BMW-3-series-Touring-zilvergrijs-voor-en
Line separator

ZELF JE AUTO POLIJSTEN, WAT

HEB JE NODIG

Zelf je auto polijsten, wat heb je nodig? Heb je nog geen ervaring met machinaal polijsten? Hier staat alles beschreven wat je nodig hebt. In 3-stappen gelijk de beste middelen en polijstmachine. Een basisset met daarin polijstpads, een 1000 watt dual action polijstmachine en compound polijstmiddel is alles wat je nodig hebt. Zelf professioneel je auto polijsten kan voor minder dan 300 euro.

Zelf je auto polijsten wat heb je nodig.

Beweging dual action polijstmachine rood
Een dual action polijstmachine wordt aangedreven buiten het middelpunt. Steunplaat en polijstpad zijn op een tweede as gemonteerd en maken een dubbele beweging. Ze draaien rond en slaan 8 mm uit.

Polijst-machine

dual action.

DAP-EVO-en-EVO-Plus-bovenaf-gezien-met-m
​Links de 8 mm excentrische DAP EVO polijstmachine met extra 3'5 backing-plate. Rechts de 15 mm DAP EVO Plus.

Je hebt nodig om je auto te polijsten:
1. Een Dual Action Polijstmachine
2. Vier polijstpads met een behoorlijke 'cutting factor'
3. Een flacon polijstmiddel

Stap 1. Koop een excentrische polijstmachine
Koop de polijstmachine die het mooiste resultaat geeft, een Dual Action Polisher.
- De machine maakt een excentrische beweging tijdens
  het polijsten en poetsen
- Een dubbele beweging (vandaar dual action), hij draait
   rond en maakt een extra uitslag
- Dat zorgt voor een superstrak strak resultaat en de
  machine volgt moeiteloos je bewegingen
- De as is buiten de centrale as gemonteerd d.m.v. een
  contragewicht (willekeurig excentrisch) of d.m.v. een
  tandwielstelsel (geforceerd excentrisch)
- Hij weegt ongeveer 2,5 kilo, makkelijk te hanteren voor

  de meeste mensen

1.1. De beste DA-polijstmachine kost 200 euro
Koop direct een 1000 Watt machine (geen 500 Watt uitvoering). Dan heb je meer kracht, dat werkt makkelijker en sneller. Vergeet de Rotary, die is lastig te hanteren. Omdat hij alleen rond draait wil hij alle kanten op en je loopt meer risico op swirls en buffermarks in de lak, op lakverbranding en hologrammen.
Probeer je nieuwe dual action polijstmachine de eerste keer uit op een oude auto, dan weet je hoe de machine zich gedraagt. Ga daarna pas met je eigen auto aan de slag, je hebt dan al wat ervaring. Of begin gelijk veilig en volg bij ons een workshop met je eigen auto zodat je precies weet hoe je het moet aanpakken.

Een goede dual action polijstmachine kost 200 euro.

Dual action machines werken op dezelfde manier, en ze zijn er met 8, 15 of 21 mm excentrische uitslag. Voor een personenauto is 8 mm ideaal. Met een grotere uitslag verwijder je sneller krassen maar de machine trilt wat harder wat zeker niet comfortabel werkt. Bovendien hebben auto's veel smalle delen en rondingen waar een 8 mm nog perfect in valt met zijn kleinere uitslag. De 1,5 cm stuitert er sneller af. Met grote uitslag verslijt je ook eerder de polijstpads.

Polijstmachines die geforceerd excentrisch werken hebben een tandwielstelsel waardoor de excentrische uitslag altijd gelijk is. NIET kopen want een geforceerd excentrische polijstmachine heb je niet nodig en hij trilt veel meer dan machines die willekeurig roteren.

Onze nummer 1 polijstmachine

DAP EVO, 8 mm of DAP EVO Plus met 1,5 cm.

1.2. Je polijstmachine eerst laten inlopen
Koop je een nieuwe polijstmachine? Ga er niet direct mee polijsten. Wisselende belasting op de machine kan er toe leiden dat de koolborstels ongelijkmatig inslijten. Daardoor kan je polijstmachine later tijdens het polijsten onregelmatig gaan lopen of helemaal uitvallen. Hij is niet defect maar het toerental schiet door ongelijkmatig ingesleten koolborstels plotseling omhoog of wordt lager. Of hij stopt er helemaal mee. Vervang de koolborstels, leg de polijstmachine op zijn kop en laat hem dan tien

minuten onbelast draaien op het laagste toerental (stand 1). Nu is je polijstmachine pas klaar voor gebruik.

Opel-corsa-zwart-vol-glans-en-reflecties

Krassen definitief weggepolijst op de Opel Corsa in acht uur. One-step-polijsten met de DAP EVO. Onze favoriete machine en dat zegt wat want we hebben er zes! Wat ons betreft de beste en stabielste excentrische polijstmachine die je voor 200 euro kunt kopen.

Unilak-zwart-Kia-Rio-na-het-polijsten.jp
Vooral op zwarte unilak is het resultaat van polijsten spectaculair. Unilak is wat zachter dan metallic lak en gevoeliger voor krasjes maar er zit geen metallic vlokje meer tussen en dan krijg je keiharde reflecties en de diepste glans.

Autokrassen weg polijsten met vier pads.

Polijstpads-twee-stuks-Scholl-Concepts-o
Polijstpads-paarse-compounding-pads-Scho
Polijstpads-orange-Scholl-Concepts-staan

De beste

compounding epolishing polijstpads.

Maroon-polijstpad-Buff-and-Shine-met-zwa
Microvezel-polijstpad.jpg
Hex-logic-pad-blauw-polijstworkshops-aut

Stap 2. Koop vier polijstpads

Om lak te polijsten heb je polijstpads nodig. Dat zijn schuimplastic schijven met een open celstructuur die je door middel van klittenband (velcro) op de machine bevestigd. Er zijn harde, middelharde en zachte pads.

- Met de harde pads polijst je de diepere krassen uit je auto

- Middelharde pads gebruik je om na te polijsten met een     finishing polijstpasta

- De zachtste pads gebruik je om na het polijsten een wax
   op je auto aan te brengen

Polijstpads worden met de zwarte klittenband-achterkant   (de velcro) aan de 'backing plate' (de steunplaat) bevestigd. 

Om het simpel te houden koop je vier of vijf ppolijstpads als je voor het eerst gaat polijsten. Harde, veilige pads met een stevige 'cutting-factor' omdat je auto meestal stevige krassen heeft als ie nog nooit gepolijst is. Met de twee middel harde pads kun je de auto dan nog napolijsten.

2.1. Polijstpads in plaats van kleien

Je kunt het kleien van een auto vaak overslaan. Kleien reinigt de lak maar veroorzaakt marring (microkrasjes). Als de lak glad genoeg aanvoelt volg je de methode waarbij je de pad de lak laat reinigen. De eerste pads die je gebruikt raken snel verzadigd door vuil. Dan kun je daarna gewoon doorwerken met de derde en vierde nieuwe pad. Later kun je meer ppolijstpads aanschaffen als je ervaring krijgt met machinaal poetsen, maar om te starten zijn vier stevige pads genoeg om een auto volledig te polijsten. Wij hebben de beste ervaringen met de paarse compounding pads van Scholl Concepts. De vuil geworden pads kun je reinigen met een zacht sopje en met de hand wassen (biotex) of in de wasmachine. Vloeibaar wasmiddel met vlekverwijderaar erbij werkt dan goed.

Onze nummer 1 polijstpads

Paarse Compounding polijstpad en Orange Polishing polijstpad van Scholl Concepts GmbH

Je hebt maar twee soorten pads nodig als je een auto goed wilt polijsten. Kies je voor one-step-polishing dan gebruik je een vrij harde compounding pad om de diepe krassen te verwijderen. Op donkere lakken kun je dan soms nog wat lichte polijstbanen blijven zien. Die polijst je weg met een middelharde pad en een finishing polijstpasta.

 

2.2. Begin met de beste polijstpads
Scholl heeft de beste pads om je auto te polijsten. Een hoge dichtheid, open celstructuur en een velcro die nauwelijks loslaat. Superkwaliteit zoals we ontdekt hebben bij het polijsten van heel veel auto's. Voor de echte large throw polijstmachines zoals de Rupes Bigfoot kies je de eigen Rupes polijstpads zoals de Coarse of je gebruikt de Maroon of de Low-Pro Green extreme polijstpads van Buff & Shine. Die pads hebben een harde rubber rand die sterk is en daarmee goed tegen de kracht en hitte kan die large throw polijstmachines ontwikkelen. Nadeel is dat ze minder goed meegeven op rondingen en hoeken. Dat kan de paarse compounding pad van Scholl beter. Die is wat flexibeler en geeft beter mee op hoeken en rondingen. 

2.3. De 145 mm polijstpad, beste maat

Let op de juiste maat als je polijstpads gaat bestellen, de goede maat is de 145 mm (5,5 inch). Grotere pads (6 inch) geven niet makkelijk mee op de vele hoeken en rondingen van een personenauto. Polijstpads hebben meestal een centreergat in het midden. Een dual action machine bouwt zijn hitte op in het hart, vandaar het centreergat voor extra koeling.

2.4. Open celstructuur verwerkt vuil en lak
Een goede pad kost rond de 13 euro per stuk en is daarmee het duurste onderdeel van het polijsten. De pad moet al het werk doen en ze slijten doordat ze een laagje van de lak slijpen. Een pad wordt door de machine zomaar met 5000 omw/min over de lak getrokken en daardoor slijt hij. Een polijstpad verzamelt vuil, lak en polijstpasta. Daardoor gaat de open celstructuur dicht zitten. Je kunt de pads dan wel een aantal keren wassen en hergebruiken. Maar op zeker moment moet je ze weggooien omdat ze versleten zijn.

2.5. Een polijstpad voor iedere stap

Je kunt een auto in drie of vier stappen polijsten. Je begint op de lak met een sterk slijpende polijstpasta en een harde pad. Vervolgens wordt de auto nog een keer gepolijst met een medium polijstmiddel en een zachtere pad. Tenslotte wordt de auto nog een derde keer gepolijst met een finishing polijstpasta en een zachte polishing/finishing pad. Een vierde stap is ook nog mogelijk met een nog fijnere polijstpasta en de zachte pad.

2.6. One step polijsten, met één soort pad

Als je kiest voor het gemak van een one step compound met een stevige compounding pad geeft dat direct al een supermooi resultaat. Je verwijdert diepere krassen en haalt een enorm hoge eindglans. Zoals al eerder aangegeven heb je dan maar een of twee soorten pads nodig.

2.7. Iedere polijstpad zijn eigen cutting factor
Er zijn vele soorten pads te koop. Zoals een Hex-logic of lamellen pad. Daar zit een hele filosofie achter maar wij vinden het niks. Je krijgt ongelijkmatige verdeling van wax en polijstmiddel. De structuur gaat snel stuk, de kleine blokjes schuimplastic laten los. Laat die Hex -logic lekker liggen en kies voor een stevige vlakke polijstpad. Microvezel pads geven ook geen beter resultaat dan vlakke pads. Ze spetteren enorm en ze moeten tussendoor met speciaal gereedschap gereinigd worden. Net als de Hex-logic geven ze GEEN beter resultaat dan de vlakke open celstructuur pads. Dan zijn er ook nog de  lamellen of kompressor polijstpads. De lamellen maken de pad zeer flexibel. Ook de hoeken zijn afgerond om de contouren van het oppervlak makkelijk te kunnen volgen. Nadeel vinden we dat je bij deze pads de correctiekracht van de polijstpad mist door de losse lamellen.

2.8. Finishing pads zonder cuttingfactor
Superzachte finishing pads gebruik je om de wax in te werken. Ze hebben geen cutting factor en gaan lang mee.

Renault-Twingo-motorkap-reflecties-lucht
​Krassen definitief weggepolijst in zes uur door one-step-polijsten met alleen de compounding pads, de DAP EVO en de Black Hole en Liquid blue kleurverdiepende wax als laatste stap. Waar krassen weg zijn ontstaan diepe reflecties en werkt de lak als een spiegel.

Polijstmiddelen

compound en een finishing.

Monello_raffini_veloce-compound.jpg
Scholl-S40-finishing-polijstpasta-flacon

Stap 3. Koop een flacon polijstmiddel
De beste​ keuze om de lak definitief krasvrij te polijsten is een sterke compound. Dik genoeg om niet te spetteren tijdens het polijsten. Met een compound kun je lang doorwerken en het verwijdert diepere krassen effectief. Een finishing polijstpasta is de tweede stap. Het geeft een enorm diepe glans en verwijdert lichte krassen effectief. De compound in 500 ml verpakking is de beste keuze. Auto's kunnen enorm onder de krassen zitten en dan kun je een grote auto met één flacon volledig polijsten.

Met de dunnere polijstpasta kun je de auto nog een keer napolijsten voor extra glans en het wegpolijsten van eventuele polijstbanen.

 

3.1. Napolijsten met finishing soms nodig
Polijstbanen blijven op zachte donkere lakken soms nog vaag zichtbaar na de stevige correctie met de Veloce. Op de pads breng je een redelijke hoeveelheid polijstpasta aan. Er zijn vele soorten polijstpasta's en compounds maar die hoef je dus niet allemaal te kopen.

Begin met de sterk slijpende polijstpasta omdat je toch veel krassen in de lak van je auto zult hebben.
Voor de eerste stap polijsten gebruik je Monello Raffini Veloce, een sterk corrigerende compound
De 500 ml kost 23 euro en dat is niet duur.


Onze nummer 1

Monello Veloce Premium Compound

Donkere lakken kun je nog een keer napolijsten met Scholl S40 Swirl Remover, een finishing polijstpasta. Een 250 ml flacon kost 17 euro.


Onze nummer 1

Scholl S40 Swirls Remover

Zelf je auto polijsten, wat heb je nodig.

1. De beste polijstmachine

DAP EVO 8 mm D/A

1000 Watt

Polishing Power

De beste polijstmachine voor 200 euro. Stabieler dan Liquid Elements T2500 en de Krauss Shinemaster S8. De DAP EVO is in alles beter, rustig en effectiever. Met grote opbergtas.

4. De beste

large throw

polijstmachine

Rupes Bigfoot 

125 mm excentrisch

LHR 15 Mark III

Wacht maar tot je hem in je handen hebt! Je snapt niet dat 125 mm met een 500 watt motor zo enorm stabiel krachtig en uitgebalanceerd is. Als je enorme correctiekracht wilt, dit is hem.

2. De beste

polijstpads

Purple Compounding + Orange polishing pad Scholl Concepts

Flexibel genoeg voor rondingen en hoeken. Corrigeert sterk maar veilig Sterke aanhechting, aanpassing aan ondergrond en oneffenheden. Mooie open celstructuur, niet te grof.

5. De beste

large throw

polijstpads

Coarse foam Rupes, Low Pro Green extreme, Maroon

Buff and Shine

Dikke rubberen tussenlaag en mooie open celstructuur. Loopt niet snel vol. Kan de power van een LHR15 aan. Sterkste correctie op harde lak. Werkt iets lekkerder dan Rupes pads.

3. De beste

polijstpasta

Veloce Premium Compound   Monello

S40 Scholl Concepts

Zo sterk corrigerend met zo'n hoge eindglans dat na-polijsten niet nodig

is. Totaal geen marring en dat doen anderen hem niet na. Beste in zijn klasse, ook voor one step polijsten.

6. De beste

large throw

compound

Menzerna

1000 Heavy Cut Compound

Knalt alle diepe krassen uit de hardste lak. Indrukwekkende correctie, kan alle krassen aan. Helaas met een zeer sterke marring dus napolijsten is noodzakelijk.

Einde pagina: Je auto polijsten, wat heb je nodig.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Handleiding zelf polijsten.