AUTO'S

VOOR EN NA

POLIJSTEN

Pontiac-Solstice-achterzijde-en-zijkant-
Line separator

SAAB 9-3 VOOR EN

NA INGRIJPEND

POLIJSTEN

Wat een geweldig poets- en polijst project.

We hebben plezier gehad met onze oude Saab 9-3 Coupé van 800 euro. Extreem gepoetst en gepolijst. Werkelijk alles op uitgeprobeerd. Coatings, large throw, glas polijsten, kunststof renovatie, corrigeren in de kleurlaag... echt alles

Mooie dagen met de Saab

Mooie dagen met de Saab

We kochten onze Saab 9-3 voor 800 euro, Onze 15 jaar oude Zweed was verweerd, uitgewoond en hij stonk naar rook. Een ideale auto om te laten zien wat je met intensief polijsten nog kunt realiseren.

Heel veel krassen!

Heel veel krassen!

Even naar de krassen kijken op de lak...Ieder hoekje van onze oude Saab 9-3 zit vol met krassen en smurrie. Eerst reinigen met APC en Cleeny. Daar knapt de Saab (en jouw vieze auto ook) van op.

De vele krassen... weggepolijst

De vele krassen... weggepolijst

De lak laat zich sneller corrigeren dan verwacht. Heeft jouw auto ook veel krassen? Denk niet dat het hopeloos is. Polijstmachine, stevige pads en polijstmiddel. We krijgen zelfs de extreme krassen uit onze Saab zoals je op de foto ziet.

Anderhalf miljoen krassen

Anderhalf miljoen krassen

We zien we de enorme hoeveelheid krassen pas goed als hij in de zon staat. Dat zijn er wel héél veel, anderhalf miljoen schatten we. Komt het nog goed met onze Saab? Als je twijfelt aan de haalbaarheid van ons project...

De lak laat zich goed corrigeren

De lak laat zich goed corrigeren

Zo ziet onze Saab eruit na 40 uur polijsten. Een week werk om zo’n extreem verwaarloosde auto te polijsten en te poetsen. Gemiddeld kost een auto acht uur. Onze 9-3 was extreem verwaarloosd dus nu zware middelen inzetten.

Onbegonnen werk?

Onbegonnen werk?

Bij daglicht zie je dat de Saab dof en verkleurd is. Daarom hebben we hem ook gekocht. Eens kijken wat er mogelijk is... We testen eerst. Kleien zouden de freaks zeggen als ze de 9-3 zien, maar dat doen we niet.

Pads halen het vuil uit de poriën

Pads halen het vuil uit de poriën

Zo’n zwaar verweerde lak kleien is zonde van de tijd. Polijstpads halen het vuil uit de poriën en we willen geen marring. DAP 900, Scholl compounding pads en Monello Veloce. Testspot gedaan met de S3 en S2.

Waas van krassen

Waas van krassen

Zoveel krassen dat we ons afvragen of ze ooit weg te polijsten zijn. Oude Saabs hebben zachte, dikke lak en kunnen wel wat hebben. Maar we moeten een enorme lakcorrectie doorvoeren.

Rondingen en hoeken

Rondingen en hoeken

We beginnen veilig met de DAP900 en polijsten het spatbord. Iets meer druk op de kop van de polijstmachine. We volgen de rondingen en zoeken zoveel mogelijk het vlak. Opdelen en lager toerental op rondingen.

Met en zonder krassen

Met en zonder krassen

Het verschil is goed te zien. Waar nog niet gepolijst is ligt een deken van krassen over de lak. Je snapt nu waarom de glans van je auto verdwijnt als er krassen in de lak zitten. Zware correctie toepassen en dan...

Resultaat boven verwachting

Resultaat boven verwachting

Glans terug! De zachte lak van onze Saab laat zich goed corrigeren. Veel doorgangen gemaakt op motorkap en spatbord. Flinterdun laagje uitgedroogde lak vol krassen verwijderd. dus volgende ronde polijsten.

Uitdaging voor polijstmachine

Uitdaging voor polijstmachine

Extreem bekraste en uitgedroogde lak polijsten we intensief met de DAP900, voldoende polijstpasta en compounding pads. Eerste aanval op de verweerde lak. Blauwe unilak polijsten in lange, iets overlappende banen.

Je hebt maar vier pads nodig

Je hebt maar vier pads nodig

Twijfel je nog om een begin te maken? Volg dan bij ons een workshop met je eigen auto. In 3,5 uur tijd leren wij je professioneel polijsten en poetsen en krijg je hetzelfde effect als wij op onze Saab.

De lak ademt weer

De lak ademt weer

Urenlang met geduld en aandacht polijsten. Met 5000 omw/ min. polijsten we in delen. Spiderpad is harder en lijkt aantrekkelijk bij zoveel krassen. Maar op randen en hoeken kun je de lak beschadigen.

Derde ronde polijsten

Derde ronde polijsten

Tweede laag krassen verwijderd, nog vele krassen te gaan. Derde keer een laag compound op de motorkap en polijsten in delen. Op een halve motorkap de Veloce inwerken op stand 1. Dan een lange sessie op stand 5.

Wax hecht perfect

Wax hecht perfect

Buiten zie je het resultaat van krassen verwijderen! Onze Saab zat extreem onder de krassen en die diepe krassen wegpolijsten duurde veel langer dan gemiddeld. Maar nu is de unilak echt als een spiegel.

Nog een keer, met Scholl S40

Nog een keer, met Scholl S40

Napolijsten met een finishing polijstpasta. We hebben hier en daar nog wat krasjes gezien en we kijken of de S40 diepere glans zal opleveren. Op unilakkken kun je dat soms zien en lichte polijstbanen polijst je dan ook nog weg.

Machinaal in de wax, zo klaar

Machinaal in de wax, zo klaar

DAP900 op stand 1 om machinaal in de wax te zetten. Met de hand uren werk. De machine is razendsnel en gelijkmatig. Wax hecht perfect op spiegelgladde en krasvrije lak. Je auto in 10 minuten weer maanden goed beschermd.

Voor de helft krasvrij

Voor de helft krasvrij

Een deken van krassen en als die verdwijnen komt de glans weer terug. Drie micron van de lak gepolijst en daaronder zit nog nieuwe autolak. Onder de blauwe afplakstreep zie je nieuwe lak en wat lakoxidatie.

Verschil is heel duidelijk

Verschil is heel duidelijk

Polijstpasta is al aangebracht. Je ziet goed het verschil tussen het deel met krassen en het deel dat al gepolijst is. Krassen liggen daar nu nog als een deken over de lak. In zes doorgangen gaan we definitief de krassen wegpolijsten.

Zoveel krassen heeft de Saab

Zoveel krassen heeft de Saab

Onze Saab is geen gewone 9-3. We gebruiken hem voor een instructievideo. In de fotostudio met veel licht wordt alles duidelijk. Je snapt nu waarom de glans van je auto verdwijnt als er krassen in de lak zitten.

Twee lagen, glaze en wax

Twee lagen, glaze en wax

We gebruiken de polijstmachine om twee lagen kleurverdiepende wax aan te brengen. Lak vooraf ontvetten met Prep. Eerst een donkere glaze. Tweede laag is de beschermende wax. De mooiste combi voor donkere lakken.

Large throw en stevige pads

Large throw en stevige pads

We polijsten ook met de Rupes Bigfoot LHR 21 ES. Met harde pads zoals de Spiderpads. Gebruik Buff and Shine polijstpads voor de Rupes. Die gaan langer mee door de hittebestendige rubberen tussenschijf.

Glans terug door polijsten

Glans terug door polijsten

Onze Saab was te vies om aan te pakken, extreem veel krassen, We polijsten en maken hem weer als nieuw. Met gewone middelen en veel geduld krijgen we het onder de kap en het smerige interieur ook weer schoon.

Aantasting door verwaarlozing

Aantasting door verwaarlozing

Op het gepolijste deel zonder krassen zie je lakoxidatie. Ontstaan doordat lak heel lang niet is onderhouden. Aantasting van de lak is dan heel diep en openbaart zich als kleine putjes of bobbeltjes. Niet weg te polijsten, zit te diep.

Onze Saab voor 800 euro

Onze Saab voor 800 euro

We kochten onze Saab 9-3 voor 800 euro, met een nieuwe APK. Onze 15 jaar oude Zweed is verweerd, uitgewoond en hij stonk naar rook. Ideale auto om te laten zien wat je met polijsten nog kunt realiseren.

Project Saab 9-3 polijsten

Project Saab 9-3 polijsten

Anderhalf miljoen krassen weg in 40 uur en het worden mooie dagen met de Saab. Bekijk alle foto’s die voor en na het polijsten zijn gemaakt en lees mee hoe onze Saab weer zo mooi is geworden.

Einde pagina: Saab 9-3, voor en na het polijsten.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Golf type 2 voor en na polijsten