AUTO'S

VOOR EN NA

Pontiac-Solstice-zijkant-openingsfoto-2.
Line separator

VW GOLF TYPE 2 VOOR EN NA HET POLIJSTEN

De oude Golf van Henk is uitgewoond en verwaarloosd. Diepe krassen en groeven in de zwarte unilak. Schimmel in de bekleding, achterbank vol hondenharen. Lees en kijk mee hoe we deze oude vervuilde VW Golf, bouwjaar 1990 weer als nieuw krijgen

Golf van Henk na het polijsten

Golf van Henk na het polijsten

De extreme bekraste lak is verleden tijd. Vele uren hebben we nodig gehad, waarbij we steeds in delen en vele doorgangen hebben gepolijst met harde pads en compound. Daarna machinaal een waxlaag om de nieuwe lak te beschermen. De nieuwe lak kan weer ademen en blijft soepel door de oliën en waxsoorten.

Het polijsten duurt 12 uur

Het polijsten duurt 12 uur

Krassen is hier een understatement. Het zijn enorm diepe groeven in de lak. Ontstaan door de (was)krasstraat, door niet of te weinig in de wax zetten en wassen met weinig water. Die krassen krijgen we weer weggepolijst want de Golf heeft zwarte unilak. Die is zachter dan metallic lak dus dat is een voordeel.

Motorkap na polijsten

Motorkap na polijsten

Vele keren met geduld wassen en vuil losweken. Dan nog een keer wassen met autoshampoo. Ontvetten en daarna polijsten we in lange, rechte en overlappende banen. Stap voor stap corrigeren we in de kleurlaag tot de extreem diepe krassen verdwijnen. Geduld en aandacht voor een topresultaat.

Diepe krassen en harde pads

Diepe krassen en harde pads

De Golf heeft geleden, dat is duidelijk. Zachte unilak dus we weten zeker dat we zwarte pads krijgen. Oude Golfjes hebben geen blanke toplaag dus we gaan direct in de kleurlaag corrigeren. We weten niet hoe dik de laklaag nog is onder de krassen want we hebben geen lakdiktemeter. We beginnen rustig.

Voorzichtig met de striping

Voorzichtig met de striping

De Madison striping is kwetsbaar. De polijstmachine haalt twee tot drie micron van de lak en dat is genoeg om de striping onherstelbaar te beschadigen. Rond en over de tekst polijsten we daarom voorzichtig met de hand en wat polijstpasta op een orange light cutting pad van Monello.

Handwerk houdt letters heel

Handwerk houdt letters heel

Geen risico’s op een striping. Het uitgedroogde plastic reactiveren we door de krasjes uit het zachte kunsstof te polijsten met de hand. Dus we gaan voorzichtig op stand 1 met de polijstmachine over de rest van de striping. Die blijft heel en de vele krasjes in de onderliggende zwarte unilak verdwijnen.

Rijdende vuilnisbak

Rijdende vuilnisbak

Henk kocht hem voor 75 euro en toen reed de Golf niet. Nieuwe startmotor gemonteerd en nieuwe olie. Gelijk rijdt deze oude Volkswagen weer als een zonnetje. Eerst uitmesten, dan goed wassen en we gaan lekker polijsten. Ziet jouw auto er ook zo smerig uit? Koop een polijstmachine en bekijk op deze site de resultaten. Polijsten is een wondermiddel.

Enorm opgeknapt

Enorm opgeknapt

De Golf zat helemaal onder de krassen! Nu niet meer te zien. Jij kunt op dezelfde manier de krassen uit de lak van je auto polijsten. Zoals je ziet was het de twaalf uur polijsten wel waard. De waarde van de Golf is enorm gestegen en het rijdt veel lekkerder in een schone en glanzende auto. De zwarte unilak is beschermd met Black Hole glaze en Liquid Blue wax.

Meer krassen dan je lief is

Meer krassen dan je lief is

Zand kan meer krasjes veroorzaken dan je lief is. Daarom weken en wassen we voorzichtig de harde lagen zand voorzichtig los, want krassen heeft onze oude Golf al genoeg. We drogen hem met oude, zachte handdoeken. Bij het polijsten van de lak ontzien we de vouwen, randen en hoeken. Want corrigeren in de kleurlaag is nooit zonder risico.

Metamorfose door polijsten

Metamorfose door polijsten

De DAP500 is niet zo’n sterke machine maar toch gebruiken we hem bij deze kwetsbare lak niet op de hoogste stand. Veilig werken heeft altijd de voorkeur. Het korte handvat houdt beroerd vast. Dan ben je tegenwoordig met een DAP EVO beter af. Toch polijsten we de Golf naar een superstrak eindresultaat.

Dof, vlekken en lakdefecten

Dof, vlekken en lakdefecten

Motorkapje is dof, vol vlekken, lakdefecten en hardgeworden vuil. Zand zit vastgebakken aan de lak. Daar zit geen leven meer in. We polijsten de lak in lange, rechte en iets overlappende banen. Kleien is zinloos en we gebruiken de harde pads als vuilvanger. Een mooie en zachte manier om de lak aan te pakken.

Spiegelgladde lak gepolijst

Spiegelgladde lak gepolijst

We maken veel doorgangen en houden nauwlettende de dunner wordende lak in de gaten. Zo blijven we polijsten in lange, rechte en overlappende banen. Stap voor stap corrigeren we in de kleurlaag tot de extreem diepe krassen verdwijnen. Harde pads en compound zorgen uiteindelijk voor een topresultaat.

Vuil is uitgehard op de lak

Vuil is uitgehard op de lak

Veel zon en hoge temperaturen hebben het droge vuil doen uitharden op de verweerde lak. Keihard, dus we verwijderen het met heel veel water. We laten het vooral lang weken en houden de auto nat. We gebruiken geen agressieve middelen.

In alle opzichten nieuw

In alle opzichten nieuw

We houden de polijstmachine altijd vlak op de lak. Ook op rondingen blijven we goed contact houden, dat lukt prima. We zijn voorzichtig met het kunststof. Net als de rubbers plakken we die goed af. Bij daglicht lijkt de lak van de Golf wel weer nieuw.

Kunststof beschermen

Kunststof beschermen

Dof en verweerd kunststof eerst goed wassen. Het kunststof van bumpers, stootlijsten en spatbordranden heeft een structuur dus die hebben we gescrubd en daarna ontvet. Met een zacht kwastje, een foam stick en APC reinig je alle hoekjes tot in detail.

Bumpers weer zwart

Bumpers weer zwart

Nu de lak weer glanzend de omgeving reflecteert omdat er geen krassen meer zijn, tijd voor de rest. Na dieptereiniging tot in de porieën van de kunststof structuur kan op de schone ondergrond de trimdressing perfect hechten. Dan blijkt de kwaliteit van onze oude Volkswagen Golf. Alles wordt weer diep zwart.

Half krasvrij gepolijst

Half krasvrij gepolijst

We hebben de helft van de motorkap afgeplakt. Op het rechterdeel van de motorkap hebben we in een uur tijd de meeste krassen voorgoed weggepolijst. De zwarte unilak ziet er weer strak uit. Ook het kunststof van de grille hebben we gereinigd en behandeld met een trimdressing. Een duidelijk verschil.

In de beginjaren niets anders

In de beginjaren niets anders

We zijn begonnen met SSR 2.5 Swirl remover, daarna SSR 2 en tenslotte SSR 1 van Poorboys World als finishing polijstpasta. Samen met de Monello pads waren we erg lang bezig. Toen hadden we niet anders. Je kunt nu beter polijsten met Veloce en de paarse Scholl compounding pads.

Ze zitten diep

Ze zitten diep

Goed te zien. Dit zijn geen gewone waskrassen maar groeven. De krasstraat heeft de Golf extreem mishandeld en een handwasje met af en toe nee emmertje zand deed de rest. Een geluk dat het unilak is, dat schiet lekker op met polijsten omdat we direct in de kleurlaag corrigeren en heel veel lak verwijderen.

De lak spiegelt als nieuw

De lak spiegelt als nieuw

De zwarte unilak werkt als een spiegel nu we klaar zijn met polijsten. Het dak van de garage weerspiegelt in de mooie vlakke motorkap. Zwarte unilak neemt de kleur en de reflecties van de omgeving enorm goed op omdat er geen metallic deeltjes voor zitten. Daardoor krijg je de diepste glans. Unilak is de mooiste lak.

Krassen als een deken

Krassen als een deken

Krassen liggen als een deken over de lak. Rechts zie je het resultaat na een paar uur polijsten. Paar micron eraf polijsten doet wonderen. De lak leeft weer en alleen een wax is genoeg om dit mooie resultaat jarenlang zo te houden. En nooit meer door de was(kras)straat natuurlijk, die bekrast je lak weer net zo hard.

Zwarte lak als een spiegel

Zwarte lak als een spiegel

Glanzen, dat kan zwarte unilak als de beste. Krasvrij polijsten en je hebt direct een spiegel. Zo zie je de details van het plafond van de garage direct terug in de zwarte lak. Die lak is weer spiegelglad en de Golf is voortaan in de helft van de tijd gewassen. Waar krasjes verdwijnen wordt de lak spiegelglad en keert de glans weer terug.

Weinig onderhoud nodig

Weinig onderhoud nodig

De Golf is klaar voor een tweede leven. Strak gepolijst, de rubbers gevoed en het kunststof beschermd. Nu is zes tot acht keer per jaar in de wax zetten genoeg om hem zo mooi te houden. De zachtere unilak die van zover is teruggepolijst vereist wat meer aandacht maar wekelijks een handwasje met een goede autoshampoo en hij blijft nieuw.

Extreem bekrast

Extreem bekrast

De extreem bekraste en volledig uitgedroogde lak vormen een uitdaging voor pads en polijstmachine. We polijsten intensief. Doordat we zoveel lak verwijderen raken de pads snel verzadigd. Als ze verzadigd raken doen ze hun werk niet meer. Dus wassen en opnieuw gebruiken. Meestal kan dat drie of vier keer voor ze echt versleten zijn.

Voorkom nieuwe lakschade

Voorkom nieuwe lakschade

De nieuw gepolijste lak moet je direct beschermen met een goede autowax. Anders begint de ellende gelijk weer opnieuw. Onbeschermde autolak gaat keihard achteruit en vogelpoep, vervuiling en de rotzooi uit bomen vernielt je nieuwe laklaag. Want door polijsten creëer je nieuwe lak.

Vuurwerk in mei

Vuurwerk in mei

De resten van het vuurwerk zitten in mei nog op de auto. Net zo vastgebakken als het vele zand. Dit is de staat waarin we de Golf krijgen. Een uitdaging voor mens en machine! Maar de Golf is een en al Duitse degelijkheid. let maar eens op... Onder die smerigheid zit een mooie auto.

Houdt de waxlaag intact

Houdt de waxlaag intact

Nu de auto weer in topcondite verkeert is het zaak dat zo te houden. Ga niet aan de gang met spraywax en dergelijke. Zet maandelijks een mooie stevige waxlaag als basis voor bescherming en glans op je auto. Met je polijstmachine doe je dat in tien minuten.

Nieuwe levensvormen

Nieuwe levensvormen

In de randen van de Golf onstaan nieuwe levensvormen. Pissebedden voelen zich hier thuis bij nat weer. In droge periodes zie je ook van alles rondkruipen, Gevolg van lange tijd niets schoonmaken. De waterafvoer raakt verstopt door vuil omdat die randen vaak erg smal zijn en viezigheid zich snel ophoopt.

Wax voor donkere lakken

Wax voor donkere lakken

Een donkere autowax bevat pigmenten die donkere lak nog een tikje donkerder maken en de glans verdiepen. Ze zijn er speciaal voor gemaakt en je ziet het effect op donkere lakken heel goed. Op lichte kleuren hebben ze weinig nut omdat lichte kleuren het meeste licht reflecteren.

Achterklep schoon houden

Achterklep schoon houden

Scharnieren van de achterklep zijn vaak op de ondergrond gelast. Daar verzamelt zich makkelijk vuil. Door de smalle randen is er lastig bij te komen. Met een zacht kwastje en APC veeg je het makkelijk schoon. Polymeren maken de rand weer glad. Water en vuil worden dan weer snel afgevoerd.

Wax is beschermen

Wax is beschermen

Niets kan zo dun en zo gelijkmatig wax opbrengen als een polijstmachine. Op de laagste stand werk je vloeibare wax dun en gelijkmatig in. Nu nog even onder de bumper verder poetsen..

Binnenranden en hoeken

Binnenranden en hoeken

Met een zachte kwast en Poorboys All Purpose Cleaner veeg je het harde vuil stap voor stap weer weg uit de randen. dan kan het water weer doorlopen en het vuil wordt afgevoerd. De randen maak je glad met polymeren.

Roestbak

Roestbak

Door trillingen van de polijstmachine komt er roest los van de achterste veerschotels. Er vormt zich een randje roest op de garagevloer onder de auto. Dit zie je ook vaak bij wielkasten, daar trilt het vuil los.

Einde pagina: VW Golf type 2, voor en na het polijsten.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Volvo 145 voor en na polijsten.