AUTO'S

VOOR EN NA

POLIJSTEN

VOLVO-V70-VOOR-EN-ZIJKANT-OPENINGSFOTO-W
Line separator

VOLVO 145 VOOR EN NA HET POLIJSTEN

Oude Volvo's, ze zijn zo mooi! Zoals de Amazone uit 1961 en de Volvo 145 van Martin. Die is van 1972 en de lakconditie is slecht. Doffe lak die aan het 'verkrijten' of 'verpoederen' is. De bovenlaag wordt zacht en zit vol met vlekken die behoorlijk diep in de lak zitten. Dat is iets meer werk dan de standaard polijst-klus!

Volvo 145 gereanimeerd

Volvo 145 gereanimeerd

We hebben met z'n drieën de veertig jaar oude Volvo van Martin gereanimeerd. Met passie, hartstocht, intense liefde en heel veel geduld. Heel veel werk want de 145 was er slecht aan toe. Het leek op zwarte unilak die erg verkrijt was. Maar de Volvo bleek donkerblauw. De extreme vlekken en veel lakdefecten lieten zich goed corrigeren omdat je bij oude unilak de blanke toplaag mist en dus veel lak wegpolijst. Met wat durf krijg je veel ellende weg.

Waas van krassen op het dak

Waas van krassen op het dak

Een enorm waas van krassen op het dak maakt de Volvo grauw en de blauwe unilak onzichtbaar. Zoveel krassen dat we ons afvragen of ze ooit weg te polijsten zijn. Normaal kan een oude Volvo met zijn zachte en dikke lak wel wat hebben, maar we moeten een enorme lakcorrectie doorvoeren. Doen we gezamenlijk met de DAP900 en DAP500 met oranje en gele pads van Monello en met de Raffini Veloce compound.

Even goed kijken

Even goed kijken

Even goed kijken naar de verkrijte, doffe lak op de motorkap... want die hebben we intussen weggepolijst. De lak laat zich sneller corrigeren dan je zou denken. De verkrijte toplaag hebben we volledig weggepolijst. Normaal beginnen we met een finishing product maar daarmee krijgen we de verkrijte toplaag niet van de auto. Dus met de Veloce polijsten in lange rechte banen en rustig aan op de rondingen om de glans weer terug te polijsten.

Hardnekkige vlekjes in de lak

Hardnekkige vlekjes in de lak

Enorm veel en zeer hardnekkige vlekjes in de lak, ook aan de zijkanten. Op het grote scherm van je computer zijn ze op deze foto goed te zien. We hebben meerdere doorgangen nodig en we hebben geluk dat het zwarte unilak is. Zoals gebruikelijk in die jaren zonder blanke toplaag. We verwijderen zoveel kleurlak dat de vlekjes meekomen en dus vanzelf verdwijnen. Geen diepe lakoxidatie dus zoals we dachten en dat is geluk hebben.

Vlekken en krassen gepolijst,de glals is terug

Vlekken en krassen gepolijst,de glals is terug

De krassen zijn over de volledige lengte weggepolijst. Er is een flinterdun laagje kleurlak van de deuren en spatborden geslepen. Dat is onder normale omstandigheden 2 tot 3 micron. Maar we corrigeren en verwijderen hier de kleurlaag. Het kan bij onze Volvo 145 weleens aanmerkelijk meer zijn. Dat geeft een geweldig mooi effect op de verweerde en verkrijte zwarte lak. Niets is zo mooi en glanst zo enorm als zwarte unilak na het polijsten.

Liggende delen lijden het meest

Liggende delen lijden het meest

Ala autolak niet regelmatig in de wax wordt gezet begint het uitdrogen. De lak wordt ruw. Verkeerd wassen en de wasstraat verergeren het proces. In de krasjes nestelt zich steeds meer vuil. Olieën en waxen in een autowax houden de lak soepel. Waar dat ontbreekt droogt lak steeds verder uit. Vuil en kalkvlekken kruipen diep in de verkrijte toplaag en zijn niet meer handmatig weg te poetsen.

Pas op! Hoeken en randen

Pas op! Hoeken en randen

Op hoeken, vouwen en randen is de lak altijd iets dunner. Dus bij het wegpolijsten van de kleurlaag betekent dat; goed blijven opletten. waar een lak met blanke toplaag nogal vergevingsgezind is merk je hier al heel snel het dunner worden van de lak. Maar meerdere doorgangen zijn wel mogelijk, gewoon met wat beleid polijsten. Een 8 mm excentrische polijstmachine zoals de DAP900 of DAP EVO is hier de veiligste optie.

Honderduizend krassen weg

Honderduizend krassen weg

Polijsten is geduldwerk dus we nemen de tijd. We moeten heel snel de pad s wisselen want die lopen vol met kleurlak. We moetenbehoedzaam werken om de randen en hoeken te ontzien. We gebruiken de paarse compounding pads en de gele en oranje pads. Niet de hardste want dan loop je teveel risico. Polijstpads moeten iets meegeven op de rondingen, dan werk je veilig op de veertig jaar oude lak.

De lak komt weer bij

De lak komt weer bij

Door het verwijderen van de verkrijte toplaag ademt de nieuwe lak weer en is de glans optimaal. We zijn al wat uren bezig en de motorkap is intussen vier keer volledig gepolijst. Veel imperfecties zijn al verdwenen en anderen zijn van plan voorgoed bij de Volvo te blijven. Het zij zo, het resultaat is echter nu al boven verwachting. De glans is terug en dat is een super resultaat na 40 jaar weersinvloeden en beschadiging.

40 jaar ellende op de motorkap

40 jaar ellende op de motorkap

Een young-timer die al 40 jaar op de weg is heeft zo zijn eigen lakproblemen. De Volvo 145 van Martin is van 1972 en dat zie je aan de lak. Het ‘verkrijten’ of ‘verpoederen’ vormt een zachte bovenlaag. Met veel vlekken die behoorlijk diep in de lak zitten. Niet makkelijk te kleien maar wel makkelijk polijsten. Jammer dat de pads zo snel vollopen, dus koop je er wat meer. Ontvetten van de lak met isopropyl-alcohol is een goede start.

Mooie donkerblauwe unilak

Mooie donkerblauwe unilak

We ontvetten met Prep van Gyeon want pure IPA verwijdert alleen olie- en polijstresten van het de lak. We polijsten in vier doorgangen en zien een steeds mooier resultaat. Donkerblauw en zwart zijn de kleuren waarop je het effect van polijsten perfect ziet. De zachte unilak van de 145 laat zich prima corrigeren en je ziet het mooie resultaat. Geen metallic laagje meer voor de kleurlaag en dus krijg je maximale glans en intens diepe reflecties.

Dat zijn serieuze vlekken

Dat zijn serieuze vlekken

Ze hebben teintallen jaren de uitgedogde ne bekraste lak kunnen aanvallen. Het sap en hards uit bomen, luchtverontreiniging en birdshit. En ze hebben de 145 flink geraakt. Niet te veel zorgen maken maar rustig polijsten met steeds weer schone en nieuwe polijstpads. Die vangen enorm veel viezigheid en de open celstructuur gaat daardoor dichtzitten. Je hebt voor een verkrijte auto veel pads nodig wil je een beetje kunnen doorwerken.

Aan alle kanten aangepakt

Aan alle kanten aangepakt

Martin neemt het dak voor zijn rekening terwijl ik de motorkap polijst. We gebruiken de DAP900 en de Raffini Veloce premium compound als one step compound. Later kan de Volvo nog nagepoijst worden met Monello Raffini Finale Finishing Compound voor maximale glans en om eventuele polijstbanen weg te polijsten. Zeker op donkere unilakken is dat aan te bevelen. Je krijgt maximale glans en een volkomen streepvrij oppervlak.

Vogelpoep vernielt de lak

Vogelpoep vernielt de lak

Vogels poepen en piesen uit hetzelfde gat. Ze hebben geen maag, dan zouden ze van links naar rechts door de lucht klotsen. Daarom poepen ze eerst de ontlasting uit en dan de urine. Lekker zuur en op oude, uitgedroogde autolak brand dat sterk in. Dat zorgt voor onherstelbare lakdefecten zoals hier op het linkerspatbord. We hebben geluk en corrigeren diep in de kleurlaag door laagtoerig polijsten. De vlek is daarna nauwelijks nog te zien.

Met respect behandelen

Met respect behandelen

Oude lak? Gaan we met respect behandelen maar wel stevig corrigeren vanwege de sterk verkrijte laag. We zetten met rust en aandacht de eerste banen op, lange rechte en iets overlappende polijstbanen. Een verkrijte toplaag betekent dat we moeten corrigeren in de kleurlaag en dan lopen de pads razendsnel vol met kleurlak. Zulke oude lak moet je met een beetje respect behandelen, je weet nooit hoeveel lak er nog op zit.

Donkerblauwe topconditie

Donkerblauwe topconditie

Dat lukt alleen met polijsten! De enorme hoeveelheid krassen, diepe vervuiling en zelfs lakdefecten hebben we zorgvuldig weggepolijst. De 145 er weer als nieuw bij te zien staan, dat is een geweldig mooie afsluiting van deze koude februaridag. De donkere lak wordt mooier door een kleurverdiepende wax zoals Liquid Blue van Poorboys World te gebruiken. En vooraf een showglaze gebruiken zoals Black Hole als eerste stap.

Tweede en derde ronde

Tweede en derde ronde

Tijd voor de tweede en derde ronde polijsten op de motorkap, de oude lak van de Volvo kan veel hebben. Het is te veel om in vier uur weg te krijgen maar de Inizio en de DAP 900 laten een steeds beter beeld zien. Dit kun je ook bij jouw oude auto succesvol toepassen. Vooral oppassen op randen en vouwen want als je in de kleurlaag werkt verwijder je veel lak. Maar het schiet lekker op want kleurlak wegslijpen werkt echt super.

Hier zat zo'n mooi dakrek

Hier zat zo'n mooi dakrek

Het dakrek is origineel bij deze 145 en Martin heeft het verwijderd voor de polijstbeurt. De lakdefecten komen tevoorschijn want het metaal heeft de lak op flink wat plaatsen geraakt. Daar ga je dan uiterst behoedzaam met de lak om want de laklaag is daar extra dun geworden. We polijsten de banen in de lengterichting en checken de flinterdunne laklaag na iedere doorgang. En na montage van het dakrek kijken of de lak niet weer geraakt wordt.

Showglaze in zomer en lente

Showglaze in zomer en lente

Een showglaze in de zomer en lente. Dat worden de Black Hole en Liquid Blue van Poorboys World. Ook wat voor jouw donkere kleur auto. Heel mooi en heel betaalbaar.

Heel vaak in de wax zetten

Heel vaak in de wax zetten

Een auto die van zover terug gehaald moest worden verdient aandacht. De lak is kwetsbaar voor opnieuw verkleuren. Dus zetten we de Volvo elke maand in de wax.

Dark Angel, als je het beste wilt

Dark Angel, als je het beste wilt

Wil je de beste wax voor je donkere autolak? Dan kies je Dark Angel van Angelwax. Kost meer maar je bent ook in één keer klaar. Dat is je lak verdiepen. Mooier kan niet.

Einde pagina: Volvo 145 1972, voor en na het polijsten.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> VW Phaeton voor en na polijsten.