AUTO'S

VOOR EN NA

POLIJSTEN

FORD-MUSTANG-OPENINGSFOTO-WIX.jpg
Line separator

ZELF KERAMISCHE COATING

OP JE AUTO

AANBRENGEN

Aanbrengen van een keramische SiO2, TiO2 of SiC glascoating is simpeler dan je denkt. Het is een gel die makkelijk aan te brengen is en uithard tot een glasharde laag. Er zijn coatings die drogen aan de lucht en dan kun je het ook buiten makkelijk zelf. De auto goed krasvrij polijsten en twee keer goed ontvetten voor je de coating aanbrengt. We leggen het uit en managen ook nog even het verwachtingspatroon over glascoatings.

Wat heb je nodig.

Gyeon-coating-flesje-trim.jpg

Eerst heel goed polijsten.

Ieder krasje blijft zichtbaar onder een coating dus voor je begint eerst heel goed de lak polijsten.
Pure-en-cure-Gyeon-set-coating.jpg
Nanolex-Si3D-coating-flesje.jpg
Liquid-element-base-coat-flesje.jpg
Labocosmetica-hybrid-polymer-coating-fle
D-Lux-C-Quartz-coating-voor-wielen-en-bu
Labocosmetica-set-met-twee-flesjes-coati
Flesje Nanomaxx coating op het dak van d

Nano Maxx SiO2 coating. In februari op onze Audi aangebracht om te zien hoe dat zou aflopen. Het gemak waarmee je deze coating verwerkt verbaasde ons. Na een uur mag de auto al naar buiten.

Silicon Carbide

is sterker.

Flesje-carbide-fusion-SiC-coating-op-dak
Silicon Carbide (SiC) coating die we op onze meerdere auto's hebben aangebracht. Maar ook op de garagdeur en op poedercoat garagedeuren doet ie het prima.
Schermafbeelding 2021-03-15 om 11.03.04.

Magisch klein flesje

Glascoating is een gel die je opbrengt met een handpad of blokje en het zit in een klein flesje. Na het aanbrengen met een blokjesapplicator of coating applicator begint de gel snel uit te harden en te verdampen.

Laat het 90 seconden drogen en poetst het residu uit met een microvezeldoek. Poets nog een keer na met een zachtere microvezeldoek, klaar! Het is nog makkelijker dan een wax aanbrengen.
De coating moet vervolgens uitharden, soms wel 24 uur. Bij een coating die aan de lucht droogt kan de auto na een uur al naar buiten. De coating is na 5 tot 10 dagen volledig uitgehard. De oplosmiddelen in een coating verdampen voor 90 procent in de eerste 24 uur en de laatste 10% in een week. In de eerste 24 uur mag er geen regen of
 water op de coating komen anders ontstaan snel vlekjes of waterstrepen in de nog niet volledig uitgeharde laag.

Gedurende de uithardingstijd kun je de coating beschermen met een onderhoudsspray om vlekjes in de coating te voorkomen. De coating zal je auto jarenlang bescherming bieden als je hem blijft onderhouden met een autoshampoo voor coatings. Gebruik met enige regelmaat een sealant voor extra bescherming en glans. 

Je brengt een coating aan met een coatingblok met daarop een dun suède microvezeldoekje. Het ziet er op video's heel spectaculair uit maar stelt niet veel voor. Op het dunne doekje verdeel je wat druppels van de coating en je wrijft het heel makkelijk dun en gelijkmatig over de lak. Heeft je auto veel hoeken en rondingen dan kun je het daar ook met een zachte handpad aanbrengen, dat gaat ook prima.

Eerst polijsten en heel goed ontvetten

Voordat je een coating aanbrengt moet de lak in topconditie zijn en in meerdere stappen gepolijst worden zodat de lak krasvrij en zo strak mogelijk is. Daarna de lak heel goed ontvetten. Twee tot driemaal ontvetten is nodig omdat de lak en de coating optimaal moeten hechten. Als je niet goed ontvet kunnen er vlekjes onder de coating ontstaan. Die krijg je alleen weg door de coating er weer af te polijsten. Dat eraf polijsten is trouwens makkelijk te doen. Er wordt geschermd met mooie verhalen over de sterkte en dikte van een coating maar als jij met je polijstmachine, compound en polijstpads zes doorgangen maakt is die harde coating zo weer van de lak gepolijst.

 

Wat is een glascoating

Een glascoating vormt letterlijk een laagje glas over de lak van je auto. Dat komt door Siliciumdioxide (SiO2), het hoofdbestanddeel van glas en dus ook het hoofdbestanddeel van een coating. Komt er zuurstof bij dan verandert SiO2 in een keiharde microscopisch dunne glaslaag van één of twee micron. De hoge dichtheid van een coating beschermt de lak en verbetert de glans en diepte van de kleur.

 

Nano glascoating

Vaak wordt de term nano coating gebruikt. Nanodeeltjes zijn microscopisch kleine deeltjes van Siliciumdioxide of SiO2, ze zijn iets groter dan een atoom of een molecuul . Ze hechten met behulp van een kunsthars, een flexibele thermoplastische hars, aan de lak en gaan daardoor een mechanische verbinding aan. Zoals een sticker aan een oppervlak hecht. Daardoor hechten coatings zo goed aan de lak dat het transparante, flinterdunne laagjes worden die meestal niet te onderscheiden zijn van de originele laklaag. Een coating kun je ook in meerdere lagen aanbrengen. Zo wordt dikte opgebouwd, een schil die de lak nog beter beschermt. Het wordt bij SiO2 coating ook vaak gedaan om de laag wat sterker te maken. De hars waarmee de SiO2 deeltjes aan de lak hechten is namelijk het zwakke punt. SiO2 is keihard maar de hars zal door de weersinvloeden slijten en op microniveau barstjes gaan vertonen. Door meerdere lagen aan te brengen kan de lakdikte met één tot twee 2 micron toenemen. 

De SiO2 coating is niet alleen

Siliciumdioxide SiO2 is niet reactief, het kan zelf geen verbinding met de lak aangaan. SiO2 coatings bevatten daarom een op kunsthars gebaseerd fotopolymeer dat uithardt wanneer het wordt blootgesteld aan licht. Daardoor hecht de Siliciumdioxide coating op de lak. Een glascoating wordt dus eigenlijk verlijmd. De hars is helaas niet zo sterk als de coating en kan minder goed tegen grote hitte of kou en niet tegen sterke, alkalische reinigers. Er ontstaan op den duur microscheurtjes in de kunsthars waardoor de coating slijt. Autolak is geen dood materiaal, het rekt en krimpt iets. Want je auto staat buiten bij +35  en bij -15 graden. Een glascoating is echter minder flexibel en zal uiteindelijk microscheurtjes vertonen of gaan separeren. Nu weet je waarom auto detailers bij het geven van garantie vaak een jaarlijkse inspectiebeurt verplicht stellen. Ze controleren de coating en werken die waar nodig bij.
Een SiO2 coating op je auto zal in de praktijk gemiddeld twee tot drie jaar bescherming bieden. Je kunt dus wel meerdere lagen coating over elkaar aanbrengen om een sterkere (hars)laag te krijgen, maar niet ongestraft te veel lagen want die kunnen niet goed meerekken met de lak.

Omdat een coating niet altijd spiegelglad aanvoelt bestaat er ook een top coating die je als extra coating over de glascoating aanbrengt voor nog betere weerstand tegen verontreiniging, wat extra glans en een ultra glad oppervlak. De coating op je auto wassen met een speciale shampoo en regelmatig beschermen met een aan de coating verwante sealant verlengt de levensduur. 

 

We hebben het tot nu alleen nog gehad over een coating voor de lak maar als een glascoating geen oplosmiddel bevat kun je hem ook aanbrengen op glas, metaal en niet gespoten kunststof. De hele auto in een keer beschermd met dezelfde coating. De Ultimax Nano Maxx die we laatst op onze Audi gebruikt hebben is zo'n coating die na een uur al luchtgedroogd is. Er zijn ook coatings voor alleen de kunststof delen en voor glas. Een coating die voor alles geschikt is zal een verkleurde kunststof bumper niet diep zwart maken maar een coating die speciaal voor kunststof gemaakt is zal dat wel doen. Let daarop als je verweerd kunststof weer diep zwart wilt krijgen. Overigens is het belangrijk dat je verweerde kunststof stootstrips en verkleurde parafaans voorafgaand zeer goed reinigt, nog grondiger dan de lak. Het kunststof heeft vaak een ribbelstructuur waar vuil in blijft zitten. Daarop kan de coating niet hechten en je krijgt lelijke vlekken onder de coating. Die polijst je niet zomaar meer weg zoals op de lak.

Waaruit bestaat glascoating

Een coating bestaat uit verschillende stoffen meestal met een belangrijk hoofdbestanddeel zoals Siliciumcarbide (Quartz), Titanium Dioxide, Silicium Dioxide, stikstof, waterstof en meerdere koolstofverbindingen. Ieder element voegt een eigen waarde toe aan de coating. Silicium bijvoorbeeld gaat een moleculaire verbinding aan met de lak, is blijvend elastisch en in hoge mate hydrofobisch (waterafstotend) en oleofobisch (vuil hecht moeilijk aan het oppervlak). Vuil kan de coating niet binnendringen en ook bijna geen houvast krijgen op de spiegelgladde laag. Een bestanddeel als Titanium is het witste en helderste van alle pigmenten en heeft reflecterende eigenschappen. Het verstrooit en het absorbeert uv-licht en beschermt de coating en dus ook de lak van je auto tegen verkleuring en veroudering. Als Titaniumoxide een hoofdbestanddeel is wordt het een TiO2 coating genoemd. Een glascoating is altijd uv-werend en gaat altijd verkleuring van de lak tegen. 

 

Verschil in coatings, het kan harder

Niet alle keramische coatings zijn hetzelfde. SiO2 is bij vele webshops verkrijgbaar en een glascoating die het meest wordt aangeboden. Maar er is ook een sterkere Silicon Carbide (SiC) coating. Siliciumcarbide (SiC) is bijna net zo hard als diamant, maar heeft een grotere hittebestendigheid, goede warmtegeleiding en wordt niet aangetast door sterke chemicaliën. Siliciumcarbide (SiC) werd bij toeval ontdekt bij pogingen om op kunstmatige wijze diamant te maken. Dat is behoorlijk goed gelukt want alleen boriumcarbide en diamant zijn harder.

 

SiC is sterker dan SiO2

Een SiC coating geeft een uniforme laag over het hele oppervlak. De hele laag is Silicon Carbide, bevat geen hars of nanodeeltjes en de coating wordt één met de laklaag. Het hecht aan de lak op moleculair niveau door een chemische reactie (crosslinking) en is na het drogen chemisch aan de lak gelast. SiC coating is flexibel genoeg om gelijkmatig mee te bewegen met het oppervlak, er ontstaan nooit microscheurtjes. De levensduur van een SiC coating is langer dan die van een SiO2 coating. Inspectiebeurten of bijwerken is bij een SiC coating niet nodig omdat er geen zwakke delen in de coating zitten.

 

Een coating wordt dunner gedurende het uitharden. Een coating kan wel tot zeven dagen nodig hebben om uit te harden. Bij een SiO2 coating verdwijnt 30 procent van de laagdikte. Een SiCarbon verliest maar 5 procent van zijn laagdikte gedurende het uitharden.

Een SiO2 coating biedt gemiddeld één tot drie jaar bestand tegen vervuiling, uv-licht (zonlicht), teer, boomhars, vogelpoep, strooizout en pekel. Een SiCarbide coating kan tot vijf jaar bescherming bieden. Ze zijn op het moment dat we dit schrijven nog vrij nieuw op de markt. Om Silicon Carbide zelf op je auto aan te brengen heeft CarPro een SiC coating voor de particulier.

Coating hardheidstest met potloden

Blanke autolakken hebben een hardheid tussen 1 en 4 op de hardheidsschaal van Mohs. Keramische glascoatings claimen de hardheid van een blanke autolak (de toplaag) te verbeteren tot 9H. Wat betekent 9H? De schaal van Mohs is niet zo geschikt om de hardheid van een coating aan te geven. Daarom wordt de hardheid van een coating gemeten volgens de Pencil Hardness Test, de Wolff Wilborn methode. De grafiet tekenstift van een potlood kan knetterhard zijn en heeft dan de toevoeging H. Een scherp geslepen potlood met een bepaalde hardheid wordt in een hoek van 45 graden gefixeerd in een Pencil Grade Tester. Die wordt geplaatst op een vlakke plaat met daarop de coating. Met gelijkmatige druk wordt met het potlood een lijn van ongeveer 2 centimeter lengte op de coating gemaakt. Als het potlood het oppervlak van de glascoating krast, wordt een zachter potlood gekozen. Net zolang tot het potlood de coating niet meer krast.

Een coating krijgt een hardheidscertificaat van een onafhankelijke instantie zoals SGS en KTR.

 

Meer bescherming en minder krasgevoelig

Als een coating het hardste potlood kan weerstaan en niet krast is hij bestand tegen 9H. Het hardste potlood dat bestaat is overigens 10H. Helaas betekent dat niet dat er geen krassen meer in de coating kunnen komen maar wel minder krassen dan in de originele blanke laklaag van je auto. Want blanke autolak heeft af fabriek een maximum hardheid van 4H. De auto krijgt door het aanbrengen van de coating een langdurig beschermende laag die de lak minder krasgevoelig maakt. De coating kan beter tegen verontreiniging en zuren zoals vogelpoep, geeft meer glans en het weerstaat beter de UV-straling. 

Glasharde-glans-nanomaxx-coating-op-zijk
Dit is de glasharde glans van een SiO2 coating. Dat kan alleen een coating! De spiegelgladde laag stoot het vuil beter af dan een autowax. Het maakt je lak iets minder gevoelig voor beschadigingen en de coating ligt er als een gladde extra toplaag bovenop.
Coating-op-openstaande-motorkap-Audi-A3.

Zo diep en glashard zijn de reflecties op een lak die voorzien is van een SiO2 coating. Die glasharde glans komt alleen tot zijn recht als je de lak in meerdere stappen superstrak hebt gepolijst. Dat is belangrijk want dan pas kan de coating perfect hechten.

Supersterk maar niet in alle opzichten.

Hypercoat-goedkope-glascoating-flesje.jp
Carpro-Gliss-flesje-coating.jpg
Dpro-premium-coating-flesje.jpg

Wat je moet weten over een coating

Je hebt de coating aangebracht en je bent blij met het resultaat. Wat mag je van een coating verwachten en wat kan een coating niet? We zullen het verwachtingspatroon alvast voor je managen.

 

Vogelpoep op je coating

Vogelpoep zal minder snel inbranden op de lak maar het kan nog steeds. De zure uitwerpselen van vogels moeten eerst door de coating heen en komen dan pas bij de lak. Dus vogelpoep direct verwijderen, ook met een coating op je auto. Vogelpoep komt niet zomaar bij de lak maar vergeet niet dat je coating maar één of twee micron dik (of dun) is. Zie je duidelijk dat vogelpoep toch op de coating ingewerkt is? Dan kan je dat vaak nog wel weg polijsten. Is de coating te ver aangetast? Dan polijst je de coating daar volledig weg en breng je de coating opnieuw op de nog onbeschadigde lak aan. 

 

Onderhoud van een coating
Een coating zal zonder onderhoud vervagen en daarom moet je hem bijhouden met een onderhoudsspray, een sealant. Het voorkomt watervlekken, maakt de coating gladder, extra waterafstotend en antistatisch. Je verlengt de levensduur van de coating.

Wil je het allermooiste en wil je de basis coating op je auto langdurig beschermen en maximaal laten glanzen, gebruik dan een spraycoating zoals Gyeon Cancoat. Je brengt hiermee, in plaats van een sealant, een dun laagje coating aan over de keramische coating. Als onderhoud, dus om de twee maanden of wat je zelf prettig vindt. Waar je een sealant nog wel op de lak kunt sprayen moet je dat met deze spraycoating niet doen. Breng het aan door in- en tegelijk uitpoetsen met een microvezeldoek met korte vezels. Breng het dun aan, paneel na paneel. Veeg met een dikkere microvezeldoek nog een keer na. Nu heb je de basiscoating op de lak extra beschermd met een flinterdun laagje spraycoating. Zo blijft je coating heel lang in topconditie.

Coating moet uitharden
N a het drogen is een coating niet gelijk hard. Het kan na het aanbrengen van een coating nog wel tot 10 dagen duren voordat hij echt uitgehard is. Tot die tijd is een beschermende spray voor je coating geen gek idee. Dat kan vlekjes voorkomen. Dat je niets meer aan een coating hoeft te doen is een fabel.

 

Auto met coating wassen

Een coating houdt je auto wat langer schoon. Iedere week wassen mag. Altijd met de hand wassen, gebruik een washmitt met ‘wormen’ of ‘dreadlocks’ en een speciale shampoo voor coatings. Die laat zich makkelijk van de coating afspoelen en bevat toevoegingen die verwant zijn aan je coating (bijvoorbeeld Si02 als je een Si02 coating hebt). De beading, sheeting en vuilafstotendheid van de coating blijft intact of wordt hersteld.

 

Niet door de krasstraat
De meeste krassen in een coating komen door de wasstraat. Een wasstraat vermindert de levensduur van de coating tot wel 50 procent. Net zoals bij lak of een waxlaag tasten de agressieve chemicaliën, hitte en contactborstels de coating snel aan. Waterafstotendheid van de coating verdwijnt en de oppervlaktespanning verandert, de hele afstotende werking van de coating is dan snel weg.  

Audi-A3-Gyeon-Wax-op-SiO2-coating-achter-laag-14.jpg
​Krassen definitief weggepolijst in 18 uur met het testen van verschillende polijstmiddelen in proefvlakken en een SiC coating als laatste stap. Waar de krassen weg zijn ontstaan diepe reflecties door de glasharde glans van de coating en werkt de lak als een spiegel.
De coating ligt als een spiegelend en keihard laagje over de lak. Je auto wassen is kinderspel. Vuil hecht nauwelijks aan de lak en water ook niet. Vogelpoep kan geen schade aan de lak toebrengen en ook bijna niet aan de coating. Lak is 4H  en coating 9H hard.
ie spiegelende harde laag over de lak ziet er niet alleen geweldig uit maar maakt het onderhoud aan je auto enorm makkelijk. In een gebied met veel bomen is een coating de manier om je lak heel te houden. Vogelpoep tast de harde coating minder snel aan.
Labocosmetica-set-met-coating-in-flesje-

Sterkere coating voor de velgen.

Auto met coating drogen

Een coating is gevoelig voor kalk. Opdrogend water na het wassen kan watervlekjes veroorzaken. Was je auto daarom op de gebruikelijke manier en droog de coating met een droogdoek.

 

Net zoveel steenslag
Een coating beschermt helaas niet tegen steenslag. Dat kan alleen een Paint Protection Folie. Over een PPF folie kun je trouwens ook een coating aanbrengen. Want folie heeft een minder hoge dichtheid en een SiC coating
beschermt je PPF folie tegen verwering. Ja, ja... zo blijf je aan de gang.

 

Coating tegen krassen

Een coating beschermt maar in beperkte mate tegen krassen. Door verkeerde (hand)was ontstaan er krasjes in de coating en de wasstraat bekrast je coating ook. 

 

Krassen verdwijnen niet door een coating

Krassen in de lak gaan niet weg door het aanbrengen van een coating. Ieder krasje blijf je zien. Daarom wordt zoveel tijd gestopt in het voorbereiden van de lak op de coating. Het polijsten vooraf om de lak krasvrij en klaar te maken voor de coating kost het meeste tijd en geld. Het aanbrengen van de coating is secuur werk maar niet moeilijk of ingewikkeld. Je kunt het makkelijk zelf.

 

Coating die krassen kan vullen

Alleen X-kote kan krassen opvullen. Het is geen coating maar een zelfvloeiende blanke blanke polyurethaan-laklaag die met de hand wordt aangebracht en kleine lakschades en krassen wel opvult. Het hecht door een chemisch proces aan de lak als een blanke laklaag. X-kote is niet verkrijgbaar voor zelf aanbrengen. 

Hoe lang blijft een coating intact

Afhankelijk van het soort coating, onderhoud en gebruik van je auto. Rijd je dagelijks met je auto, was je minimaal één keer per maand met de hand, gebruik je een sealant op de coating? Dan is het 1 tot 3 jaar. Een spray sealant spray je op de coating en werk je met een zacht sponsje in, kort laten 'hazen' tot een lichte waas en uitpoetsen. Dat gaat supersnel. Je krijgt een superglas laagje op de coating en nog meer glans. Je coating gaat ook veel langer mee. Er is ook een wax voor coatings.

 

Coating op velgen

Er zijn speciale coatings voor wielen. Een velgencoating slijt harder dan coating op de lak. Velgen draaien als een centrifuge rond, steenslag bombardeert het wiel en hierdoor slijt de coating. Remstof tast de coating aan. Remstof bestaat uit ijzerdeeltjes en koolstofresten, die van het remblok en de remschijf komen. Regelmatig de velgen schoonmaken zal de levensduur van de coating aanzienlijk verlengen. Er is nog iets om rekening mee te houden als je een velgencoating wilt aanbrengen. Je moet nieuwe velgen niet direct in de coating zetten. Zorg dat je velg eerst al gebalanceerd is met de band erop. Bij het balanceren werken ze met plaklood en een gecoate velg is zo glad geworden dat het plaklood vaak niet goed meer wil hechten. Of hij is dan bijna niet meer te balanceren of je raakt later onderweg het plaklood snel kwijt. De velgen coaten met de banden en het plaklood erop is de beste manier.

​Krassen definitief weggepolijst in 18 uur met het testen van verschillende polijstmiddelen in proefvlakken en een SiC coating als laatste stap. Waar de krassen weg zijn ontstaan diepe reflecties door de glasharde glans van de coating en werkt de lak als een spiegel.
Aparte reflecties nadat we de Audi voorzien hebben van een tweede laag glascoating en er een donkere wolk verschijnt die de motorkap grijs laat lijken​. De zon wordt afgeschermd en dat geeft diffuus licht voor de reflecties op de coating aan de zijkant.
Carpro-coating-flesje-blauw.jpg
Foam-applicatorblokje-voor-aanbrengen-va
angelwax-enigma-legacy-coating-flesje.jp

Een coating buiten aanbrengen

Het kan wel buiten en op een mooie en windstille dag is dan de beste optie. Maar buiten is niet aan te bevelen want er komt snel zand en stof op je auto en dus op je coating. Het aanbrengen van een coating is niet moeilijk maar moet wel secuur gebeuren en neemt meer tijd in beslag dan een wax aanbrengen. Je staat dus veel langer buiten en in die tijd waait er stof en zand op je auto. Je kunt je auto afdekken met een stuk schildersplastic en eerst ieder vlak opnieuw schoonmaken met IPA. Heb je de auto goed gepolijst en hem twee keer ontvet met Isopropyl alcohol zoals Gyeon Prep of Nanolex EX dan is het aanbrengen van de coating zeer eenvoudig. De auto coaten doe je met de hand. De applicator voor een coating is een stevig foam blokje met aan een kant een dun sponslaagje. Je wikkelt een suede microvezeldoekje om de zijde met de sponslaag. Je brengt acht tot 10 druppels coating aan op het doekje en je trekt rechte verticale en horizontale lijnen over de lak. Dat kan het beste deel voor deel gebeuren. Je zet het volgende deel er daarna iets overlappend tegenaan. Nadat je een vlak hebt voorzien van de coating wacht je 90 seconden en poets je het residu uit met een microvezeldoek.

In de zon sneller uitharden

Kan je auto na het aanbrengen van de coating 24 uur binnen staan om uit te harden, dan heeft dat de voorkeur. De coating is nog niet hard genoeg waardoor buiten vlekvorming kan ontstaan. Vooral regen of dauw moet je voorkomen. Er zijn ook coatings die drogen aan de lucht en dan mag de auto na een uur alweer naar buiten maar ook dan is de coating gevoelig voor vlekjes. Een coating is meestal pas goed uitgehard na een dag of vijf en in de tussentijd is het goed om je auto niet te wassen. Is het mooi droog weer met veel zon dan kan je auto buiten in de zon sneller uitharden.

Orangepeel zal door polijsten iets meer opvallen omdat krasjes in de unilak het effect van de orangepeel verbergen. De krasjes zijn al weg gepolijst. De orangepeel op deze rode unilak valt dan nog wat meer op na het aanbrengen van de Gyeon SiO2 Pure coating.
Paint-shield-racoon-coating-flesje.jpg

Meer orangepeel door de SiO2 coating?

Dat hoeft niet, maar het kan zeker voorkomen dat de orangepeel op je auto meer opvalt na het aanbrengen een SiO2 coating. Iedere lak heeft orangepeel in meer of mindere mate en op donkere lakken zie je het effect sterker terug dan op lichte lakken. Het effect van de al bestaande orangepeel wordt altijd iets versterkt doordat een coating met een doekje en een applicator op de lak wordt aangebracht. Dat hecht nooit zo strak en droogt nooit zo strak op als een gespoten laklaag. Al is je lak nog zo strak gepolijst en supergoed ontvet, de coating wordt er daarna door een doekje en door middel van vegen op aangebracht. Het komt wat sterker naar voren bij SiO2 coatings omdat die als een soort sticker aan de lak hechten. Een SiC coating hecht wat strakker aan de lak maar ook daar zie je hetzelfde effect.

Een coating glanst enorm en ook daardoor kun je de orangepeel wat sterker ervaren. Er is niets veranderd maar de glans versterkt het effect van de orangepeel. Je kunt zelf de orangepeel ook vooraf verminderen door de lak te behandelen of te laten behandelen (want het is niet zonder risico) door middel van wetsanden. De heuveltjes worden afgevlakt en dan heb je een strakkere lak voor het aanbrengen van de coating. Overigens valt de orangpeel pas op als je echt heel dicht bij de auto naar de lak kijkt en bij veel licht. In de praktijk bij het buiten staan op enige afstand zie je die orangepeel niet meer en alleen maar de glasharde glans van de SiO2 of SiC coating.

En dat op een 23 jaar oude auto die aan het einde van zijn autoleven is. De extreem verwaarloosde lak wordt door polijsten werkelijk weer als nieuw en de coating is de overtreffende trap van lakbescherming. Het vormt een spiegelende en harde glanslaag.

Coating mooier dan een wax?

Bedenk dat je veel foto’s op internet ziet van extreem glanzende auto’s die onder felle lampen staan. Dat ziet er mooi uit. Maar als je de auto met coating naast een auto parkeert die ook goed gepolijst is, én met een goede wax is behandeld, dan zie je niet veel verschil meer. Want daglicht vertekend enorm en het gaat bij een coating vooral om een goede voorbehandeling, dus in meerdere stappen polijsten. Is dat met de andere auto ook gedaan en is een kwaliteiswax op de lak aangebracht, dan kan de glans zomaar overeenkomen. Het is zelfs zo dat een showwax vaak meer warmte en wat diepere glans geeft dan een coating. Er zit verschil in, net zoals tussen een wax en een sealant. Meerdere lagen coaten of een coating die uit twee lagen wordt opgebouwd kan de glans en het effect van een coating nog wat verder versterken. Voordeel van de coating is dat de glans extreem is en langere tijd zo blijft. De lak is beter beschermd en je wast je auto makkelijker. Een autowax is na twee maanden meestal verdwenen en een nieuw laagje is dan al nodig.

De harde glans van een coating blijft jarenlang zo mooi als je de coating regelmatig onderhoud geeft. Dat is niet moeilijk. Na het wassen en drogen regelmatig een spray-sealant op de coating en met een zachte microvezeldoek uitpoetsen, klaar. 

Eerst polijsten tot het gaatje, daar doe je jezelf en je auto een plezier mee. Krasjes blijf je namelijk ook onder de coating zien. Een coating blijft twee tot vijf jaar bescherming bieden. De moeite waard om eerst maximale aandacht aan polijsten te geven.

Droogtijd is vaak 24 uur binnen staan.

Skin-Mohs-Gyeon-coatings-kit-bij-elkaar.
Veiligheidsbril transparant voor aanbren
Halfgelaatmasker met filters voor aanbre

Wax kan altijd, coating beter binnen

Gaat er met de wax opbrengen iets mis, dan is het zo weer verwijdert. Gaat er met de coating iets mis, dan moet ie eraf gepolijst worden. Dat gaat minder snel maar is goed te doen. Want hoe hard een coating ook mag lijken, het is een flinterdunne beschermlaag van enkele microns waar je polijstmachine, polijstpads en compound geen probleem mee hebben. De coating polijst je er zo weer af. Maar als je fouten maakt en je de coating van de hele auto moet polijsten dan ben je nog wel even bezig. Ook handig om te weten als je vlekjes onder de caoting krijgt door een hechtingsprobleem. Je polijst de coating eraf, ontvet het vlak twee of drie keer en zet er een nieuwe coating op.

 

Ontvetten, ontvetten, ontvetten

Probeer hechtingsproblemen te voorkomen door je auto na het polijsten twee of drie keer opnieuw te ontvetten met EX van Nanolex of Prep van Gyeon. We hebben ook goede ervaringen met het toevoegen van een vierde stap polijsten. Nog een keer napolijsten met Primer van Gyeon als vierde en laatste stap. Dan heb je de lak echt perfect voorbereid op een coating. En dan nog twee keer ontvetten. Vergelijk je coating aanbrengen met een sticker op je lak plakken. Als er een luchtbelletje onder de sticker blijft zitten  heb je gelijk een probleem waar je niet zo maar bij komt. Als je coating niet goed hecht hecht ie niet goed aan de lak en krijg je vlekjes onder de coating. Daar kun je ook niet meer bij. Alleen weg polijsten helpt dan nog. Een coating aanbrengen doe je liever niet bij extreme hitte, erg lage temperaturen of veel vocht. Maar dat snapte je zo ook wel.

Nanootje voor alles

Er zijn nano coatings voor plastic, coatings voor rubber, coatings voor lak, coatings voor koplampen, coatings voor wielen, coatings voor leer en nog veel meer. Ze bevatten bestanddelen die op het specifieke materiaal beter hechten en beschermen. Een coating is honderd procent chemisch en kan enorm sterk ruiken. Het ligt helemaal aan de soort coating en de specifieke samenstelling van de coating. Vroeger was het veel erger en er zijn nu steeds meer coatings die niet meer zo enorm chemisch stinken. Maar bescherm je mond en je neus altijd met een gezichtsmasker en draag altijd nitril handschoenen. Werk veilig en draag een veiligheidsbril want je wilt een coating echt niet in je ogen krijgen.

Het gemak waarmee je de Nano Maxx van Ultimax aanbrengt heeft ons verbaasd. Na een uur luchtgedroogd en al naar buiten. Mag op kunststof, metaal, lak. Kleine lakbeschadiging zo weg gepolijst polijsten zonder de coating aan te tasten. Superspul.

Links de Silicon Carbide (SiC) coating die we op meerdere auto's aangebracht hebben maar ook op garagedeuren, poedercoat hekwerk en zelfs geverfde oppervlakken. Rechts de Skin coating voor  paint protection folie die we ook op kunststof gevelplaten en op luifels hebben aangebracht. Werkelijk probleemloos te verwerken en alles ook gewoon buiten onder zomerse omstandigheden.

D-Lux van Carpro, Trim van Gyeon en Trimmex van UltiMaxx zijn coatings die verweerde kunststof delen aan de buitenkant van je auto weer diepzwart krijgen. Werkelijk terug naar nieuw als je eerst goed voorbehandeld d.m.v. scrubben en de structuur in het kunststof diep reinigt en goed ontvet, anders laat de coating los. De enige manier om oud kunststof nieuw te houden.
Coatings krijgen van de fabrikant, net zoals bij een wax, een visueel effect mee. In de praktijk is dat lastiger te onderscheiden dan bij een wax. Glascoating geeft een harde glans waar maar moeilijk meer warmte of wetlook aan te ontdekken is als hij op je auto zit.
Aparte reflecties nadat we de Audi voorzien hebben van een tweede laag glascoating en er een donkere wolk verschijnt die de motorkap grijs laat lijken​. De zon wordt afgeschermd en dat geeft diffuus licht voor de reflecties op de coating aan de zijkant.
Pure Q2 is een sneldrogende coating die je na een uur al mag aftoppen. De voorgeschreven manier van opbrengen is anders, met cirkelbewegingen. Geen voordeel kunnen ontdekken, wel wordt hij daardoor wat lastiger te verwerken. Ook hier ging de auto al na een uur naar buiten, coating bleef strak en mooi zonder vlekjes. We rijden dan 24 uur niet met de auto om te laten uitharden.

Einde pagina: Zelf een coating aanbrengen.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Wie we zijn.

google-site-verification: googledd4d575a760896b8.html