top of page
BMW M6 PP performance geel voor en zijka

EIGENAAR EN INITIATIEFNEMER!

WIE WE ZIJN

Even voorstellen... ik ben Wim Vos. Autoliefhebber en eigenaar van een Volvo V70, een Volkswagen Passat en een VW Golf. Al 10 jaar beheers ik het professioneel polijsten van auto's. Talloze auto's onder handen gehad, van heel gewoon tot heel exclusief. Heel veel ervaring opgedaan en geleerd dat er veel overbodige elementen zitten in het professionele auto-detailen. Ik heb mijn eigen methode polijstmethode ontwikkeld waarbij alle overbodige dingen zijn weggelaten. Die methode wordt hier uitgelegd op deze website. Zodat je de stap naar het polijsten makkelijker kunt maken.

Ik ben

Wim Vos.

Wim-in-Volvo-V70-liggend-formaat-versche

Eigenaar en initiatiefnemer.

SPATBORD-VWPHAETON-Avatar Carclean.jpg

Geen andere auto was zo vaak testauto. 

IMG_4451.jpg
IMG_4450.jpg

Je kunt het zo gek niet bedenken. 

 

Even

normaal doen. 

IMG_4449.jpg

Zo lukt het polijsten altijd.

Even voorstellen.... Wim Vos
Ik ben eigenaar en initiatiefnemer van deze website auto-krassen-weg-poetsen en eigenaar van het merk Redfox Carbase. De liefde voor auto's zat er bij mij al vroeg in. Kisten vol Dinky Toys, veel plaatjes van auto's verzamelen en auto's tekenen op de grafische school. Op m'n 18de gelijk m'n rijbewijs natuurlijk, een motor en een auto gekocht en daarna een leven lang vol auto's. Toen ik 19 was en net m'n rijbewijs had kocht ik een groene Audi 80, daarna een VW Passat, een Audi 80 automaat in inarizilver, een nieuwe VW Santana, een nieuwe zwarte VW Passat en een zilvergrijze VW Passat sedan. Bij de zwarte Volkswagen Passat Variant begon de stap naar perfectie en het zelf professioneel polijsten van steeds meer auto's. Ik was toen al vijftig jaar jong. Heel veel trainingen en workshops gevolgd om erachter te komen dat het vaak veredelde verkoopshows zijn en dat er veel overbodige elementen in de trainingen zitten.

 

Al 10 jaar beheers ik nu alweer het professioneel auto polijsten en al vijf jaar geef ik workshops aan iedereen die wil beginnen met polijsten. Het was hoog tijd om de vele gevolgde trainingen en die enorme hoeveelheid praktijkervaringen samen te brengen in een eigen, 100 procent praktische workshop. Een praktijkmethode voor iedereen die met polijsten en professioneel poetsen wil beginnen en ook steeds verder wil professionaliseren. Heel kleinschalig, voor de echte autoliefhebber die toe is aan de volgende stap en de lak wil gaan polijsten.

​

Door mijn jarenlange ervaring weet ik hoe je een auto op de makkelijkste manier aanpakt en welke middelen je moet inzetten om heel snel tot het juiste resultaat te komen. Want niet iedereen heeft zin om urenlang zijn auto te kleien, drie keer geheel te polijsten en dagenlang buiten te staan. Dat kan sneller en simpeler. Je kunt met minder inspanning en sneller een topresultaat behalen op je eigen auto. Die aanpak aan anderen overbrengen en dan de mooie resultaten zien, dat is iedere keer weer fantastisch. Het geeft keer op keer een goed gevoel.

​

Anders dan de traditionele aanpak
Ik heb jarenlang auto's gepolijst als de eigenaren zelf meehielpen, en ze zo ook leerden polijsten. Van alles kwam er binnen rijden en ik heb in die jaren enorm veel ervaring opgedaan. Ook met het zelf heel blijven, want polijsten doe je makkelijker in delen. Je rug en spieren gaan enorm opspelen als je urenlang met polijsten en poetsen bezig bent en je houding niet goed is. Je auto staat er over zes uur nog, maar sta jij er over zes uur nog? Ik leer je hoe je het zonder problemen volhoudt. 

Dit is geen poetsbedrijf en dat heb ik ook nooit gehad. Wel een paar jaar ambitieus een hobbybedrijfje gehad, maar daar snel weer mee gestopt. Het is en blijft nu een professionele hobby. Ik heb geen sponsors, dus ook geen belangen. Ik koop de middelen zelf. Omdat ik vroeger zoveel mensen doorstuurde naar Carclean voor de aanschaf van de materialen hebben ze me de kans gegeven om daar mijn eigen samengestelde sets te maken. Dus koop je spullen op maat bij hen met 20 procent korting. Maar er is tussen ons geen commercieel belang en dat is goed om te weten. Ik heb die sets anders samengesteld dan hetgeen gebruikelijk is. Omdat ik vind dat het beter, eenvoudiger en sneller kan dan wat in de traditionele polijstwereld wordt beweerd. En de mooie resultaten kun je hier komen vergelijken want er staan altijd vier auto's van diverse bouwjaren, merken en types in perfecte conditie gereed.

​

Honderdvijftig auto's gepolijst? 

Hoeveel auto’s ik heb gepolijst in die tien jaar? Ontelbaar veel, het kunnen er wel honderdvijftig zijn. Lotussen, Porsches, BMW's, klassieke Mustangs, Karman Ghia, Fordjes Fiesta, Golfjes van de eerste tot de laatste generatie, Audi’s, Volvo’s met een miljoen kilometers op de teller, auto’s die nog geen 500 euro waard waren. Daarnaast nog vijf verschillende eigen auto’s en het wagenpark van familie, vrienden en kennissen.

 

Mijn Saab 9-3 turbo, die gave oude verwaarloosde krassenbak eerste klas en wat reed ie lekker. En wat werd ie weer mooi door polijsten. De VW Phaeton, wat een fantastische geweldige auto en wat was ie groot. Een magnifieke rijervaring en wat ging ie vaak stuk. Je kon hem beter poetsen en polijsten dan erin rijden want na iedere rit ging er wel wat kapot. Maar een geweldig oefenobject en hij werd iedere jaar mooier.

​

De zwarte VW Passat Variant waarmee het polijsten als hobby is begonnen. Ik heb hem nog steeds en hij is intussen al vierentwintig jaar oud maar dat zie je niet. Vijftig keer gepolijst in de dertien jaar dat ik hem heb denk ik. Geen andere auto is zo vaak testauto geweest en nu is hij uiteindelijk toe aan een bijzondere keramische coating. 

 

Mijn huidige Volvo V70 met nog de echte vijfcilinder 2.5 turbo en zo'n mooie 455 Titanium kleur. Die heeft de aller-allermooiste waxen om te testen op de lak zitten en de beste generatie polijstmachines meegemaakt.

De V70 is ook al zo vaak testauto geweest en nu was hij dan uiteindelijk toe aan de 'detail as an art' coating. Met de Japanse Kamikaze ISM keramische coating als eerste en Miyabi keramische coating als toplaag is dat toch een hele strakke auto geworden. Niet goedkoop omdat je de caotings niet in Nedrland kunt krijgen en dus uit Engeland moet halen, maar wel mooi om zoiets te testen en te vergelijken met de andere coatings.

Al die auto's staan allemaal nog ergens op deze site ook. Of neem de auto van mijn vrouw, echt de leukste kleine auto die er bestaat en testauto nummer drie. Dat merk je als je erin rijdt. De lak is is voor zo'n kleine auto ook nog steeds in topconditie en nu voorzien van een Gyeon Q2 Pure keramische coating . De mooiste waxen hielden de lak al 9 jaar in topvorm maar het werd tijd voor meer gemak en meer duurzaamheid, tijd voor iets nieuws.

​

De twintig jaar oude donkerblauwe Audi A3 die ik enkele jaren geleden heb gekocht als poetsproject. Als je kasten vol spullen koopt heb je toch wel een nieuwe krassenbak en rijdende vuilnisbak nodig om alle nieuwe producten

op uit te proberen. Dat is gelukt. De krassen gingen er uiteindelijk heel goed uit en heel veel verschillende polijstmiddelen zijn getest. Hij stond in twee lagen SiO2 coating, de coatings die na een uur al naar buiten mogen. Zo konden we met eigen ogen zien dat het werkt. Hij ging na een uur al naar buiten, de koude februarinacht in want het vroor. Na een jaar zat de SiO2 coating Nano Maxx van Ultimaxx er nog superstrak op en met enorme hoogglans. Uiteindelijk braken er bij de A3 twee veren dus kon ie naar de sloop. Toen heb ik voor 850 euro een Volkswagen Golf gekocht uit 1998 met een donkerblauwe unilak. Na intensief polijsten en enorm veel testwerk met verschillende polijstmiddelen zat er eerst Gyeon Cancoat op en deels ook Synergy Lite Sprayable Ceramic Coating van infinity Wax. Met enorm gemak aan te brengen, verrassend mooi en eens gekeken welke van deze twee het langer volhoudt. Toch een aardig lange standtijd voor allebei, denk daarbij aan zes tot acht maanden. Maar we kunnen je nu uit eigen ervaring vertellen dat je Gyeon Cancoat moet hebben omdat Synergy Lite zeker niet makkelijk streeploos aan te brengen is en Cancoat wel. Ook de SiC van Carpro zit er weer op want een echte coating is toch veel mooier dan een spray coating. In meerdere lagen ligt de coating erop want het blijft een testauto en we hebben met veel mede autoliefhebbers enthousiast staan coaten voordat de Golf naar de sloop ging. De sloperij die hem kwam halen keek ervan op, zo'n mooie sloopauto hadden ze nog nooit gezien. Nu gaat de Golf cabrio met zwarte unilak in de coating, maar eerst de steenslag bijwerken met Chipex en de nieuwe Zwitserse coating testen die we nu klaar hebben liggen. Cabriodak schoonmaken en impregneren, de ongelakte delen met Trim van Gyeon behandelen, dus werk genoeg. Onze Volvo V70 heeft nu

de SiO2 coating van Kamikaze in twee lagen erop. De Miyabi coat en de ISM zorgen in combinatie voor een nog diepere glans. Geweldig om te zien maar het mooiste van een SiO2 keramische of glascoating is dat je heel snel merkt hoe snel je auto schoon is en ook veel langer schoon blijft, want van 4H naar 9H hardheid, dat is toch het meest opmerkelijke van een keramische coating. Nu nog op zoek naar een belastingvrije youngtimer want die kunnen meestal ook wel wat van onze autoliefde gebruiken. Al die projecten en ervaringen met de poetsmiddelen deel ik hier op deze website.

​

Vreugde, enthousiasme en onmogelijkheden

Ik heb zelf auto’s gekocht om alleen maar middelen en machines op uit te testen. Auto’s in beroerde conditie, maar dat is juist het mooiste. Blijven testen en proberen, ontdekken dat het toch lukt om er weer iets moois van te maken. De mogelijkheden en onmogelijkheden bij diepe krassen, ingebrande vogelpoep, chemische vervuiling in de lak, auto’s die met een schuurspons zijn gewassen. Of de eigenaar leren hoe hij zelf de sporen verwijdert van de door poetsbedrijven mishandelde auto’s, dat komt ook wel voor want niet iedereen is een vakman. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het in die tien jaar zien langskomen.

​

En dan de eigenaren van al die auto’s, zo mooi om het enthousiasme te zien. Heb ik zelf ook steeds als je ziet hoe een auto onder je eigen handen weer als nieuw wordt. En zo mooi blijft, jarenlang als nieuw.

 

Polijsten is ware magie voor een auto, en voor de eigenaar. Die zonder ervaring na tweeënhalf uur zelf een auto kan polijsten. Die vanaf dat moment de juiste techniek en aanpak kent om risicoloos naar een professioneel resultaat te polijsten. Dat komt doordat ik in al die jaren een veel eenvoudiger polijsttechniek heb ontwikkeld.

​

Cut the crap, doe normaal...

Ik heb geleerd dat er heel wat zijstappen en zijwegen zitten in het professioneel polijsten die nauwelijks effect hebben op het eindresultaat. Ik heb geleerd om die zaken weg te laten die niet of nauwelijks van belang zijn. Of ik heb ze vervangen door een andere, effectievere aanpak. Zo heb ik mijn eigen methode ontwikkeld.

 

Je polijst makkelijker als je de juiste techniek gebruikt.

Smalle delen benader je niet vanaf de zijkant, het lange handvat van de moderne polijstmachines zorgt voor optimale balans en die moet je dan ook gebruiken. Je moet eens weten hoe vaak ik het professionele autopoetsers verkeerd heb zien doen. Met te veel moeite, te veel werk en te veel spullen.

 

Dus ontwikkel en perfectioneer ik mijn methode

Geschikt voor iedereen die zelf zijn of haar auto wil gaan polijsten. Geen lulkoek over tienden van procenten verdunnen, geen overbodig kleien, geen marring erbij maken, geen enorme kosten voor allemaal aparte producten en middelen. Geen gezeik over coatings die je 24 uur moet laten uitharden, omdat je zonder garage toch geen mogelijkheden hebt om je auto in zo'n coating te zetten. Een coating die binnen een uur droogt aan de lucht, daar heb je meer aan. Geen sterke verhalen over met één pad je auto polijsten. En ja hoor, pads kunnen ook gewoon in de wasmachine zonder dat ze kapot gaan.

Bij ons geen freakie gezever maar de mooiste resultaten, direct op je eigen auto. Op een manier die iedereen kan bereiken. Voor gewone mensen en gewone, bijzondere auto's. Jouw auto!

​

Te weinig kennis om op de juiste manier en risicoloos te beginnen?
Met mijn methode lukt het altijd. 
Ik werk op de meest praktische manier, op het raakvlak van voorschriften, foute aanpak, goede aanpak, poetsreligie, resultaten, polijstmeditatie, ervaring en gevoel. Klinkt mooi hè. Om deze hele opsomming te kunnen begrijpen en toepassen heb ik jarenlang gesleuteld aan een training, aan een website en ook mijn eigen poetspakketten samengesteld. Op mijn nieuwe website lees je intussen deze tekst, het was uiteindelijk drieënhalf jaar werk om deze site te ontwerpen, zelf te bouwen en te vullen met content. Dus gebruik mijn nieuwe site om je in te lezen over deze mooie hobby. Een ding is zeker, ga zelf polijsten en je auto wil nooit meer bij je weg :-)

​

Houd je auto in topconditie en...

'may the force be with you'

​

Groeten Wim Vos

Einde pagina: Wie we zijn.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Over ons.

bottom of page