geëlimineerd (dat is 4 of 4.5 snelheid met de excentrische polijstmachine). Maar dat doen we altijd al, ook met de andere merken polijstmiddelen. Audace werkt bijzonder goed op harde oppervlakken of modern keramiek en dat klopt inderdaad, maar dat doen de andere merken net zo goed. En voor de #Leale en #Fiero geldt hetzelfde, het is topspul maar het heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken dan dat je verschil merkt in de resultaten.

1. Monello Raffini Veloce Premium compound

Raffini-Veloce is een sterk corrigerende compound van Monello. Verwijdert diepe krassen zonder marring en dat is uniek. De marring die veel sterk corrigerende (eerste stap) polijstmiddelen veroorzaken moet je daarna weer in twee of drie stappen wegpolijsten. Marring is bij de Veloce echter totaal afwezig en daarom kun je hem makkelijk als one-step polijstmiddel inzetten. Het stoffen valt erg mee vanwege de oliefilm. Zeker als je nog nooit een auto gepolijst hebt is dit een zeer vergevingsgezinde compound. Het is en blijft een topper want deze Veloce verwijdert diepere krassen en eindigt met een enorm hoge eindglans. Maar echt diepe krassen kan hij net niet aan, net zoals de...

 

2. Super Heavy Cut Compound 300 van Menzerna. Bedoeld als stap één en 2 ineen, effe kijken wat ie kan met zo'n stoere naam. Diepe krassen weg en de glans van een medium polijstmiddel? Dat doet ie erg goed, maar niet goed genoeg. We testen ook nog even de 300 Super Heavy Cut en de 400 Heavy Cut (een drie in één) naast elkaar en we konden geen zichtbaar verschil ontdekken in krasverwijdering, hoewel dat wel zou moeten. Maar net als de Monello Veloce krijgt de de sterke 300 de diepste krassen ook niet weg, dus geen punten voor de zware krassen. Dat hoeft ook niet want hij heeft een sterk broertje, de...

 

3. Menzerna Heavy Cut Compound 1000

Een zuivere stap 1 compound. Het is niet moeilijk te raden waar de 1.000 zijn kracht vandaan haalt. Hij is enorm dik, verstopt de tuit voortdurend en is de flacon niet uit te krijgen. Er zitten zichtbaar donkere stukjes in de compound dus dat is een hele dikke slijpkorrel. Dat merk je ook, want met de harde sandwich spider foam pad van Scholl Concepts polijsten we wel alle krassen weg uit het proefvak op het dak van onze Audi A3. Bijna geen kras meer te zien maar er blijft wel een vlak over met een hele stevige marring. Napolijsten is noodzakelijk in een of twee stappen. Maar we zijn onder de indruk hoeveel enorm diepe krassen de Menzerna hier weet weg te krijgen. We proberen in het proefvlak ernaast de...

 

4. S2 Black van Scholl Concepts
Extra Heavy Cut zegt Scholl zelf en dat merken we. Ook de S2 krijgt de diepste krassen weg en dat met net 
iets minder marring dan de Menzera 1.000, maar het vlak is wel degelijk dof door marring. Kan ook bijna niet anders hoor ik je denken, en dat klopt. We pakken de Shock 2 Cut en zien eigenlijk geen waarneembaar verschil ten opzichte van de S2.  Zo'n sterke correctie kan niet met een hoge eindglans, of is de ...

5. Profiline Cutmax 6.14

Anders dan anderen? Dat kun je wel zeggen. We wisten niet eens dat Sonax een nieuwe serie polijstmiddelen

heeft. We hebben alleen maar dikke compound langs zien komen en hier komt een dunne drab uit de flacon. Wil Sonax met dit dunne goedje zware krassen uit onze Audi polijsten? Op de open celstructuur van onze Rupes polijstpad spat het spul alle kanten op, zo dun. Dan volgt een enorme verassing. Dit spul verwijdert de diepste krassen enorm goed en finisht fantastisch, met diepte en een stevige glans. Ook hier is napolijsten nodig maar een stuk eenvoudiger dan bij de S2 of de 1.000 van Menzerna. Sonax heeft niet overdreven met de rode puntjes op de verpakking die aangeven dat er een sterke correctie maar ook een hoge eindglans uit moet rollen. We pakken het volgende testvlak met de...

 

6. Nanolex Cutting Polish
Dat gaat geweldig, de cutting Polish op een harde pad doet hetzelfde als de Menzerna 1.000. Het eindresultaat lijkt er zo sterk op dat we 
ons afvragen of ze uit dezelfde fabriek komen. Want de Nanolex verwijdert de diepste krassen maar laat ook een enorme marring achter, net zoals de Menzerna 1.000. Niet fijn want dat wordt stevig napolijsten en we hebben net bij de Sonax gezien dat het anders kan, net als bij de ...

7. Ego Compound van P&S

Dit is ook een verrassing. De Double Black Reny Doyle Collection kent drie soorten polijstpasta en ook deze is dunner dan de meeste compounds die we gebruikt hebben. Makkelijk te verwerken en stoft niet. De diepste krassen krijgt ie weg en kijk nou eens, ook zo'n mooie eindglans als de Sonax achterliet. Geen marring. Wel een vlak dat nog na gepolijst moet worden maar dat is hier ook een makkie ten opzichte van de dikke jongens. We zijn verbaasd over  het sterke corrigerend vermogen en dan zo' mooie diepte en glans achterlaten. We pakken nog zo'n zware jongen, de...

8. HC 4000 Heavy Cut van Zvizzer

En die laat gelijk punten liggen. Geen echte zware jongen. Net als de Veloce en Menzerna 400 en 300 kun je hem in dit rijtje toevoegen. Niet in staat om de zwaarste krassen weg te krijgen maar wel een mooie finish.

9. H9.01 Heavy Cut van Koch Chemie

Waar kennen we dit van? De H9.01 is niet in staat om de allerzwaarste krassen te verwijderen maar wel de stevige krassen. En finishen met een zeer acceptabele eindglans waardoor napolijsten niet altijd nodig is. Veel andere heavy cut polijstmiddelen kennen dit trucje ook en de H9.021 kan dit ook als de beste. De meeste krassen verdwijnen in één keer met een stuk of zes doorgangen en de diepste krassen laat ie zitten. In niets onderscheidt deze Koch zich van de rest. Verder niets mis mee maar ook niets bijzonders, dus waarom zou je hem kopen? Misschien gewoon omdat het een mooie eerste stap polijstmiddel is.

Onze conclusie; dikste compound wint van de krassen
Heb je heel diepe krassen en wil je ze echt allemaal kwijt? Dan is Menzerna Heavy Cut Compound 1.000 wat voor jou. Jammer van de stevige marring maar als je deze kiest heb je toch al geen hekel aan polijsten denken we zo.

Het kan mooier; krassen weg zonder marring

Sonax Cutmax 6.14 en de Ego Compound van P&S verwijderen diepe krassen en verrassen met een enorm mooie eindglans voor dit segment. De Monello Raffini Veloce is ook perfect om diepe krassen verwijderen en doet dat ook met een hoge eindglans. Voordeel van de Veloce ten opzichte van de Ego Compound en de Cutmax 6.14? Het is een vrij dikke compound en dat spettert minder. De juiste keuze als je geen marring wilt maar wel de diepere krassen kwijt wilt, en als je snel klaar wilt zijn met de eerste en laatste stap polijsten.

alle-polijstmiddelen-bij-elkaar.jpg

Veel merken getest, geconstateerd dat veel middelen elkaar in werking benaderen. Menzerna Liquid Carnauba Protection is een wat vervelende dikke vloeibare wax. Mooie beading en sheeting maar snel vlekkerig en om te verwerken een draak. We kennen betere.

Testspot-met-verschillende-polijstmiddel

Eén flacon polijstpasta 

Nog beschikbaar

Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten

 Flex-Cut hoekjes zijn kenmerkend voor de Ninja polijstpads van Scholl Concept. Er komt daardoor wat minder druk op de rand van de pad, voor minder wamteontwikkeling. Het werkt, maar is nauwelijks merkbaar. Hier getest met vijf polijstmidddelen.

Tweede stap als eerste, dat kan prima.

zvizzer-mc-3000-medium-op-ruit-met-plukj

Veel merken bieden hun tweede stap polijstmiddel aan als een one step polish, een voor de hand liggende keuze.

Gelijkmatige-structuur-gyeon-primer-op-m
DAP-EVO-ninja-pad-scholl-raffini-veloce.
tesspots-op-motorkap-Audo-A3--met-Menzer
Schermafbeelding 2022-02-21 om 22.02.10.png

Stap 2. Medium polijstmiddelen

Voor de tweede stap zijn er de medium polijstmiddelen. Ze worden ook vaak gebruikt als one step polijstmiddel, dus voor de eerste stap. Ze zijn niet in staat om de allerdiepste krassen weg te polijsten maar je polijst er wel heel veel krassen mee weg en waskrassen ben je zo kwijt. Ze geven een hele mooie eindglans waardoor napolijsten vaak overbodig is. Als je begint met polijsten maak je hiermee de juiste keuze. Als je zachte lak op je auto hebt ook want je bent met deze polijstmiddelen in één keer klaar. Krassen polijst je zo heel mooi weg want je blijft tijdens het polijsten steeds een mooie eindglans zien en dat geeft een veilig gevoel. Een medium polijstmiddel veroorzaakt geen marring. Bovendien kun je op een blanke toplaag zoveel doorgangen maken als je wilt. Met medium polijstmiddelen blijf je aan de veilige kant op dunne randen en hoeken. 

1. MC 3000 Zvizzer Medium Cut

Doet het prima. We vliegen een testvlak op het dak van de Audi aan met de One Step en kijk eens hoe enorm vee krassen er verdwijnen. Ziet er heel mooi uit voor een medium product. Maar heel overtuigend is ie ook niet. We maken meerdere doorgangen maar dat verwijdert de diepere krassen niet. Logisch want daar komt een medium polijstmiddel natuurlijk tekort. Wel een mooie eindglans waarbij een derde stap niet echt meer nodig is. 

2. Angelwax Redemption

Een heel gewone krasverwijdering voor een medium polijstmiddel. Het is er nog een uit de oude serie en we weten niet of Angelwax deze serie intussen heeft aangepast. Mooie eindglans en een prima krasverwijdering, maar we zijn niet onder de indruk.

3. Super Heavy Cut Compound 300 van Menzerna. Stoere naam maar bedoeld als stap één en 2 ineen, dus de diepste krassen gaan niet weg maar wel de mooie glans van een medium polijstmiddel. Tussen de 300 Super Heavy Cut en de 400 Heavy Cut zul je geen zichtbaar verschil ontdekken, hoewel de 400 als een echte drie in één bedoeld is en in dit rijtje thuishoort. De 300 zou dus in theorie meer krassen moeten verwijderen maar dat is niet waarneembaar. Ze doen het beide gewoon goed. In de eindglans is ook geen verschil te ontdekken tussen de 300 en de 400 en ze verwijderen dezelfde hoeveelheid krassen. Tja, zoek de verschillen...

4. Monello Raffini Veloce Premium compound

We zetten de Veloce ook maar in dit rijtje erbij. Een interessante keuze. Want de Monello Raffini-Veloce is de sterkst corrigerende compound van Monello maar de echte diepe krassen krijgt ie niet te pakken. Daarmee kun je hem vergelijken met de drie hierboven genoemde medium polijstmiddelen. Marring kent ie niet, wel een hele mooie eindglans die maar tweetiende punt lager ligt dan de Mezzo. Daarom kun je hem makkelijk als one-step polijstmiddel inzetten en heeft ie wat meer correctiekracht dan de Monello Raffini Mezzo. Maar theoretisch zou hij een net iets hogere correctiekracht moeten hebben dan de hierboven genoemde one-step middelen want hij is bedoeld als een stap 1 polijstmiddel. Zeker als je nog nooit een auto gepolijst hebt is dit een zeer vergevingsgezinde compound. Finisht heel mooi, napolijsten is vaak overbodig maar hij verwijdert ook niet de allerdiepste krassen.

Onze conclusie; topresultaat uit één flacon 

Ze lijken zo sterk op elkaar qua verwerking, eindresultaat en glans dat er geen winnaar aan te wijzen is bij de stap 2 polijstmiddelen. Aanraders zijn wel de Menzerna Super Heavy Cut Compound 300 (is er ook als Green Line) en de Heavy Cut Compound 400 (is er ook als Green Line). De HCC 300 is een 3 in één, dus perfect voor one step polijsten. De HCC 400 is een twee in één en die zou je dus moeten na polijsten met een finishing polijstmiddel. Je ziet in de praktijk echter nauwelijks verschil in het polijst resultaat tussen deze twee middelen. De Green line van Menzerna is gelijk aan de Heavy Cut 300 en 400 compounds maar ze bevatten dan geen oplosmiddelen en stinken minder. Ze zijn daardoor iets dikker maar veiliger voor jezelf en het milieu. Meer informatie over de Green Line varianten is te vinden op paragraaf 9 (tekst onderaan deze pagina). Je kunt alle hierboven genoemde en geteste polijstmiddelen prima inzetten als one-step polijstmiddel. Wat opvalt is dat de middelen zichtbaar doen wat de fabrikanten vermelden. Ze zijn duidelijk niet sterk genoeg voor de echte diepe krassen maar ze maken korte metten met waskrassen en met lichte tot middelzware lakdefecten. Voor de meeste

auto's heb je hier dan ook genoeg aan. Dan heb je met slechts één polijstmiddel een supergoede, veilige krasverwijdering met weinig moeite en ook een mooie glanzende afwerking in één keer.

Svizzer-heavy-cut-en-menzerna-en-polijst

Waarom Menzerna zijn heavy cut pad zo zacht maakt is ons een raadsel. De rode pad doet het erg slecht op zware krassen. Dat kan de Low-pro Maroon al beter. Zware krassen verwijder je met stevige polijstpads en een goede compound.

Testspot-1-krassen-weggepolijst-testspot

Goed te zien hoe de polijstmiddelen hun werk doen op de proefvlakken. Op het voorste vlak zijn de krassen nog volop aanwezig en na twee polijststappen op het middenvlak al aardig verdwenen.

Laatste krassen verwijderen.

S40-en-primer-naast-elkaar.jpg

S40 is perfect als derde stap polijsten op donkere lak. Primer de vierde polijststap.

svizzer-fine-cut-en-ultrafine-cut-met-or
zVizzer werkt met een fine en ultrafine. We testen ze naast elkaar op de proefvlakken. Het verschil is nauwelijks waarneembaar.
ultrafine cut envy jeweling super finish
Drie finishing polijstpasta's naast elkaar getest. De Double Black Renny Doyle van P&S verrast met een donker effect.

Stap 3. Finishing polijstmiddelen

De mooiste stap is de derde stap, en voor veel polijsters ook de laatste stap. De fine cut polijstmiddelen met de superfijne aluminiumoxide slijpkorrels doen hun best om op een zachtere pad de laatste krasjes te verwijderen. Daarbij toveren ze de diepste glans op de lak. Gebruik gerust een wat hardere polijstpad dan dat er wordt voorgeschreven want dan verwijder je nog net wat meer krasjes. De lak wordst glad als een spiegel, dat voel je en dat zie je. De diepste reflecties ontstaan in deze derde fase. Je kunt er ook voor kiezen om in twee stappen te polijsten. Of je begint met een one-step-compound en na afloop zie je nog wat lichte polijstbanen op de lak? Dat kan bij zachte lakken nog weleens voorkomen. Met een fine cut polijstmiddel polijst je die lichte banen, of swirls, hologrammen en buffermarks gegarandeerd weg.

1. Scholl Concepts S40 Anti Swirl Compound

Zo donker dat het voorgoed een donkere laag in je polijstpad achterlaat die je niet meer uit kunt wassen. Sterk spul dat gemaakt is voor donkere lakken. Al heel lang een van onze favorieten en met een reden. Zo mooi finishen zie je zelden, de fijne metallic deeltjes glinsteren je tegemoet als je met je inspectielamp en je neus bovenop de lak zit. Scholl noemt het een compound maar dat is natuurlijk onzin, alle derde stap polijstmiddelen zijn lekker dun en makkelijk te verwerken. Op een zachte of wat hardere polijstpad is hiermee polijsten een fluitje van een cent.

2. Envy Jewelling Polish Double Black van P&S

Een verassing deze Double Black uit de Renny Doyle Collection. Als je polijst haalt ie op donkere lakken een grappig trucje uit. Je ziet onder je polijstpad dat het een extra zwart laagje probeert achter te laten. Zonder dat je een hele donkere polijstpasta uit de fles krijgt zoals bij de S40. Op sommige momenten tijdens het polijsten is het net of er een krachtige zwarte laag opgebracht wordt. Dat gebeurt op een andere manier dan bij de S40, het is een heel mooi effect op donkere autolak. We kunnen niet omschrijven wat er precies gebeurt maar mooi is het wel. Na het uitpoetsen en ontvetten heb je een perfecte basis voor de wax.

3. Super Finish Plus 3.800 van Menzerna
De fijnste Polish van Menzerna voor stap 3 polijsten. Een hele mooie diepe eindglans maar hij kent geen bijzonderheden. Je koopt hiermee een hele mooie diepe glans en showfinish. Maar dat kunnen de andere kandidaten ook. 

4. FC 2000 Hologram Remover Fine Cut van Svizzer

Mooie fine cut van Zvizzer, diepe glans en perfecte finish. Alles wat je van een derde stap polijstmiddel mag verwachten en niets meer of minder. Hele mooie eindglans als je al twee stappen of one-step hebt gepolijst. 

5. Koch Chemie M3.02 Micro Cut

Koch is een grote chemie producent uit Duitsland en hun producten onderscheiden zich door duidelijke productinformatie en veiligheidsvoorschriften. Het ziet er allemaal heel clean uit in mooi jasje. De microcut M3.02 die wij gebruiken en de P3.01 zijn bij Koch de laatste in de serie polijstmiddelen. Met de microcut polijsten we snel naar een mooie hoogglans. Gezien het feit dat Koch zo'n groot chemieconcern is waren onze verwachtingen hoog gespannen. Maar dit is toch het zoveelste finishing polijstmiddel. Niets mis mee maar ook niet bijzonders. Er is niet opvallends aan en een mooie eindglans is gegarandeerd. Maar dat kunnen de andere middelen ook, we hadden er meer van verwacht.

 

Onze conclusie; Double Black

We hebben ze allemaal in een eigen testvak naast elkaar geprobeerd en de eindglans is fenomenaal maar ook erg gelijkwaardig. Je ziet bijna geen verschil tussen de vijf testkandidaten in glans en helderheid. Ze presteren goed op de donkerblauwe Audi A3 metallic lak waarop we testen. Het komt aan op je eigen voorkeur. Ze doen hun werk allemaal op een iets andere manier. De Double Black Envy Polish uit de Renny Doyle collectie heeft ons verrast door een mooi en bijzonder donker effect op de lak achter te laten. Dat kan de Scholl S40 ook wel, al doet ie het op een andere manier en laat hij zijn donkere sporen voor altijd na in je polijstpad. Dat heeft de Double Black niet nodig. Daar geen blijvende sporen en toch een bijzonder donker effect.

krassen-op-audi-a3-na-eerste-polijstrond
​Met LED licht op het spatbord van onze Audi A3 kun je goed zien hoeveel krassen er nog weg gepolijst moeten worden na een eerste correctieronde met een stap 1 polijstmiddel. De krassen zijn te diep om direct over te gaan naar een finishing polijstmiddel.
 
D's-wel-kicken-van-al-die-krassen-naar-s
Weg krassen, van alle kanten weer spiegelglad. We hebben veel middelen getest op de extreem bekraste motorkap. Vier polijstrondes met meerdere doorgangen, verschillende polijstmiddelen en verschillende polijstpads. Dan wordt de lak werkelijk spiegelglad. 
 

Vierde stap voor perfectie.

Z. Gyeon-Q2-primer-grote-en-kleine-flaco

Stap 4. Ultra Fine polijstmiddelen

 

Hiermee ga je tot het uiterste, de vierde stap is voor perfectionisten. Wil je net als wij de lak tot het gaatje polijsten dan zit je goed met een primer. De fijnste microkrasjes krijg je te pakken met een ultra fine cut of een primer.

1. Gyeon Q2 Primer
Ultra-lichte finishing polish en primer ineen. Ideaal als je de lak wilt voorbereiden op het aanbrengen van een wax of een coating. De lak wordt nog gladder dan bij een fine polijstmiddel (derde stap) en zelfs het kleinste krasje of 
oneffenheid polijst je weg. De lak zo glad dat het aanbrengen van een coating veel makkelijker gaat en dat geldt ook voor het aanbrengen van een waxlaag. Je bereikt maximale glans en een spiegelglad oppervlak.

 

2. Zvizzer UC 1000 Swirl Remover en Sealing
Hij doet hetzelfde als de Gyeon Primer maar net iets minder subtiel. Een hele mooie manier om de kleinste microkrasjes op je auto ook aan te pakken. Spiegelgladde lak en de maximale glans zijn een mooie afsluiting in een serie van vier op elkaar afgestemde polijstmiddelen van Zvizzer.

Zo-mooi-vol-met-krassen-en-die-polijsten
Zoveel krassen heeft een auto van 23 jaar oud. Een perfect testobject om alle polijstmiddelen op uit te proberen en de resultaten naast elkaar te beoordelen. Die krassen krijgen we wel weg.
 
Double-black-envy-en-super-finish-plus-m
Weg krassen, na de derde en laatste stap polijsten met twee finishing polijstmiddelen naast elkaar is de lak van alle kanten weer spiegelglad. Nu alleen nog een kleurwax om de kleur intenser te maken. ater testen 

Diameter, grit reciproque en P-waarde.

primer redemption en fine cut bij elkaar
Fine Cut van zVizzer of Q2 Primer van Gyeon. Ze zijn gelijkwaardig, maar we hebben zelf een voorkeur voor de Primer.

5. Wat je moet weten over polijstmiddelen

 

5.1. P-waarde van een polijstmiddel

De diameter van de slijpkorrels wordt aangegeven met een p-waarde. De p-waarde is het omgekeerde (reciproque), van de diameter van de korrels. Een p-waarde van 2000 geeft aan dat het polijstmiddel slijpkorrels heeft met een diameter van 0.002 inch. Een lage p-waarde betekent; een grof polijstmiddel dat diepe krassen verwijdert. Een finishing polijstmiddel heeft een hoge p-waarde. Hoe hoger het P-nummer, hoe kleiner de slijpkorrels, hoe meer korrels op een cm².

 

5.2. Grit gaat over schuren
Wordt aangegeven dat een polijstmiddel bijvoorbeeld schuurkrassen van 1500 grit weg kan polijsten? Grit gaat over de korrel die op schuurpapier zit. Grit is de grofte van de korrels, per cm² en komt van de zeef van het materiaal. Het geeft aan hoeveel mazen per vierkante inch tijdens de productie van het schuurpapier op de zeef te vinden waren. P100 is dus een zeef gepasseerd van 100 mazen per strekkende inch (2,54 cm).

 

Een kras van 1500 grit is dus een diepe kras die je met een grof polijstmiddel verwijdert.

5.3. Goed publiceren doet er maar een

Een van de weinige die het aangeeft op een makkelijke manier is Koch Chemie. Zij publiceren het letterlijk zoals het hoort. 'Het effectief verwijderen van spuitnevel, lakdefecten en krassen met een korrelgrootte van maximaal 1.500'.

Som kom je tegen dat een fabrikant de korrelgrootte ook als gritwaarde vermeldt. Dat is erg ongebruikelijk. Voor de grit wordt de Japanse JIS schaal het meest gebruikt. De bruikbare JIS-schaal loopt van ongeveer 80 (zeer grof) tot 30.000 (ultra fijn)

ultrafine cut envy jeweling super finish

Zoek de verschillen. De testvlakken direct naast elkaar en gescheiden door een making tape. Dan kun je goed vergelijken.

Menzerna-400-300-en-1-met-DAP-EVO-op-mot

De zware krassen verwijderen met 1.000 en de S2 Black. Het verschil zoeken tussen de 300 en de 400, dat laatste is lastig.

Slijpkorrel breekt steeds opnieuw.

Ultra fine cut groen svizzer naast de DA

DAP EVO, Rupes Bigfoot en de DAP Evo Plus. Voor het testen gebruiken we ons hele arsenaal polijstmachines.

Kristalstructuur van aluminiumoxide.png
Kristalstructuur van aluminiumoxide
achtste-polijstmiddel-op-spatbord-audi-t

6. Slijpkorrels zijn kleine snijbeitels
De soort slijpkorrel en zijn afmeting hebben de grootste invloed op ruwheid en corrigerend vermogen. Een polijstkorrel kan rond, diamantvormig, een bolletje, onregelmatig gevormd of een soort naald zijn. Een constante geometrie van de slijpkorrels is belangrijk. De ideale slijpkorrel blijft scherp en breekt voortdurend, waardoor nieuwe scherpe snijkanten ontstaan.

 

6.1. Slijpkorrels breken steeds opnieuw
Slijpkorrels gedragen zich als microscopisch kleine snijbeitels. Een polijstpasta of compound bevat slijpkorrels, gevangen in een raamwerk (hulpstof) en gescheiden door poriën. De hulpstof houdt de individuele korrels samen. Door de krachten die ontstaan tijdens het polijsten worden slijpkorrels afgerond, wat leidt tot botte punten. Dat veroorzaakt wrijving, warmteontwikkeling en meer druk. Meer druk veroorzaakt korrelbreuk waardoor weer nieuwe snijkanten ontstaan. De polijstkorrel zal steeds opnieuw afbreken, daar worden de nieuwe slijpkorrels ook aan blootgesteld. Het proces eindigt als de polijstkorrels volledig zijn afgebroken en het hulpmiddel is verdampt. Dan poets je het residu uit en heb je een glad oppervlak. 

6.2. Broos en taai effectief
Hoe effectief een polijstkorrel is wordt bepaald door zijn broosheid en taaiheid. Hoe brozer, des te minder druk is nodig om de korrel te laten uitbreken en nieuwe scherpe snijranden te creëren. Minder druk betekent minder warmteontwikkeling, een hogere afwerkingsgraad maar ook een korte levensduur.

6.3. Aluminiumoxide meest gebruikt

Aluminiumoxide is een ragfijn polijstmiddel. Je zult aluminiumoxide polijstkorrels vaak tegenkomen in auto polijstmiddelen. Ze hebben een enkelvoudige kristalstructuur, zijn gemiddeld hard en slijtvast, maar minder scherp dan andere korrels. Aluminiumoxide is ook minder taai dan andere materialen en heeft daardoor minder druk nodig. De hitteontwikkeling kan bij deze schuurkorrel redelijk oplopen, daarom wordt aluminiumoxide ingezet bij metalen die hier goed tegen bestand zijn zoals het metaal van een auto. Voor autopolijstmiddelen is aluminiumoxide sterk genoeg want autolak is niet echt hard.

6.4. Dun olielaagje polijst gesmeerd

Wanneer polijstkorrels en autolak over elkaar bewegen ontstaat wrijving. Daarom leggen veel polijstmiddelen een flinterdun olielaagje op de lak. Net als bij de olie in je motorblok. Hierdoor ontstaat minder warmte, slijten de bewegende delen zoals de polijstpad minder snel en blijft alles netjes en soepel functioneren. Polijsten is werken met wrijving, het breekt de polijstkorrels af en verdampt het hulpmiddel en de olie. Het komt aan op het juist doseren van het polijstmiddel op de polijstpad.

 

Gebruik je te veel polijstmiddel?

Dan glijdt de polijstpad over de lak zonder de polijstkorrels goed te bewegen. Vergelijk het met aquaplanning. De pad heeft onvoldoende contact met de lak en het resultaat is dat je geen of minimaal krassen verwijdert.

Gebruik je te weinig polijstmiddel?

Dan is er geen smering en schuurt je polijstpad ruw over de lak. De pad loopt droog, kan verbranden en je maakt er swirls of krasjes bij. Gebruik daarom als beginnend polijster nooit de minimale dotjes zoals je vaak op video’s ziet. 

 

Optimaal polijsten
Is de verhouding tussen polijstsnelheid en de lak optimaal? Dan wordt het flinterdunne afgeslepen laklaagje in microscopisch kleine deeltjes keurig afgevoerd naar de open celstructuur van de polijstpad.

Menzerna compound, lakdiktemeter en rupe

Lakdiktemeter, inspectielamp, Rupes Bigfoot LHR 15 Mark III en het feest gaat beginnen. Niets leuker dan een vergelijkingstest.

Set-polijstmiddelen-rupes-uno-nanolex-so

Nanolex geeft net zulke heftige marring als de Menzerna 1000, komt misschien uit dezelfde fabriek. Sonax verrast met een heel dunne pasta voor de zwaarste krassen waar anderen een heftige slijpkorrel toepassen. Dat geeft Sonax een hogere eindglans.

Sonax-cutmax-rupes-uno-rupes-pads-nanole
Uno Protect belooft meer of minder krassen te verwijderen als je een andere pad toepast, maar het resultaat valt erg tegen.
Rupes ibrid polijstset losse delen.png

7. Polijsten is wegsnijden

Polijsten is het slijpen met polijstkorrels om een glad oppervlak te krijgen. Er wordt met slijpkorrels een flinterdun laagje lak weggesneden. Op deze manier zijn oneffenheden en krassen uit de bovenste laklaag van je auto weg te krijgen. Er komt een nieuwe laklaag tevoorschijn en die kun je door polijsten verdichten waardoor hoogglans wordt verkregen. De lak kan zo glad worden gepolijst dat een sterk spiegelend effect ontstaat.

 

7.1. Snijsnelheid hoog, materiaalafname klein
De slijpkorrel bepaalt vaak de gladheid (of ruwheid) van het oppervlak. Hoe kleiner de korrel waarmee je eindigt, hoe gladder het oppervlak en de spiegeling. Bij polijsten is de snijsnelheid hoog en de materiaalafname klein. De ruwe oppervlakte maak je tijdens het polijsten steeds gladder door herhaaldelijk over hetzelfde vlak te polijsten. Afhankelijk van de hardheid en ruwheid van de lak begin je met een grove en eindig je met de allerfijnste polijstkorrel. Hoe ruwer en harder de lak, hoe harder en grover de korrel waarmee je moet polijsten. Door een steeds fijnere polijstkorrel te gebruiken wordt ‘pieken en dalen’ op de lak steeds vlakker. Door polijsten wordt de oppervlakte zoveel mogelijk krasvrij. Uiteindelijk is de korrel van het polijstmiddel zo fijn dat je overgaat tot het poetsen van de lak.

 

8. Waarom polijsten?
Oude lak kan door verdroging, krasjes en lakdefecten ruw aanvoelen. Een ruw oppervlak is gevoeliger voor aanhechten van vuil. De krasjes in het ruwe oppervlak houden vuil vast waardoor corrosie in de lak begint. Een ongewenste aantasting van de lak die lijdt tot blijvende lakoxidatie (diepere microputjes in de lak) die niet meer weg te polijsten zijn.

Rupes-iBrid-set-op-dak-van-de-Audi.jpg

Ook onze iBrid long nek doet vrolijk mee aan de test. Met de bijgeleverde Rupes Coarse en de Fine en natuurlijk met alle andere polijstmiddelen. Polijsten met de kleine machines is wezenlijk anders.

Green Line Menzerna heavy cut en super hc compound.jpg
Twee Menzerna compounds zonder oplosmiddelen. Iets dikkere compounds dan de 300 en 400 compounds die wel oplosmiddelen bevatten. Maar ze polijsten net zo makkelijk en verwijderen ook net zoveel krassen.

9. Green Line zonder oplosmiddelen

Werk je veel met polijstmiddelen of wil je het milieu ontzien? Dan zijn Menzerna Green Line polijstmiddelen een uitkomst. VOC-Free  staat er op het etiket. Dat betekent ‘Free from Volatile Organic Compounds’. Beide polijstmiddelen bevatten dus geen vluchtige organische stoffen. Ze voldoen daarmee aan de DIN en ISO 11890-2 regelgeving. Beter voor het milieu en ook voor jou als gebruiker, omdat er geen vluchtige stoffen ingeademd worden. Bovendien ontbreekt de sterke geur die zo kenmerkend is voor chemische polijstmiddelen. De VOC vrije compounds zijn iets dikker dan hun soortgenoten met oplosmiddelen (beide series bestaan naast elkaar). Maar ze verwerken net zo makkelijk en verwijderen dezelfde hoeveelheid krassen. Ze zijn wel iets duurder.

 

10. Koch Chemie
We testen twee producten van Koch Chemie. De H9.01 Heavy Cut en de M3.02 microcut. We gebruiken daarvoor de serie eigen polijstpads van Koch. De pads zien er mooi uit en bij Koch hebben de velcro's de kleur van de polijstmiddelen die erbij horen. Bij andere merken zie je vaak dat het foam dezelfde kleur heeft als de flacon van de polijstmiddelen, maar bij Koch heeft het foam materiaal dezelfde donkergrijze kleur. Het foam van alle polijstpads voelt behoorlijk stevig aan. Steviger dan bij andere merken. Het verloop van hard naar medium naar fine polijstpads gebeurt hier met een steviger foam. Het is wel heel lekker polijsten met deze stevige polijstpads. Jammer is dat met name aan de buitenrand als snel de eerste tekenen van slijtage op het foam zichtbaar worden. Ze beschadigen aan de buitenranden sneller dan bij de andere merken. Na één keer wassen trokken ook de velcro's van de pads een beetje krom (ze gaan een beetje bol staan) en daardoor hechten ze al na de eerste keer wassen wat lastiger op de velcro van de steunplaat. Iets wat we bij andere merken nog niet zijn tegengekomen. Vreemd is ook dat Koch de pads verpakt in een papieren doosje. De nieuwe pads zitten daardoor al gelijk onder het papierstof en dat is niet bevorderlijk voor een strak polijstresultaat. Dus deze pads moet je eerst wassen of anderszins reinigen.

Polijstmiddelen bij elkaar S2 menzerna Super heavy cut H9-01 Ego maker compound met Koch p

Ster corrigerende polijstmiddelen met een hoge cutting factor bij elkaar op de testvlakken van de VW Golf. De Menzerna 300, de Koch H9.01 en de Ego Maker Compound van P&S zijn vergelijkbaar qua resultaat. De S2 corrigeert sterker.

Koch-Chemie-polijstpads-op-motorkap-unilak-blauwe-VW-Golf-Wim.jpg

Polijstpads van Koch Chemie. Opvallend stevige pads en net wat harder dan andere merken. Ze polijsten lekker met een stevige correctie. Helaas gaat de na de eerste keer wassen de velcro wat bol staan en hechten ze dan ook minder goed op de steunplaat. 

Spraycoating op zijkant en achterzijde met achterlicht VW Golf .jpg

Voordeel van al dat testwerk op onze oude krassenbak, hij wordt steeds mooier. Zo vaak met zoveel verschillende middelen over de lak laat diepe krassen verdwijnen. De perfecte gladde ondergrond om spraycoatings van Gyeon en Infinty Wax op te zetten. De verweerde plastic delen met Gyeon Trim behandeld. Dan ziet zelfs een 23 jaar oude VW Golf er weer als nieuw uit.

Duidelijk te onderscheiden mat gepolijste deel met marring en glanspolijsten op andere dee

We hebben Scholl Concepts S0 op het rechtervlak gezet. S0 is vloeibaar schuurpapier en maakt de lak gelijk dof met een extreme marring (microkrasjes). Je gebruikt de S0 om de lak te matteren. Je polijst zo hele diepe krassen weg en je haalt op een zachte manier vele microns van de lak met het doel om de orangepeel te verminderen. Je topt de sinaasappelhuid heuveltjes af.

Scholl-Concepts-S0-matting-compound-flacon-staand.jpg
Extreme cut matting compound van Scholl Concepts. Een veiliger manier van wetsanden dan schuren en met de excentrische polijstmachine ook te doen.

10. Vloeibaar schuurpapier Scholl S0

Een mattering polijstsmiddel dat het effect benaderd van wetsanden (nat schuren). S0 is eigenlijk “vloeibaar schuurpapier”. Je gebruikt het om de lak te matteren en daarmee verwijder je ernstige krassen, lakimperfecties en orangepeel (sinaasappelhuid).

Met je excentrische polijstmachine of met een Rotary verwijder je wel 6 tot 7 micron van de lak. Bij normaal polijsten met een excentrische polijstmachine en een heavy cut polijstmiddel haal je maar twee tot drie micron van de lak. De Matting Compound maakt het gebruik van dure 'sandingdiscs'op een Rotary overbodig. Je krijgt een gelijkmatige en gladde matte afwerking en die matte lak moet je vervolgens in twee stappen weer terug polijsten naar glans.

 

Je kunt ook wetsanden met waterproof schuurpapier. Door tijdens het schuren zowel de autolak als het schuurpapier nat te houden, wordt het schuurslijpsel afgevoerd. Laat waterproof schuurpapier meerdere uren weken in water. Hierdoor zuigt het schuurpapier zich vol en is het schuurresultaat beter. Je hebt bij wetsanden geen last van verstopt schuurpapier, wel van dof en nat schuurslijpsel maar dat kun je wegwassen. Begin je met schuurkorrel 2000, 2500 en 3000, dan krijg je een zeer fijn schuurpatroon en dat kun je in meerdere stappen weer naar hoogglans polijsten. Daarvoor heb je dan weer een grof, medium of fine polijstmiddel nodig en twee soorten polijstpads. Dus het is een omvangrijk karwei. Omdat het schuren met schuurpapier vaak een gevoelskwestie is kun je makkelijk door de lak gaan. Die laklaag is af fabriek meestal niet dikker dan 150 micron. Omdat schuurpapier vaak een ongelijkmatig schuurresultaat geeft zijn er matterings polijstmiddelen zoals de Scholl S0. Dat is een stuk veiliger werken maar het wetsanden van autolak geeft altijd een veel hoger risico dan polijsten.

Mat-geworden-lak-door-polijsten-met-Scholl-S0.jpg

Zo mat en dof wordt de lak door polijsten met de Scholl S0 vloeibaar schuurpapier. Vergelijkbaar met het effect van wetsanden maar wel een stuk veiliger dan het polijsten met sanding discs op een rotary, of het met nat schuurpapier schuren.

Mat geworden deel van de motorkap door polijsten met Scholl S0 duidelijk te onderscheiden.

Einde pagina: Polijstmiddelen, op weg naar meer glans.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Vocht in je auto.

Chevrolet Corvette C1 1959 rood met wit.

POLIJSTMIDDELEN OP WEG NAAR DE 
MEESTE GLANS

Polijstmiddelen auto

Een megatest met meer dan 20 verschillende polijstmiddelen. We delen onze Audi A3 en onze VW Golf op in vakken en we vergelijken alle middelen naast elkaar. Alle krassen polijsten we weg en veel middelen behalen gelijke resultaten. Kies maar uit...

LABOCOSMETICA LEALE

MENZERNA KOCH CHEMIE ZVIZZER P&S 

KENOTEK EAT 300

Delen op social media

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • TikTok

Gratis download van de test met 20 polijstmiddelen

bottom of page