BMW-3-serie-met-open-deuren-zijkant-beig
Line separator

BETER POETSEN

EN POLIJSTEN

KUN JE ZELF

Je boekt weinig resultaat met de poetsmiddelen

die je nu gebruikt? Je besteed te veel tijd aan je auto met te weinig resultaat? Je weet niet waar je moet beginnen? Je wilt die krassen kwijt maar je weet niet hoe je moet beginnen met polijsten? Lees dan hier welke stappen je moet zetten om een goed begin te maken.

Je auto beter wassen en

beter poetsen.

Gebruik altijd microvezeldoeken voor een streeploos resultaat.

Wasstraat is de krasstraat.

Waskrassen zijn makkelijk weg te polijsten. Ze ontstaan door wassen met te weinig water en door de was(kras)straat.

Tassen op de auto zetten en vervolgens naar je toe trekken, dat veroorzaakt diepere krassen dwars op de lak.

De lak droogt uit door het ontbreken van een waxlaag. Dat maakt autolak krasgevoelig en zorgt voor diepe lakdefecten. 

Diepere krassen waar de lak hard geraakt is. Te diep om weg te polijsten. Licht uitschuren kan helpen maar is risicovol.

 

Als je af en toe je auto wast, of soms ook in de wax zet (en dus een beetje om je auto geeft),  weet jij over 10 minuten:

- Hoe je zelf autokrassen verwijdert

- Hoe je autokrassen voorkomt

- Hoe je auto er heel snel, veel beter uit kan zien

- Hoe je zonder moeite beter gaat poetsen zonder dure
   middelen

- Dat je zelf het resultaat van professionele
  autopoetsbedrijven haalt

- Dat je voor 200 euro zelf al een professionele
  polijstmachine koopt

- Hoe je in twee uur leert polijsten

1. Wassen en poetsen zoals de professionals
 

- Van een wasbeurt wordt je auto niet schoon

   Wassen is oppervlakkig schoonmaken, alleen polijsten      verwijdert alle vervuiling van de lak.

- Door de wasstraat rijden geeft krassen

   Wasborstels en agressief reinigingsmiddel veroorzaken    waskrassen in de lak.

- Wasstraat slaat stukken van je auto over

   Met de slang kun je het zelf beter. Kijk maar naar de
  resten van dooie vliegen en de groene randen langs de

   ruiten en rubbers. Handmatig wassen is veel beter. 

- Gegarandeerd betere resultaten dan met
   spullen die je in de winkel koopt

   Valma en Turtle zijn niet leuk. Merken zoals Ultimaxx,    Infinity wax, Poorboys World, Gyeon, Menzerna,

   Monello, Carpro, LRC, Angelwax, Scholl Concepts en

   Nanolex en Labocosmetica zijn veel beter.

- Zelf beter wassen en poetsen, met geduld en

  aandacht

  Was met de hand en leer de conditie van je auto van

  dichtbij kennen.

  Kies nooit meer de verkeerde middelen.

Lees op de pagina ‘je auto beter wassen’ wat de beste manier is en wat de beste shampoo's zijn voor je auto.

2. Je auto met de hand wassen

Was je auto met de hand, een microvezel washandschoen en een goede autoshampoo zonder toevoegingen zoals Bathe van Gyeon. Ideaal om je auto  te wassen en handig voorafgaand aan het in de wax zetten of voordat je gaat polijsten. Bathe is een zuivere shampoo en laat geen waxlaagje op de auto achter zoals een Wash & Shine shampoo wel doet.

- Als laatste ook de binnenranden van de spatborden
  wassen. Daar zit veel viezigheid en je drukt als je gaat

  polijsten de polijstpad altijd iets in de binnenranden.

- Droog je auto met speciale droogdoeken zoals de
   Delirium en dan is je auto schoon en droog.

Vaak kun je nu al ontvetten en als je eraan toe

   bent beginnen met polijsten.

2.1. Hars op de lak of schuurpapier
Voel je op de auto nog heel veel harsplekjes of voelt de lak aan als schuurpapier? Dan volg je de stappen hieronder en controleer je na elke stap of er verbetering is. Je hoeft niet alle stappen te doorlopen. Als je auto glad genoeg aanvoelt ga je direct al polijsten.

 

3. Ontvetten van de lak
Nog vette vlekken op de lak en strepen op de ruit bij het drogen? Voordat je de auto in de wax zet of gaat polijsten kun je de lak ontvetten met een microvezeldoek en Prep van Gyeon, Nanolex EX of Eraser van Carpro. De basis is isopropanol of isopropylalcohol (IPA). Alcohol voor reiniging en ontsmetting. Verdampt snel, lost vet enorm goed op en tast rubbers en kunststof delen niet aan.

 

4. Vliegroest en harsplekjes verwijderen
Nog harde harspuntjes op de lak of zie je kleine roestplekjes (vliegroest)? 
- Dan gebruik je Monello Non Ferro, Carpro Iron-X of

  Poorboys Iron Remover. Spray het op de lak en laat het

  enige minuten inwerken.

Het is een ijzerverwijderaar die reageert op geoxideerd ijzer en is oorspronkelijk als velgenreiniger bedoeld. Het spul stinkt enorm, schrik daar niet van want het is veilig voor de lak. Mits je het niet langer laat zitten dan een paar minuten. Na een paar minuten begint het in paarse strepen van de lak te lopen. Het spul kleurt paars bij aanraking met vervuiling. Waar nodig nog met een zacht sponje inwerken en met veel water wegspoelen.

4.1. Kleien alleen als het moet

Voelt je auto na bovenstaande stappen nog steeds erg ruw aan? Dan moet je helaas kleien. In 80 procent van de gevallen kun je dit overslaan omdat de lak niet te ernstig vervuild zal zijn. Je merkt dan bij het over de lak glijden met je hand dat er minieme oneffenheden voelbaar zijn. Maar als de lak behoorlijk glad aanvoelt, en dat is bij de meeste auto's het geval, dan kun je met de polijstpad  het eerste vuil al opnemen. Met een plastic zakje om je vingers over de lak gaan kan ook. Blijft het zakje regelmatig hangen op harde puntjes op de lak? Dan kun je proberen met Non Ferro en een zachte microvezel handpad de lak te reinigen. Probeer het kleien zoveel mogelijk te voorkomen. Kleien veroorzaakt namelijk altijd marring, microkrasjes in de lak. 

Kia unilak zwart hoogglans na het polijs

Eén flacon polijstpasta 

Reflecties op zwarte unilak na het polijsten zijn ronduit spectaculair. Met de hand wassen, regelmatig in de wax en hij blijft zo mooi.

Nog beschikbaar

Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten

Met rust en aandacht gepolijst met de DAP EVO en 80 procent van de krassen is definitief weg. De glans is terug en dat blijft jaren zo.

Kleien verwijdert vuil en veroorzaakt marring.

Rubbers en kunststof drogen uit.

Extreem verweerde rubbers eerst scrubben. Dat helpt om de kleur terug te krijgen. Rubber en plastic wax houdt ze nieuw.
Aangetaste rubbers eerst scrubben om de verwering eruit te krijgen. Een reiniger alleen is niet genoeg.

5. Autolak kleien om vuil te verwijderen

Wassen is oppervlakkig schoonmaken. Er ontstaat op den duur een laagje hardnekkig vuil op je auto dat er met wassen niet meer af te krijgen is. De lak wordt dof.

- Met een ruw maar zacht stuk klei schraap je die

   hardnekkige vervuiling van de lak. De lak wordt

   schoner en voelt na het kleien veel gladder aan.

5.1. Voorkom 'marring', microkrasjes in de lak

Je maakt echter microkrasjes in de lak doordat je met een ruw stuk klei (of kleidoek, of clay pad) over de lak trekt en daarbij dieper en hardnekkig vuil verzamelt. Al gebruik je nog zoveel glijmiddel (Claylube) en het zachtste stuk klei, kleidoek of clay pad, je veroorzaakt altijd microkrasjes, ook 'marring' genoemd.

Vaak zie je dat bij daglicht niet. Maar wij zien hier bij LED-licht en met de inspectielamp wat er echt met de lak gebeurt en het is elke keer raak. Waarom zou je er krasjes bijmaken als het niet nodig is?

- Je polijstpads en de polijstpasta halen op een veel

  zachtere manier de vervuiling van de lak en
  microkrassen ontstaan niet.

 

5.2. Gebruik je polijstpad als vuilvanger
Je polijstpads worden wel eerder vies en lopen eerder vol met vuil. Maar pads kun je wassen en hergebruiken. Klei gooi je weg en het glijmiddel ook, dus het is duur. Voor dat geld kun je beter polijstpads kopen. Harde plekken en puntjes aan de onderkant van auto's die niet weg te polijsten zijn kun je vooraf behandelen met APC of een teerverwijderaar. Is het dan nog niet weg? Dan kan kleien op die plekken soms een uitkomst zijn. Moet je toch kleien dan zijn Clay Lube van Nanolex of Dodo Juice Born Slippy Clay Lube goede glijmiddelen.

 

6. Verweerde rubbers en kunststof delen

Die maak je schoon met Prep of verdunde All Purpose cleaner en een zacht sponsje. Verkleurd en verweerd plastic en rubber kun je scrubben (dieptereiniging). Doe dit na het polijsten want alles komt onder de polijststof te zitten. Heb je de lak gepolijst, in de wax gezet en de rubbers en plastic delen gereinigd met APC of gescrubd met pindakaas? Dan ontvet je nog een keer met APC van Poorboys en Prep van Gyeon. Als finishing touch en allerlaatste stap behandel je rubbers en kunststof delen met Trim Restorer zoals Plast Star van Koch Chemie, of nog beter, met een Plastic & Rubber Wax. Verzorgende product die rubbers en plastic beschermen, ook wel een 'dressing' genoemd. Je leest veel onzinverhalen over lijnolie smeren op het kunststof van bumpers en stootlijsten. Doe dat nooit! Lijnolie is veel te vet en laat strepen achter. Die kunnen bij zonnig weer inbranden op het rubber en kunststof en je krijgt ze niet meer weg. Het regent er ook snel weer af.

Renault-Twingo-motorkap-reflecties-lucht
Polijsten is geduldwerk waarbij je in vele uren met geduld en aandacht meerdere doorgangen maakt en dan krijg je dit.
Renault-Twingo-weerspiegelt-man-reflecti

Als de lak werkt als een spiegel weet je dat je het goed gedaan hebt. Polijsten werkt verslavend en je auto ziet er altijd als nieuw uit

Bumper-Volvo-V70 met-pindakaas-weer-zwar
Bumper gescrubd en dat ziet er weer als nieuw uit. Het onderste verkleurde deel van de bumper is nog niet behandeld.

Lak polijsten

weg met die autokrassen.

6.1. Maak Trim Restorer duurzaam

Er weer af regenen, dat doet een Trim Restorer ook. Maar dat duurt veel langer en het laat nooit strepen en vlekken achter op het kunststof. Kies in plaats van een Trim Restorer liever voor een Plastic & Rubber Wax, die regent er zeker niet af. De wax is misschien iets minder zwart dan een trim restorer maar de voordelen zijn enorm. Kun je niet aan een Plastic & Rubber Wax komen, gebruik dan een föhn om de Trim Restorer te drogen. Door het te verwarmen blijft het langer zitten.
Na het behandelen van de rubbers en kunststof delen zijn ze weer diep zwart en je auto ziet er nu werkelijk als nieuw uit.

 

7. Krassen weg met de beste polijstmachine

De rotary of haakse polijstmachine herken je direct aan zijn rechte uitgaande as. De steunplaat en de pad erop draaien dus ook om hun as. De machine is daardoor nauwelijks te hanteren, hij wil alle kanten op en je moet hem voortdurend onder controle houden. Je kunt er je lak mee verbranden, hij gedraagt zich met een harde pad erop als een slijptol. Houdt je hem te lang op een plek dan kun je het schroeien van de lak ruiken. Ook zie je vaak polijstbanen, swirls en hologrammen op een auto, allemaal veroorzaakt door het geweld van de rotary. Niet aan beginnen op je eigen auto. 

 

7.1. Dual Action polijstmachine, de voordelen

Hij roteert niet alleen om zijn as, maar maakt een extra uitslaande beweging. Dat komt omdat de as van de machine (waar de steunplaat op gemonteerd is) een aantal mm's of centimeters uit het hart geplaatst is. Voordeel, de as beweegt om zijn eigenlijke as en kan nooit op hetzelfde punt stilstaan. Daardoor kun je nooit de lak verbranden! Het is een veilige machine waar je als beginnende poetser of polijster weinig fout mee kunt doen. De dual action is er in een groot aantal varianten en prijsklassen. De goedkope machines vallen erg tegen omdat ze een wat raar mechanisme hebben om het dual action effect te krijgen. Dual action polijstmachines zoals de DAP EVO, DAP EVO Plus of de Krauss Shinemaster werken veel beter. Een tweedehands DAP900 V3 of DAP900Plus V3 is ook een goede polijstmachine. Technisch bijna identiek aan de nieuwe DAP EVO polijstmachines maar de EVO is beter. Ze zijn zeer duurzaam en gaan lang mee. Vergeet niet dat je hele auto krasvrij polijsten meestal acht tot 10 uur werk is. Polijsten is geduldwerk waarbij je meerdere doorgangen maakt. Dan moet je niet bezuinigen op je polijstmachine. Daar krijg je spijt, rugpijn en kramp in je vingers van.

Onze favoriete top 3 van polijstmachines staat op de pagina 'Anatomie van je polijstmachine.

bovenaf volvo S80 buiten na het polijste

​Buiten met zonlicht kun je goed zien hoeveel krassen en lakdefecten er weggepolijst zijn. Ook wielen, banden, kunststof delen, rubbers en de binnenste wielkasten zijn aangepakt en dragen bij aan het totaal veranderde beeld van de Volvo.

Reflecties van wolken en lucht op de gla
Weg krassen en van alle kanten weer spiegelglad. Nu alleen nog een kleurwax erop om de kleur intenser te maken.

De beste voor je auto 12,5 cm

steunplaat.

ford-cougar-victoria-poetst haar auto ui

Met een light cutting applicator en compound kun je zelf handmatig de ingebrande remstof verwijderen.

Schermafbeelding 2021-01-24 om 00.14.48.
De open celstructuur van de polijstpad is duidelijk zichtbaar. Het vuil, polijstmiddel en lak worden daarmee opgenomen.
Marjolein reinigt haar opel vectra.jpg
Werk zo nauwkeurig mogelijk en neem de tijd voor je auto. Regelmatig onderhoud is niet moeilijk als de basis op orde is.

7.2. De 12.5 cm of 5'5 inch steunplaat 
Je werkt het lekkerst met de 14 cm  (of 5,5"inch) pads en die zitten meestal op een 12,5 cm steunplaat. Deze 12,5 cm steunplaat zit standaard op de DAP EVO en de DAP EVO plus. Ook op de DAP900, DAP900 Plus en de Rupes LHR15 Mark III zit deze 12,5 cm (5,5") steunplaat. 
De grotere 15 cm (7 inch) steunplaat is geschikt voor de grote 17 cm pads. Die polijsten op de vele rondingen van een personenauto niet zo makkelijk, hij is eigenlijk net te groot. De iets kleinere 14 cm pads komen makkelijker om hoeken en volgen de rondingen beter.


7.3. Velcro steunplaat met klittenband
Door middel van een klittenband systeem, de zgn. Velcro breng je de polijstpads aan op de backing plate (de steunplaat) van je polijstmachine. De bovenzijde van de pad is voorzien van de fluweellaag en de haakjeslaag zit op de steunplaat van de polijstmachine. Je houdt de polijstmachine met één hand vast met de steunplaat naar onderen en naar je toe gericht. Zo breng je de pad zo nauwkeurig mogelijk in het midden aan. Als de foam pad niet recht in het hart zit gaat hij slingeren en dat polijst niet lekker. Helemaal 100 procent in het midden zal niet lukken maar werk zo nauwkeurig mogelijk en neem de tijd. Wil je corrigeren, trek de pad dan altijd aan de velcrorand van de steunplaat want anders trek je het foamdeel mogelijk los van de velcro. Dat is namelijk het zwakste punt, waar de velcro gelijmd zit op het foam.

 

8. Krassen verwijderen, taak van de pads
De polijstpad verwijdert, samen met de slijpkorrel van het polijstmiddel de krassen en lakdefecten. De pad doet al het werk en is een platte foam schijf met een open celstructuur. Door de open celstructuur kan hij makkelijk vuil en polijstpasta opnemen. Tijdens het polijsten gaat de open celstructuur door de verwijderde lak en het vuil steeds meer dichtzitten. Het mengsel van de opdrogende en verouderende polijstpasta vermengd met vuil en een beetje lak van je auto gaat op den duur de open cellen verstoppen. De polijst pad warmt daardoor langzaam steeds verder op want de cellen gaan tijdens het proces van polijsten steeds verder dichtzitten. Je kunt dus nooit met één pad  je hele auto polijsten. Wissel regelmatig de pad en werk met schone pads. Een vuile polijstpad kan makkelijk kapot gaan en doet zijn werk slecht.

8.1. De polijstpads, open celstructuur 
Het wassen van je auto is oppervlakkig schoonmaken en de pads nemen daarom vuil op. Ze trekken eerst de vuile laag van je auto, daarna het vuil uit de porieën (krasjes) en daarna verwijdert de polijstpad de krassen. De hardste polijstpads verwijderen de zwaarste krassen en minder harde pads verwijderen lichtere krassen. Altijd met een voor het doel geschikte compound of polijstpasta. 

Bij een vieze auto die voor het eerst gepolijst wordt zit je pad al redelijk snel dicht (daarom kun je de lak vooraf kleien om de ergste vuiligheid te verwijderen).

Dat de pad verontreinigd raakt merk je ook want de pad wordt minder stabiel, en hij wiebelt een beetje over de lak. De pad mist nu het vermogen om vuil op te nemen en krassen effectief te verwijderen. Dat is het teken om de pad te vervangen door een schone pad. Dan heb je weer een stevige pad waarmee je autokrassen effectief wegpolijst. Met vier pads kun je een middenklasse auto meestal goed polijsten en de polijstpads kun je wassen en hergebruiken.

9. Polijstmiddel, alle soorten voor alle krassen 

Het polijstmiddel is er in verschillende gradaties, vaak met aanduidingen als 'Sanding Marks tot 1500 grit'.

Dan weet je dat je een sterk slijpende polijstpasta hebt. Die is ook dikker (het is een compound) en komt maar moeizaam uit zijn flacon. Een polijstmiddel voor het verwijderen van zware krassen heeft nl. een stevige slijpkorrel nodig en is dus dikker. Die dikke slijpkorrel veroorzaakt ook weer wat 'marring' en daardoor blijft de lak wat doffer. Die moet je dus altijd napolijster met een medium of fine slijpend middel. Die verwijdert minder diepe krassen, is dunner door de fijnere slijpkorrel en heeft een hogere eindglans. Drie stappen polijsten is gebruikelijk, vier stappen komt vaker voor omdat een super fine slijpend middel als vierde stap nog diepere glans geeft. Tenslotte heb je ook nog primers die nog fijner slijpen om de lak geschikt te maken voor een coating. Voor de gemiddelde poetser die zelf zijn auto gaat polijsten is er de one-step-polish. Je verwijdert iets minder diepe krassen maar pakt alle drie de gebieden

aan doordat de polijstkorrel afbreekt tijdens het polijsten en steeds fijner eindigt, dus met een hoge eindglans. Er zijn ook producenten die hun medium polijstmiddel aanbieden als een one-step-polish. Dan ben je in één keer klaar en de lak blijft altijd glanzen tijdens het polijsten.

Wil je alles weten over polijstmiddelen? Download dan ons Kennisdossier Polijstmiddelen.

renault-megane-glanzend-in-de-zon-met-re
Rode lak kan ook spiegelen door polijsten. Na het polijsten draagt een kleurverdiepende wax nog extra bij aan een superglans.
Refllecties op de achterzijde BMW 5 seri
Acht uur werk en van alle kanten weer spiegelglad. Op zwart is een kleurverdiepende wax een must om de kleur intenser te maken.

Je auto in de wax zetten.

zussen poetsen dak van de Ford Ka uit na
Uitpoetsen en verwijderen van de laatse

10. Hij glimt weer, en dan? In de wax zetten!

Krassen, doffe lak, verweerde plekken en krassen heb je weggepolijst. Nu ga je de nieuwe lak verzegelen. Zet de lak in de wax. Dat kan machinaal of met de hand.

10.1. Bescherming voor de lak, autowax

Aanbrengen van wax zorgt ervoor dat de lak beschermd is, niet meer uitdroogt en de glans behouden blijft. Dat komt omdat de (nieuwe en schone) laklaag onder een waslaag beschermd is en wax laat de glanzende lak ook optimaal tot zijn recht komen. Na het in de wax zetten ontstaat een diepe en warme glans. Maar belangrijker is dat de lak goed beschermd is tegen de weersinvloeden en verontreiniging.

10.2. Vuil hecht niet meer

Wax maakt waterafstotend, blokkeert uv-straling en gaat verwering en vervuiling tegen. Wax beschermt de lak, het is zelfs de enige bescherming die de lak heeft. Zonder waxlaag werkt vuil rechtstreeks in op de lak en veroorzaakt zo lakoxidatie. De lak wordt ruw en uv-straling droogt de onbeschermde lak verder uit. Zonder beschermende waxlaag gaat je auto snel achteruit. Wax vormt een afgesloten laagje waaraan vuil en water moeilijk hechten en waardoor uv-straling geblokt wordt. Op een auto die goed in de wax staat liggen waterdruppels als pareltjes op de auto en ze rollen met weinig moeite weer van de auto. Maar dat is niet alles.

10.3. Beschermt tegen invloeden van buitenaf

Wax is daarnaast een extra bescherming van je lak. Je auto wordt tijdens het rijden en buiten staan continu blootgesteld aan schurend zand, vuil water (zure regen), strooizout, asfaltdeeltjes, rubber, remstof, uitlaatgassen en hitte, kou, vocht en UV-straling van de zon. Autolak lijkt goed bestand tegen dat soort invloeden maar het zal al snel een negatief effect hebben. Met het aanbrengen van wax zorg je er voor dat UV-straling en oxidatie veel minder invloed kunnen uitoefenen op de lak. Je auto zal er dus langer mooi uit blijven zien. Mooi voor je auto en goed voor de restwaarde!

BMW  5series donkerblauw motorkap detail

Het polijsten van de lak bepaalt het eindresultaat en is het meest intensieve onderdeel van het detailen. Niets glanst zo hard als een glad oppervlak. Als de lak spiegelglad is geworden door het ontbreken van krassen zal de wax perfect hechten aan de ondergrond. 

Autowax beschermt

de lak.

Vogelpoep direct verwijderen.

10.4. Autowas bestaat uit meerdere componenten

1. Wassoorten zoals  Carnauba, Montan en bijenwas.

2. Oliën die zijn bedoeld als drager voor de wassen zodat de uiteindelijke wax zachter en beter smeerbaar is voor het opbrengen.

3. Siliconen en andere hulpmiddelen voor extra kleurintensiteit, gebruiksgemak en om de standtijd en glans op te peppen.

 

10.5. Zo wordt autowax gemaakt
De wassen worden gesmolten, de ingrediënten toegevoegd en verwerkt tot een egaal mengsel. Afgekoeld wordt dat een vloeibaar of een vast geheel; autowax. Die kun je met een zacht sponsje opbrengen, laten drogen en uitpoetsen. Door reactie met zuurstof uit de lucht vindt oxidatie en polymerisatie plaats, waardoor een stevige film ontstaat die je alleen nog even moet uitpoetsen.

Om de droging van de wax te bespoedigen worden er ook wel oplosmiddelen gebruikt. Het uitdampen van die oplosmiddelen zorgt voor het sneller drogen (curen) van de wax en die laat hierbij een dunne filmlaag achter. Deze dunne film zorgt voor de bescherming, maakt water en vuilafstotend, hecht aan de lak en geeft een diepe glans. Het harde laagje wax dat op de lak achterblijft is de enige bescherming die de lak heeft. Het proces van vervluchtigen speelt bij moderne waxen zoals een (hybride) keramische wax een minder belangrijke rol, deze wax zie je nauwelijks curen en kun je snel weer uitpoetsen.

10.6. Maximale glans of maximale bescherming

De scherpte van de reflectie op de lak en hoe het licht gereflecteerd wordt (of gebroken) bepaalt de mate van glans van een autowax. Iedere wax heeft een eigen karakter en dat wordt zichtbaar in hoeveel extra glans de lak krijgt, en hoe lang er bescherming van de lak is. Je hebt beschermende waxen die lang blijven zitten en showwaxen die je auto diep laten glanzen maar daardoor vaak minder lang bescherming bieden. Keramische waxen en nieuwe soorten zoals Grafeen zijn anders dan de traditionele waxen maar bieden niet automatisch langer of beter bescherming. Het ligt helemaal aan de samenstelling van de wax en alleen in de praktijk kom je erachter hoe lag de wax stand houdt op je auto. Gemiddeld zal een wax twee maanden bescherming bieden en als je de bescherming in stand wilt houden doe je er goed aan om je auto om de vijf of zes weken in de wax te zetten. Zo voorkom je dat de beschermende werking te veel afneemt. Verwijder vogelpoep direct van je auto want geen enkele wax is lang bestand tegen die zure substantie. 

tien jaar oude Golf met diepe refe=lecti

Het maakt niet uit hoe oud je auto is. Polijsten maakt iedere lak weer als nieuw en de glans keert terug. Niet alle krassen hoeven eruit, je auto verandert al voorgoed na vier doorgangen. Het werkt op iedere auto, ook op jouw auto.

Einde pagina: Beter poetsen en polijsten kun je zelf.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Je auto beter wassen.