BETER POETSEN
EN POLIJSTEN
KUN JE ZELF
Zelf je auto polijsten
Zelf je auto polijsten
Zelf je auto polijsten
Je boekt weinig resultaat met de poetsmiddelen die je nu gebruikt? Je besteedt te veel tijd aan je auto met te weinig resultaat? Je weet niet waar je moet beginnen? Lees dan hier welke stappen je moet zetten om een goed begin te maken.
DA POLIJSTMACHINE
DAP EVO COMPOUNDING PADS M3800
145 MM DIAMETER
Delen op social media
Gratis download beter poetsen polijsten waar beginnen
Je auto beter wassen en
beter poetsen.
Gebruik altijd microvezeldoeken voor een streeploos resultaat.
Wasstraat is de krasstraat.
Waskrassen zijn makkelijk weg te polijsten. Ze ontstaan door wassen met te weinig water en door de was(kras)straat.
Tassen op de auto zetten en vervolgens naar je toe trekken, dat veroorzaakt diepere krassen dwars op de lak.
De lak droogt uit door het ontbreken van een waxlaag. Dat maakt autolak krasgevoelig en zorgt voor diepe lakdefecten.
Diepere krassen waar de lak hard geraakt is. Te diep om weg te polijsten. Licht uitschuren kan helpen maar is risicovol.
Als je af en toe je auto wast, of soms ook in de wax zet (en dus een beetje om je auto geeft), weet jij over 10 minuten:
- Hoe je zelf autokrassen verwijdert
- Hoe je autokrassen voorkomt
- Hoe je auto er heel snel, veel beter uit kan zien
- Hoe je zonder moeite beter gaat poetsen zonder dure
middelen
- Dat je zelf thuis ook het resultaat van professionele
autopoetsbedrijven en autodetailers haalt
- Dat je voor 200 euro zelf al een professionele
polijstmachine koopt
- Hoe je in tweeënhalf uur leert polijsten
​
1. Wassen en poetsen zoals de professionals
- Van een wasbeurt wordt je auto niet schoon
Wassen is oppervlakkig schoonmaken, alleen polijsten verwijdert alle vervuiling van de lak.
- Door de wasstraat rijden geeft krassen
Wasborstels en agressief reinigingsmiddel veroorzaken waskrassen in de lak.
- Wasstraat slaat stukken van je auto over
Met de slang kun je het zelf beter. Kijk maar naar de
resten van dooie vliegen en de groene randen langs de
ruiten en rubbers. Handmatig wassen is veel beter.
- Gegarandeerd betere resultaten dan met
spullen die je in de winkel koopt
Kies voor merken zoals Ultimaxx, Infinity wax, Gyeon,
Poorboys World, Menzerna, Monello, Carpro, Scholl
Concepts, Angelwax, Nanolex en Labocosmetica,
die zijn veel beter.
- Zelf beter wassen en poetsen, met geduld en
aandacht
Was met de hand en leer je auto van dichtbij kennen.
Lees de uitgebreide auto wasinstructie op de pagina:
‘je auto beter wassen’ Zo weet je heel snel wat de beste
manier is en wat de beste autoshampoos zijn voor je
auto. Kies nooit meer de verkeerde middelen.
​
2. Je auto met de hand wassen
Was je auto met de hand, een microvezel washandschoen en een goede autoshampoo zonder toevoegingen zoals Bathe van Gyeon. Ideaal om je auto te wassen en handig voorafgaand aan het in de wax zetten of voordat je gaat polijsten. Bathe is een zuivere shampoo en laat geen waxlaagje op de auto achter zoals een Wash & Shine shampoo wel doet.
- Vergeet niet om de binnenranden van de spatborden
mee te wassen en maandelijks de wielkasten schoon te
spuiten. Daar zit veel viezigheid.
- Droog je auto met speciale droogdoeken zoals de CSF
Delirium of de Klin Korea Drying Duo Large en dan is
je auto schoon en droog.
- Wil je de auto in de wax zetten ontvet dan eerst de lak
met een Isopropylalcohol.
- Als je eraan toe bent ga dan de lak polijsten zodat je
voortaan in een krasvrije auto rijdt die altijd schoon en
op alle onderdelen in topconditie is.
​
2.1. Hars op de lak of schuurpapier
Voel je op de auto nog heel veel harsplekjes of voelt de lak aan als schuurpapier? Dan volg je de stappen hieronder en controleer je na elke stap of er verbetering is. Je hoeft niet alle stappen te doorlopen. Als je auto glad genoeg aanvoelt ga je direct al polijsten.
3. Ontvetten van de lak
Nog vette vlekken op de lak en strepen op de ruit bij het drogen? Voordat je de auto in de wax zet of gaat polijsten moet je de lak ontvetten met een microvezeldoek en Prep van Gyeon, Nanolex EX of Eraser van Carpro. De basis is isopropanol of isopropylalcohol (IPA). Alcohol voor reiniging en ontsmetting. Verdampt snel, lost vet enorm goed op en tast rubbers en kunststof delen niet aan.
4. Vliegroest en harsplekjes verwijderen
Zie je nog harde harspuntjes op de lak of zie je veel kleine roestplekjes (vliegroest)?
- Dan gebruik je een chemische fallout remover zoals Carpro Descale shampoo of Carpro Iron-X, Snow Soap, Snow Foam & Autoshampoo.
Na een paar minuten begint de vervuiling in paarse strepen van de lak te lopen. Het spul kleurt paars bij aanraking met vervuiling. Indien nodig nog met een microspons inwerken en na drie tot vijf minuten met veel water wegspoelen. Nadrogen en dan nog een keer met Gyeon Prep alcohol ontvetten en je hebt de autolak perfect voorbehandeld.
​
4.1. Kleien alleen als het moet
Voelt je auto na bovenstaande stappen nog steeds erg ruw aan? Dan moet je helaas kleien. In 80 procent van de gevallen kun je dit overslaan omdat de lak niet te ernstig vervuild zal zijn. Je merkt dan bij het over de lak glijden met je hand dat er minieme oneffenheden voelbaar zijn. Maar als de lak behoorlijk glad aanvoelt, en dat is bij de meeste auto's het geval, dan kun je met de polijstpad het eerste vuil al opnemen of met een fallout remover hardnekkige vervuiling oplossen. Met een plastic zakje om je vingers over de lak gaan kan ook. Blijft het plastic zakje regelmatig hangen op harde puntjes op de lak? Dan kun je proberen met een Nonferro fallout remover en een zachte microvezel handpad de lak te reinigen. Probeer het kleien meet een clay bar zoveel mogelijk te voorkomen. Kleien veroorzaakt namelijk altijd marring, microkrasjes in de lak. Een kleihandschoen gebruik je nooit omdat die vuil verzamelt en blijft vasthouden. Een stukje klei vervang je steeds als die vies wordt door een schoon stukje klei en dus verzamel je daarmee minder vuil. Maar kleien is altijd microkrasjes erbij maken, dus niet kleien is altijd beter.
Eén flacon polijstpasta
​
Reflecties op zwarte unilak na het polijsten zijn ronduit spectaculair. Met de hand wassen, regelmatig in de wax en hij blijft zo mooi.
Nog beschikbaar
Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten
Met rust en aandacht gepolijst met de DAP EVO en 80 procent van de krassen is definitief weg. De glans is terug en dat blijft jaren zo.
Kleien verwijdert vuil en veroorzaakt marring.
Rubbers en kunststof drogen uit.
Extreem verweerde rubbers eerst scrubben. Dat helpt om de kleur terug te krijgen. Rubber en plastic wax houdt ze nieuw.
Aangetaste rubbers eerst scrubben om de verwering eruit te krijgen. Een reiniger alleen is niet genoeg.
5. Autolak kleien om vuil te verwijderen
Wassen is oppervlakkig schoonmaken. Er ontstaat op den duur een laagje hardnekkig vuil op je auto dat er met wassen niet meer af te krijgen is. De lak wordt dof.
- Met een ruw maar zacht stuk klei schraap je die
hardnekkige vervuiling van de lak. De lak wordt
schoner en voelt na het kleien veel gladder aan.
​
5.1. Voorkom 'marring', microkrasjes in de lak
Je maakt echter microkrasjes in de lak doordat je met een ruw stuk klei (of kleidoek, of clay pad) over de lak trekt en daarbij dieper en hardnekkig vuil verzamelt. Al gebruik je nog zoveel glijmiddel (Claylube) en het zachtste stuk klei, kleidoek of clay pad, je veroorzaakt altijd microkrasjes, ook 'marring' genoemd.
Vaak zie je dat bij daglicht niet. Maar wij zien hier bij LED-licht en met de inspectielamp wat er echt met de lak gebeurt en het is elke keer raak. Waarom zou je er krasjes bijmaken als het niet nodig is?
- Je polijstpads en de polijstpasta halen op een veel
zachtere manier de vervuiling van de lak en
microkrassen ontstaan niet.
- Fallout Remover verwijdert hardnekkig vuil veel
doeltreffender en veroorzaakt GEEN microkrasjes.
5.2. Gebruik je polijstpad als vuilvanger
Je polijstpads worden wel eerder vies en lopen eerder vol met vuil. Maar pads kun je wassen en hergebruiken. Klei gooi je weg en het glijmiddel ook, dus het is duur. Voor dat geld kun je beter polijstpads kopen. Harde plekken en puntjes aan de onderkant van auto's die niet weg te polijsten zijn kun je vooraf behandelen met APC of een teerverwijderaar. Is het dan nog niet weg? Dan kan kleien op die plekken soms een uitkomst zijn. Moet je toch kleien dan zijn Clay Lube van Nanolex of Dodo Juice Born Slippy Clay Lube goede glijmiddelen.
6. Verweerde rubbers en kunststof delen
Maak je schoon met Prep of met verdunde All Purpose cleaner en een zacht sponsje. Verkleurd en verweerd plastic en rubber kun je scrubben (dieptereiniging). Doe dit na het polijsten want alles komt onder de polijststof te zitten. Heb je de lak gepolijst, in de wax gezet en de rubbers en plastic delen gereinigd met APC of gescrubd? Dan ontvet je nog een keer met APC van Poorboys en Prep van Gyeon. Als finishing touch en allerlaatste stap behandel je rubbers en kunststof delen met een Trim Restorer en nog veel beter; met een Plastic & Rubber Wax v an Infinity Wax. Verzorgende producten die rubbers en ongelakt kunststof aan de buitenzijde van je auto beschermen. Je leest veel onzinverhalen op het internet over lijnolie smeren op de verweerde kunststof bumpers en stootlijsten. Doe dat nooit! Lijnolie is veel te vet en laat strepen achter. Die kunnen bij zonnig weer inbranden op het rubber en de kunststof en je krijgt ze niet meer weg. Het regent er ook snel weer af.
Polijsten is geduldwerk waarbij je in vele uren met geduld en aandacht meerdere doorgangen maakt en dan krijg je dit.
Als de lak werkt als een spiegel weet je dat je het goed gedaan hebt. Polijsten werkt verslavend en je auto ziet er altijd als nieuw uit
Bumper gescrubd en dat ziet er weer als nieuw uit. Het onderste verkleurde deel van de bumper is nog niet behandeld.
Lak polijsten
weg met die autokrassen.
6.1. Plastic & rubber wax voor de trims
Er weer af regenen, dat doet een trim restorer ook. Een
trim restorer is gemaakt om de ongelakte kunststof delen op je auto weer mooi donker te krijgen maar het regent er ook weer af. In plaats van een Trim Restorer kies je daarom beter een Plastic & Rubber Wax, die regent er zeker niet af. Deze wax maakt plastic en rubber net zo mooi zwart als een trim restorer maar de voordelen zijn enorm. Plastic & Rubber Wax van Infinity wax is de beste. Momenteel niet meer verkrijgbaar in Nederland maar wel in België bij Sprit Of Shine. Wil je toch een trim restorer gebruiken? Gebruik dan een föhn om de Trim Restorer te drogen. Door een trim restorer na het aanbrengen enige tijd licht te verwarmen blijft het wat langer zitten. Is het kunststof helemaal wit verkleurd dan kun je eerst het vuil uit de porieën scrubben en een renovatiemiddel aanbrengen zoals Polytrol. Of nog beter, een echte SiO2 coating gebruiken zoals Trim van Gyeon. Dan blijft ongelakt kunststof weer jarenlang als nieuw. Na het behandelen van de rubbers en kunststof delen zijn ze weer diepzwart en je auto ziet er nu in alle opzichten werkelijk als nieuw uit.
7. Krassen weg met de beste polijstmachine
De rotary of haakse polijstmachine herken je direct aan zijn rechte uitgaande as. De steunplaat zit op de as en de polijstpad erop draait dus ook om zijn as. De machine is daardoor nauwelijks te hanteren, hij wil alle kanten op en je moet hem voortdurend onder controle houden. Je kunt er de lak mee verbranden, hij gedraagt zich met een harde pad erop als een slijptol. Houd je hem te lang op een plek dan kun je het schroeien van de lak ruiken. Ook zie je vaak polijstbanen, swirls en hologrammen op een auto, allemaal veroorzaakt door het geweld van de Rotary. Niet aan beginnen op je eigen auto.
7.1. Dual Action-polijstmachine, de voordelen
Hij roteert niet alleen om zijn as, maar maakt een extra uitslaande beweging. Dat komt omdat de as van de machine (waar de steunplaat op gemonteerd is) een aantal millimeters of centimeters uit het hart geplaatst is. Voordeel, de as beweegt om zijn eigenlijke as en kan nooit op hetzelfde punt stilstaan. Daardoor kun je nooit de lak verbranden. Het is een veilige machine waar je als beginnende poetser of polijster weinig fout mee kunt doen. De dual action is er in een groot aantal varianten en prijsklassen. De goedkope machines vallen erg tegen omdat ze een wat raar mechanisme hebben om het dual action effect te krijgen. Dual action polijstmachines zoals de DAP EVO, DAP EVO Plus of de Krauss Shinemaster werken echt veel beter. Een tweedehands DAP900 V3 of DAP900Plus V3 is ook een goede polijstmachine. Ze zijn
technisch dan ook bijna identiek aan de nieuwe DAP EVO polijstmachines maar de EVO is vele klassen beter. Ze zijn zeer duurzaam en gaan lang mee. Vergeet niet dat je hele auto krasvrij polijsten meestal acht tot tien uur werk is. Polijsten is geduldwerk waarbij je meerdere doorgangen maakt. Dan moet je geconcentreerd werken en dus niet bezuinigen op je polijstmachine. Daar krijg je later spijt, rugpijn en kramp in je vingers van.
​
Onze favoriete top 3 van polijstmachines staat op de pagina 'Anatomie van je polijstmachine’.
​Buiten met zonlicht kun je goed zien hoeveel krassen en lakdefecten er weg gepolijst zijn. Ook de wielen, banden, kunststof delen, rubbers en de binnenste wielkasten zijn aangepakt en dragen bij aan het totaal veranderde beeld van de Volvo.
Weg met die krassen en van alle kanten weer spiegelglad. Nu alleen nog een kleurwax erop om de kleur nog intenser te maken.
De beste voor je auto 12,5 cm
steunplaat.
Met een light cutting applicator en compound kun je zelf handmatig de ingebrande remstof verwijderen.
De open celstructuur van de polijstpad is duidelijk zichtbaar. Het vuil, polijstmiddel en lak worden daarmee opgenomen.
Werk zo nauwkeurig mogelijk en neem de tijd voor je auto. Regelmatig onderhoud is niet moeilijk als de basis op orde is.
7.2. De 12.5 cm of 5,5 inch steunplaat
Je werkt het lekkerst met de 14 cm (of 5,5 inch) pads en die zitten meestal op een 12,5 cm steunplaat. De 12,5 cm steunplaat zit standaard op de DAP EVO en de DAP EVO plus. Ook op de oudere DAP900, DAP900 Plus en de professionele Rupes LHR15 Mark III zit deze 12,5 cm (5,5 inch) steunplaat. De grotere 15 cm (7 inch) steunplaat is geschikt voor de grote 17 cm pads. Maar 17 cm is voor
de vele rondingen van een personenauto niet handig, het is eigenlijk net te groot. Prima voor een bestelbus of een grote camper. De iets kleinere 14 cm pads komen veel
makkelijker om de hoeken en volgen de rondingen beter.
7.3. Velcro steunplaat met klittenband
Door middel van een klittenband systeem, de 'velcro' breng je de polijstpads aan op de backing-plate (dat is de steunplaat) van je polijstmachine. De bovenzijde van de polijstpad is voorzien van een fluweel laag en er zit een haakjeslaag op de steunplaat van de polijstmachine. Je houdt de polijstmachine met één hand vast en met de steunplaat naar onderen, en niet naar je toe gericht. Zo breng je de pad zo nauwkeurig mogelijk in het midden aan. Als de foam polijstpad niet recht in het hart zit gaat hij slingeren en dat polijst niet lekker. Helemaal honderd procent in het midden zal niet lukken maar werk wel zo nauwkeurig mogelijk en neem de tijd. Wil je corrigeren, trek de polijstpad dan altijd los aan de velcrorand van de steunplaat want anders trek je het foam deel mogelijk los van de velcro. Dat is namelijk het zwakste punt, waar de velcro gelijmd zit op het foam.
8. Krassen verwijderen, taak van de pads
De polijstpad verwijdert, samen met de slijpkorrel van het polijstmiddel de krassen en lakdefecten. De pad doet al het werk en is een platte foam schijf met een open celstructuur. Door de open celstructuur kan hij makkelijk vuil en polijstpasta opnemen. Tijdens het polijsten gaat de open celstructuur door de verwijderde lak en het vuil steeds meer dichtzitten. Het mengsel van de opdrogende en verouderende polijstpasta vermengd met vuil en een beetje lak van je auto gaat op den duur de open cellen verstoppen. De polijstpad warmt daardoor steeds verder op want de cellen gaan tijdens het proces van polijsten steeds verder dichtzitten. Je kunt dus nooit met één pad je hele auto polijsten. Wissel regelmatig de pad en werk met schone pads. Want een vuile polijstpad die verstopt raakt kan makkelijk kapotgaan en doet zijn werk slecht.
8.1. De polijstpads, open celstructuur
Het wassen van je auto is oppervlakkig schoonmaken en de polijstpads nemen daarom ook vuil op. Ze trekken eerst de vuile laag van je auto, daarna het vuil uit de poriën (krasjes) en daarna verwijdert de polijstpad de krassen. De hardste polijstpads verwijderen de zwaarste krassen en de minder harde pads verwijderen de lichtste krassen. De polijstpads gebruik je alleen met een voor het doel geschikte compound of polijstpasta.
Bij een vieze auto die voor het eerst gepolijst wordt zit je pad al redelijk snel dicht (daarom kun je de lak vooraf ontvetten met een isopropylalcohol of kleien om de ergste vuiligheid te verwijderen).
Dat de pad verontreinigd raakt merk je ook tijdens het polijsten want de polijstpad wordt minder stabiel, en hij wiebelt een beetje over de lak. De polijstpad mist nu het vermogen om vuil op te nemen en om krassen effectief te verwijderen. Dat is het teken dat de vieze polijstpad vervangen moet worden door een schone pad. Dan heb je weer een stevige polijstpad waarmee je de autokrassen effectief weg polijst. Met vier polijstpads kun je langere tijd achter elkaar een middenklasse auto goed polijsten en de polijstpads kun je wassen en hergebruiken.
​
9. Polijstmiddel, alle soorten voor alle krassen
Het polijstmiddel is er in verschillende gradaties, vaak met aanduidingen als 'Sanding Marks tot 1200 of tot 1500 grit'. Dan heb je een sterk slijpende compound of
polijstpasta in je handen, geschikt voor zware krassen en voor de eerste stap polijsten. Die polijstpasta is vrij dik (het is een compound) en komt maar moeizaam uit zijn flacon. Een polijstmiddel voor het verwijderen van zware krassen heeft namelijk een stevige slijpkorrel nodig en is dus dikker. Die dikke slijpkorrel veroorzaakt ook weer wat 'marring' en daardoor blijft de lak wat doffer. Die moet je dus ook altijd napolijster met een medium of fine slijpend middel. Die verwijderen de minder diepe krassen, zijn dunner door de fijnere slijpkorrel, hebben minder correctiekracht en een hogere eindglans. Drie stappen polijsten is gebruikelijk. Vier stappen polijsten komt ook voor, je kunt die vierde polijststap heel mooi gebruiken om een nog egalere lak te krijgen. Als je in plaats van een wax een keramische coating op de lak gaat aanbrengen. Dan gebruik je als extra stap een primer, dat is een super fine slijpend polijstmiddel die als vierde stap nog diepere glans geeft en de lak spiegelglad maakt. Voor de autoliefhebber die zelf zijn auto gaat polijsten en het liefst in één polijststap ook zover mogelijk krasvrij wil polijsten is er de one-step-polish. Je verwijdert zo net iets minder diepe krassen maar je pakt wel gelijk alle drie de gebieden aan. De grove polijstkorrel breekt langzaam af tijdens het polijsten en eindigt steeds fijner, dus met een heel hoge eindglans. Er zijn veel producenten die hun medium polijstmiddel aanbieden als een one-step-polish. Dan ben je in één keer klaar en de lak blijft altijd glanzen tijdens het polijsten.
​
Wil je alles weten over polijstmiddelen? Kijk dan op de pagina polijstmiddelen op weg naar de meeste glans.
Rode lak kan ook spiegelen door polijsten. Na het polijsten draagt een kleurverdiepende wax nog extra bij aan een superglans.
Acht uur werk en van alle kanten weer spiegelglad. Op zwart is een kleurverdiepende wax een must om de kleur intenser te maken.
Je auto in de wax zetten.
10. Hij glimt weer, en dan? In de wax.
Krassen, doffe lak, verweerde plekken en krassen heb je weg gepolijst. Nu ga je de nieuwe lak verzegelen. Zet de lak in de wax. Dat kan machinaal of met de hand.
​
10.1. Bescherming voor de lak, autowax
Aanbrengen van wax zorgt ervoor dat de lak beschermd is, niet meer uitdroogt en de glans behouden blijft. Dat komt omdat de (nieuwe en schone) laklaag onder een waslaag beschermd is en wax laat de glanzende lak ook optimaal tot zijn recht komen. Na het in de wax zetten ontstaat een diepe en warme glans. Maar belangrijker is dat de lak goed beschermd is tegen de weersinvloeden en verontreiniging.
​
10.2. Vuil hecht niet meer
Wax maakt waterafstotend, blokkeert uv-straling en gaat verwering en vervuiling tegen. Wax beschermt de lak, het is zelfs de enige bescherming die de lak heeft. Zonder waxlaag werkt vuil rechtstreeks in op de lak en veroorzaakt zo lakoxidatie. De lak wordt ruw en uv-straling droogt de onbeschermde lak verder uit. Zonder beschermende waxlaag gaat je auto snel achteruit. Wax vormt een afgesloten laagje waaraan vuil en water moeilijk hechten en waardoor uv-straling geblokt wordt. Op een auto die goed in de wax staat liggen na iedere regenbui de waterdruppels als pareltjes op de auto en ze rollen met weinig moeite weer van de auto. Maar dat is niet alles.
​
10.3. Beschermt tegen invloeden van buitenaf
Wax is daarnaast een extra bescherming van je lak. Je auto wordt tijdens het rijden en buiten staan continu blootgesteld aan schurend zand, vuil water (zure regen), strooizout, asfaltdeeltjes, rubber, remstof, uitlaatgassen en hitte, kou, vocht en uv-straling van de zon. Autolak lijkt goed bestand tegen dat soort invloeden maar het zal al snel een negatief effect hebben. Met het aanbrengen van wax zorg je er voor dat uv-straling en oxidatie veel minder invloed kunnen uitoefenen op de lak. Je auto zal er dus langer mooi uit blijven zien. Mooi voor je auto en goed voor de restwaarde!
Het polijsten van de lak bepaalt het eindresultaat en is het meest intensieve onderdeel van het detailen. Niets glanst zo hard als een glad oppervlak. Als de lak spiegelglad is geworden door het ontbreken van krassen zal de wax perfect hechten aan de ondergrond.
Autowax beschermt
de lak.
​
Vogelpoep direct verwijderen.
​
10.4. Autowas bestaat uit meerdere componenten
1. Wassoorten zoals Carnauba, Montan en bijenwas.
2. Oliën die zijn bedoeld als drager voor de wassen zodat
de uiteindelijke wax zachter en beter smeerbaar is
voor het opbrengen.
3. Siliconen en andere hulpmiddelen voor extra
kleurintensiteit, gebruiksgemak en om de stand tijd en
glans op te peppen.
10.5. Zo wordt autowax gemaakt
De wassen worden gesmolten, de ingredië​nten worden
toegevoegd en verwerkt tot een egaal mengsel. Afgekoeld wordt dat een vloeibaar of een vast geheel; autowax. Die kun je met een zacht sponsje opbrengen, laten drogen en uitpoetsen. Door reactie met zuurstof uit de lucht vindt oxidatie en polymerisatie plaats, waardoor er een stevige film ontstaat die je alleen nog even moet uitpoetsen.
Om de droging van de wax te bespoedigen worden er vaak oplosmiddelen gebruikt. Het uitdampen van die oplosmiddelen zorgt voor het sneller drogen (curen) van de wax en die laat hierbij een dunne filmlaag achter op de autolak. Deze dunne film zorgt voor de bescherming, maakt water en vuilafstotend, hecht aan de lak en geeft een diepe glans. Het harde laagje wax dat op de autolak achterblijft is de enige bescherming die de lak heeft. Het proces van vervluchtigen speelt bij moderne waxen zoals een (hybride) keramische wax een minder belangrijke rol, deze wax zie je nauwelijks curen en kun je snel weer uitpoetsen.
​
10.6. Maximale glans of maximale bescherming
De scherpte van de reflectie op de lak en hoe het licht gereflecteerd wordt (of gebroken) bepaalt de mate van glans van een autowax. Iedere wax heeft een eigen karakter en dat wordt zichtbaar in hoeveel extra glans de lak krijgt, en hoe lang er bescherming van de lak is. Je hebt beschermende waxen die lang blijven zitten en showwaxen die je auto diep laten glanzen maar daardoor vaak minder lang bescherming bieden. De keramische waxen en nieuwe soorten zoals Grafeen zijn anders dan de traditionele waxen maar bieden niet automatisch langer of beter bescherming. Het ligt helemaal aan de samenstelling van de wax en alleen in de praktijk kom je erachter hoe lag de autowax standhoudt op je auto. Gemiddeld zal een wax twee maanden bescherming bieden en als je de bescherming in stand wilt houden doe je er goed aan om je auto om de vijf of zes weken in de wax te zetten. Zo voorkom je dat de beschermende werking te veel afneemt. Verwijder vogelpoep direct van je auto want geen enkele wax is lang bestand tegen die zure substantie.
​
Wil je langduriger en betere bescherming? Dan is een keramische of glascoating wat voor jou en je auto. Een veel betere bescherming (tot drie jaar) en enorme glans. Je leest er alles over op onze pagina zelf keramische coating op je auto aanbrengen.
Het maakt niet uit hoe oud je auto is. Polijsten maakt iedere lak weer als nieuw en de glans keert terug. Niet alle krassen hoeven eruit, je auto verandert al voorgoed na vier doorgangen. Het werkt op iedere auto, ook op jouw auto.
Alles nog eens nalezen? De tekst van deze pagina 'Je auto beter poetsen en polijsten, waar beginnen' is hier direct te downloaden als gratis PDF.
​
Einde pagina: Beter poetsen en polijsten kun je zelf.
Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Je auto beter wassen.