AUTO'S
VOOR EN NA
POLIJSTEN
DOFFE VERWEERDE
KOPLAMPEN
ZELF POLIJSTEN
Doffe, verweerde geel of bruin verkleurde koplampen kun je vaak weer als nieuw krijgen. Je polijst de verweerde coating eraf met dezelfde middelen waarmee je de lak polijst. Door veroudering gaat de UV beschermlaag van de kunststof koplamp zelf verkleuren, oxideren. Die gele of bruine laag neemt het zicht op de weg geheel of gedeeltelijk weg en kan op den duur zelfs tot APK afkeuring leiden. Er komt dan niet genoeg licht meer door de verweerde coating. Dat los je in vijf tot zeven minuten op.
Herstel doffe koplampen zelf door polijsten.
Verweerde koplamp wordt APK afkeuring.
UV coating gaat oxideren door slijtage
en ouderdom.
Koplampen worden dof
Vroeger waren koplampen van glas. Maar al tientallen jaren worden ze vervaardigd van transparant kunststof met daarop een coating. De coating is een dunne film die het kunststof beschermt maar helaas ook zelf vergeelt.
De beschermende coating op het koplampglas veroudert, raakt beschadigd en gaat oxideren.
De aftakeling van de coating op de koplampen wordt veroorzaakt door UV-licht en verontreinigende invloeden van buitenaf, zoals vuil op de weg. Na verloop van tijd ontstaan er krasjes in het plastic en vindt er oxidatie plaats. Met als gevolg: doffe koplampen die lelijk worden en steeds minder licht doorlaten. Het gebruik van koplampsproeiers, halogeen en xenon lampen met hoge temperaturen, versnelt het proces.
Slecht zien wordt vanzelf APK-afkeuring
Doffe koplampen die verkleurd en niet helder zijn, komen de veiligheid niet ten goede. Door de verminderde lichtopbrengst zie je veel minder in het donker. Andere weggebruikers zien jouw auto later aankomen. Tenslotte kunne verweerde, doffe koplampen kunnen in een dermate slechte staat verkeren dat je auto er bij de APK op wordt afgekeurd.
Doffe koplampen kun je zelf polijsten
Je kunt de lampunits laten vervangen, dat kost al snel honderden euro's. Plastic koplampen zijn vaak te herstellen door een dun laagje, de verweerde uv-coating, van de koplamp te verwijderen. Dat doen je door middel van polijsten. De verweerde uv-coating wegpolijsten kun je ook zelf met een dual action polijstmachine, stevige pad en dezelfde polijstpasta of compound waarmee je ook de lak polijst. Ga NOOIT eerst schuren! Door te schuren maak je krasjes in het plastic en die zijn moeilijk weg te krijgen. Schuren is vaak niet nodig omdat je door alleen te polijsten de verweerde UV-coating al in vijf minuten verwijdert. De koplampen als eerste wassen met een autoshampoo en dan ontvetten met alcohol (Prep). Per koplamp vijf tot zeven minuten polijsten op stand 3 met een eerste stap polijstmiddel. Uitpoetsen, ontvetten en eventueel met een fijner polijstmiddel napolijsten, maar vaak is dat niet eens nodig. Zet je Dual Action Polisher op stand 3, doe wat grof polijstmiddel op de polijstpad en ga herhaaldelijk over de koplamp heen. Na het polijsten kun je nog een bescherming aanbrengen zoals een UV-werende sealant. Gebruik geen blanke lak want lak hecht niet goed en laat na verloop van tijd los van het oppervlak en volgens de APK-eisen mag geen lak of folie op een koplamp aangebracht zijn. De koplampen hoeven voor deze behandeling niet gedemonteerd te worden, plak wel de lak rond de lamp af met een masking tape. Zo voorkom je beschadiging aan de lak of aan de kunstof delen van je auto. Heb je geen polijstmachine? Koop dan een koplamp polijst kit zodat je zelf met een accu boormachine de koplampen kunt polijsten.
Als de koplamp sterk ingebrand is (grote vlekken of scheurtjes in het plastic) moet je die eerst proberen met schuurpapier weg te schuren. Maar dat is veel meer werk.
Waarom worden koplampen dof?
Koplampen zijn niet meer van glas maar van transparante kunststof (polycarbonaat).
Het nadeel hiervan is dat er een uv coating nodig is om te voorkomen dat het kunststof verkleurt. Na en aantal jaren veroudert de uv-coating en oxideert, wordt dof, geel, mat of ondoorzichtig.
Ook is kunststof gevoeliger voor schade, krassen en steenslag. Andere invloeden die ook meewerken aan het verweringsproces zijn pekel, luchtverontreiniging, rijden, steenslag en de was(kras)straat. De bovenste laag van het kunststof veranderd vaak ook van structuur en er komen barstjes in het plastic. Die krijg je met alleen polijsten niet meer weg. Het kan dan helpen om de koplamp eerst uit te schuren. Dat is veel meer werk dan polijsten want schuren veroorzaakt schuurkrasjes in het plastic. Die moet je door steeds fijner schuren en polijsten als laatste stap verwijderen.
Alle merken en typen auto's hebben dit probleem, voornamelijk veroorzaakt door uv-straling van de zon. Het dof worden begint ook vaak aan de bovenkant van de lamp begint of waar door de aerodynamica van de auto een luchtstroom met regenwater en vuil van de weg over de koplamp ontstaat tijdens het rijden. Als de auto altijd buiten staat wordt het verouderen zichtbaar als je auto tussen de 7 en 10 jaar oud is.
Het plastic van de koplamp is dof geworden door ouderdom en verwering. Er komt steeds minder licht op de weg.
Door alleen te polijsten is de verweerde UV-coating volledig verwijderd. Schuren is overbodig en je gebruikt ook nog gewoon dezelfde middelen als voor het polijsten van de lak. Speciale koplampsetjes kopen is overbodig.
Vertekend lichtbeeld en
te weinig licht.
Koplamp schuren is veel meer werk.
Verweerde coating absorbeert blauw licht
We gaan op het bovenstaande nog wat dieper in. Koplampen worden tijdens de APK-keuring gecontroleerd op vochtlekkage, lichtopbrengst en lichtbeeld. Het koplampglas dient helder te zijn, ongeverfd en mag voor 25 procent afgeschermd zijn. Daarom zie je dat een verweerde koplamp niet gelijk tot afkeuring leidt, maar wil je een beetje helder zicht op de weg wacht dan voor je eigen veiligheid niet te lang met polijsten. Te ver verweerde koplampen veroorzaken een vertekend lichtbeeld en te weinig lichtopbrengst. Het blauwe licht wordt door de verweerde coating geabsorbeerd en er wordt er alleen een flauw, gelig licht verspreid. Je auto met sterk verweerde koplampen kan daarop worden afgekeurd. Je ziet het vroeg genoeg aankomen want de uv-coating op je lampen begint op zeker moment enigszins mat te worden en dat zie je. Grijp je op dat moment al in, dan kun je volstaan met alleen polijsten. Dit is de mooiste en simpelste manier.
Volgende fase; scheurtjes in het plastic
Doe je er niets aan dan blijft de uv coating verder verkleuren en het polycarbonaat (plastic) zal scheurtjes gaan vertonen omdat de beschermende coating steeds verder afbreekt. Het polycarbonaat droogt uit en de krasjes worden dieper en talrijk. De krasjes vullen zich met vuil en dat verergert de verwering. Worden de scheurtjes dieper dan kun je die alleen nog weg krijgen door het polycarbonaat te schuren. Wil je de scheurtjes uit het plastic schuren dan heb je een stevige schuurkorrel nodig. Dat veroorzaakt krassen in het plastic. Die krassen moet je met een steeds fijner schuurpapier of schuurschijf op een accuboormachine wegschuren tot je een volledig doffe koplamp hebt. Dat doffe plastic moet je in stappen weer glad en helder polijsten. Dat is enorm veel extra werk, dus wees er liever op tijd bij.
Pas op met lak en coating
Volgens de APK regelgeving mogen koplampen niet geverfd zijn. Houd daar rekening mee als je de koplampen wilt beschermen tegen opnieuw verkleuren. Er wordt vaak een lak of coating op de lamp aangebracht ter bescherming. Maar de lak of de coating kan het licht verstrooien. Ook laat het vaak opnieuw los van het plastic (hechtingsprobleem). Dan heb je opnieuw een vertekend lichtbeeld. Af en toe je polijstmachine erop zetten is dan makkelijker want de verwering polijst je er zo weer af.
De verwering is nog in een vroeg stadium. Toch heb je zichtbaar minder licht op de weg door deze verkleuring.
Dat is een duidelijke verbetering en het was nog geen vijf minuten polijsten. Met dezelfde compound en dezelfde polijstpad waarmee de lak gepolijst wordt. Koplampsetjes aanschaffen is overbodig als je een polijstmachine hebt.
Kijk voordat je gaat polijsten goed naar de koplamp
Verwering kan ook binnenin de lamp zitten en ontstaat vaak door condensvorming en daar kom je met je polijstmachine niet bij. Ontvet de koplamp voordat je gaat polijsten met Gyeon Prep of Nanolex EX. Misschien kun je de verweerde coating eerst kleien om nog wat vervuiling en verweerd spul op te pikken.
Voordat je gaat polijsten plak je het lakwerk rondom de koplamp af de koplampen af met masking tape, zodat je de lak niet beschadigt met de polijstpad.
Neem de tijd (vijf tot zeven minuten per koplamp) en werk op stand 2.5 of 3 op je polijstmachine. Op zo’n klein en vaak onregelmatig oppervlak maakt een hoog toerental het alleen maar lastig. Polijst altijd de volledige koplamp.
Of zit het binnenin de koplamp.
De koplampen van de VW Passat zijn sterker verweerd. Hij is dan ook al 22 jaar oud. Maar de koplampen zijn nog makkelijk te polijsten. Paarse compounding pad, Monello Veloce compound en een mooie vlakke koplamp. Dat is lekker polijsten.
Zeven minuten polijsten en net niet helmaal helder meer te krijgen maar de verwering gaat er echt wel uit.
Dit kun je dus ook zelf, op je eigen auto. Verweerde koplampen laten je auto er armoedig uitzien en het is niet veilig.
Het zicht bij donker is nu 100 procent verbeterd en je bent ook overdag weer beter zichtbaar voor medeweggebruikers.
Het zicht bij donker is nu 100 procent verbeterd en je bent ook overdag weer beter zichtbaar voor medeweggebruikers.
Twee doffe koplampen op de Saab, het zicht is zover teruggelopen dat het 's nachts niet veilig meer is om met de auto te rijden.
Twintig minuten later zijn beide koplampen gepolijst, de verweerde uv-coating is eraf en ze zijn weer als nieuw. Geen APK afkeuring meer en polijsten is vele malen goedkoper dan een set nieuwe koplampen.