Dodge Charger achterkant en zijkant met
Line separator

JE AUTO IN DE WAX
DE 
ENIGE BESCHERMING 

VOOR DE LAK

Na het aanbrengen van een wax wordt autolak mooier. Krasjes in de lak worden door de dunne waxlaag opgevuld en het oppervlak wordt spiegelglad. Niets glanst zo hard als een glad oppervlak. Wax verfraait met een diepe glans en beschermt ook. De wax verhoogt de oppervlaktespanning van waterdruppels, zodat ze gemakkelijk wegvloeien.  

Twee keer per jaar is niet genoeg.

Kleurverdiepend, glashelder, showglaze, keramische of hybride wax. De keuze in kwaliteitswaxen is enorm.

Autowax is meer dan was 

Schermafbeelding 2021-02-14 om 22.24.26.

Iedere twee maanden je auto in de wax zetten!

Zo voorkom je dat de laklaag van je auto aangetast wordt. Regelmatig een waxlaag aanbrengen houdt de lak mooi en voorkomt het uitdrogen van de lak. Wax vult de krasjes in de lak op en je krijgt een spiegelglad oppervlak waardoor water er in druppels (parels) op komt te staan. Vuil kan minder hechten aan de lak want er zit een laagje wax tussen en daardoor was je de auto sneller schoon. Alleen wassen is niet genoeg om de lak in topconditie te houden. De zon is je grootste vijand want uv-straling droogt onbeschermde lak uit. Zonder wax gaat dat proces door tot de lak dof wordt. De borstels of flappen van de wasstraat slijpen krassen in de lak en door gebruik, buiten staan en rijden ontstaan ook krasjes in de lak. Die wordt ruw en houdt daardoor vuil vast.

1. Autowax is er in allerlei soorten
Autowax geeft een warme gloed aan de lak, het is een glanzende en rijke afwerking met warmte, diepte, glans en reflecties. Autowax beschermt en verfraait de lak en is samengesteld uit was, oliën en meerdere hulpmiddelen. Zoals polymeren, glansversterkers, oplosmiddelen en soms ook pigmenten. Een wax bestaat uit natuurlijke producten, synthetische producten (een sealant) of een combinatie van beiden (een hybride). Je hebt hardwax (hard en ‘brokkelig’), pastewax (tussen hard en vloeibaar in) en vloeibare wax. Er is ook nog spraywax die je kunt verstuiven.

1.2. Was en meer in de wax


Was is een het belangrijkste bestandsdeel van autowax. Carnaubawas, montaanwas, bijenwas; wassoorten die het belangrijkste bestanddeel vormen en meestal in vaste vorm worden toegevoegd. De wassen worden gesmolten, de ingrediënten toegevoegd en verwerkt tot een egaal mengsel. Afgekoeld wordt dat een vloeibaar of een vast geheel; autowax. Er worden dan ook nog veel waxen met de hand gemaakt door gespecialiseerde fabrikanten.

1.3. Toevoegingen maken was zachter
Was is erg hard en daarom worden oliën toegevoegd. De wax wordt zachter en smeerbaar. Door de oliën kunnen kleine krassen opgevuld worden waardoor je lak er beter uit ziet. Soms kan een vluchtige olie al gebruikt worden als oplosmiddel.

1.4. Oplosmiddelen om uit te poetsen
Wax moet kunnen uitharden, drogen en uitgepoetst kunnen worden. Om de droging van wax te bespoedigen worden er oplosmiddelen gebruikt. Deze verdampen nadat de wax is aangebracht en zorgen ervoor dat een dun laagje beschermende wax achterblijft op de lak. 

Polymeren, siliconen of pigmenten zijn de laatste toevoegingen die gedaan worden en dat bij elkaar geeft een wax zijn unieke eigenschappen. 

 

2. Maximale glans of maximale bescherming

De scherpte van de reflectie en hoe licht gereflecteerd wordt (of gebroken) bepaalt de mate van glans van een autowax. Iedere wax heeft een eigen karakter en dat wordt zichtbaar in hoeveel extra glans de lak krijgt, en hoe lang er bescherming van de lak is. Je hebt wax die lang blijft zitten en showwax die je auto diep laat glanzen maar daardoor vaak minder lang bescherming biedt.

 

2.1. Nieuwe waxsoorten
Keramische waxen en nieuwe soorten zoals Grafeen zijn anders dan de traditionele waxen maar bieden niet automatisch langer of beter bescherming. Het ligt helemaal aan de samenstelling van de wax en alleen in de praktijk kom je erachter hoe lang de wax stand houdt op je auto. Verwijder vogelpoep direct van je auto, geen enkele wax is lang bestand tegen die zure substantie.

3. Autowax met natuurlijke ingrediënten

Natuurlijke waxen zijn van oorsprong de traditionele bescherming van autolak. Carnaubawas, Montaanwas en bijenwas zijn van oudsher bekende soorten voor autowax. Carnauba is de bekendste natuurlijke soort en carnauba wordt afgescheiden door de bladeren van een waaierpalm die in Brazilië groeit en 15 meter hoog kan worden. De tot twee meter lange bladeren groeien uit het bovenste deel van de boom. 

Synergy Ceramic Wax na regenbui op dak V

Een fantastische beading en sheeting na het aanbrengen van een kwaliteitswax. Druppels liggen als parels op de lak na een regenbui.

beading-synergy-ceramic-wax-op-dak-en-da

Het hydrofobisch effect van een wax zorgt na een regenbui dat water op de waxlaag uiteenspat in duizenden kleine druppels.

Wax laat de lak ademen.

Schermafbeelding 2021-02-14 om 22.15.51.

3.1. Goed voor de boom is goed voor je auto
Jonge bladeren van de waaierpalm zijn aan beide zijden bedekt met overlappende wasplaatjes, de wasschubben. De bladeren maken deze wasschubben als bescherming tegen het verdampen van vocht. De wax beschermt de bladeren tegen de enorme hitte en maakt de bladeren ook waterafstotend. Regen en dauw valt daardoor direct op de grond en kan door de wortels worden opgenomen.

 

3.2. Wax laat bladeren en autolak ademen
Planten absorberen water en koolstofdioxide voor de productie van zuurstof, dus is carnaubawax ademend. Lak rekt en krimpt iets bij grote temperatuurverschillen, ook al is het minimaal. Een flexibele waxlaag op de autolak, die meebeweegt met het uitzetten en krimpen van z’n ondergrond is nodig. Wax sluit de lak niet af maar laat de lak blijvend ademen. Als je auto dag en nacht buiten staat bij -10 graden en ook de hele dag in de brandende zon bij plus 25 graden, dan snap je dat het belangrijk is.

 

3.3. Wax losmaken van de bladeren
De was van de bladeren wordt machinaal gewonnen (een machine verwijdert de wax) of door de jonge, afgesneden bladeren te drogen. Daardoor krimpt het blad en laten de wasschubben deels los. Door kloppen of schaven komen de schubben helemaal los. 

Eén flacon polijstpasta 

Nog beschikbaar

Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten

phantom-obsession-wax-op-voorpatbord-vw-
Na het weg polijsten van de krassen komt de wax optimaal tot zijn recht. Wax zal perfect hechten aan de gladde ondergrond.
icon-vlijmscherpe-detaillering-zelfs-ora
Een kwaliteitswax op spiegelglad gepolijste autolak geeft de mooiste en diepste reflecties. Dit kun je dus ook zelf, op je eigen auto.

Honderd procent is één

derde.

Een showwax met een enorm harde glans. Glans is bij een showwax het ultieme doel en belangrijker dan beschermen. 

3.4. Geen 100 procent carnauba

De beste kwaliteit carnaubawax is tot 1/3 deel gevuld met natuurlijke carnauba. Anders zou het keihard en niet te betalen zijn. Een blad van de waaierpalm levert twee gram was en per jaar kan er 160 gram was per boom gewonnen worden. Als er 100% carnauba op de pot of bus wordt aangegeven betekent het dat de carnauba echt is, maar het zegt niets over de hoeveelheid carnauba die in de wax zit.

De bomen die in het Noorden van Brazilië groeien, hebben de hoogste kwaliteit carnauba. De gele wax is het puurst en heeft de hoogste kwaliteit. Carnaubawas is lichtgeel tot groen en heeft van alle natuurlijke wassen het hoogste smeltpunt (80 - 88 °C). Carnauba is van nature keihard en moet worden gemengd met oliën of een oplosmiddel. Door vermengen met een zachte was, oliën en oplosmiddel laat de wax zich goed verwerken. De meeste carnaubawaxen bevatten gele carnaubawas van klasse 1, de hoogste kwaliteit carnaubawas die er is.

3.5. Natuurproduct bevat onzuiverheden
Carnaubawas is ‘geel’ en niet volledig transparant, het ultieme reflectievermogen wordt gemist en schittering van metallic lakdeeltjes wordt enigszins gedempt. Om dit te verbeteren wordt gele carnauba verder verfijnd tot ivoor (witte) carnauba, om eventuele vergelingseffecten van de was tegen te gaan. Zo ontstaat een van de meest duurzame wassen met zeer goede beschermende eigenschappen. Ideaal voor het beschermen van autolak.

Montaanwas of bruinkoolwas is de naam van een andere veel gebruikte soort minerale was. Het is een harde wassoort, die wordt gewonnen uit bruinkoolteer door extractie met benzeen. Montaanwas bestaat uit een mengsel van organische verbindingen (esters) en wordt vaak verwerkt tot een natuurlijke wax met hoog glanzende eigenschappen. Showwaxen zijn dan ook vaak natuurlijke waxen met veel carnauba of montaan.

 

4. Sealant, een synthetische wax

Een sealant is niets anders dan een synthetische wax. De ingrediënten zijn niet natuurlijk maar worden chemisch gemaakt in een fabriek of laboratorium. Synthetische waxen bestaan vaak uit watergedragen polymeren, vaak vermengd met andere chemicaliën om de kleur van de lak te versterken en te zorgen voor een nog diepere glans. Polymeren kunnen ook vermengd worden met natuurlijke wassen. Dan ontstaat een hybride wax, een mengeling van synthetische en natuurlijke wassoorten. Synthetische waxen zijn vaak dunner en vloeibaar en ‘curen’ bijna niet. Het proces van verdampen speelt bij een sealant, hybride of keramische wax een minder belangrijke rol, Je ziet ze nauwelijks ‘curen’ en je kunt ze snel weer uitpoetsen maar ze vullen diepere krasjes wat minder goed op.

Na-het-machinaal-aanbrengen en polijsten

Een goede wax versterkt de glans na het polijsten. Een goed gepolijste glanzende lak is echter het belangrijkst. Op de glad gepolijste lak kan de wax perfect hechten en dan bereik je het mooiste resultaat.

Zijkant VW Passat zwart metallic na de w

Gepolijste lak vol reflecties. De nieuwe lak mag nooit onbeschermd blijven. Breng direct een waxlaag aan na het polijsten.

Sla het in de wax zetten nooit over.

De harde zwarte kunststof lijsten tussen de deuren zijn gevoelig voor krassen. Je beschermt ze met een waxlaag.

Machinaal in de wax zetten

scheelt uren .

Kleurverdiepende waxen doen het erg mooi op donkere lakkleuren. Zwart wordt dan net iets dieper zwart.

5. Autowax aanbrengen doe je zó

Je brengt autowax aan op de lak met behulp van een zacht sponsje, handpad of op een finishing pad met de polijstmachine op stand 1. Gebruik een zachte handpad, of als je het machinaal aanbrengt de zachtste finishing pad (afwerkingspad) die speciaal gemaakt is om wax machinaal aan te brengen. Die pad is erg zacht en heeft geen cutting factor.

Met de hand aanbrengen in cirkelvormige bewegingen en afwerken in lange rechte banen om een gelijkmatige dekking te krijgen. 

Je brengt de wax dun aan maar wel zodanig dat alle lak goed afgedekt wordt. Te dik aanbrengen maakt uitpoetsen alleen maar lastig. De waxlaag die na het uitpoetsen namelijk achterblijft is altijd hetzelfde en flinterdun, een enkele micron.

 

5.1. Even laten drogen, niet gelijk uitpoetsen
De wax moet even ‘curen’ of uitharden. Dat is het moment dat de vluchtige stoffen verdampen en er een filmlaag (dun wit waxlaagje) op de lak hecht. Na ongeveer 10 minuten drogen moet dat dunne witte filmpje worden uitgepoetst met een schone, droge microvezeldoek voor een glanzend eindresultaat. Deze dunne film zorgt voor de bescherming, maakt water en vuilafstotend, hecht aan de lak en geeft een diepe glans. Het harde laagje wax dat op de lak achterblijft is de enige bescherming die de lak heeft.
Doe vooraf ter controle de ‘swipe-test. Veeg met je vinger over een stukje dat je in de wax hebt gezet. Zie je een schone, droge en heldere veeg? Dan is de wax klaar om uit te poetsen. Is de streep nog vet dan moet de wax nog wat langer drogen. Als het buiten koud of vochtig is wordt de droogtijd langer. In de zomer droogt het sneller. Poets je auto nooit in de zon.

5.2. Met de polijstmachine autowax aanbrengen

Handmatig wax aanbrengen is voor veel mensen een vermoeiend karwei. Maar sla het nooit over, wax is de enige bescherming die de lak heeft. Veel sneller, dunner en gelijkmatiger kun je een auto met je polijstmachine in de wax zetten. Een middenklasse auto doe je in 10-12 minuten. Zet je machine op stand 1 en volg dezelfde procedure als bij het inwerken van het polijstmiddel.

Vóór het aanbrengen van de wax kun je de lak reinigen met alcohol voor een betere hechting. 

 

5.3. Hoe lang biedt autowax bescherming?

Een autowax biedt meestal tot twee maanden bescherming. Het hangt sterk af van het jaargetijde, de omstandigheden zoals veel of weinig kilometers maken, de staat van de lak en de mate van reiniging en voorbehandeling van de lak. Je lak een keer per jaar polijsten is het mooist. De lak heeft dan geen krasjes meer die door de wax opgevuld moeten worden. Daardoor hecht de wax perfect aan een glad oppervlak. Er wordt vaak hoog opgegeven over de lange standtijd van een sealant maar dat valt nogal mee, of liever gezegd ‘tegen’. Er zijn goede natuurlijke waxen die het langer volhouden dan veel sealants. Daar kom je pas achter als je ze zelf vergelijkt zoals wij altijd doen. Verder zie je veel claims dat waxen, sealants of keramische wax zes maanden of langer lijven beschermen. Dat is echt reclamepraat met de resultaten van het onder laboratoriumomstandigheden testen. In de praktijk is je lak niet honderd procent schoon of niet gepolijst, of niet ontvet. Staat je auto dag en nacht buiten, heb je het met de hand moeten aanbrengen, zat er veel stof in de lucht, was er veel wind, was het al wat vochtig buiten of juist erg warm? Dat beïnvloedt allemaal de standtijd van een autowax.

VW phaeton achterdeur na het polijsten.j
Heel lang polijsten op hetzelfde paneel en je auto verandert in een spiegel. Waar krasjes zitten verdwijnt de glans. Polijsten is krasjes verwijderen en dit is de beloning. De nagenoeg krasvrije achterdeur van onze Volkswagen Phaeton.
VW PHAETON FOTO 15 INDIANENTIJD ZEGGEN W
Deze achterdeur hebben we in vijf stappen gepolijst. Met een heavy cut, medium cut, fine cut, ultrafine cut en tenslotte met Primer. Zo gek als wij hoef je het niet te maken, ook met one step polijsten behaal je al een superresultaat op je eigen auto.

Beading en sheeting feest

voor autolak.

5.4. Is je autolak nog beschermd?

Beading (de mate waarin druppels op de lak blijven liggen) en sheeting (de snelheid waarmee ze ervan af lopen) van de wax kun je makkelijk in de gaten houden. Explodeert de lak in duizenden kleine druppels bij een regenbui, dan is de waxlaag intact.

Dat er druppels ontstaan en dat ze mooi op de waxlaag blijven liggen heeft te maken met de contacthoek en de oppervlaktespanning. Losse druppels worden daardoor zo veel mogelijk bolvormig. Ze blijven boven op de waxlaag liggen (beading) en lopen razendsnel van de waxlaag af (sheeting).

Worden het plasjes op je lak of loopt de regen er in plassen af, dan is een nieuwe waxlaag nodig.

 

5.5. Hoe lang blijft autowax beschermen?
In de praktijk komt het erop neer dat je na ongeveer zes weken een nieuwe waxlaag op je auto aanbrengt. Dan wacht je niet tot de wax volledig van je lak is verdwenen, je hebt nog wat bescherming. De nieuwe waxlaag erop en je bent aan het ‘layeren’, je legt beschermlaag op beschermlaag.

Sommige merken bevelen aan om de lak vooraf helemaal vrij te maken van de oude waxresten maar ‘layeren’, het laag op laag aanbrengen van de wax heeft voordelen. Beter kun je na een jaar de auto weer licht polijsten waardoor alle oude waxlagen gestript worden.

6. Witte vlekken op plastic
Als je gaat uitpoetsen, dan poets je de witte waas op de lak weg (het witte poeder zit nu in je microvezeldoek). Mors je wat wax op het zwarte plastic bij spiegels, bumpers en raamrubbers, dan krijg je hardnekkige witte vlekken. Het niet gelakte plastic en rubber is zacht en enigszins poreus. De oplosmiddelen trekken in de toplaag van het plastic, verdampen en de wax blijft achter als een witte vlek. Het meeste plastic heeft een structuur, daar kom je lastig bij. Op de plekken waar jij wel bij kunt met je poetsdoek, daar is het oplosmiddel al in het plastic doorgedrongen, waardoor het plastic daar ook al lichter uitslaat.

beading-van-synergy-ceramic-wax-op-dak-f
Perfecte beading en sheeting op rode lak. Strepen waar water wegloopt omdat druppels geen houvast meer hebben op de waxlaag.

Showglaze is extra glans.

Verfijnde textuur van een autowax die uit het blik is gehaald.

7. Showglaze voor extra glans

Om je autolaak extra glans te geven kun je een glaze (letterlijk: glazuur) aanbrengen. Een (show)glaze is een eerste waxlaagje dat extra hard glanst. Hij heeft geen andere taak dan de auto te laten glanzen. Kort na het uitpoetsen van de eerste glaze laag breng je als tweede stap de beschermende wax aan, over de glaze. Een glaze is glashelder en verhoogt de glans doordat je de wax aanbrengt op een glanslaagje. Er bestaat ook een donkere showglaze of wax die de lak juist extra donker maakt. Vooral op donkere lakken zoals zwart en donkerblauw is dat erg mooi. 

Een glaze bevat vaak ‘fillers’ om de krasjes in de lak extra goed op te vullen. De eigenlijke wax kan zodoende makkelijker hechten omdat de gladde waxlaag (glaze) de krasjes al heeft opgevuld.

 

8. Kleurverdiepende wax of glaze

Op zwarte en donkere lakken zie je het effect van een glaze heel goed. Lichte kleuren verstrooien het licht (diffuus) maar donkere kleuren weerkaatsen het licht Nog mooier wordt de reflectie en diepte van een (donkere) kleur als je een kleurverdiepende glaze of wax gebruikt. Aan de glaze of de wax zijn pigmenten toegevoegd. Je ziet direct dat de wax rood, of zwart uit de pot komt. Er zijn pigmenten en kleurstoffen toegevoegd om de kleur van de lak te versterken. Nadeel is dat de pigmenten wat glans van de metallic lak onderdrukken. Maar het geeft je kleur wel een boost en kleurverdiepende wax op een unilak? Mooier bestaat niet.

dak-achterzijde-vw-passat-wim-reflecties
Een goede kleurwax beschermt en verdiept de kleur nog verder na het polijsten, vooral bij donkere kleuren opvallend mooi.

Synergy Ceramic Wax

Infinitywax.

Pot Synergy Ceramic Wax met deksel op zi
motorkap-VolvoV70 titanium grey na aanbr
watrdruppels-groot-op-dak-na-synergy-cer
beading-na-de-synergy-ceramic-wax-op-dak
beading-van-synergy-ceramic-wax-op-dak-v
beading-en-sheeting-van-de-synergy-ceram
beading-van-synergy-ceramic-wax-op-dak-e
druppels-op-dak-en-spolier-titaniumgrijs
Logo Infinity wax.png

TOP 3 Best geteste autowax

1. Synergy Ceramic: Geen wax haalt deze bescherming

Een eindeloos en voortdurend feest van beading en sheeting. Het is overweldigend en blijft overweldigend. Moeiteloos, dag en nacht, regenbui na regenbui, wasbeurt na wasbeurt en niets lijkt deze enorme bescherming aan te tasten. Synergy Ceramic wax is totaal anders dan alle andere waxen en gedraagt zich ook anders. Enorm mooie druppelvorming, de harde glans van een coating en het gemak van een wax. We hebben heel veel waxen gehad maar deze Synergy Ceramic wax is beter in alles, behalve in glans.

Reflecties en diepte zijn prima

Een mooie scherpe detaillering van de Synergy op de (in dit geval) middelgrijze lak. Gewoon een erg goed resultaat en ook op donkere lakken is het resultaat fantastisch. Bij het opbrengen ziet het er enorm vettig uit. Duidelijk anders dan een gewone wax en dan weet je dat dit een echte ceramische samenstelling heeft. Maar dat maakt bij het uitpoetsen niets uit. Probleemloos uitpoetsen lukt prima met een korte microvezeldoek en daarna nog een keer napoetsen met een dikkere microvezeldoek. Superglans! Makkelijk uitpoetsen is niet bij alle waxen vanzelfsprekend. Er zijn waxen die zich als een draak gedragen bij het uipoetsen en moeizaam van de lak te krijgen zijn als ze iets te lang drogen. Synergy laat je maximaal 10 minuten drogen en dan is ie heel makkelijk en vrijwel streeploos uit te poetsen. Wel blijven er wat vette vlekjes achter, zoals vaak bij waxen het geval is. Maar na twee keer je auto wassen is dat wegen je hebt een fantastische strakke glans op je autolak met mooie diepe reflecties.

Geen andere ceramische wax kan dit

Begin december 2019 kwam Infinity wax uit Schotland met dit product op de markt en we wilden het gelijk testen. Na de wonderbaarlijke bescherming en glans gezien te hebben op onze 23 jaar oude zwarte VW Passat, zat het binnen een week op drie van onze auto's. Een binnenslaper en twee auto's die dag en nacht buiten staan. Infinity belooft een standtijd van een jaar en dat moeten we nog zien, maar deze Ceramic Wax kan meer dan alle andere waxen die we tot nu toe getest hebben.

 

Een showwax geeft net wat meer glans
De glans lijkt op die van een coating maar is niet zo mooi als die van een showwax. De keiharde reflecties geven wel een scherpe detaillering. Die briljante detaillering zie je terug in alle reflecties op je auto op een fantastisch mooie manier, maar de warmte van een showwax ontbreekt. De beste showwaxen die we kennen zijn  'Supergloss+ Wax', ook van Infinity en 'Devine' van Obsession Wax. Die geven nog wat meer glans, harder, dieper en mooier. Daarbij heeft Supergloss+ ook nog eens de mooiste sheeting die we bij een showwax hebben gezien. Dus ga je voor een topglans dan kies je Supergloss+. Maar de enorme sheeting en beading, bescherming en standtijd van de Synergy Ceramic Wax, daar komt een showwax niet in de buurt. Ook andere merken die claimen een ceramische wax te hebben komen niet aan dit resultaat.

Het begint al bij het aanbrengen

Infinity geeft aan dat je Synergy met de hand moet aanbrengen en dat hebben we bij één auto ook gedaan. Maar met de zachtste finishing pad van Monello gaat het machinaal ook en dan ook nog dunner, gelijkmatiger en beter dan je met de hand kunt. Je ziet direct al bij het aanbrengen dat deze wax anders is. Zonder dat het echt heel vet is (het is een gladde, stevige wax)  trekt het toch een vreemde vettige gloed over je auto. Heel anders dan een gewone wax. We vrezen dan ook voor vettige strepen bij het uitpoetsen maar dat gebeurt niet. De Synergy laat zich makkelijk uitpoetsen hoewel het net niet helemaal streeploos gaat. Maar het is niet zoals bij andere waxen met polymeren zoals die van Soft 99 waar je de strepen maar niet weg gepoetst krijgt. De Synergy vormt na het uitpoetsen een enorm mooie glanslaag op je auto, superstrak en moeiteloos. Ook goed te zien op de lichte kleuren zoas de dakreling en de unilak delen zoals bij de zwart gelakte delen van de Saga velgen en de harde kunststof delen tussen de raamstijlen van onze Volvo V70. Maar je auto is pas op zijn mooist als hij één keer gewassen is want er  blijven na het uitpoetsen altijd wat vettige plekjes achter en na het wassen ben je die kwijt. Omdat Synergy Ceramic erg vet is heb je meer kans op dit soort vlekjes.

Klein en duur potje wax

Synergy ceramic wax is een egaal witte en gladde wax die makkelijk op te brengen is. Je hebt er weinig van nodig, met een potje van 50 ml doen we drie grote auto's. Goedkoop is het allemaal niet, zo'n klein 50 ml potje kost al zestig euro. Als de wax zo'n enorm lange standtijd heeft valt dat wel weer mee maar het is toch even schrikken. Vijftig ml is niet veel. De wax stinkt trouwens enorm, net zoals een echte coating.

Eerste regen, de eerste resultaten

De eerste regenbuien geven het beeld van bescherming die zo typerend is voor een echte coating. Verschillende lagen druppels met de fijnste druppeltjes ertussen. Strakke lege banen waar het water direct wegloopt in strepen vanwege de enorme sheeting. Gaat er een druppel aan de wandel dan neemt ie direct een hele strook mee. Je kijkt ervan op als je bij je auto komt want die enorme beading en sheeting blijft maar komen, iedere keer en dag in-dag uit. 

Synergy blijkt een volhoudertje

Onvermoeibaar biedt deze wax bescherming. De harde beschermlaag blijft intact en laat zich door niets van de wijs brengen. Wasbeurt na wasbeurt (handmatig natuurlijk), bij vorst en bij langdurige regen. Het is en blijft bijzonder om te zien. Geen andere wax blijft zo mooi op je auto zitten, geen spoortje van vermoeidheid na twee maanden licht winterse omstandigheden. Het resultaat lijkt in eerste instantie precies op de beading en sheeting na het aanbrengen van een goede autowax maar je ziet en merkt het verschil al direct na de eerste wasbeurten en de aanhoudende regen. 

Weg met dat water, hier zit Synergy Ceramic
De manier waarop de lak reageert met deze ceramic wax erop is heel anders. Hoe moet je dat nou omschrijven? De beading veert bijna op zodra een waterdruppel de lak raakt. Het water kan gewoon niet blijven liggen, zo'n enorme sheeting zie je zelfs bij de Collinite waxen niet en ook niet bij andere dure (ceramische) waxen.

Onvermoeibare bescherming

Een wax raakt zijn beschermende werking kwijt na twee tot drie maanden, deze Ceramic Wax niet. Je gaat bij iedere auto na twee maanden al lichte vlekjes zien tijdens het wassen van de auto of tijdens het drogen van de lak. Dat komt doordat luchtverontreiniging, rotzooi uit bomen en poepjes van vogels de waxlaag aanvalt. Een slijtende laag kan die vervuiling na zes weken al minder goed aan. Bij het met de hand wassen van je auto is dat goed waarneembaar. Een wax is en blijft een zichzelf opofferende laag. Een coating ook trouwens, alleen is die veel dikker, slijt veel minder en kan makkelijk een jaar of langer blijven zitten. Als deze wax dat ook kan is dat natuurlijk een enorme doorbraak. Maar vergelijken met een echte SiO2 of SiC coating kan natuurlijk niet. Dat is geen eerlijk vergelijk want de coating zal dat glansrijk winnen.

Na twee maanden echter nog geen spoor van vlekjes, aantasting of slijtage. Dat hebben we zelfs bij de meest duurzame waxen zoals de 915 van Collinite of de Evolution Ceramic nog nooit zo mooi gezien. Daar begint de slijtage veel sneller dan bij de Synergy. Hoe lang het effect en de bescherming blijft moeten we nog zien, maar we zitten nu in de derde maand en nog steeds is er dit mooie resultaat. Veel hangt ook af van de gepolijste ondergrond en de staat van de lak. 

Op een gepolijste lak of niet?

Infinity schrijft voor dat je het op een gepolijste lak moet gebruiken. Voor een goed vergelijk hebben we Synergy ceramic wax op een auto met een oude waxlaag aangebracht, op een auto met een vrij nieuwe waxlaag en op een net gepolijste auto. Alle auto's zijn voor het aanbrengen van de wax ontvet met Prep van Gyeon. De gepolijste auto is ook na het polijsten nog een keer extra gepolijst met Primer van Gyeon.

Minder glans dan een showwax

Verwacht geen keiharde glans zoals bij een showwax of een echte coating. Dat valt wel een beetje tegen, want dat kan de Synergy niet. De reflecties zijn keihard, echt hele mooie resultaten op iedere kleur. Zo doen de vele pigmenten die de 455Titanium lak van onze Volvo in zich heeft, geen afbreuk aan de scherpte van de detaillering en de reflecties. De glanswaarde van de Synergy wax is ook hoog. De glans komt overeen met de beste waxen, waarbij je moet denken aan waxen met een prijskaartje rond de tachtig euro voor 250 ml. Maar duidelijk wat minder dan de glans van een showwax. Daarin hadden we toch meer verwacht van deze Synergy. Die mooie diepe en harde glans die bijvoorbeeld hun Supergloss+ haalt, dat redt deze ceramic wax niet. De glans lijkt op die van een coating, de glans van een showwax is net wat dieper en harder. Geen grote verschillen maar ze zijn er wel.

Kopen of niet?

- JA: Als je iets bijznders zoekt heb je hem gevonden, dit is meer dan de zoveelste gewone wax. Als je een enorm mooie beading, sheeting zoekt en een echt langdurige bescherming wilt. Een prijzige maar ook  echt wel een bijzondere wax die zich weet te onderscheiden en waarvan we geen tweede merk en waxsoort kunnen noemen die dit ook kan.

- NEE: Hij mist net die harde glans van een showwax en is stevig geprijsd. Door zijn vettigheid en niet helemaal probleemloze verwerking is deze wax zeker geen allemansvriend. Meer iets voor de gevorderde wax enthousiasteling. Een mooier en makkelijker alternatief? Supergloss+ Plus, ook van Infinity wax. Mooie harde showglans maar de standtijd is veeeel minder. Wil je een lange standtijd, dan is Collinite 915 wel een gewone wax maar de beste keuze met in de praktijk twee tot drie maanden standtijd. Daar zal deze Synergy echter ruim overheen gaan.

Dark Angel Angelwax.

Angelwax logo.png

2. Dark Angel van Angelwax: maakt de lak donkerder 

We hebben een favoriet voor zwart en donkere kleuren, Dark Angel van Angelwax. Hij maakt de donkere kleur van je auto nog donkerder en is een fijne en makkelijk te verwerken pastewax. Dark Angel heeft net wat meer kleurkracht dan andere kleurverdiepende waxen. Dat zorgt op donkere lakken, en speciaal op zwart, voor een mooie diepe glans die je met een gewone wax niet snel bereikt. Je ziet dat je autolak wat donkerder is geworden na het aanbrengen van de Dark Angel. Deze wax heeft een superieure beading en sheeting. Hij beschermt je auto goed, want drie maanden standtijd is haalbaar. Een potje van 250 ml kost 68 euro, dat wel. Maar geef je om je auto dan is hij elke cent waard, mooier zwart hebben we nog niet gezien.

 

Donkere reflecties drukken schittering iets weg

Iedere kleurverdiepende wax bevat pigmenten die de kleur van de lak versterken. Daardoor lever je wel iets in op de schittering van het metallic effect want er komt als het ware een lichte kleurwaas over de lak. Maar het is de moeite waard, want dat kleine beetje verlies aan scherpte in de reflecties wordt goedgemaakt door een nog diepere glans. Het verschil is heel goed te zien.

 

Diepzwart vettig, vol olieën die lak voeden

Een echte paste wax! De Dark Angel ziet eruit als een diepzwarte schoensmeer als je de pot opent. Deze wax bevat veel olieën en waxsoorten, dat zie je direct. Hij glimt en is vettig. Het is een pastewax en die kun je ook machinaal aanbrengen met een trucje. We gebruikten eerst de panelpot, als test en daarna kochten we de 250 ml pot. De panelpot is groot genoeg om twee keer je auto mee te doen. Een grote pot van 250 gram kost rond de 60 euro. Die hebben we ook gekocht. Daarmee is hij flink goedkoper dan onze vorige favoriete wax voor donkere kleuren, Black Luminous Glow Infusion van Chemical Guys en dat maakt de Dark Angel testwinnaar. Want hij geeft een hele mooie diepzwarte glans die beter is dan de Black van Chemical Guys en die kost op dit moment 89 euro. Een groot prijsverschil en ook nog een mooiere wax, dan doen ze in Schotland bij Angelwax helemaal goed. Dark Angel is ook echt diepzwart en vet als je hem in de pot ziet.

 

Hoe gaat het aanbrengen?

Dark Angel laat zich heel makkelijk dun opbrengen. Wij doen het altijd machinaal met de polijstmachine. Niets kan zo dun en gelijkmatig wax opbrengen als de polijstmachine met de zachtste pad. Maar pas op! Na vijf tot zeven minuten uitpoetsen want anders zit de Dark Angel aan je lak gebakken, hij droogt keihard op. Ongenadig als je te lang wacht want dan is het een draak om nog uit te poetsen. We kennen waxen die meer vergevingsgezind zijn.

 

Diepzwarte kleurboost én langdurige bescherming

Die stugge en hard opdrogende wax is vaak een kenmerk van een langdurige bescherming. Immers, de wax vormt een keiharde beschermlaag. In het geval van Dark Angel van Angelwax zeker een pluspunt, hij hield het makkelijk drie maanden vol op de lak bij een auto die dag en nacht buiten staat met nog steeds een goede beading en sheeting. De diepzwarte glans doet het prima op zowel metallic als unilak. We probeerden hem vooral op zwarte auto's maar ook donkergrijze, donkerblauwe en donkergroene auto's krijgen we een kleurboost voor een extra diepe glans.

Polijsten en daarna de Dark Angel

Als eerste hebben we de Dark Angel machinaal aangebracht op onze 17 jaar oude WV Passat. Die is vooraf gepolijst met de Scholl S40 op de Purple Compounding Pad van Scholl Concepts. We hadden niet veel krasjes omdatr de Passat heel vaak testauto is. De diepe glans die we daarmee hebben bereikt wordt verder versterkt door de Dark Angel maar bovendien donker gereflecteerd. Die kleurkracht is fenomenaal als je de auto bij daglicht ziet. Het is maar een klein verschil maar zeker merkbaar als je de auto buiten ziet.

 

Met de hand en sneller met de machine

De vette en diepzwart glimmende Dark Angel van Angelwax is een zachte pastewax die je handmatig met een zachte handpad op kunt brengen. Nog sterker, hij is eigenlijk voor handmatig opbrengen bedoeld dus een stukje mee gedaan voor het gevoel. Je voelt bij het handmatig opbrengen trouwens wat weerstand maar hij gaat er net wat makkelijker op dan de Black van Chemical Guys.

Maar we haten het vele werk van handmatig opbrengen. We doen verder de hele auto machinaal in een kwartier. Daarvoor gebruiken we altijd de DAP EVO, onze favoriete machine voor het opbrengen van wax. Machinaal met de zachte zwarte Monello Raffini Finishing Pad op stand 1, zoals het hoort. Maar denk erom, paneel voor paneel behandelen en na maximaal zevenb minuten uitpoetsen.

 

Extra zwart en wat verlies aan scherpte

Streeploos uitpoetsen met een microvezeldoek en dan zie je dat de lak in één keer een diepzwarte glans heeft gekregen. Meer diepte en tegelijkertijd worden alle reflecties een slag donkerder en dat zie je buiten goed terug. De auto heeft een wat vettige zwarte glans gekregen en dat is voor donkere lakken duidelijk mooier dan een gewone wax. Accepteer je een klein verlies aan scherpte in de reflecties? Dan wordt je beloond met een extra zwarte lak.

 

Rubbers en kunststof geen probleem

Je kunt met Dark Angel ook kunststof delen en rubbers raken zonder witte strepen of vlekken. Het is trouwens heel mooi om voor bescherming van de rubbers en plastic delen Plastic & Rubber Wax van Infinity wax te gebruiken. Dark Angel van Angelwax komt uit Schotland vlakbij Glasgow en is de perfecte wax voor donkere lakken. Hij staat bij ons met stip op nummer 1 als absolute favoriet voor donkere lak. Probeer het zelf eens, een panelpot kost 19,95

 

 

Kopen of niet?

- JA: De allermooiste voor donkere lakken, dieper zwart en daardoor meer glans. Prima bescherming en lange standtijd. Mooier dan een gewone showwax en meer kleurkracht dan goedkope kleurverdiepende waxen. Onbetwist de nummer 1 voor donkere lakken, verslaat andere kleurverdiepende waxen.

- NEE: Neemt wat van de harde glans weg, is stevig geprijsd en een goedkopere showglaze zoals Black Hole geeft ook een mooi resultaat.

We kochten onze panel pot bij Waxworld.nl voor 19,95. De pot met 250 gram kost rond de 60 euro. Dat is niet duur voor deze kwaliteitswax en hij verslaat duurdere concurrenten met gemak.

Supergloss+ 

Infinity Wax.

Logo Infinity wax.png

3. Niet kleurverdiepend? Dan is dit de mooiste wax!

Er zijn hele mooie waxen maar die kosten veel meer dan deze Supergloss+. Waar Dark Angel van Angelwax overtuigt met zijn enorm donkere glans gaat Supergloss+ van Infinity Wax nog een stapje verder. Dit is de allermooiste en allerdiepste glans voor je auto. Zelfs waxen die het veel meer kosten presteren niet op dit niveau. I-S-S is hier de wonderformule van Obsession zeggen ze zelf. Geen andere wax geeft zo’n indrukwekkende, perfecte, diepe, strakke glans en zo’n mooie wetlook.  Extreem supergedetailleerd beeld op de lak, reflecties worden met deze wax dieper en strakker.

 

Glasharde glans en warmte
De glasharde glans waarvan we zo houden is kenmerkend voor deze wax. De keiharde reflecties op je auto laten een scherpe detaillering zien. De briljante detaillering zie je terug in alle reflecties op je auto want het licht breekt op een enorm mooie manier. Het is een redelijk zachte wax en daardoor gebruik je er snel wat meer van. 

De keiharde glans is bij Supergloss+ over de hele linie beter dan bij veel andere waxen. Hij beschermt ook enorm goed, vooral de sheeting is indrukwekkend. Kijk maar eens wat er gebeurt als je de auto gaat wassen met deze wax op de lak, indrukwekkend snel vliegt het water eraf.

 

Eindelijk een wetlook op je zwarte lak
Heb je net als wij een superstrak gepolijste auto zonder krasjes dan zie je ook echt een enorm strak beeld wat door deze wax wordt neergezet. Verrassend genoeg zien we direct na het uitpoetsen een mooie wetlook in één keer. Die wetlook zoekt iedereen die een zwarte auto heeft, het maakt je auto extreem mooi. De Supergloss+ zet dat in één keer neer, heel verassend voor een wax die zoveel bescherming biedt. De glanswaarde van deze wax is absoluut TOP! Hij zit dus al veel meer in de hoek van de showwaxen maar biedt veel meer bescherming. Dat komt door I-S-S, zo geeft Infinity wax zelf aan. Een nieuwe chemische innovatie met belangrijke voordelen. Geen idee hoe dat werkt, we zijn geen alchemisten maar er is volgens Infinity geen limiet aan de concentratie waardoor verschillende sterktes worden gecreëerd. Dit in tegenstelling tot op water gebaseerde systemen die een oplosmiddel geïntegreerd systeem gebruiken.

De wax blijft daardoor ook enorm lang houdbaar. Meer bescherming bij koud weer omdat de wax een veel lager vriespunt heeft dan waxen op waterbasis. En het is heel eenvoudig aan te brengen. Dat laatste klopt helemaal.

 

Sterker en mooier
Het metallic effect komt enorm sterk naar voren als de wax is aangebracht en uitgepoetst. Veel sterker en mooier dan we gewend zijn van andere dure waxen en hier wordt de diepe glans niet bereikt door er pigmenten in te gooien. Op één of andere manier beheerst men bij Infinity het kunstje enorm goed want deze wax versterkt het metallic effect van de lak met een glasharde superglans en scherpe detaillering. 

 

Meer een pasta dan een hardwax
Het is echt een pasta en daardoor laat ie zich enorm makkelijk verwerken. Je smeert hem als een soort boter op de lak van je auto, en zowel handmatig als machinaal op de zachtste pad werk je hem razendsnel in. Dat hadden we alweer niet verwacht, deze wax blijft verbazen. Wel na maximaal acht minuten uitpoetsen met een zachte microvezeldoek want dan begint ie keihard op te drogen.

 

Kopen of niet?
- JA: Op donkere lakken een mooie wetlook in één keer. Mooier en scherper in de details dan veel andere waxen. Supermakkelijk te verwerken. Geen kleurverdiepende wax meer nodig op donkere kleuren. Onze favoriet qua bescherming en glans. Indrukwekkende beading en sheeting dus de bescherming is prima. Waarschijnlijk de beste wax in dit segment want voor deze prijs kun je geen betere glans en superbescherming krijgen. Zit voor vast in onze collectie. 

-NEE: Helaas moeilijk verkrijgbaar op dit moment want Infinity Wax Europe is steeds opnieuw erg moeilijk bereikbaar met een site die steeds uit de lucht is en levertijden van twee weken, dus lastig te bestellen. De laatse keer dat we konden bestellen was bij Cleancarstore dus die kun je eens proberen https://www.cleancarstore.nl/product/2217481/synergy-ceramic-wax-50ml

Top 3: De beste wax voor je auto.

Synergy Ceramic Wax

Duurzaamste ceramische wax

De duurzaamste is ook de duurste. Hij is ook anders dan andere waxen. Je merkt dat je hier een kruising tussen een wax en een coating op je lak smeert.

Supergloss+ van Infinity Wax

De mooiste showwax met de meeste glans

Ideale workshops als je graag je eigen auto in 3,5 uur wilt leren kennen en later een machine koopt. Je oefent op motorkap, spatbord en bumper van je auto en polijst thuis je auto verder.

Dark Angel van Angelwax

Kleurverdiepend op donkere lak

Wil je met een vriend, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten

Top 3: Waar voor je geld autowax.

Collinites 915 Marque D'Elegance

Beste beading en sheeting Paste Wax voor 45 euro

Met voorsprong de beste in deze prijsklasse met een ongelofelijke beading en sheeting. Een hardwax maar zacht genoeg om makkelijk aan te brengen, met een trucje kan dat zelfs heel makkelijk machinaal. 

Collinites 845 Liquid Insulator Wax

Beste beading en sheeting vloeibare wax voor 26 euro

Gewoon een hele mooie wax voor een hele mooie prijs. Misschien niet spectaculair qua glans maar goed genoeg gezien zijn prijs. Wel erg spectaculair is de enorm mooie beading en sheeting, onovertroffen

Graphene QDX van Infinity Wax

Grafeen spray met unieke bescherming voor 23 euro

Grafeen is geen wax maar een spray. Dun als water en met enorme glans breng je een langdurige bescherming op de lak van je auto. Maar pas op met donkere lak want daar kan het toch vervelende vlekjes achterlaten.

Einde pagina: Wax beschermt je autolak.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Auto's voorbeelden van polijsten