top of page
DODGE-CHARGER-ZIJ-EN-ACHTERKANT-OPENINGS

ANATOMIE VAN JE
POLIJSTMACHINE

Koop gelijk de beste polijstmachine voor je auto. Top 3 beste polijstmachines. De 8 mm excentrische DAP EVO is de winnaar. Hoe gebruik je de polijstmachine veilig op je auto? Middelen en manieren om hem op de goede manier in te zetten. Leer hier hoe je polijstmachine in elkaar zit. Bekijk de precisieonderdelen waaruit je favoriete polijstmachine is samengesteld. Wat essentieel en wat nodig is om voor jouw auto en polijstwerk de beste polijstmachine te kiezen lees je op auto -krassen-weg-poetsen.nl 

Leer je polijstmachine

beter kennen.

Uit welk onderdelen bestaat je polijstmachine en welke polijstmachine is de beste voor jouw auto?

 

Voor jou als eigenaar, polijster en poetser van je eigen auto is er maar één goede keuze. De dual action polijstmachine met dubbele beweging. Ook als je een autopoetsbedrijf wilt beginnen is een dual action de juiste keuze. Voor 200 euro heb je een hele goede dual action polijstmachine die excentrisch een extra uitslag maakt. De machine maakt primair een excentrische uitslag (motorisch aangedreven) en gaat daardoor rond draaien. Zeer efficiënt, je behaalt zelf een topresultaat en je kunt weinig fout doen. Door de dubbele beweging zul je nooit de lak verbranden en je loopt geen risico op randen en hoeken. Zo bespaar je voortaan enorm veel tijd ten opzichte van handmatig polijsten of in de wax zetten. Als je nu nog handmatig je auto poetst is het hoog tijd om de stap te maken naar machinaal polijsten. We leggen uit hoe makkelijk het is.

FLEX PE 14-2-150 exploded view onderdele

​Een kwalitatief goede polijstmachine van Rupes of Flex bestaat gemiddeld uit 65 onderdelen. Kwalitatief goede materialen die zorgen voor een lange levensduur van je polijstmachine, ook bij intensief gebruik. Onderdelen zijn dan ook los na te bestellen.

Je polijstmachine, de eerste stap naar zelf polijsten

Autolak is redelijk hard, hard of keihard. Een auto is zo groot dat het ondoenlijk is om die met de hand te polijsten. Een polijstmachine werkt met 2000 tot 6500 omwentelingen p/m. Zoveel polijstkracht kun je met de hand nooit benaderen. Metallic lakken en moderne unilakken hebben altijd een harde blanke toplaag. Zo hard dat het onmogelijk is om daaruit autokrassen met de hand te verwijderen. Polijstmachines zijn enorm veel krachtiger en effectiever. Een polijstmachine geeft al heel snel een veel mooier resultaat dan je ooit handmatig kunt bereiken. Polijstmachines zijn je belangrijkste gereedschap bij het polijsten en op glans brengen van de lak.

DAP900Plus-perspectief.jpg
Rupes-bigfoot-mooi-achter-met-snoer.jpg
Rupes-bigfoot-ondervoor.jpg

1. Polijsten is krassen verwijderen

Autolak polijsten is de handeling waarbij je met polijstmachine en polijstpads een polijstmiddel op autolak aanbrengt. Met de bedoeling om het uiterlijk van het oppervlak blijvend te veranderen. Je gaat krassen verwijderen. Polijsten is niets anders dan autokrassen, autowaskrassen (swirls) verwijderen en lakdefecten verbeteren. Door het verwijderen van een miniem bovenste deel van de blanke lak komt de goede lak die er nog onder zit te voorschijn.

 

2. Polijsten is slijpen, niet schuren

Je slijpt een flinterdun laklaagje van twee micron weg. Daarin zitten de meeste krassen en vervuiling. Polijsten is géén schuren. Schuren veroorzaakt juist krasjes en maakt de lak gelijk dof. Maar tijdens het polijsten blijft de lak altijd glanzen en je krijgt steeds meer glans. De twee tot drie micron die je weg polijst maakt polijsten erg veilig. Gemiddeld heeft een auto af fabriek tussen de 90 en 150 micron lakdikte. Je maakt dus zonder risico meerdere doorgangen op dezelfde plek met je polijstmachine.

3. Opbouw van de polijstmachine

Vier belangrijke onderdelen van de polijstmachine zijn, motor, spindel en steunplaat met daarop de polijstpad. We bespreken nu de voor jou veiligste machine, de dual action polisher.

​

3.1. Belangrijke onderdelen van je DA polisher

1. Motor (elektrisch) met variabele snelheid die de spindel aandrijft.

2. De spindel is de van schroefdraad voorziene as die dient om de draaibeweging op de steunplaat over te brengen. De (roterende) spindel is bevestigd aan de motor en aan de andere kant is de steunplaat (of backing plate) gemonteerd.

3. De spindel draait vrij (willekeurig excentrisch) of met vaste aandrijving (geforceerd excentrisch).

4. Contragewicht met daarop de tweede as.

DAP 8 mm opengewerkte kop.png
Contragewicht en balansgewicht zijn bij de 8 mm machine duidelijk kleiner dan bij de 15 mm uitvoering. Er past een kleinere steunplaat op de buitenste as en een ringetje is nodig als afstandhouder. 
DAP opengewerkte kop.png
Een 15 mm large throw machine heeft een dikker contragewicht en een groter balansgewicht voor de stabiliteit. Op de as zit een driehoek met steunpunten voor de backing plate.

3.2. Belangrijke rol van het contragewicht

Excentrisch betekent 'buiten het middelpunt'. Een dual action polijstmachine maakt een beweging die wordt aangedreven van buiten het middelpunt, door middel van een tweede as.

Die tweede as is samen met een contragewicht en een balansgewicht op de centrale as gemonteerd. Daardoor draait de tweede as om de centrale as van de machine, en maakt daarbij tegelijkertijd ook een uitslag in deze draaiing, dus excentrisch. De steunplaat met daarop de polijstpad is op die tweede as gemonteerd. Daardoor maakt de polijstpad een dubbele beweging, hij draait rond en slaat uit. Een excentrische, dual action polijstmachine herken je daarom aan de brede kop waarin het balansgewicht ronddraait. Er zijn vaste maten die bepalen hoe ver de tweede as van de centrale as is gemonteerd. Dat is meestal 8 mm, 150 mm op 210 mm. De laatste twee formaten zijn grote uitslag machines, de zogenaamde large throw polijstmachines. Door de grote uitslag verwijder je sneller autokrassen. Maar large throw machines zijn ook wat lastiger te hanteren doordat de grote uitslag in de kop goed voelbaar is. 

3.3. Beste maat backing plate 125 mm

De rubber of plastic steunplaat (backing plate) waarop de polijstpad wordt bevestigd heeft een sterke metalen binnenrand die aan de spindel wordt bevestigd. De 5.5 inch of 125 mm steunplaat is het ideale formaat voor je auto. Op een 125 mm backing plate past een 5.5 inch polijstpad (145 mm). Het mooiste formaat op de vele rondingen en hoeken van een personenauto. Daarmee valt de polijstpad mooi in de vele rondingen en hoeken van de carrosserie. Op de grote 6 inch steunplaat (150 mm) gebruik je 170 mm polijstpads. Die zijn handig als je een groter oppervlak moet polijsten of een bestelbus. Deze grote steunplaten zitten standaard op large throw polijstmachines. 

Steunplaat-detail-flex-polijstmachine.jp

3.4. De Velcro en backing plate

De backing plate is aan de spindel bevestigd met een schroefdraad. Aan de andere kant zit een klittenband systeem (de Velcro) om de polijstpad vast te houden. De originele naam komt van de Franse woorden velours ('fluweel') en crochet ('haak'). De Velcro op de steunplaat van je polijstmachine is een sluiting die uit twee onderdelen bestaat. Eén deel met kleine nylon haakjes zit op de steunplaat. Het tweede stoffen deel (nylon) waarin deze haakjes blijven hechten zit aan één kant op de foam polijstpad. Hierdoor druk je de polijstpad goed vast op de steunplaat en ontstaat een tijdelijke hechting die wordt verbroken zodra de stroken weer uit elkaar worden getrokken. 

Schermafbeelding 2021-06-23 om 16.49.25.

3.5. Een gemiddelde voor alle polijstmachines

De gemiddelde afmetingen van een goede polijstmachine voor je auto zijn 40 cm lang, 9 cm breed en 13 cm hoog inclusief de steunplaat. Een ergonomische handgreep zorgt voor een stevige en stabiele grip aan de kop van de machine en maakt de  bijgeleverde beugel overbodig. Het lange handvat zorgt ervoor dat je de machine perfect in balans kunt houden. De ideale diameter van de steunplaat is 12.5 centimeter. Het toerental is variabel van 2000-6500 toeren en door middel van een traploze regelaar bovenop de machine instelbaar. De snoerlengte van de meeste polijstmachines begint bij 6 meter waardoor je een grote bewegingsvrijheid hebt en met gemak om een deel van je auto heen kunt lopen tijdens het polijsten. Hij wordt geleverd inclusief opbergtas. Het gewicht van ongeveer 2.5 kilo maakt een polijstmachine voor de meeste mensen makkelijk hanteerbaar

Flex-polijstmachine-met-accu-zijkant-roo
Flex-polijstmachine-met-accu-bovenaf-roo

​Polijstmachines met de sterke 18 volt accu zijn zwaarder, duurder en de lengte neemt toe door de accu. Je mist ook de controle aan het einde van het handvat bij het in balans houden. Maar bij buiten polijsten en bij het werken op een locatie zonder stroomvoorziening is de polijstmachine met accu vaak een uitkomst.

rupes-bigfoot-lhr15-es-mark-iii_orig.jpg
Beweging dual action polijstmachine rood
Een dual action polijstmachine wordt aangedreven buiten het middelpunt, door een tweede as. Die draait om de centrale as en maakt tegelijkertijd een uitslag in deze draaiing, dus excentrisch. Steunplaat en polijstpad zijn op de tweede as gemonteerd en maken een dubbele beweging. Ze draaien rond en slaan uit.

4. Ga voor willekeurig excentrisch

Er zijn twee hoofdtypen polijstmachines: Excentrisch (dual action of Orbital) en roterend (Rotary). Ze verwijzen naar hoe de steunplaat met daarop de polijstpad roteert rond de motor. Bij een roterende polijstmachine draaien de spindel en steunplaat rond in één richting. Je kunt die gelijk vergeten voor het polijsten van je eigen auto want hij is lastig te hanteren en je kunt er de lak mee verbranden.

Bij een dual action of excentrische polijstmachine beweegt de spindel met polijstpad om verschillende assen. Dat komt doordat de eigenlijke as in het midden is voorzien van een extra as. De extra as is 8, 15 of 21 mm naar buiten geplaatst. Die extra as is door middel van een contragewicht op de centrale as gemonteerd en daardoor mooi in balans. Het maakt nogal uit hoe secuur het contragewicht is geslepen. Zoveel te beter het contragewicht, zoveel te rustiger draait de polijstmachine.

​

4.1. Backing plate zit op de buitenste as
De backing plate zit gemonteerd op de naar buiten geplaatste as. De steunplaat met daarop de polijstpad oscilleert (schommelt of slingert) licht in een baan volgens een vast patroon. Een excentrische polijstmachine slaat daardoor altijd wat uit in de kop. Daar wen je snel aan. Door de dubbele beweging en doordat hij nooit op hetzelfde punt stil kan staan zul je nooit de lak verbranden.

 

4.2. Polijstmiddel in alle richtingen wrijven
De excentrische polijstmachine is gelijk ook de rustigste polijstmachine die je kunt kopen. Hij is het makkelijkst te hanteren, gaat geen kant uit zonder dat jij dat wilt en geeft ook nog het strakste polijstresultaat. Door de dubbele beweging wordt het polijstmiddel in alle richtingen gewreven. De polijstkorrel breekt daardoor heel gelijkmatig af en dat zorgt voor een superstrak polijstresultaat. Eersteklas autodetailers doen vaak al het werk met de excentrische machine en als ze een Rotary gebruiken op de zware krassen dan zullen ze altijd finishen met een excentrische machine. De dual action is eigenlijk ook de enige keuze om het fijnste (finishing) polijstmiddel goed in te werken. Je hebt met de DA het maximale effect van de fijnste polijstkorrel.

DAP-EVO-PLUS-explosietekeningBEWERKEN2PX.jpg

Anatomie van de beste polijstmachines voor 200 euro, de DAP EVO en DAP EVO Plus van Polishing Power. Polishing Power is het eigen merk van Carclean.

1. Zeskantbout met ronde kop.  2. Bloemtand afstandhouder.  3. Steunplaat voor polijstpad.  4. Driehoeksbeugel.  5. Schroef.

6. Balansblok.  7. Vierkante platte as.  8. Lager.  9. Staaldraad ring  10. Rubber  11. Contragewicht  12. Plastic afdekring  13. Schroef.

14. Plastic afdekkap.  15. Schacht.  16. Afdekking tandwielhuis.  17. Lager.  18. Snapring.  19. Versnelling.  20. Sleutel.  21. Drukring.

22. Lager.  23. Rubber.  24. Schroef.  25. Versnellingsbak.  26. Vergrendelingsas.  27. Veer.  28. Slotdop.  29. Plastic schroef.  30. Plastic deksel.  31. D- handvat.  32. Rubber ring.  33. Zeskantschroef.  34. Lager.  35. O-ring.  36. Deksel tandwielhuis.  37. Rotator.

38. Koolstofborstel.  39. Koolborstelhouder.  40. Schroef.  41. Veer.  42. Magneetring.  43. Lager.  44. Lagerbus.  45. Schot.

46. Schroef.  47. Stator (magneetkern).  48. Motorbehuizing.  49. Snelheidsknop.  50. Schakelaar.  51. Handgreep.  52. Stofkap.

53. Schroef  54. Schroef.  55. Condensator.  56. Schroef.  57. Snoerclip.  58. Netsnoer.  59. Snoerhuls.  60. Handgreep.  61. Stofkap. 

Rupes-bigfoot-zijkant-recht-met-blauwe-c

5. Anatomie van een goede polijstmachine

​Een goede polijstmachine weegt ongeveer 2,5 kilo. Hij start met een zachte aanloop door een langzaam draaiend, elektronisch geregeld toerental. Je kiest het toerental met de keuzeschakelaar bovenop de machine. Ideaal is een toerentalregelaar waarbij iedere stand een eigen ‘klik’ heeft. Hierdoor kan je tijdens het polijsten makkelijker het toerental veranderen en de ‘klik’ zorgt ervoor dat de regelaar precies in de goede stand staat. Overigens is een tussenstand ook geen probleem want de regelaar blijft daarop ook keurig staan.

Je polijstmachine zal nu gecontroleerd opstarten tot de ingestelde snelheid. De snelheid van het toerental kan heel nauwkeurig geregeld worden en begint meestal bij 2000 omw/min tot 6500 om/min.

Triggerschakelaar-Rupes-Bigfoot.jpg
Schermafbeelding 2021-05-10 om 00.02.43.

5.1. Trigger als gaspedaal

​De startknop in het handvat werkt als een trigger, een soort gaspedaal. Door de startknop minder ver of juist dieper in te drukken varieer je de snelheid om even op een plek op de auto met aangepast toerental te werken zoals in de buurt van karakterlijnen of binnenslagen.

​

​

5.2. Microprocessor stuurt alles aan

Een goede polijstmachine heeft een microprocessor. Die controleert de belangrijkste functies en de toerentalkeuze d.m.v. een tachogenerator. Deze kleine generator is op de as gemonteerd en wekt een spanning op waarvan de grootte evenredig is met het toerental. Het tacho output signaal bepaalt nauwkeurig de snelheid en houdt die constant. De microprocessor beschermt je polijstmachine elektronisch. Met een herstart-blokkering na stroomuitval, hij controleert de temperatuur en schakelt de machine uit bij te heet worden en overbelasting.

dap-evo-zijkant-en-van-boven-goed-te-zie
De fijne kanten van de dual action polijstmachine. Door de excentrische rotatiebeweging is de warmte-ontwikkeling op de lak extreem laag. Je zult met een excentrische polijstmachine nooit de lak verbranden. Toerental regelaar bovenop is de mooiste plek.
dap-evo-opzij-alleen-met-steunplaat-zijk
De DAP serie zit ergonomisch goed in elkaar. Het handvat op de kop ligt perfect in de hand, zelfs beter dan bij veel duurdere polijstmachines. Uitblaasroosters aan de zijkant, blaast nooit in je gezicht. Trigger schakelaar en lang handvat voor perfecte balans.
Rupes-bigfoot-15-zij-en-anchterkant.jpg
DAP-EVO-en-EVO-Plus-bovenaf-gezien-met-m
Twee bevestigingssystemen. Links kan met een platte sleutel de steunplaat verwijdert worden om een kleinere backing plate te monteren. Rechts de bevestiging met een centrale bout (inbus).

5.3. Lange steel voor de juiste balans

Een lange, slanke steelgreep zorgt voor een perfecte balans van de machine tijdens het gebruik. De ergonomisch gevormde kap steekt aan de voorzijde wat uit. Daar kun je makkelijk je handpalm opleggen voor gelijkmatige druk op de kop van de machine. De DAP EVO heeft de beste, een soort knobbel aan de voorzijde die je perfect vast kunt houden. Het maakt een handgreep overbodig, zorgt voor een optimale handling en onvermoeid werken. 

Een handgreep of multigrip zit je alleen maar in de weg. Door de hoge handgreep steunt je hand niet op de kop van de machine maar erboven. Je machine gaat daardoor wat meer resoneren op de auto. Als een roterende polijstmachine operationeel is ontstaat er een bepaalde trillingsfrequentie. Wanneer die samenvalt met de natuurlijke frequentie van de machine (constructie) ontstaat mechanische resonantie. De polijstmachine trilt sterk mee met de bron van de trilling, waardoor een versterkte trilling wordt geproduceerd. De versterkte trillingen zijn niet goed voor je polijstmachine, op den duur erg vermoeiend en slecht voor je polsgewricht. Leg je handpalm direct op de kopsteun en dus direct op de kop van je polijstmachine. Dat is rustig werken en je houdt de machine zo het meest stabiel.

5.4. Hoog rendement motor

De ventilatieopeningen aan de zijkant van het kunststof huis zijn zodanig geplaatst dat de uitblaaslucht van de motor wordt weggevoerd van het gezicht van de gebruiker. De hoog rendement motor maakt moderne polijsmachines sterk belastbaar en betrouwbaar. We hebben hier nog steeds DAP 900 machines van de eerste generatie in gebruik die nog feilloos hun werk doen. Met wat meer mechanische geluiden maar nog steeds zeer effectief.

Rupes ibrid polijstset losse delen.png
Polijstmachines zijn er ook voor de kleinste hoeken, zoals de Rupes iBrid. Met twee accu's waarbij de op te laden accu eerder vol is dan de andere leeg. Werkt excentrisch of als rotary.

5.5. Softgrip accenten

Deze onderdelen van een polijsmachine zijn gemaakt van extreem zacht rubber. Zacht rubberen accenten zorgen voor meer comfort en grip tijdens het polijsten. Softgrip steunen bovenop de polijstmachine gebruik je om de machine mee op zijn ‘rug’ te leggen De polijstmachine wordt stevig op zijn plaats gehouden door het zachte rubber en kan niet meer omrollen. Hierdoor blijft de polijstpad schoon en stofvrij als je de machine even weglegt. Zitten er ook rubberen oppervlakken in de achterste handgreep dan heb je een optimale grip op de machine.

​

5.6. Extra lang snoer

Nooit meer een verlengsnoer nodig om je hele auto te  polijsten. Een goede polijstmachine heeft een tot 9 meter lang elektriciteitssnoer, bij voorkeur van Polyurethaan. PUR snoer is wat flexibeler dan het veel gebruikte PVC snoer. PUR is slijtagebestendig, flexibel en bestand tegen scheuren en insnijden. Polyurethaan snoer heeft een groot temperatuurbereik (het blijft ook bij zeer lage temperaturen elastisch), is geschikt voor buitengebruik (veroudering) en bestand tegen brandstoffen, zoals olie.

​

5.7. Vergelijk voor je koopt

Zoek de meest stabiele machine want een polijstmachine die te veel trilt is een ramp om mee te werken. We hebben hier vaak autopoetsers en autoliefhebbers op bezoek en we hebben al veel door hen meegebrachte machines mogen testen.

​

Koop geen Vonroc polijstmachine
De excentrische 650 Watt Vonroc polijstmachine met zijn 9 mm excentrische uitslag is spotgoedkoop voor 50 euro. Hij slaat en bonkt stevig in je handen. Deze machine is duidelijk uit balans, schokt echt en je voelt duidelijk de slag die het contragewicht of anker maakt. We weten niet precies wat de instabiele loop van deze polijstmachine veroorzaakt want we mochten hem niet uit elkaar halen, haha! De 15 mm excentrische Vonroc doet er nog een schepje bovenop. Een large throw polijstmachine trilt altijd meer door de grotere uitslag maar deze 1050 Watt Vonroc bonkt er enorm op los en met deze machine wordt polijsten echt vermoeiend. Ben je echt een hele arme sloeber dan kun je met deze Vonroc heel goedkoop je auto polijsten, met stevige kramp in je vingers en een overbelast polsgewricht, dat wel.

 

Te dure Stipt polijstmachine
We polijsten daarna met de 299 euro de dure dual action polijstmachine van Stipt Polish Point. Leuke filmpjes maakt Rick Stippent wel maar hij levert geen goede polijstmachine. Om te beginnen is het een 15 mm machine en met de vele rondingen en hoeken op een moderne personenauto werkt een 8 mm machine veel prettiger. Maar met een 15 mm kan het ook en dan wordt je van deze blauwe Stipt polijstmachine niet echt blij Slecht kun je deze polijstmachine niet noemen maar goed is ie zeker niet. Wat trilt deze dure machine toch heftig, er is zeker sprake van onbalans. Onze DAP EVO 15 mm referentiemachine is veel rustiger, heel veel stabieler en trilt veel minder in je handen dan de Stipt machine. De DAP EVO is ook nog 70 euro goedkoper.

​

Geen Meguairs Dual Action kopen
De 8 mm Meguairs Dual Action met 710 Watt motor en 12, 5 cm steunplaat hebben we ook mogen testen. Wat een ramp! Deze 329 euro kostende polijstmachine is echt instabiel! We kunnen niet geloven dat deze instabiele polijstmachine zo duur is en zo waardeloos werkt. De hoge schacht of de manier waarop contragewicht of balansas zijn geslepen veroorzaken waarschijnlijk de instabiliteit die erg onprettig is. We weten niet waaraan het precies ligt maar hij slaat te wild uit.en veroorzakt meer trllingen dan je lief is. Je hebt handen en voeten nodig om je auto te polijsten met deze machine. Je hebt het grote handvat nodig om deze polijstmachine nog een beetje correct op de lak te houden. Dat hele grote handvat zit echter zo hoog dat je er alleen nog maar meer instabiliteit door krijgt. Dit was de duurste en wel de meest teleurstellende polijstmachine die we ooit in onze handen hebben gehad.

​

Liquid Elements T3000

Met 10 mm excentrische uitslag, een 950 Watt motor en een prijs van 140 euro lijkt de Liquid Elements T3000 een leuke polijstmachine. Dat verandert als je hem in handen hebt. Hij is best goed hanteerbaar maar trilt sterk en dat wordt snel vermoeiend. Vergelijk hem met de DAP EVO en de DAP EVO Plus, die laatste is met zijn grotere uitslag bijna nog stabieler dan deze LE. We hebben ook nog de T4000 mogen gebruiken met dezelfde 950 Watt motor en 15 mm excentrische uitslag voor 178 euro. Dan merk je dat de LE serie de goedkopere machines zijn. Ze blijven over de hele linie instabiel. Zeker geen slechte aanbieding voor dat geld, maar geef liever 60 euro meer uit en koop een echte, veel stabielere DAP EVO die zijn kracht op een rustige manier levert. De LE serie heeft nog een nutteloos lampje bovenop de machines dat rood kleurt als je te hard drukt. Daar heb je helemaal niks aan zoals je zult merken als je zelf begint met polijsten.

​

Monello LDA 1000

We hebben de Monello LDA 1000 ook nog gekocht om uitgebreid te testen. Leuke aanbieding en te vergelijken met de Liquid Elements polijstmachines. De Monello trilt teveel en is zeker geen slechte aanbieding voor dat geld. Maar besteed een paar tientjes meer en je hebt een DAP EVO en die is veel stabieler, rustiger, ergonomisch beter voor elkaar en makkelijker hanteerbaar.

 

Probeer verschillende polijstmachines

Vergelijk zelf de machines voordat je tot aankoop over gaat en laat je niet leiden door de vele verhalen op internet. Een goede polijstmachine gaat wel 10 jaar mee en elke keer als je zelf je auto gaat polijsten zul je blij zijn dat je de machines eerst zelf hebt vergeleken. Onze referentiemachines zijn de DAP EVO 8 mm en de DAP EVO 15 mm polijstmachines van Polishing Power, het eigen merk van Carclean. We vinden het nog steeds de allerbeste polijstmachines in een prijsklasse die voor iedereen betaalbaar is.

dap-evo-van-bovenaf-recht-van-boven_orig
Flex exploded view lijntekening polijstm
Jaguar-XE-deuren-open-zijkant.jpg
Je polijstmachine heeft geen geheimen meer voor je! Je hebt hem beter leren kennen. Hieronder de TOP 3 van de aller-aller-allerbeste polijstmachines voor je auto. Zodat je auto er altijd als nieuw uit ziet, en over tien jaar nog als nieuw bij staat. Succes!

Top 3: Beste polijstmachines voor je auto.

DAP EVO

Polishing power

8 mm excentrisch

1000 Watt motor

200 euro

Met voorsprong de beste machine in deze prijsklasse. Meest stabiele en trillingsvrije polijstmachine. Koop NOOIT een Liquid Elements, een Vonroc, een Meguiars of ander merk machine totdat je deze DAP EVO hebt gevoeld en ervaren. Voor 200 euro heb je met de DAP EVO echt de beste polijstmachine in je handen.

DAP EVO Plus

Polishing power

Large throw met 1,5 cm en 1000 watt motor

220 euro

Meer correctiekracht nodig? De DAP EVO Plus is de beste machine in zijn klasse. Groter contragewicht maakt de grotere excentrische uitslag bijna even stabiel als de 8 mm. Geen LE, geen Meguiars of ander merk kopen. Ook geen 15 mm polijstmachine kopen als je het niet nodig hebt want de 8 mm is rustiger en al een topper.

Rupes Bigfoot

LHR 15 Mark III

Large Throw voor de professional

430 euro

Als je professioneel large throw wilt polijsten heb je een Rupes of Flex nodig. Als beginnend autopoetser of particulier is geen 400 euro machine nodig, een DAP EVO of EVO Plus is dan prima. Maar wil je de allerbeste polijstmachine voor intensief  en voor dagelijks gebruik dan is de Bigfoot LHR 15 Mark III de winnaar.

Einde pagina: Anatomie van je polijstmachine.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Gratis downloads kennisdossiers.

Volvo S90 wit zijkant groot formaat open

Polijstmachine scheeftrekken

Te veel druk op de kop, te dicht bij het motorhuis vasthouden, daardoor staan steunplaat en polijstpad niet recht en vlak op de lak.

Polijstpad vervormt

Polijstmachine wordt te veel naar links of rechts gedrukt waardoor de polijstpad vervormt. Dat gebeurt ook door achterover drukken en optillen.

Te hoge snelheid of te langzaam

Standje 6 met minimale hoeveelheid polijstmiddel? Te snel opdrogen en

verbranden van de polijstpad. Lage snelheid? Verwijdert geen krassen.

Instabiel door de handgreep

Zinloos gebruik van de beugel maakt de machine instabiel. Wordt te hoog vastgehouden  en verliest stabiliteit.

Te hard duwen op de kop

Te veel druk geven op de kop van de polijstmachine waardoor de polijstpad matig tot sterk vervormt. Geeft enorme slijtage voor pad en machine.

Plastic wordt heet en statisch

Zwarte lijsten zijn van plastic. Plastic is zachter dan lak en warmt snel op door te hoog toerental. Plastic en laminaat wordt daardoor snel statisch.

Onregelmatig polijstresultaat

Door te korte, onregelmatige en niet gelijkmatige bewegingen met de polijstmachine ontstaat al snel een onregelmatig polijstresultaat.

Krassen onder deurkruk blijven

Onder de deurkrukken ontstaan enorm veel krassen doordat er met nagels langs wordt gegaan en de polijstmachine er niet bij kan.

Gummen en spetteren

Polijstpad verzadigd, te lang doorgewerkt, wordt vuil of te heet, kan niet meer ademen door de open celstructuur 

Volvo S90 wit zijkant groot formaat open

Polijstmachine recht op de lak

Net genoeg druk op de kop, achter aan de steelgreep vasthouden, daardoor staan steunplaat en polijstpad vlak en recht op de lak. 

Polijstpad vervormt niet

Polijstmachine wordt in balans gehouden met minimale inspanning. Balans op de machine voorkomt achterover drukken en optillen.

Juiste snelheid tijdens polijsten

Nooit de hoogste stand kiezen, snelheid aanpassen op randen en hoeken en hoeken. Verwijdert veel krassen en lang door te werken. 

Gelijkmatige druk op de kop

Minimale druk op de kop en uitslag controleren met de hand achter aan de steelgreep. Nauwelijks slijtage voor pad en machine.

Rustig op glad plastic

Pas je toerental aan op de soort  ondergrond. Hard plastic kun je ook polijsten. Plastic is zachter dan lak en met aangepast toerental gaat het goed.

Gelijkmatig polijstresultaat

Door lange, rechte banen en gelijkmatige bewegingen met de polijstmachine altijd, de hele auto een regelmatig polijstresultaat.

Handpad onder deurkruk

Onder de deurkrukken komt geen polijstmachine. Met de hand en een Orange light cutting handpad en wat compound polijst je krassen weg.

Zonder handvat

Druk met de handpalm direct op de kop, machine blijft altijd stabiel. Geen resonanties behalve de excentrische beweging.

Voldoende polijstmiddel

Polijstpad voldoende verzadigd maar niet te veel, op tijd gestopt, schoon en niet warm, ademt door de open celstructuur. 

ANATOMIE VAN JE AUTO

LEER JE AUTO BETER KENNEN

bottom of page