Chevrolet Corvette C1 1959 rood met wit.
Line separator

POLIJSTMIDDELEN OP WEG NAAR DE 

MEESTE GLANS

Een megatest met meer dan 20 verschillende polijstmiddelen. We delen onze oude Audi A3 op in vakjes en we vergelijken alle middelen direct naast elkaar. Een beter overzicht kun je niet hebben. We krijgen alle krassen weg maar de middelen doen het allemaal op hun eigen manier. Kijk en lees mee welke mooie resultaten we met deze polijstmiddelen behalen.

Sterk corrigerend,

geen marring en perfecte finish.

super-heavy-cut-compound-en-raffini-velo

Zware jongens voor diepe krassen.

Twee-krachtpatsers-naast-elkaar-Scholl-S
Sonax-cutmax-6-4-nanolex-cutting-en-medi

Stap 1. Zware krassen uit de lak verwijderen

Onze testauto is een zwaar bekraste Audi A3 uit 1999 die aan het einde van zijn autoleven lijkt gekomen. Hij kwam nog wel door de APK maar aan alles is te zien dat de Audi geleden heeft. Aan alle kanten overgespoten en dof van de enorme hoeveelheid krassen over de hele auto. Daarom hebben we hem gekocht. Het perfecte testobject voor onze grote auto polijstmiddelen test.

 

1. Monello Raffini Veloce Premium compound

Raffini-Veloce is een sterk corrigerende compound van Monello. Verwijdert diepe krassen zonder marring en dat is uniek. De marring die veel sterk corrigerende (eerste stap) polijstmiddelen veroorzaken moet je daarna weer in twee of drie stappen wegpolijsten. Marring is bij de Veloce echter totaal afwezig en daarom kun je hem makkelijk als one-step polijstmiddel inzetten. Het stoffen valt erg mee vanwege de oliefilm. Zeker als je nog nooit een auto gepolijst hebt is dit een zeer vergevingsgezinde compound. Het is en blijft een topper want deze Veloce verwijdert diepere krassen en eindigt met een enorm hoge eindglans. Maar echt diepe krassen kan hij net niet aan, net zoals de...

 

2. Super Heavy Cut Compound 300 van Menzerna. Bedoeld als stap één en 2 ineen, effe kijken wat ie kan met zo'n stoere naam. Diepe krassen weg en de glans van een medium polijstmiddel? Dat doet ie erg goed, maar niet goed genoeg. We testen ook nog even de 300 Super Heavy Cut en de 400 Heavy Cut (een drie in één) naast elkaar en we konden geen zichtbaar verschil ontdekken in krasverwijdering, hoewel dat wel zou moeten. Maar net als de Monello Veloce krijgt de de sterke 300 de diepste krassen ook niet weg, dus geen punten voor de zware krassen. Dat hoeft ook niet want hij heeft een sterk broertje, de...

 

3. Menzerna Heavy Cut Compound 1000

Een zuivere stap 1 compound. Het is niet moeilijk te raden waar de 1.000 zijn kracht vandaan haalt. Hij is enorm dik, verstopt de tuit voortdurend en is de flacon niet uit te krijgen. Er zitten zichtbaar donkere stukjes in de compound dus dat is een hele dikke slijpkorrel. Dat merk je ook, want met de harde sandwich spider foam pad van Scholl Concepts polijsten we wel alle krassen weg uit het proefvak op het dak van onze Audi A3. Bijna geen kras meer te zien maar er blijft wel een vlak over met een hele stevige marring. Napolijsten is noodzakelijk in een of twee stappen. Maar we zijn onder de indruk hoeveel enorm diepe krassen de Menzerna hier weet weg te krijgen. We proberen in het proefvlak ernaast de...

 

4. S2 Black van Scholl Concepts
Extra Heavy Cut zegt Scholl zelf en dat merken we. Ook de S2 krijgt de diepste krassen weg en dat met net 
iets minder marring dan de Menzera 1.000, maar het vlak is wel degelijk dof door marring. Kan ook bijna niet anders hoor ik je denken, en dat klopt. We pakken de Shock 2 Cut en zien eigenlijk geen waarneembaar verschil ten opzichte van de S2.  Zo'n sterke correctie kan niet met een hoge eindglans, of is de ...

5. Profiline Cutmax 6.14

Anders dan anderen? Dat kun je wel zeggen. We wisten niet eens dat Sonax een nieuwe serie polijstmiddelen

heeft. We hebben alleen maar dikke compound langs zien komen en hier komt een dunne drab uit de flacon. Wil Sonax met dit dunne goedje zware krassen uit onze Audi polijsten? Op de open celstructuur van onze Rupes polijstpad spat het spul alle kanten op, zo dun. Dan volgt een enorme verassing. Dit spul verwijdert de diepste krassen enorm goed en finisht fantastisch, met diepte en een stevige glans. Ook hier is napolijsten nodig maar een stuk eenvoudiger dan bij de S2 of de 1.000 van Menzerna. Sonax heeft niet overdreven met de rode puntjes op de verpakking die aangeven dat er een sterke correctie maar ook een hoge eindglans uit moet rollen. We pakken het volgende testvlak met de...

 

6. Nanolex Cutting Polish
Dat gaat geweldig, de cutting Polish op een harde pad doet hetzelfde als de Menzerna 1.000. Het eindresultaat lijkt er zo sterk op dat we 
ons afvragen of ze uit dezelfde fabriek komen. Want de Nanolex verwijdert de diepste krassen maar laat ook een enorme marring achter, net zoals de Menzerna 1.000. Niet fijn want dat wordt stevig napolijsten en we hebben net bij de Sonax gezien dat het anders kan, net als bij de ...

7. Ego Compound van P&S

Dit is ook een verrassing. De Double Black Reny Doyle Collection kent drie soorten polijstpasta en ook deze is dunner dan de meeste compounds die we gebruikt hebben. Makkelijk te verwerken en stoft niet. De diepste krassen krijgt ie weg en kijk nou eens, ook zo'n mooie eindglans als de Sonax achterliet. Geen marring. Wel een vlak dat nog na gepolijst moet worden maar dat is hier ook een makkie ten opzichte van de dikke jongens. We zijn verbaasd over  het sterke corrigerend vermogen en dan zo' mooie diepte en glans achterlaten. We pakken nog zo'n zware jongen, de...

8. HC 4000 Heavy Cut van Zvizzer

En die laat gelijk punten liggen. Geen echte zware jongen. Net als de Veloce en Menzerna 400 en 300 kun je hem in dit rijtje toevoegen. Niet in staat om de zwaarste krassen weg te krijgen maar wel een mooie finish.

Onze conclusie; dikke compound wint van de krassen
Heb je diepe krassen en wil je ze echt allemaal kwijt? Dan is Menzerna Heavy Cut Compound 1.000 wat voor jou. Jammer van de stevige marring maar als je deze kiest heb je toch al geen hekel aan polijsten denken we zo.

Het kan mooier; krassen weg zonder marring

Sonax Cutmax 6.14 en de Ego Compound van P&S verwijderen hele diepe krassen en verrassen met een enorm mooie eindglans voor dit segment. De juiste keuze als je geen marring wilt maar wel de  diepste krassen kwijt wilt, en als je snel klaar wilt zijn met de laatste stap polijsten.

alle-polijstmiddelen-bij-elkaar.jpg
Testspot-met-verschillende-polijstmiddel

Tweede stap als eerste, dat kan prima.

Veel merken bieden hun tweede stap polijstmiddel aan als een one step polish, een voor de hand liggende keuze.

Gelijkmatige-structuur-gyeon-primer-op-m
DAP-EVO-ninja-pad-scholl-raffini-veloce.

Stap 2. Medium polijstmiddelen

Voor de tweede stap zijn er de medium polijstmiddelen. Ze worden ook vaak gebruikt als one step polijstmiddel, dus voor de eerste stap. Ze zijn niet in staat om de allerdiepste krassen weg te polijsten maar je polijst er wel heel veel krassen mee weg en waskrassen ben je zo kwijt. Ze geven een hele mooie eindglans waardoor napolijsten vaak overbodig is. Als je begint met polijsten maak je hiermee de juiste keuze. Als je zachte lak op je auto hebt ook want je bent met deze polijstmiddelen in één keer klaar. Krassen polijst je zo heel mooi weg want je blijft tijdens het polijsten steeds een mooie eindglans zien en dat geeft een veilig gevoel. Een medium polijstmiddel veroorzaakt geen marring. Bovendien kun je op een blanke toplaag zoveel doorgangen maken als je wilt. Met medium polijstmiddelen blijf je aan de veilige kant op dunne randen en hoeken. 

1. MC 3000 Zvizzer Medium Cut

Doet het prima. We vliegen een testvlak op het dak van de Audi aan met de One Step en kijk eens hoe enorm vee krassen er verdwijnen. Ziet er heel mooi uit voor een medium product. Maar heel overtuigend is ie ook niet. We maken meerdere doorgangen maar dat verwijdert de diepere krassen niet. Logisch want daar komt een medium polijstmiddel natuurlijk tekort. Wel een mooie eindglans waarbij een derde stap niet echt meer nodig is. 

2. Angelwax Redemption

Een heel gewone krasverwijdering voor een medium polijstmiddel. Het is er nog een uit de oude serie en we weten niet of Angelwax deze serie intussen heeft aangepast. Mooie eindglans en een prima krasverwijdering, maar we zijn niet onder de indruk.

3. Super Heavy Cut Compound 300 van Menzerna. Stoere naam maar bedoeld als stap één en 2 ineen, dus de diepste krassen gaan niet weg maar wel de mooie glans van een medium polijstmiddel. Tussen de 300 Super Heavy Cut en de 400 Heavy Cut zul je geen zichtbaar verschil ontdekken, hoewel de 400 als een echte drie in één bedoeld is en in dit rijtje thuishoort. De 300 zou dus in theorie meer krassen moeten verwijderen maar dat is niet waarneembaar. Ze doen het beide gewoon goed. In de eindglans is ook geen verschil te ontdekken tussen de 300 en de 400 en ze verwijderen dezelfde hoeveelheid krassen. Tja, zoek de verschillen...

4. Monello Raffini Veloce Premium compound

We zetten de Veloce ook maar in dit rijtje erbij. Een interessante keuze. Want de Monello Raffini-Veloce is de sterk corrigerende compound van Monello maar de echte diepe krassen krijgt ie niet te pakken. Daarmee kun je hem vergelijken met de drie hierboven genoemde medium polijstmiddelen. Marring kent ie niet, wel een hele mooie eindglans die maar tweetiende punt lager ligt dan de Mezzo. Daarom kun je hem makkelijk als one-step polijstmiddel inzetten en heeft ie wat meer correctiekracht dan de Monello Raffini Mezzo. Maar theoretisch zou hij een net iets hogere correctiekracht moeten hebben dan de hierboven genoemde one-step middelen want hij is bedoeld als een stap 1 polijstmiddel. Zeker als je nog nooit een auto gepolijst hebt is dit een zeer vergevingsgezinde compound. Finisht heel mooi, napolijsten is overbodig maar verwijdert ook niet de diepere krassen.

Onze conclusie; topresultaat uit één flacon 

Ze lijken zo sterk op elkaar qua verwerking, eindresultaat en glans dat er geen winnaar aan te wijzen is bij de stap 2 polijstmiddelen. Je kunt ze allemaal prima inzetten als one-step polijstmiddel. Wat opvalt is dat de middelen zichtbaar doen wat de fabrikanten vermelden. Ze zijn duidelijk niet sterk genoeg voor de echte diepe krassen maar ze maken korte metten met waskrassen. Voor de meeste auto's heb je hier genoeg aan. Dan heb je met slechts één polijstmiddel een super goede, veilige krasverwijdering met weinig moeite.

Eén flacon polijstpasta 

Nog beschikbaar

Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten

Svizzer-heavy-cut-en-menzerna-en-polijst

Waarom Menzerna zijn heavy cut pad zo zacht maakt is ons een raadsel. De rode pad doet het erg slecht op zware krassen. Dat kan de Low-pro Maroon al beter. Zware krassen verwijder je met stevige polijstpads en een goede compound.

Testspot-1-krassen-weggepolijst-testspot

Goed te zien hoe de polijstmiddelen hun werk doen op de proefvlakken. Op het voorste vlak zijn de krassen nog volop aanwezig en na twee polijststappen op het middenvlak al aardig verdwenen.

Krassen verwijderen.

S40-en-primer-naast-elkaar.jpg

S40 is perfect als derde stap polijsten op donkere lak. Primer de vierde polijststap.

sVizzer werkt met een fine en ultrafine. We testen ze naast elkaar op de proefvlakken. Het verschil?
ultrafine cut envy jeweling super finish
De finishing polijstpasta's naast elkaar getest. De Double Black Renny Doyle van P&S verrast met een donker effect.

Stap 3. Medium polijstmiddelen

De mooiste stap is de derde stap, voor vele polijsters ook de laatste stap. De fine cut polijstmiddelen met de superfijne aluminiumoxide slijpkorrels doen hun best om op een zachtere pad de laatste krasjes te verwijderen. Daarbij toveren ze de diepste glans op de lak. Gebruik gerust een wat hardere polijstpad dan er wordt voorgeschreven want dan verwijder je nog net wat meer krasjes. De lak is glad als een spiegel, dat voel je en dat zie je. De diepste reflecties ontstaan in deze derde fase. Je kunt er ook voor kiezen om in twee stappen te polijsten. Of je begint met een one-step-compound en na afloop zie je nog wat lichte polijstbanen op de lak? Dat kan bij zachte lakken nog weleens voorkomen. Met een fine cut polijstmiddel polijst je die lichte banen, swirls, hologrammen en buffermarlks  gegarandeerd weg.

1. Scholl Concepts S40 Anti Swirl Compound

Zo donker dat het voorgoed een donkere laag in je polijstpad achterlaat die je niet meer uit kunt wassen. Sterk spul dat gemaakt is voor donkere lakken. Al heel lang een van onze favorieten en met een reden. Zo mooi finishen zie je zelden, de fijne metallic deeltjes glinsteren je tegemoet als je met je inspectielamp en je neus bovenop de lak zit. Scholl noemt het een compound maar dat is natuurlijk onzin, alle derde stap polijstmiddelen zijn lekker dun en makkelijk te verwerken. Op een zachte of wat hardere polijstpad is hiermee polijsten een fluitje van een cent.

2. Envy Jewelling Polish Double Black van P&S

Een verassing deze Double Black uit de Renny Doyle Collection. Als je polijst haalt ie op donkere lakken ene grappig trucje uit. Je ziet onder je polijstpad dat ie een extra zwart laagje probeert achter te laten. Zonder dat je een hele donkere polijstpasta uit de fles krijgt zoals bij de S40. Op sommige momenten tijdens het polijsten is het net of er een krachtige zwarte laag opgebracht wordt. Dat gebeurt op een andere manier dan bij de S40, het is een heel mooi effect op donkere autolak. We kunnen niet omschrijven wat er precies gebeurt maar mooi is het wel. Na het uitpoetsen en ontvetten heb je een perfecte basis voor de wax.

3. Super Finish Plus 3.800 van Menzerna
De fijnste Polish van Menzerna voor stap 3 polijsten. Een hele mooie diepe eindglans maar hij kent geen bijzonderheden. Je koopt hiermee een hele mooie diepe glans en showfinish. Maar dat kunnen de andere kandidaten ook. 

4. FC 2000 Hologram Remover Fine Cut van Svizzer

Mooie fine cut van Zvizzer, diepe glans en perfecte finish. Alles wat je van een derde stap polijstmiddel mag verwachten en niets meer of minder. Hele mooie eindglans als je al twee stappen of one-step hebt gepolijst. 

 

Onze conclusie; Double Black

We hebben ze allemaal in een eigen testvak naast elkaar geprobeerd en de eindglans is fenomenaal maar ook erg gelijkwaardig. Je ziet bijna geen verschil tussen de testkandidaten in glans en helderheid op de donkerblauwe Audi A3 metallic lak waarop we testen. Het komt aan op je eigen voorkeur. Ze doen hun werk allemaal op een iets andere manier. De Double Black Envy Polish uit de Renny Doyle collectie heeft ons verrast door een mooi en bijzonder donker effect op de lak achter te laten. Dat kan de Scholl S40 ook wel, al doet ie het op een andere manier en laat hij zijn donkere sporen voor altijd na in je polijstpad. Dat heeft de Double Black niet nodig. Daar geen blijvende sporen en toch een bijzonder donker effect.

krassen-op-audi-a3-na-eerste-polijstrond
​Buiten met zonlicht op de Opel kun je goed zien hoeveel krassen er weggepolijst moeten worden.
D's-wel-kicken-van-al-die-krassen-naar-s
Weg krassen, van alle kanten weer spiegelglad. Nu alleen nog een kleurwax erop om de kleur intenser te maken.

Vierde stap voor perfectie.

Z. Gyeon-Q2-primer-grote-en-kleine-flaco

Stap 4. Ultra Fine polijstmiddelen

Hiermee ga je tot het uiterste, de vierde stap is voor perfectionisten. Wil je net als wij de lak tot het gaatje polijsten dan zit je goed met een primer. De fijnste microkrasjes krijg je te pakken met een ultra fine cut of een primer.

1. Gyeon Q2 Primer
Ultra-lichte finishing polish en primer ineen. Ideaal als je de lak wilt voorbereiden op het aanbrengen van een wax of een coating. De lak wordt nog gladder dan bij een fine polijstmiddel (derde stap) en zelfs het kleinste krasje of 
oneffenheid polijst je weg. De lak zo glad dat het aanbrengen van een coating veel makkelijker gaat en dat geldt ook voor het aanbrengen van een waxlaag. Je bereikt maximale glans en een spiegelglad oppervlak.

 

2. Zvizzer UC 1000 Swirl Remover en Sealing
Hij doet hetzelfde als de Gyeon Primer maar net iets minder subtiel. Een hele mooie manier om de kleinste microkrasjes op je auto ook aan te pakken. Spiegelgladde lak en de maximale glans zijn een mooie afsluiting in een serie van vier op elkaar afgestemde polijstmiddelen van Zvizzer.

Zo-mooi-vol-met-krassen-en-die-polijsten
Lange, bijna rechte krassen in de lak zijn het gevolg van te dicht langs struiken rijden en kunnen behoorlijk diep zijn.
Double-black-envy-en-super-finish-plus-m
Weg krassen, 20 minuten werk en van alle kanten weer spiegelglad. Nu alleen nog een kleurwax om de kleur intenser te maken.

Diameter, grit reciproque en P-waarde.

primer redemption en fine cut bij elkaar
Fine Cut van zVizzer of Q2 Primer van Gyeon. Ze zijn gelijkwaardig, maar we hebben zelf een voorkeur voor de Primer.

5. Wat je moet weten over polijstmiddelen

 

5.1. P-waarde van een polijstmiddel

De diameter van de slijpkorrels wordt aangegeven met een p-waarde. De p-waarde is het omgekeerde (reciproque), van de diameter van de korrels. Een p-waarde van 2000 geeft aan dat het polijstmiddel slijpkorrels heeft met een diameter van 0.002 inch. Een lage p-waarde betekent; een grof polijstmiddel dat diepe krassen verwijdert. Een finishing polijstmiddel heeft een hoge p-waarde. Hoe hoger het P-nummer, hoe kleiner de slijpkorrels, hoe meer korrels op een cm².

 

5.2. Grit gaat over schuren
Wordt aangegeven dat een polijstmiddel bijvoorbeeld schuurkrassen van 1500 grit weg kan polijsten? Grit gaat over de korrel die op schuurpapier zit. Grit is de grofte van de korrels, per cm² en komt van de zeef van het materiaal. Het geeft aan hoeveel mazen per vierkante inch tijdens de productie van het schuurpapier op de zeef te vinden waren. P100 is dus een zeef gepasseerd van 100 mazen per strekkende inch (2,54 cm).

 

Een kras van 1500 grit is dus een diepe kras die je met een grof polijstmiddel verwijdert.

5.3. Goed publiceren doet er maar een

Een van de weinige die het aangeeft op een makkelijke manier is Koch Chemie. Zij publiceren het letterlijk zoals het hoort. 'Het effectief verwijderen van spuitnevel, lakdefecten en krassen met een korrelgrootte van maximaal 1.500'.

Som kom je tegen dat een fabrikant de korrelgrootte ook als gritwaarde vermeldt. Dat is erg ongebruikelijk. Voor de grit wordt de Japanse JIS schaal het meest gebruikt. De bruikbare JIS-schaal loopt van ongeveer 80 (zeer grof) tot 30.000 (ultra fijn)

ultrafine cut envy jeweling super finish

Zoek de verschillen. De testvlakken direct naast elkaar en gescheiden door een making tape. Dan kun je goed vergelijken.

Menzerna-400-300-en-1-met-DAP-EVO-op-mot

De zware krassen verwijderen met 1.000 en de S2 Black. Het verschil zoeken tussen de 300 en de 400, dat laatste is lastig.

Slijpkorrel breekt steeds opnieuw.

Ultra fine cut groen svizzer naast de DA

DAP EVO, Rupes Bigfoot en de DAP Evo Plus. Voor het testen gebruiken we ons hele arsenaal polijstmachines.

Kristalstructuur van aluminiumoxide.png
Kristalstructuur van aluminiumoxide

6. Slijpkorrels zijn kleine snijbeitels
De soort slijpkorrel en zijn afmeting hebben de grootste invloed op ruwheid en corrigerend vermogen. Een polijstkorrel kan rond, diamantvormig, een bolletje, onregelmatig gevormd of een soort naald zijn. Een constante geometrie van de slijpkorrels is belangrijk. De ideale slijpkorrel blijft scherp en breekt voortdurend, waardoor nieuwe scherpe snijkanten ontstaan.

 

6.1. Slijpkorrels breken steeds opnieuw
Slijpkorrels gedragen zich als microscopisch kleine snijbeitels. Een polijstpasta of compound bevat slijpkorrels, gevangen in een raamwerk (hulpstof) en gescheiden door poriën. De hulpstof houdt de individuele korrels samen. Door de krachten die ontstaan tijdens het polijsten worden slijpkorrels afgerond, wat leidt tot botte punten. Dat veroorzaakt wrijving, warmteontwikkeling en meer druk. Meer druk veroorzaakt korrelbreuk waardoor weer nieuwe snijkanten ontstaan. De polijstkorrel zal steeds opnieuw afbreken, daar worden de nieuwe slijpkorrels ook aan blootgesteld. Het proces eindigt als de polijstkorrels volledig zijn afgebroken en het hulpmiddel is verdampt. Dan poets je het residu uit en heb je een glad oppervlak. 

6.2. Broos en taai effectief
Hoe effectief een polijstkorrel is wordt bepaald door zijn broosheid en taaiheid. Hoe brozer, des te minder druk is nodig om de korrel te laten uitbreken en nieuwe scherpe snijranden te creëren. Minder druk betekent minder warmteontwikkeling, een hogere afwerkingsgraad maar ook een korte levensduur.

6.3. Aluminiumoxide meest gebruikt

Aluminiumoxide is een ragfijn polijstmiddel. Je zult aluminiumoxide polijstkorrels vaak tegenkomen in auto polijstmiddelen. Ze hebben een enkelvoudige kristalstructuur, zijn gemiddeld hard en slijtvast, maar minder scherp dan andere korrels. Aluminiumoxide is ook minder taai dan andere materialen en heeft daardoor minder druk nodig. De hitteontwikkeling kan bij deze schuurkorrel redelijk oplopen, daarom wordt aluminiumoxide ingezet bij metalen die hier goed tegen bestand zijn zoals het metaal van een auto. Voor autopolijstmiddelen is aluminiumoxide sterk genoeg want autolak is niet echt hard.

6.4. Dun olielaagje polijst gesmeerd

Wanneer polijstkorrels en autolak over elkaar bewegen ontstaat wrijving. Daarom leggen veel polijstmiddelen een flinterdun olielaagje op de lak. Net als bij de olie in je motorblok. Hierdoor ontstaat minder warmte, slijten de bewegende delen zoals de polijstpad minder snel en blijft alles netjes en soepel functioneren. Polijsten is werken met wrijving, het breekt de polijstkorrels af en verdampt het hulpmiddel en de olie. Het komt aan op het juist doseren van het polijstmiddel op de polijstpad.

 

Gebruik je te veel polijstmiddel?

Dan glijdt de polijstpad over de lak zonder de polijstkorrels goed te bewegen. Vergelijk het met aquaplanning. De pad heeft onvoldoende contact met de lak en het resultaat is dat je geen of minimaal krassen verwijdert.

Gebruik je te weinig polijstmiddel?

Dan is er geen smering en schuurt je polijstpad ruw over de lak. De pad loopt droog, kan verbranden en je maakt er swirls of krasjes bij. Gebruik daarom als beginnend polijster nooit de minimale dotjes zoals je vaak op video’s ziet. 

 

Optimaal polijsten
Is de verhouding tussen polijstsnelheid en de lak optimaal? Dan wordt het flinterdunne afgeslepen laklaagje in microscopisch kleine deeltjes keurig afgevoerd naar de open celstructuur van de polijstpad.

Lakdiktemeter, inspectielamp, Rupes Bigfoot LHR 15 Mark III en het feest gaat beginnen. Niets leuker dan een vergelijkingstest.

Set-polijstmiddelen-rupes-uno-nanolex-so

Nanolex geeft net zulke heftige marring als de Menzerna 1000, komt misschien uit dezelfde fabriek. Sonax verrast met een heel dunne pasta voor de zwaarste krassen waar anderen een heftige slijpkorrel toepassen. Dat geeft Sonax een hogere eindglans.

Uno Protect belooft meer of minder krassen te verwijderen als je een andere pad toepast, maar het resultaat valt erg tegen.
Rupes ibrid polijstset losse delen.png

7. Polijsten is wegsnijden

Polijsten is het slijpen met polijstkorrels om een glad oppervlak te krijgen. Er wordt met slijpkorrels een flinterdun laagje lak weggesneden. Op deze manier zijn oneffenheden en krassen uit de bovenste laklaag van je auto weg te krijgen. Er komt een nieuwe laklaag tevoorschijn en die kun je door polijsten verdichten waardoor hoogglans wordt verkregen. De lak kan zo glad worden gepolijst dat een sterk spiegelend effect ontstaat.

 

7.1. Snijsnelheid hoog, materiaalafname klein
De slijpkorrel bepaalt vaak de gladheid (of ruwheid) van het oppervlak. Hoe kleiner de korrel waarmee je eindigt, hoe gladder het oppervlak en de spiegeling. Bij polijsten is de snijsnelheid hoog en de materiaalafname klein. De ruwe oppervlakte maak je tijdens het polijsten steeds gladder door herhaaldelijk over hetzelfde vlak te polijsten. Afhankelijk van de hardheid en ruwheid van de lak begin je met een grove en eindig je met de allerfijnste polijstkorrel. Hoe ruwer en harder de lak, hoe harder en grover de korrel waarmee je moet polijsten. Door een steeds fijnere polijstkorrel te gebruiken wordt ‘pieken en dalen’ op de lak steeds vlakker. Door polijsten wordt de oppervlakte zoveel mogelijk krasvrij. Uiteindelijk is de korrel van het polijstmiddel zo fijn dat je overgaat tot het poetsen van de lak.

 

8. Waarom polijsten?
Oude lak kan door verdroging, krasjes en lakdefecten ruw aanvoelen. Een ruw oppervlak is gevoeliger voor aanhechten van vuil. De krasjes in het ruwe oppervlak houden vuil vast waardoor corrosie in de lak begint. Een ongewenste aantasting van de lak die lijdt tot blijvende lakoxidatie (diepere microputjes in de lak) die niet meer weg te polijsten zijn.

Ook onze iBrid long nek doet vrolijk mee aan de test. Met de bijgeleverde Rupes Coarse en de Fine en natuurlijk met alle andere polijstmiddelen. Polijsten met de kleine machines is wezenlijk anders.

Einde pagina: Polijstmiddelen, op weg naar meer glans.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Vocht in je auto.