
ZELF JE AUTO POLIJSTEN, EEN HANDLEIDING
Zelf je auto polijsten, maar geen ervaring met machinaal polijsten? Volg het 5-stappen plan en je zult zien hoe eenvoudig het is om autokrassen weg te polijsten. Het voorbeeld is een zwarte Opel Corsa vol krassen. In 5-stappen, leggen we stap voor stap uit hoe je het aanpakt. Daar leer je veel van als je wilt beginnen met je auto polijsten. Je boekt snel goede resultaten.
Stappenplan zelf polijsten
instructie.
Autokrassen wegpolijsten.

Voorbeeld
Opel Corsa
vol krassen.
Stap 1. Het polijsten van autolak, het verwijderen van autokrassen
- Breng een redelijke hoeveelheid compound of
polijstpasta aan op je compounding pad.
- Verzadig de pad zodat je niet met een droge pad begint,
dat is slecht voor de lak.
- Niet te veel, maar ook niet te weinig compound, want
anders loopt je pad te snel droog.
- Verdeel de polijstpasta gelijkmatig over een deel van je
auto, maak het vlak niet te groot.
- Start de polijstmachine met de pad op de auto, zo
voorkom je dat het gaat spetteren.
- Verdeel de polijstpasta machinaal (op stand 1)
gelijkmatig over de lak totdat het geheel 'vettig' is.
Stap 2. Het echte werk, krassen verwijderen
- Stel de DAP EVO of je DAP EVO Plus nu opnieuw in,
vermijd bij de EVO en de EVO Plus de hoogste stand.
- De polijstmachine gedraagt zich wat rustiger bij een
lager toerental.
- Als je nog nooit een auto hebt gepolijst is stand 3,5 of
4 prima
- Start opnieuw op de lak van je auto om spetteren te
voorkomen
- Maak langzaam gelijkmatige, overlappende
bewegingen en lange banen van links naar rechts
- Geef weinig druk op de machine, het gewicht van
2,5 kilo geeft al genoeg gewicht
- Je volgt de lengterichting van de auto en polijst in de
dwarsrichting
- Dit overlappende polijsten blijf je herhalen
- Polijst lange tijd door op deze manier
- Begint de polijspasta op te drogen, zet dan wat
polijstpasta bij
- Stop de DAP EVO en laat hem op de lak uitlopen, dat
voorkomt spetteren
- Pak een microvezeldoek en poets de polijstpasta weg.
2.1. Meerdere doorgangen polijsten is nodig
Beoordeel het resultaat. Nog krassen aanwezig? Herhaal het polijsten. Meerdere doorgangen over dezelfde plek is vaak nodig en gebruikelijk. Bekijk na het uitpoetsen hoeveel krassen je nog ziet. Bij daglicht lijkt het al snel mooi maar als de zon op je auto staat zie je vaak nog krassen.
2.2. Voorbeeldauto, en we gaan polijsten
Krassen weg polijsten uit de lak van een auto, stap voor stap. We kiezen hiervoor de zwarte Opel Corsa van Erik.
Merk: Opel
Type: Corsa
Bouwjaar: 2007
Kleur: Zwart metallic
Conditie: Extreem veel krassen over de hele auto. Auto heeft rondom redelijk diepe krassen van de borstels van de wasstraat, en zogenaamde swirls. Geen beschermende waxlaag, lak uitgedroogd. De wasstraat en de 'bezem' van de wasbox hebben behoorlijk diepe krassen veroorzaakt op de auto.
2.3. Goed wassen en drogen, daarna polijsten
De vele krassen in de lak van de Opel krijgen we weer weg met één 500 ml flacon polijstpasta, een Dual Action polijstmachine en vijf harde pads. We gebruiken:
1. DAP900 Dual Action polijstmachine (nu DAP EVO)
2. Raffini Veloce Premium Compound van Monello
3. Oranje polijstpads van Monello met een hoge cutting factor (nu Scholl Concepts Purple compounding pads)
Voordat we gaan polijsten wassen we de auto grondig. Met veel water, twee emmers, autoshampoo zonder toevoegingen en een microvezelspons. De juiste manier om je auto te wassen vind je op de pagina 'auto wassen'. We ontvetten de lak na het wassen nog een keer met Prep van Gyeon, een isopropylalcohol.

Diepe krassen zijn veroorzaakt door de wasstraat, wasborstel van een wasbox én het ontbreken van een waxlaag.

Eén flacon polijstpasta
Nog beschikbaar
Wil je met een vriendin, je zus, partner of collega komen die ook wil leren polijsten? Dan kan de workshop voor vrouwen voor 25 euro met een uur verlengd worden. Je leert dan allebei volledig polijsten
Het achterspatbord is gepolijst en de meeste krassen zijn definitief weg. De glans komt terug en de auto is niet grijs meer door de krassen. De lak is weer zwart zoals het oorspronkelijk was.
Stempelen en
inwerken van de compound.
2.4. Polijstpad bevestigen, compound aanbrengen
We plakken de harde gele pad met de Velcro op de steunplaat van de machine en brengen een redelijke hoeveelheid compound aan op de pad. De compound verdelen we en werken we in (machine nog uit).
- we wrijven de compound eerst uit over een deel van de
motorkap
- compound wordt gelijkmatig verdeeld door stempelen
- goed verdelen en inwrijven voorkomt dat de vlokken
polijstpasta gaan spetteren
- schakelaar op stand 1
- we drukken de pad licht op de motorkap
- drukken de starknop van de machine in en
vergrendelen die
- we verdelen redelijk snel de polijstpasta op stand 1 over
een deel van de motorkap
Door het inwerken van de compound ontstaat een dunne beschermende oliefilm. De oliefilm vermindert de wrijving van de pad op de lak, beschermt de lak tegen inwerken van de chemische component en voorkomt overmatig stoffen.

Vogelpoep, vuil, zand en pekel werken direct in op de onbeschermde lak van je auto. Zo ontstaan vlekken, krassen en lakschade.

Na vier uur polijsten zijn de meeste krassen verdwenen en de glans terug. Dit kun je zelf ook, op je eigen auto.
Krassen verwijderen.

De glans komt terug. Als de lak werkt als een spiegel weet je dat het goed zit... weg met die krassen!
3. Nu gaan we krassen verwijderen...
Het polijstmiddel is goed ingewerkt en gelijkmatig verdeeld over de motorkap. Tijd voor het echte werk, het verwijderen van de vele krassen op de Opel Corsa.
- we stellen de DAP900 in op stand 4
- zetten de pad op de lak en starten de polijstmachine
- twintig minuten lang polijsten we een deel van de
motorkap
- we bewegen pad en machine over een deel van de
motorkap, we werken in de breedterichting
- we volgen de natuurlijke lijnen van de auto soepel
- op vouwen en scherpe randen polijsten we onder en
boven de vouwen en randen
- de lak is vaak wat dunner op de randen en zo
vermijden we risico's
- na vijf minuten polijsten vegen we alvast wat
polijstpasta weg met een microvezeldoek
- we inspecteren de ongeveer 1 meter grote plek
- we kijken hoeveel krassen er nog aanwezig zijn
- we zien de overgebleven krassen onder het LED-licht
nog beter zitten
- ongeveer 50 % van de krassen is al verdwenen, geen gek
resultaat.
3.1. Verder polijsten en al snel resultaat...
- de lak van de Opel Corsa is gelukkig niet al te hard en
we polijsten verder
- na enige tijd (6 minuten) merken we dat de polijstpasta
begint op te drogen
- er ontstaan kleine droogtekorrels, de polijstpasta begint
te 'stoffen'
- we poetsen uit en vegen de motorkap schoon
- we inspecteren de lak opnieuw, nu is 60% van de
krassen verdwenen
- we brengen weer polijstmiddel aan op de pad, verdelen
het opnieuw en hervatten het polijsten
- we herhalen keer op keer het voorgaande
- we polijsten door tot de meeste krassen weg zijn
3.2. Sterke correctie en hoge eindglans
Voordeel van one-step-polijsten met Monello Raffini Veloce is de hoge eindglans. Je moet wat vaker over de lak, maar die tijd heb je. Je eigen auto staat er morgen nog en volgende week nog. Je kunt dus makkelijk in delen je auto polijsten. Dan houd je het ook lang vol. Met sterkere polijstmiddelen ben je iets eerder van de krassen af maar ze geven een lichte 'marring' en dat betekent minder eindglans. Je moet dan altijd napolijsten. In dit geval was er geen polijstbaan meer te zien en waren we in één stap klaar.

Buiten met zonlicht op de Opel kun je goed zien hoeveel krassen er weggepolijst moeten worden.

Weg krassen, van alle kanten krasvrij. Nu alleen nog een goede autowax erop om de kleur intenser te maken.
Krasvrij polijsten in
één dag.

Machinaal in de wax zetten.

4. De hele auto is gepolijst, een dag werk
We zijn een dag bezig geweest met deel voor deel polijsten, uitpoetsen en dat steeds weer herhalen. We zijn doorgegaan totdat we tevreden waren met het resultaat. Bij een middenklasse auto (bijvoorbeeld VW Passat) ben je wel acht tot 10 uur bezig.
- we polijsten de Opel Corsa deel voor deel
- we gaan pas naar het volgende deel als we genoeg
krassen hebben verwijderd
- we gebruiken een redelijke hoeveelheid polijstmiddel
- niet te veel maar zeker niet te weinig
- we laten het polijstmiddel nooit te ver opdrogen
- bij korrelvorming (opdrogen) brengen we nieuw
polijstmiddel aan op de pad
- of we poetsen uit en kijken hoeveel krassen er weg zijn
- uitpoetsen doen we altijd met een microvezeldoek
- polijstpasta heeft zijn werk al gedaan dus direct
uitpoetsen, dit in tegenstelling tot een waxlaag
- polijstpasta is vettig en daardoor laat het zich wat
lastiger uitpoetsen
- ontvetten met Prep van Gyeon
Prima resultaat, we gaan de lak nu beschermen met een goede autowax.
4.1. Tijd voor leuk werk, waxlaag aanbrengen...
We hebben de Opel ontdaan van de meeste krassen. Tijd voor het afronden, het aanbrengen van een goede waxlaag om de nieuwe lak te beschermen. En we willen de zwarte lak nog wat donkerder maken.
- de Opel heeft een zwarte metallic lak dus we brengen
een kleurverdiepende wax aan
- donkere kleuren lenen zich uitstekend voor een
kleurverdiepende kleurwax
- kleurverdiepende wax zorgt voor net wat diepere glans
en meer reflecties
- wax aanbrengen met een zachte Pad op de machine, op
stand 1
- wax aanbrengen kan ook met de hand, doe de wax op
een sponsje
- wrijf de lak in met de wax en laat het 10 minuten
drogen om uit te harden
- Uitpoetsen met een microvezeldoek, klaar!
Zo dun en zo gelijkmatig wax opbrengen, dat kun je nooit met de hand. De polijstmachine doet het altijd beter en ook veel sneller. In tien minuten is de hele auto in de wax gezet.

Lange, bijna rechte krassen in de lak zijn het gevolg van te dicht langs struiken rijden en kunnen behoorlijk diep zijn.

Weg krassen! Twintig minuten werk voor dit spatbord en van alle kanten weer spiegelglad. Gelukt met een one-step polishing.
Autowax heel snel machinaal
in te werken.

4.2. Welke kleurverdiepende wax gebruik we voor de zwarte Opel Corsa?
- Black Hole van 'Poorboys World' is de voordeligste
showglaze voor donkere auto's
- Black Hole is een Glaze, een pre-wax (die breng je aan
voor de eigenlijke wax)
Donkergroene auto's, donkerrode auto's, donkerblauwe auto's, zwarte auto's... deze kleuren worden intenser door het gebruik van een kleurverdiepende waxlaag!
Er zijn ook 1-stap kleurwaxen in het duurdere segment zoals Dark Angel van Angelwax. Die hebben zoveel kleurkracht dat je die maar in een laag hoeft aan te brengen. Met bijna 80 euro wel aanmerkelijk duurder.
- Kleurwaxen om lichte kleuren briljanter te maken
vallen helaas minder op, vaak zonde van het geld
4.3. Na de Black Hole brengen we nog een tweede waxlaag aan op de Opel.
Dit doen we om de kleurverdiepende wax (eigenlijk een donkere glaze) beter te beschermen.
- na de Black Hole brengen we de Liquid Blue
van Poorboys World aan als tweede laag
- Liquid Blue geeft de Opel twee maanden bescherming
- zorgt voor wat meer glans bovenop de donkere waxlaag
- we wachten even na het aanbrengen van Black Hole
- de eerste waxlaag kan nu goed uitharden
- je kunt ook volstaan met Liquid Blue als enige waxlaag
- maar je mist dan wel de extra diepe donkere glans
4.4. Layeren, dat beschermt je auto beter
Gemiddeld biedt een waxlaag niet langer dan twee maanden bescherming. Het hangt af van de omstandigheden. Je kunt beter na vijf of zes weken weer een nieuwe waxlaag aanbrengen (layeren). Dan blijft de lak van je auto altijd goed beschermd.

Zwarte autolak absorbeert bijna al het licht maar het oppervlak werkt als een spiegel. Dat komt omdat een zwarte auto niet al het licht absorbeert en niet al het licht reflecteert. waar krasjes weggepolijst zijn worden de reflecties glashelder en keihard.
Tips voor beter auto polijsten.
5. TIPS! Dual Action polijsten is vrijwel zonder risico, maar...
1. Randen en vouwen (de karakterlijnen), lak is daar vaak iets dunner. Daar niet te intensief polijsten, en op tijd stoppen.
2. Laat polijstmachine en pads niet 'drooglopen'. Je ziet op YouTube video's waarin een paar dotjes polijstmiddel genoeg is. Doe dat zelf niet. Doe een redelijke hoeveelheid op de pad en werk die in, droge pads zijn slecht voor de lak. Polijstmiddel breng je opnieuw aan als je veel korreltjes of polijststof ziet komen (een teken dat de boel droogloopt).
3. Vervang je polijstpads regelmatig. Op tijd stoppen en op tijd vervangen dan kun je de pads wassen en hergebruiken. Te lang door polijsten met een vieze pad maakt je polijstpad voorgoed onbruikbaar.
4. Gebruik microvezeldoeken voor het uitpoetsen. Daarmee verwijder je zonder strepen residu en poetsresten van je auto.
5. Verwijder de waslabels van je doeken, dat voorkomt krasjes van het stugge label.

Een goede kleurverdiepende wax beschermt en verdiept de kleur verder na het polijsten, bij donkere kleuren opvallend mooi.