top of page
Audi A6 zijkant grijs metallic nieuw ope

ZELF JE AUTO POLIJSTEN IN VIJF SIMPELE STAPPEN
EEN
HANDLEIDING

Zelf je auto polijsten

Zelf je auto polijsten, maar geen ervaring met machinaal polijsten? Volg het vijf-stappen plan en je zult zien hoe eenvoudig het is om autokrassen weg te polijsten. Daar leer je veel van als je straks wilt beginnen met het polijsten van je eigen auto.

ONE-STEP POLIJSTEN

5000 OMW/MIN DA-POLISHER 8 MM 1,5

VIJF-STAPPEN PLAN

Delen op social media

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • TikTok

Gratis download zelf je auto polijsten, een handleiding

Stappenplan zelf polijsten

instructie.

Autokrassen wegpolijsten.

Man-polijst-rode-auto-met-de-DAP-EVO-pol

Voorbeeld

Opel Corsa

vol krassen.

Stap 1. Het polijsten van autolak, het verwijderen van autokrassen

- Breng een redelijke hoeveelheid compound of
   polijstpasta aan op je compounding polijstpad.

- Verzadig de pad zodat je niet met een droge polijstpad
  begint, dat is slecht voor de lak en voor je polijstpad.

- Niet te veel, maar ook niet te weinig compound, want
  anders loopt je pad te snel droog.

- Verdeel de polijstpasta gelijkmatig over een deel van je
   auto, maak het vlak niet te groot.

- Start de polijstmachine met de polijstpad op de auto,
  zo voorkom je dat het gaat spetteren.

- Verdeel de polijstpasta machinaal (op stand 1)
  gelijkmatig over de lak totdat het geheel 'vettig' is.

Stap 2. Het echte werk, krassen verwijderen

- Stel de DAP EVO of je DAP EVO Plus nu opnieuw in,
  vermijdt bij de EVO en de EVO Plus de hoogste stand.

- De polijstmachine gedraagt zich wat rustiger bij een

   lager toerental.

- Als je nog nooit een auto hebt gepolijst is stand 3,5 of

   stand 4 prima.

- Start opnieuw op de lak van je auto om spetteren te

   voorkomen.

- Maak nu langzaam gelijkmatige en licht overlappende

   bewegingen, en trek lange banen van links naar rechts.

- Geef weinig druk op de kop van de polijstmachine, het
  gewicht van 
2,5 kilo geeft al genoeg gewicht.

- Je volgt de lengterichting van de auto en polijst in de

   dwarsrichting.

- Dit overlappende polijsten blijf je herhalen, je polijst
  lange tijd door op deze manier.

- Begint de polijstpasta op te drogen en te stoffen, breng
  dan op de polijstpad wat 
nieuwe polijstpasta aan.

- Stop na enige tijd (zes doorgangen) de DAP EVO en laat
  hem op de lak uitlopen, dat 
voorkomt spetteren.

- Pak een microvezeldoek en poets de polijstpasta weg.

2.1. Meerdere doorgangen polijsten is nodig
Beoordeel het resultaat. Nog krassen aanwezig? Herhaal het polijsten. Meerdere doorgangen over dezelfde plek is vaak nodig en ook gebruikelijk. Bekijk na het uitpoetsen hoeveel krassen je nog ziet. Bij daglicht lijkt het al snel mooi maar als de zon op je auto staat zie je vaak nog krassen.

2.2. Voorbeeldauto, en we gaan polijsten
Krassen weg polijsten uit de lak van een auto, stap voor stap. We kiezen hiervoor de zwarte Opel Corsa van Erik.

Merk: Opel, type: Corsa, bouwjaar: 2007, kleur: zwart metallic.
Conditie: Extreem veel krassen over de hele auto. Auto heeft rondom redelijk diepe krassen van de borstels van de wasstraat, en zogenaamde swirls. Geen beschermende waxlaag, lak uitgedroogd. De wasstraat en de 'bezem' van de wasbox hebben behoorlijk diepe krassen veroorzaakt op de auto.

 

2.3. Goed wassen en drogen, daarna polijsten
De vele krassen in de lak van de Opel krijgen we weer weg met één 500 ml flacon polijstpasta, een Dual Action polijstmachine en vijf harde pads. We gebruiken:
1. DAP900 Dual Action polijstmachine (nu DAP EVO)
2. Raffini Veloce Premium Compound van Monello
3. Oranje polijstpads van Monello met een hoge cutting factor
(nu Scholl Concepts Purple compounding pads)

Voordat we gaan polijsten wassen we de auto grondig. Met veel water, twee emmers, autoshampoo zonder toevoegingen en een microvezelspons. De juiste manier om je auto te wassen vind je op de pagina 'je auto beter wassen'. We ontvetten de lak na het wassen nog een keer met Prep van Gyeon, een isopropylalcohol. Is de lak erg vet of vies dan gebruiken we een fallout remover om de diepste vervuiling weg te krijgen. Kleien met een clay bar doen we niet, dat veroorzaakt microkrasjes, kost uren werk en veel te veel geld. Een fallout remover reinigt de lak veel beter en grondiger.

Achterdeur Opel Corsa vol krassen_orig.j
​Diepe krassen zijn veroorzaakt door de wasstraat, wasborstel van een wasbox én het ontbreken van een waxlaag.
Achterdeur Opel Corsa krasvrij na het po

Eén flacon polijstpasta 

Nog beschikbaar

Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten

Het achterspatbord is gepolijst en de meeste krassen zijn definitief weg. De glans komt terug en de auto is niet grijs meer door de krassen. De lak is weer zwart zoals het oorspronkelijk was.

Stempelen en

inwerken van de compound.

2.4. Polijstpad bevestigen, compound erop

We bevestigen de harde compounding polijstpad met de Velcro op de steunplaat van de polijstmachine. Daarna brengen we een redelijke hoeveelheid compound aan op de polijstpad. De compound verdelen we (stempelen) en werken we in (machine nog uit).

- we wrijven de compound eerst uit over een deel van de

   motorkap.

- compound wordt gelijkmatig verdeeld door stempelen

- goed verdelen en inwrijven voorkomt dat de dotten

   polijstpasta gaan spetteren

- schakelaar op stand één (1)

- we drukken de polijstpad licht op de motorkap

- we drukken de startknop van de polijstmachine in en

   vergrendelen die

- we verdelen redelijk snel de polijstpasta op stand één
   over een deel (1/4) van de motorkap

Door het inwerken van de compound ontstaat een dunne beschermende oliefilm. De oliefilm vermindert de wrijving van de polijstpad op de lak, beschermt de lak tegen inwerken van de chemische component​ en voorkomt overmatig stoffen.

Motorkap Opel Corsa vol krassen.jpg
Vogelpoep, vuil, zand en pekel werken direct in op de onbeschermde lak van je auto. Zo ontstaan vlekken, krassen en lakschade.
Motorkap Opel Corsa na het polijsten.jpg
Na vier uur polijsten zijn de meeste krassen verdwenen en de glans terug. Dit kun je zelf ook, op je eigen auto.

Krassen verwijderen.

Dak Opel Corsa 2007 na het polijsten de
De glans komt terug. Als de lak werkt als een spiegel weet je dat het goed zit... weg met die krassen!

3. Nu gaan we krassen verwijderen...
Het polijstmiddel is goed ingewerkt en gelijkmatig verdeeld over de motorkap. Tijd voor het echte werk, het verwijderen van de vele krassen op de Opel Corsa.
- we stellen de DAP EVO in op stand 4.
- we zetten de pad op de lak en starten de polijstmachine
- acht minuten lang polijsten we een deel van de
   motorkap
- horizontaal en volkomen vlak bewegen we polijstpad

   en de polijstmachine over een deel van de motorkap

- we werken in de breedterichting
- we volgen de natuurlijke lijnen van de auto soepel en
  houden de polijstmachine volledig in balans
- op vouwen en scherpe randen polijsten we onder en
   boven de randen, niet óp de randen
- de lak is af fabriek vaak wat dunner op de randen en zo
  vermijden we risico's
- na ongeveer vijf minuten polijsten vegen we alvast wat
  polijstpasta weg met een microvezeldoek
- we inspecteren de ongeveer 1 meter grote plek
- we kijken hoeveel krassen er nog aanwezig zijn
- we zien de overgebleven krassen onder het LED-licht

   nog beter zitten
- ongeveer 50 procent van de krassen is al verdwenen,
  geen gek resultaat. De Opel heeft zachte lak.

3.1. Verder polijsten en al snel resultaat... 
- de lak van de Opel Corsa is gelukkig niet al te hard en
  we polijsten verder

- na enige tijd (6 minuten) merken we dat de polijstpasta
  opnieuw begint op te drogen.
- er ontstaan kleine droogtekorrels, de polijstpasta begint
  te 'stoffen'
- we poetsen uit en vegen de motorkap weer schoon
- we inspecteren de lak opnieuw, nu is 60 procent van de
  overige krassen verdwenen
- we brengen weer polijstmiddel aan op de pad, verdelen
   het opnieuw en hervatten het polijsten
- we herhalen keer op keer het voorgaande
- we polijsten door tot de meeste krassen weg zijn

 

3.2. Sterke correctie en hoge eindglans
Voordeel van one-step polijsten met Monello Raffini Veloce is de hoge eindglans. Je moet wat vaker over de lak, maar die tijd heb je. Je eigen auto staat er morgen nog en volgende week ook nog. Je kunt dus makkelijk in delen je auto polijsten. Dan houd je het ook lang vol. Met sterkere polijstmiddelen ben je iets eerder van de krassen af maar ze geven een lichte 'marring' en dat betekent minder eindglans. Je moet dan toch altijd weer napolijsten. In dit geval was er geen polijstbaan meer te zien en waren we in één stap klaar.

Een tweede of derde stap polijsten maakt de lak nog wat gladder maar de vraag is of je die tijd ervoor neemt. Het eindresultaat is nu al perfect. Wil je ook een keramische coating op de lak aanbrengen dan is een tweede stap met een finishing polijstmiddel aan te bevelen. De Opel gaat in de wax dus we laten het bij één stap polijsten.

Bovenzijde achterspatbord Opel Corsa vol
​Buiten met zonlicht op de Opel kun je goed zien hoeveel krassen er weggepolijst moeten worden.
Achterspatbord-met-deurgreep-Opel-Corsa-
Weg krassen, van alle kanten krasvrij. Nu alleen nog een goede autowax erop om de kleur intenser te maken.

Krasvrij polijsten in 

één dag.

Man polijst zijn Opel Corsa met de DAP50

Machinaal in de wax zetten.

DARK ANGEL Angelwax kleurverdiepende aut

4. De hele auto is gepolijst, een dag werk

We zijn een dag bezig geweest met deel voor deel polijsten, uitpoetsen en dat steeds herhalen. We zijn zo doorgegaan totdat we tevreden waren met het resultaat. Bij een middenklasse auto (bijvoorbeeld VW Passat) ben je wel acht tot 10 uur bezig.

- we polijsten de Opel Corsa deel voor deel

- we gaan pas naar het volgende deel als we genoeg
  krassen hebben verwijderd

- we gebruiken een redelijke hoeveelheid polijstmiddel

- niet te veel maar zeker niet te weinig

- we laten het polijstmiddel nooit te ver opdrogen

- bij korrelvorming (opdrogen) brengen we nieuw
   polijstmiddel aan op de pad

- of we poetsen uit en kijken hoeveel krassen er weg zijn

- uitpoetsen doen we altijd met een microvezeldoek

- polijstpasta heeft zijn werk al gedaan dus direct
   uitpoetsen, dit in tegenstelling tot een waxlaag

- polijstpasta is vettig en daardoor laat het zich wat
   lastiger uitpoetsen

- ontvetten met Prep van Gyeon, dat doe je voordat je
  gaat polijsten en ná het polijsten nog een keer

 

Prima resultaat, we gaan de lak nu beschermen met een goede autowax.

 

4.1. Leuk werk, waxlaag aanbrengen

We hebben de Opel ontdaan van de meeste krassen. Tijd voor het afronden, het aanbrengen van een goede waxlaag om de nieuwe lak te beschermen. En we willen de zwarte lak nog wat donkerder maken.

- de Opel heeft een zwarte metallic lak dus we brengen

   een kleurverdiepende wax aan

- donkere kleuren lenen zich uitstekend voor een

   kleurverdiepende kleurwax

- kleurverdiepende wax zorgt voor net wat diepere glans

   en meer reflecties

- wax aanbrengen met een zachte Pad op de machine, op

   stand één (1.)

- wax aanbrengen kan ook met de hand, doe de wax op

   een sponsje of handpad

- wrijf de lak in met de wax en laat het dan 10 minuten

   drogen om uit te harden

- Uitpoetsen met een microvezeldoek, klaar!

Zo dun en zo gelijkmatig wax opbrengen, dat kun je nooit met de hand. De polijstmachine doet het altijd dunner, beter en ook veel sneller. In tien minuten is de hele auto in de wax gezet.

Achterspatbord-Opel-Corsa-met-diepere-kr
Lange, bijna rechte krassen in de lak zijn het gevolg van te dicht langs struiken rijden en kunnen behoorlijk diep zijn.
Achterspatbord Opel Corsa na twintig min
Weg krassen! Twintig minuten werk voor dit spatbord en van alle kanten weer spiegelglad. Gelukt met een one-step polishing.

Autowax heel snel machinaal

in te werken.

Man-poetst-Opel-Corsa-met-wax-handmatig-

4.2. Welke kleurverdiepende wax voor zwarte lak

- Black Hole van Poorboys World is de voordeligste
   showglaze voor donkere auto's

- Black Hole is een show glaze, een pre-wax

Die breng je aan als eerste laag vóór de eigenlijke wax. Deze wax heeft geen andere taak dan de auto mooier maken. Donkergroene auto's, donkerblauwe auto's, zwarte auto's... deze kleuren worden intenser door het gebruik van een kleur verdiepende waxlaag!

Er zijn ook één stap kleur verdiepende waxen in het duurdere segment zoals Dark Angel van Angelwax. Die hebben zoveel kleurkracht dat je die waxen  in één laag aanbrengt. Met bijna 70 euro voor 250 ml zijn ze wel aanmerkelijk duurder. Kleurwaxen om lichte kleuren briljanter te maken vallen helaas minder op, vaak zonde van het geld. Dat komt omdat lichte kleuren autolakken maar 20 procent van het licht absorberen en het overige licht terugkaatsen als diffuus licht. Een zwarte auto absorbeert 80 procent van het licht en het overige licht weerkaatst hij als direct licht, net als een spiegel.

4.3. Na de Black Hole brengen we nog een tweede waxlaag aan op de Opel.

Dit doen we om de kleurverdiepende wax (eigenlijk een donkere glaze) beter te beschermen. 

- na de Black Hole brengen we de Liquid Blue vloeibare
   wax van Poorboys World aan als tweede laag

- Liquid Blue geeft de Opel twee maanden bescherming

- zorgt voor wat meer glans bovenop de donkere waxlaag

- we wachten even na het aanbrengen van Black Hole

- de eerste waxlaag kan nu 10 minuten goed uitharden

- je kunt ook volstaan met Liquid Blue als enige waxlaag

  maar je mist dan wel de extra diepe donkere glans

 

4.4. Layeren, dat beschermt je auto beter
Gemiddeld biedt een waxlaag niet langer dan twee maanden bescherming. Het hangt helemaal af van de omstandigheden. Je kunt beter na zes weken weer een nieuwe waxlaag aanbrengen (layeren). Dan blijft de lak van je auto altijd goed beschermd.

Achterzijde Opel Corsa na het polijsten
Zwarte autolak absorbeert bijna al het licht maar het oppervlak werkt als een spiegel. Dat komt omdat een zwarte auto niet al het licht absorbeert en niet al het licht reflecteert. waar krasjes weggepolijst zijn worden de reflecties glashelder en keihard.

Tips voor beter auto polijsten.

5. DA-polijsten is vrijwel zonder risico, maar...

1. Randen en vouwen (de karakterlijnen), lak is daar vaak iets dunner. Daar niet te intensief polijsten, en op tijd stoppen.
2. Laat polijstmachine en
polijstpads niet 'drooglopen'. Je ziet op YouTube video's waarin een paar dotjes op de polijstpad als polijstmiddel genoeg is. Doe dat zelf niet. Doe een redelijke hoeveelheid op de pad en werk die in, droge polijstpads zijn slecht voor de lak. 
Polijstmiddel breng je opnieuw aan als je veel korreltjes of polijststof ziet komen (een teken dat de boel droogloopt).

3. Vervang je polijstpads regelmatig. Op tijd stoppen en op tijd vervangen, dan kun je de polijstpads wassen en hergebruiken. Te lang door polijsten met een vieze pad maakt je polijstpad voorgoed onbruikbaar. 

4. De hele auto polijsten met één polijstpad bestaat niet
5. Gebruik altijd microvezeldoeken voor het uitpoetsen. Daarmee verwijder je zonder strepen het residu en de poetsresten van je auto.
6. Verwijder de eventueel aanwezige waslabels van je microvezeldoeken, dat voorkomt lelijke randjes van het stugge label bij het uitpoetsen.

Opel-corsa-zwart-vol-glans-en-reflecties

Een goede kleurverdiepende wax beschermt en verdiept de kleur verder na het polijsten, bij donkere kleuren opvallend mooi.

Alles nog eens nalezen? De tekst van deze pagina 'Zelf je auto polijsten in vijf stappen, een handleiding' is hier direct te downloaden als gratis PDF.

 

Einde pagina: Zelf je auto polijsten, een handleiding.

Keer hier terug naar het HOOFDMENU> of door naar de volgende PAGINA>> Je auto beter poetsen

bottom of page