AUTO'S

VOOR EN NA

POLIJSTEN

Chevrolet Corvette Stingray achterzijde
Line separator

KLAAR VOOR MEER GLANS! VOOR

EN NA HET

POLIJSTEN

Extreem bekraste auto's kun je zelf weer krasvrij polijsten. Compound, stevige maar veilige pads en acht tot 10 uur polijsten, dan heb je de ergste krassen er definitief uitgepolijst. Lees mee hoe we de zwarte unilak van de reddeloos verweerde Peugeot 106 van Barbara aanpakken. Of de extreem met een schuurspons bekraste Saab van Lars weer in topconditie krijgen. Denk niet dat het hopeloos is, lees hier hoe je het aanpakt.

Twee extreem bekraste auto's met unilak.

Begin niet te zwaar op unilak

We gebruiken een one step polijstmiddel voor deze extreem bekraste auto's met zwarte unilak. Bij een auto met metallic lak verwijder je een flinterdun laagje blanke lak. Bij een unilak die niet is afgesloten met een blanke toplaag corrigeer je direct in de kleurlaag. Je herkent het direct want je pads lopen vol met de kleurlak van de auto. In dit geval twee keer zwarte lak. De polijstpads raken snel verstopt, de open celstructuur gaat daardoor dichtzitten. De pads kunnen niet meer 'ademen'. Een verstopte pad warmt te snel op en kan daardoor stuk gaan. Vaak je pads vervangen en je boekt razendsnel resultaat. Een sterke compound is daardoor meestal overbodig en met een medium compound loop je minder risico op hoeken en randen.

We wassen de auto's met de tuinslang, een microvezel washandschoen en Gyeon Bathe autoshampoo. We drogen de ruwe lak met oude handdoeken. Vervolgens ontvetten we de lak met EX Pre-coat spray van Nanolex. De compound is Raffini Veloce van Monello. We gebruiken de paarse compounding pads van Scholl Concepts en de polijstmachine is de 8 mm excentrische DAP EVO.

Zwarte unilak polijsten heeft razendsnel effect

Peugeot-voor het polijsten doffe en matt
1. Verweerde, doffe en uitgedroogde lak


Ooit was de kleine Peugeot zwart, maar sinds jaar en dag is de kleine krassenbak grijs uitgeslagen. De lak is verweerd door gebrek aan onderhoud. De lak is uitgedroogd en zit he-le-maal vol met krassen. Om hem weer mooi te krijgen gaan we twee tot drie micron van de lak polijsten met een dual action polijstmachine, de DAP EVO van Polishing Power. We delen de kleine Peugeot op in vlakken van ongeveer een vierkante meter. dDaarop maken we vier tot zes doorgangen. De inkepingen op de motorkap pakken we op een lager toerental. De paarse compounding pad is stevig maar flexibel genoeg om in de randen te polijsten. 

2. Vrij van krassen en de glans is terug

Het is een mooie en rustige zomeravond en de kleine Peugeot is echt klein, dus we schieten lekker op.​ We beginnen om 16.30 uur en zijn nog klaar bij daglicht. De unilak reageert snel maar we zijn intussen al 10 polijstpads verder want ze lopen vol met lak en vuil. Geen probleem want we hebben veel oude polijstpads liggen voor dit soort auto's. De pads zien er vreselijk uit maar na 60 minuten op 40 graden in de wasmachine met Vanish en vloeibaar wasmiddel zijn ze door en door schoon. De gepolijste vlakken poetsen we direct uit want de polijstpasta heeft zijn werk al gedaan. 
 

3. Verschil tussen wel en niet gepolijst is duidelijk

Door extreme verwering wordt zwarte lak grijs. Eerst polijsten we de vuile laag van de lak, daarna verwijderen polijstmachine en polijstpads het vuil uit de poriën (de krasjes)​. Dan verwijderen we de krassen definitief. Dat alles doet de polijstmachine tegelijkertijd. Het resultaat is een smerige pad, vol vuil, compound en lak. De smerige polijstpads vervangen we op tijd door een nieuwe. Dan blijven de polijstpads heel en zijn ze weer opnieuw te gebruiken. Behoedzaam polijsten we keer op keer totdat de glans op zijn hoogtepunt is. We checken regelmatig de scherpe randen, hoeken en vouwen van de lak. Als die zichtbaar dunner wordt stoppen we daar met polijsten.

4. Ziet er hopeloos uit maar is het niet


Waar de blanke toplaag ontbreekt kun je sterk corrigeren in de kleurlaag. Dit lijkt een verveloos spatbord maar onder de vuile laag zit de uitgedroogde lak. Door een flinterdun laagje van die oude lak te polijsten komt de originele lak en de glans weer tevoorschijn. De enorme hoeveelheid krassen en krasjes zijn bij een metallic lak wat lastiger weg te polijsten om dat je in de harde blanke toplaag moet corrigeren. Bij unilak halen we zoveel kleurlak weg dat de krassen eruit vliegen. De bovenlaag verdwijnt in zijn geheel, met de krassen en vervuiling tegelijk. Het verschil van grijs bekrast naar diepzwart is soms een kwestie van maar tien minuten.

5. In de wax en in de trim restorer


Dark Angel van Angelwax is de topwax voor zwarte unilak. Die hebben we op dit moment niet meer staan dus dan wordt het in twee stappen in de wax zetten. Black Hole van Poorboys World als eerste waxlaag en ter afsluiting Liquid Blue. Die kan er weer zes weken tegen met superglans.

De zwarte kunststof bumpers scrubben we, ontvetten met EX van Nanolex en dan de trim restorer erop, Perl van Carpro. Met een zacht sponsje zetten we laag voor laag op en met de föhn drogen we ieder laagje in. Dan blijft het langer mooi en het regent er niet af.

Peugeot-gepolijst voor en zijkant.jpg

De Peugeot ziet er weer prima uit en was makkelijk te polijsten omdat het een kleine auto is en unilak zich snel laat corrigeren.

Peugeot-gepolijst en gepoetst achterzijd

Soms sta je zelf ook verbaasd te kijken hoe een auto na het polijsten opgeknapt is want de 106 was er heel slecht aan toe.

Motorkap-Peugeot-helft geplijste unilak

Polijsten is de redding voor de Saab 9-5 van Lars. De auto is compleet mishandeld met schuursponsjes en dat geeft enorme krassen die er normaal allen met wetsanden nog uit gaan. De unilak heeft hier wel een blanke toplaag en dat zorgt ervoor dat we niet alle krassen weg krijgen. Je geeft er geen cent voor als je een schuursponsje in je handen hebt maar op autolak richt het grote schade aan.Het blauwe of groene schuurgedeelte heeft een sterke hechting. De fijne schuurkorrels zijn door-en-door verwerkt in het dikke groene schuurweb en maken diepere krassen woordoor de lak direct dof wordt.

Schuursponjes maken lelijke krassen

Mooi om te zien. Het verschil is extreem. De totaal verkrijte lak rechts op de motorkap en het gepolijste deel links.

kofferdeksel-vol-krassen-van-de-saab-na-
1. Enorm diepe krassen in de lak

Dat ziet er beestachtig uit. De krassen zijn enorm diep en talrijk. ​Met een sterke compound zoals Menzerna 1.000 op de Sandwich Spider Foam Polishing Pad van Scholl Concepts polijst je veel diepe krassen weg maar niet alles. Bovendien veroorzaakt de Menzerna 1 of de Scholl S2 zelf marring. Een tweede en/of derde polijstrode is dan nodig. Je kunt nog een vierde polijstsstap gebruiken maar dat lost het probleem niet op. De diepste krassen zijn alleen met gepast geweld te bereiken en de oplossing is dan wetsanden met S0 van Scholl Concepts en daarna in stappen terug polijsten. 

2. Schuursponskrassen op de hele auto

 

De hele auto is met schuursponsjes behandeld en dat maakt het een omvangrijk karwei. De blanke toplaag is ongeveer 50 tot 60 procent van de lakdikte​ en de krassen zitten behoorlijk diep in de blanke lak. We hebben een lakdiktemeter maar die kan niet in lagen meten.
 

3. Een waas van dunne krassen


Omdat de auto bestemd was voor de verkoop kiezen we voor een sterke compound met een hoge glansfactor en proberen we met een one step polijstbeurt de Saab weer netjes te krijgen. Alle krassen verwijderen lukt niet maar we streven naar een betaalbare en snelle oplossing. Saab lakken zijn vaak zachte lakken en daardoor kun je toch aardig corrigeren. 

4. One step polishing op zoveel krassen?


Stand vier of vijf op de DAP werkt het lekkerst. We kunnen kiezen voor de Menzerna 400 op de paarse compounding pad, maar de 400 hebben we niet staan. Het wordt iets vergelijkbaars, de Veloce van Monello. Perfecte eindglans en een hoge cutting factor. Niet alle krassen zullen verdwijnen maar dat hoeft ook niet in dit geval. We zoeken een oplossing om niet te hoeven na-polijsten en we vertrouwen erop dat ook deze Saab lak zacht genoeg is zodat we een in één keer een mooi resultaat gaan halen.

 

5. Gelukt, de glans is terug

Zo spiegelt alleen zwarte unilak, zelfs met de nog vele overgebleven krasjes ​in de lak een feest om naar te kijken. 'Time is on our site' en op deze vroege ochtend van hemelvaartsdag polijsten we de Saab lak naar een heel mooi resultaat. De 9 (want het tweede cijfer spong eraf toen we hem net even kort met de polijstmachine hebben geraakt) is weer toonbaar en klaar voor de verkoop. Hier hebben we aan vier polijstpads genoeg want we werken in de blanke toplaag van de zwarte unilak.
 

De unilak zwarte Saab laat zich goed corrigeren. Toch krijg je de krassen van een schuurspons niet allemaal weg.
Zijaanzicht-en-bovenaanzicht-saab-unilak
Zwarte-saab-van-lars-onderaf-buiten-na-h
zwarte-unilak-werkt-als-een-spiegel-na-h

6. De lak is gepolijst en in de wax gezet


Zwarte unilak, of het nu met of zonder blanke toplaag is, verdient een kelurverdiepende wax. Infinity wax dark glaze vult de krasjes die nog over zijn in de Saab lak goed op. Een glaze bevat veel filters en dat is hier een voordeel. We zetten de wax machinaal op want zo dun en gelijkmatig als de polijstmachine op stand 1 dat kan, dat kun je zelf nooit met de hand. En je kunt het ook niet zo snel als de polijstmachine. De Saab staat in 10 minuten volledig in de wax.

Mooie-werspiegeling-van-het-garageinteri

7. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...


Wat glanst er meer dan zwarte unilak? Niets. Zwarte unilak is kampioen glans, reflecties en spiegelen. Dat doet geen andere kleur hem na. Bij metallic lak zitten de metallic vlokjes anog in de weg maar unilak kent dat probleem niet. De zwarte lak absorbeert bijna al het licht maar het oppervlak werkt als een spiegel. Dat komt omdat een zwarte auto niet al het licht absorbeert en niet al het licht reflecteert. Daardoor zien we de Saab tegelijk als zwart (80% van het licht wordt geabsorbeerd) en als spiegelend (20% kaatst terug zoals in een spiegel).

Einde pagina: Klaar voor meer glans.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Anatomie van je auto.