top of page

AUTO'S

VOOR EN NA

POLIJSTEN

Fiat-Spider-wit-zijkant-dak-open-opening

HET DAK KAN ERAF GOEDE ZORGEN

WORDEN BELOOND

Geef jij om je cabrio? Was dan wekelijks je auto. Het cabrio dak vraagt extra aandacht. Eerst je cabrio dak "soppen" met lauwwarm water, microvezel washandschoen of een zachte borstel. Strijk bij het wassen de spons of borstel in één richting, dan krijg je een egaal oppervlak. Dat is alles. Staat je auto veel buiten of wordt er vaak mee gereden? Een keer per jaar de kap inspuiten met een impregneermiddel.

Soft top wassen met lauw water.

0. Reese-in-oude-cabriolet 395 KB.jpg
Fotomodel in oude cabriolet openingsfoto

Soft top

niet door de wasstraat.

Cabrio dak onderhouden

Regelmatig onderhoud zorgt ervoor dat je cabriokap (en eventueel de tonneau-cover) er goed uit blijft zien. Regelmatig wassen is niet alleen goed voor de lak, het zal de levensduur van je soft top verlengen en hij blijft er mooi uit zien. Hoe vaker je de kap (en je cabrio) schoonmaakt, hoe gemakkelijker en sneller het gaat.

Gebruik een stofzuigerborstel om vuil, pollen en ander vuil uit de stoffen kap te zuigen. Een stofzuigerborstel is de gemakkelijkste manier om los en ingewaaid vuil van je softtop te verwijderen. Met de soft top naar beneden, kan zich vuil verzamelen in de plooien. Een kaphoes of tonneau-cover beschermt je soft top tegen vuil van de weg en voorkomt dat je het vuil over je heen krijgt als het dak omhoogkomt. Een kaphoes houdt de geopende soft top met het frame strak tegen elkaar. Zo kan er weinig speling op de scharnierpunten ontstaan. De stof zal minder slijten doordat er minder wrijving en trillingen ontstaan tijdens het rijden.

Heb je toch hardnekkig vastzittend vuil, probeer dan voorzichtig met een stuk ducktape het vuil uit de kap te trekken. Maar niet op naden en stiksels want die kun je kapot trekken, zeker als ze ouder zijn. Zachtjes opplakken en voorzichtig lostrekken en kijken of het vuil loskomt. Pas op dat je het weefsel van de stof niet opentrekt.

 

1. Stoffen en vinyl cabriokap reinigen

Was de soft top altijd met de hand. Handwarm (lauw) water is genoeg om je cabriokap schoon te houden. Gebruik een zachte microvezel washandschoen of een washandschoen met ‘wormen’ of dreadlocks aan beide kanten. Effectief reinigen kan ook met een speciale borstel gemaakt voor cabriodaken. Met gespleten, afgeronde borstelharen die niet te hard en niet te zacht zijn. De gespleten punten moeten dicht tegen elkaar zitten zodat ze goed water en reinigingsmiddel vasthouden. Redelijk korte, zachte haren zorgen ervoor dat je de vezels niet schuurt of het weefsel vervormt. Schrob niet te hard. Zachte bewegingen belasten de naden en stiksels niet te veel en de structuur van de soft top blijft behouden.

Maak de voorkant van de kap los. Dan kom je bij ieder hoekje en gaatje en zie je vlekken die anders verborgen blijven. Werk nooit in de zon, de kap moet gelijkmatig drogen. Trek de kap na het reinigen weer dicht en vergrendel hem zodat hij strakgespannen opdroogt. Doe het dak liever niet open als de soft top nat is, want de stof kan bij het opdrogen iets krimpen.

 

1.1. Géén groene zeep op je soft top

Zeep maakt je cabrioletkap vet, nooit gebruiken. Gebruik lauw water en een zachte spons of een speciale borstel. Groene zeep laat een vetlaagje achter. Hoe goed je het dak ook spoelt, er blijft groene zeep achter in de soft top. Resten groene zeep zijn een perfecte voedingsbodem voor schimmels, algen en mossen. Een cabrio dak wordt sneller groen en vuil na het reinigen met groene zeep. Door het vet kun je een een cabrio dak ook niet goed meer impregneren. Jaarlijks impregneren is belangrijk.

 

1.2. Cabriolet nooit door de wasstraat
Je cabriolet nooit met een hogedrukreiniger reinigen of door de wasstraat rijden. De wasstraat is de krasstraat. Harde borstels beschadigen de kap en de achterruit (vaak van polyglas). Doek, stiksels, lijm en de constructie krijgen er flink van langs. Het dak zal heel snel slijten. Er komen ook siliconen en agressieve reinigingsmiddelen in de stof van je dak. Een wasprogramma in de krasstraat houdt geen rekening met de staat van je kap. Of de kap al jaren oud is of dat stiksels en lijm slechter zijn. Het maakt de krasstraat niet uit want hij doet gewoon zijn ding en ragt volle kracht over je dak

Gepolijst-met-dichte-soft-top-Mazda-MX5-

Sluit bij parkeren altijd je cabrio kap, ook in een garage. Dan blijft hij in vorm en gaat de soft top niet onnodig kreuken.

​

Mazda-MX5-Martin-open-dak-buiten-voor-ga

Een kaphoes of tonneaucover beschermt tegen vuil en houdt de geopende soft top met het frame strak tegen elkaar.

Pinup girl in old red cabriolet.jpg
Dame-parkeert-Mercedes-cabriolet-niet-on

Heel verstandig, geen boom te zien. Je cabrio niet parkeren onder bomen want boomsappen en hars slopen je soft top.

​

Schermafbeelding 2021-02-13 om 13.24.38.
Schermafbeelding 2021-02-13 om 13.25.01.
Audi-A5-cabriolet-stadia-invouwen-soft-t
Schermafbeelding 2021-02-13 om 13.24.13.

1.3. Wasstraat sloopt je cabrio dak
Door de raggende borstels van de wasstraat kan de achterruit loskomen van de kap. De mechanische belasting voor je dak is hoog en de uitspoeltijd veel te kort. Je weet zeker dat er een agressief reinigingsmiddel in je kap achterblijft want 5 minuten later staat je cabrio weer ‘schoon’ buiten.

​

1.4. Plastic achterruit is kwetsbaar
Een plastic achterruit bevat weekmakers. Dat maakt de ruit wat flexibeler dan glas. Door ouderdom wordt een plastic ruit stug, mat en ondoorzichtig. Probeer de plastic ruit dan te polijsten met een polijstmiddel zoals Plast-X. Doe het voorzichtig met de hand en zet niet te veel druk. Hij kan zelfs breken. Een glazen ruit breekt niet, maar door veroudering zal het doek stugger worden en komt er meer kracht op stiksels en de verlijming. Een glazen ruit raakt dan los. Denk goed na voor je de kap opent, als er nog bagage achterin ligt kun je de achterruit zomaar kapot drukken.

 

1.5. Parkeer je cabrio niet onder bomen

Parkeren? Sluit altijd je cabriokap! Doe dat ook in een (parkeer)garage. Dan blijft hij in vorm en gaat de soft top niet onnodig kreuken. Zet je cabrio zoveel mogelijk in de schaduw want uv-licht veroudert de kap. Maar parkeer als het even kan zeker niét onder bomen. Hars is moeilijk te verwijderen. Natte bladeren en gevallen bessen geven vlekken. Die kruipen diep in de stof en beschadigen je soft top. Verwijder vogelpoep ook direct. 

 

1.6. Open rijden bij vorst?

Je soft top liever niet openen of sluiten onder het rijden en beneden de tien graden je cabrio dak ook niet openklappen. Door de lage temperatuur wordt alles hard en kan het materiaal scheuren of beschadigen. De achterruit zit vaak geseald in de soft top en is soms naderhand niet eens te vervangen of te repareren. Laat bij vorst het dak met rust, zeker als het nat is geweest. Bevroren vinyl of een bevroren soft top breekt en scheurt makkelijk.

 

 

2. De beste middelen om je cabrioletkap veilig
     te reinigen

 

2.1. Weg met vuil, groene aanslag en schimmels
Groene aanslag bestaat uit algen en mossen. Vuil kan zich daar perfect aan hechten, het stapelt zich als het ware op. Een belangrijke reden om het dak zo snel mogelijk schoon te maken want vuil trekt vuil aan. Vuil en groene aanslag houden gemakkelijk vocht vast en dat is de perfecte voedingsbodem voor de groei van schimmels. Groene aanslag en schimmels die al langer in de kap zitten zijn lastig te verwijderen. Ver hoef je niet te gaan voor een goede reiniger. Wij hebben goede ervaringen met Ultramar Sprayhood en Tent  Shampoo van Ultramar, een Nederlandse zeilwasserij. De Power Cleaner werkte goed op een extreem vervuild cabriodak.

​

2.2. Echt vies? Goed schuimende shampoo
Is je soft top echt vies? Gebruik dan een speciale shampoo voor de cabriokap. Dat is dus niet dezelfde shampoo als voor de rest van je auto. Shampoo voor de lak is anders dan voor een vinyl of stoffen dak. Shampoo voor je cabrio dak moet goed schuimen. Als je geen schuim ziet weet je ook niet of de shampoo goed uit de kap gespoeld is. Voor autolak is een laagschuimende shampoo geen probleem, voor de stof van je cabrio dak wel. 
Wij hebben goede ervaringen met Sprayhood & Tent Shampoo van Ultramar, een Nederlandse zeilwasserij. Die shampoo schuimt goed en dan zie je hoe lang je moet blijven uitspoelen tot alle schuim weg is. Dan zijn er geen shampoo-resten meer in de stof. Ook belangrijk als je het dak vervolgens wilt impregneren (zonder shampoo resten). Gebruik altijd middelen die op elkaar afgestemd zijn, dus van hetzelfde merk. Kijk goed op de verpakking of het veilig is voor alle soorten soft tops, er zit nogal verschil in materialen. Na het reinigen kan het voorkomen dat je cabriokap ineens ergens lekt, meestal via een stiknaad. Als het vuil weg is en oude stiksels wat verslijten komt er ruimte tussen de gaatjes. Spuit daarom wat extra impregneer op de stiknaden.

​

2.3. Uv-straling? Weg bescherming

Een soft top cabrioletkap en stoffen dak (zoals bij de Fiat 500C) verouderen snel door uv-straling van de zon. Bijna iedere cabriokap is gemaakt van doek dat uit 2 of 3 lagen bestaat. Deze lagen worden op elkaar geplakt en de buitenste laag wordt behandeld met een beschermende coating. Het dak van een cabrio heeft veel te lijden door uv-straling. Het tast de originele beschermende coating van het cabriodak aan. Staat je cabrio buiten, dan kan een nieuw cabrio dak al na een paar maanden zijn bescherming helemaal kwijt zijn. Impregneer ieder jaar.

 

2.4. Is de kap niet netjes meer? Impregneer

Gevoelig voor vlekken of onvoldoende waterdicht? Breng dan ook een impregneermiddel aan. Plak eerst zorgvuldig de lak en overige delen af zodat het impregneermiddel niet op je auto komt. Als de soft top volledig droog is breng je een Top Fabric Protectant aan. Door en door laten drogen en ook ieder jaar opnieuw impregneren. Gebruik geen impregneermiddelen of reinigingsmiddelen met siliconen, organische oplosmiddelen, petroleumdestillaten of weekmakers. Dat kan de stof blijvend beschadigen. Onder de stoffen kap zit bij veel cabriodaken een waterdichte laag en het komt soms voor dat de weekmakers van goedkope onderhoudsproducten die laag op den duur oplossen. Dan krijg je lekkage.

BVMW-Z3-na-polijsten-buiten-open-dak-zwa
​Een winddeflector zorgt ervoor dat er geen vacuüm ontstaat en bestaat uit een frame bekleed met fijnmazig polyester gaas. Af en toe behandelen met een kunststof dressing houdt hem mooi. 
BMW-Z3-zijaknt-voor-na-polijsten-open-ka

Het interieur slijt door open rijden en parkeren in de zon. Kunststof delen behandel je met Supreme Shine Protectant, de zachte rubbers met Natural Look of Revive Trim Dressing van Auto Fimnesse. Leer en leren bekleding bescherm je met LRC Leather Protection Conditioner Cream of Colourlock leder verzegeling.

Audi-A5-cabrio-automatische-cabriokap-do

Anatomie van je cabrio dak en soft top. Regelmatig onderhoud voorkomt dure reparaties.

Zoek je cabriokap.

Microvezel washandschoen superzacht.png
Washandschoen dreadlocks.png
Zachte borstel met gespleten haren cabri

3. Zoveel daken zoveel namen

Sonnenland Classic, Sonnenland A5, Sonnenland Acoustic, Twillfast, Stayfast, XT, AT, Landmark, Canvas en Mohair. Het zijn allemaal merknamen voor een geweven cabriostof. Haartz is de grootste fabrikant van cabrio soft tops en levert stoffen voor cabriodaken aan vrijwel alle bekende automerken (en levert aan hun toeleveranciers). Je kunt op www.haartz.com je eigen cabriolet zoeken om te zien welk materiaal origineel werd geleverd. http://www.haartz.com/fmt/Default.aspx
Haartz raadt RAGGTOPP-reiniger van Wolfsteins aan. 

​

3.1. Nieuwe kap nodig? Even sparen

Een nieuwe cabrioletkap voor een Volkswagen Golf kost rond de 1000 euro, voor een grote kap zoals bij een Saab betaal je 2000 euro.

 

3.2. Check hydraulische vloeistof
Automatische cabriodaken werken met een hydraulisch systeem. Laat de hydraulische vloeistof regelmatig controleren.

Audi-A5-soft-top-samenstelling-in-lagen-
​Een moderne soft top bestaat uit vier verschillende lagen, isoleert prima en sluit luchtdicht en lekvrij af.
2017-Fiat-124-Spider-Studio-gesloten cab
Cabrio's zijn vaak mooier dan de dichte uitvoering van een auto, cabrio bezitters zijn vaak vrouw en over het algemeen zijn cabrio eigenaren gelukkiger dan mensen die in een gewone auto rijden. Dta blijkt uit onderzoek.

Einde pagina: Cabriolet dak en soft top goed onderhouden.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Austin Healy 1964 polijsten.

bottom of page