auto-krassen-weg-poetsen
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
06-55 21 04 30
Foto

Zelf je auto polijsten, stap voor stap instructie

Wil je zelf je auto polijsten maar heb je geen ervaring met machinaal polijsten? Volg onderstaande instructies en je zult zien hoe eenvoudig het is. Je kunt snel goede resultaten boeken en het kan niet misgaan als je de juiste middelen gebruikt. Wil je geen risico lopen, dan kun je nog altijd onze 3,5 uur durende praktijkworkshop polijsten volgen.

Je hebt nodig:
1. Een Dual Action Polijstmachine
2. Een paar Pads met een behoorlijke 'Cutting Factor'

3. Een flacon polijstmiddel
Stap 1. Koop een excentrische poetsmachine
Koop de polijstmachine die het mooiste resultaat geeft, een Dual Action Polisher.
- De machine maakt een excentrische beweging tijden het polijsten en poetsen
- Een dubbele beweging (vandaar Dual Action), ronddraaiend én een extra uitslag
- Geeft een strak resultaat en de machine volgt moeiteloos je bewegingen
- De as is buiten de centrale as gemonteerd d.m.v. een contragewicht (willekeurig excentrisch) of d.m.v. een tandwielstelsel (geforceerd excentrisch)
- Hij weegt ongeveer 2,6 kilo, makkelijk te hanteren voor de meeste mensen

Koop direct een 1000 Watt machine (ze zijn er ook in 500 Watt uitvoering). Dan heb je meer kracht, dat werkt makkelijker en sneller. Vergeet de Rotary, die is lastig te hanteren (omdat hij alleen rond draait wil hij alle kanten op), en je loopt meer risico op swirls, buffermarks. lakverbranding en hologrammen.

Probeer je nieuwe polijstmachine de eerste keer uit op een oude auto, dan weet je hoe de machine zich gedraagt. Ga daarna pas met je eigen auto aan de slag, je hebt dan al wat ervaring. Of begin gelijk veilig en volg bij ons een workshop met je eigen auto zodat je precies weet hoe je het moet aanpakken.
---
TIP 1. Een goede Dual Action Polijstmachine (kost 200 euro)
Er zijn meerdere Dual Action Machines die op dezelfde manier werken, willekeurig roterend met een 8 mm of 15 mm excentrische uitslag. Je hebt duurdere machines die geforceerd excentrisch werken. Dan hebben ze in de steunplaat een tandwielstelsel zitten waardoor de excentrische uitslag altijd gelijk is. Niet kopen want de geforceerd excentrische machines trillen veel meer dan de machines die willekeurig roteren.
Onze nummer 1. DAP EVO met 8 mm of de DAP EVO Plus met 1,5 cm
TIP! Bij de EVO machine krijg je als extra nog een kleinere 3'5 backing-plate, handig als je kleine oppervlaktes wilt polijsten. Maar er zijn slimmere manieren om kleine vlakken te polijsten en dan gebruik je de kleine steunplaat nooit meer. Wij leren je deze manier in onze​ workshop.

Wij hebben zelf een Redfox Carbase set samengesteld waarin de beste producten zijn samengebracht. Er is een set met de DAP EVO en de EVO Plus, de beste Pads van Scholl Concepts en Monello Veloce polijstpasta. Er is ook een set met de DAP EVO Plus, een rustiger en nog effectievere machine door zijn grotere excentrische uitslag en een lager toerental.
----

TIP 2! Laat je nieuwe polijstmachine onbelast inlopen.

Koop je een nieuwe polijstmachine? Ga er dan niet direct een auto mee polijsten. De wisselende belasting op de machine kan er toe leiden dat de koolborstels ongelijkmatig inlopen. Daardoor kan je polijstmachine later tijdens het polijsten onregelmatig gaan lopen of helemaal uitvallen. Hij is echter niet defect, de koolborstels zijn ongelijkmatig ingesleten.
Het toerental schiet door de ongelijkmatig ingesleten koolborstels plotseling omhoog of wordt juist lager en dat maakt werken lastig. Of je polijstmachine stopt er helemaal mee.  Vervang de koolborstels, leg de polijstmachine op zijn kop en laat hem 10 minuten onbelast draaien op het laagste toerental (stand 1). Nu is je polijstmachine pas klaar voor gebruik.
De DAP EVO is de beste polijstmachine die je kunt kopen. Een enorm stabiele polijstmachine met uitzonderlijk goede prestaties voor 200 euro 
Foto
De DAP EVO Plus (onder op de foto) heeft nog meer correctiekracht met 1, 5 cm excentrische uitslag. De steunplaat heeft een centrale inbusbout 
Foto

​Oudere DAP900 (8 mm) en DAP900Plus (1,2 cm) machines worden tweedehands regelmatig aangeboden. De DAP900 Plus (foto hieronder) is dan een goede keuze, een betrouwbare machine die vele jaren probleemloos meegaat. Risicoloos polijsten met 1,2 cm excentrische uitslag

Foto
De Rupes excentrische machines met 15 mm of 21 mm excentrische uitslag zorgen voor nog effectiever en strakker polijsten. Ideaal als je een poetsbedrijf wilt starten of als je een bus, camper of boot wilt polijsten. Wel met een enorm prijskaartje.. Voor de helft van het geld heb je al een perfecte DAP EVO Plus 15 mm.
Foto
Keuze tussen 8 mm, 15 mm of 21 mm excentrisch polijsten
Je kunt kiezen voor Large Throw excentrische polijstmachines zoals de DAP EVO Plus, Rupes LHR 15 of LHR 21. Die werken met een excentrische uitslag van 15 of 21 mm. Dat geeft een sneller en nog mooier resultaat bij het polijsten. Het voordeel ten opzichte van de 8 mm polijstmachines is goed waarneembaar. De sterk corrigerende Rupes 21 polijstmachines zorgen er wel voor dat de pads veel harder slijten. Er wordt harder aan de pad getrokken waardoor hij aan de randen inscheurt en sneller warm wordt. En omdat hij sterk corrigeert kun je op randen en naden wel sneller je lak wegslijpen. Iets wat bij de DAP polijstmachines bijna nooit voorkomt. De Rupes machine heb je niet nodig om je eigen auto te polijsten. Pas als je de nodige polijst-ervaring hebt en voor het autopoetsbedrijf is de Rupes geschikt.
Stap 2. Koop vier stevige pads om de lak te polijsten
Om de lak te polijsten heb je Pads nodig. Dat zijn schuimplastic schijven met een open celstructuur die je door middel van klittenband (velcro) op de machine bevestigd. Er zijn harde, middelharde en zachte pads.
- Met de harde pads polijst je de diepere krassen uit je auto
- De zachtste pads gebruik je om na het polijsten een wax op je auto aan te brengen op stand 1
- Middelharde pads gebruik je om  na te polijsten met een finishing polijstpasta
- Je bevestigd de pads met de klittenband-achterkant (velcro) aan de 'backing plate' (steunplaat) 
Om het simpel te houden koop je vier of vijf Pads als je voor het eerst gaat polijsten. Harde, maar wel veilige pads met een stevige 'cutting-factor' omdat je auto meestal stevige krassen heeft als ie nog nooit gepolijst is. Met twee middelharde pads kun je de auto dan nog napolijsten.


Waarom minstens vier pads kopen?
Je kunt het kleien van een auto vaak overslaan. Kleien veroorzaakt marring (microkrasjes). Als de lak glad genoeg aanvoelt volg je de methode waarbij je de pad de lak laat reinigen. De eerste pads die je gebruikt raakt dan snel verzadigd door vuil. Dan kun je daarna gewoon doorwerken met de derde en vierde nieuwe pad. Later kun je nog meer pads aanschaffen als je ervaring krijgt met machinaal poetsen, maar om te starten en de kosten laag te houden zijn vier stevige Pads voorlopig genoeg. Wij hebben de beste ervaringen met de compounding pads van Scholl Concepts. De vuil geworden pads kun je reinigen met een zacht sopje met de hand (biotex) of in de wasmachine. Vloeibaar wasmiddel met wat vlekverwijderaar erbij werkt dan goed.
----
Pads om krassen uit je auto te polijsten, vanaf 13 euro per stuk
Scholl Concepts heeft de beste pads om je auto te polijsten. Een hoge dichtheid en een velcro die nauwelijks loslaat. Gewoon superkwaliteit zoals we ontdekt hebben bij het polijsten van vele verschillende auto's. Voor een polijstmachine met 2,1 cm uitslag, zoals de Rupes Bigfoot kies je de Maroon  pads van Buff & Shine. Die hebben een harde rubber rand die goed tegen de hitte kan die zo'n machine ontwikkeld. Nadeel is dat ze minder meegeven op rondingen en hoeken. Dat kunnen de paarse compounding pads van Scholl beter. Die is wat flexibeler en geeft beter mee op hoeken en rondingen.
Let op de juiste maat als je Pads gaat bestellen, een goede maat is de 5,5 inch. Grotere pads maken geven niet zo makkelijk mee op de vele hoeken en rondingen op een auto.
----
Gewoon wat dikker en comfortabel, dat werkt lekker. Rechts de dikkere compounding pad van Scholl Concepts. links de Gyeon polijstpad. Zelfde materiaal maar dunner werkt niet zo lekker als de dikkere Scholl pads
Foto
Een Hex-logic of een lamellen Pad werkt lekker maar de structuur gaat snel stuk zoals links te zien is, stukjes schuimplastic laten los. Laat die Hex -logic lekker liggen en kies voor een stevige vlakke polijstpad.
Foto
Stap 3. Koop een flacon polijstmiddel
Op de pads breng je een redeljke hoeveelheid polijstpasta aan. Kies voor een sterk slijpende polijstpasta omdat je toch veel krassen in de lak van je auto zult hebben. Werk de polijstpasta met de hand in.
- Voor de eerste stap polijsten heb je aan een sterk corrigerende polijstpasta genoeg
- Op donkere lakken kun ja daarna nog een keer napolijsten met de Scholl S40 en de orange polishing pad
- Eventuele lichte polijstbanen kun je zo met het lichte polijstmiddel wegpolijsten
- En je bereikt de maximale glans door het napolijsten

-----
Een polijstpasta die diepere krassen verwijdert kost 23 euro
1. Monello Veloce Premium Compound ​is de beste​ keus om de lak krasvrij te polijsten. Geeft een perfecte glans en verwijdert diepere krassen effectief. Kun je ook perfect mee finishen en hij houdt het heel lang vol. De Scholl Concepts S20 is ook een compound die lekker werkt maar is wat dunner (spettert eerder).
Scholl S40 een hele mooie polijstpasta om nog een keer na te polijsten voor extra glans. Ook ideaal  voor het wegpolijsten van eventuele polijstbanen die kunnen ontstaan na de stevige correctie met de Veloce. 

-----
Als de DAP EVO, pads en de compound binnen zijn gaat het eigenlijke werk beginnen, je gaat polijsten.
Foto
Stap 4. Het polijsten van je autolak, het verwijderen van krasjes
- Breng een redelijke hoeveelheid polijstpasta aan op je Pad
- Verzadig de pad zodat je niet met een droge pad begint, dat is slecht voor de lak
- Niet te veel, maar ook niet te weinig want anders loopt je Pad snel droog
- Verdeel de polijstpasta gelijkmatig over een deel van je auto
- Start de polijstmachine met de pad op de auto, zo voorkom je dat het gaat spetteren
- Verdeel de polijstpasta machinaal gelijkmatig over de lak totdat het geheel 'vettig' is
Moeiteloos te hanteren, een DAP 900 of DAP EVO polijstmachine. Iedereen kan ermee werken en na een kwartier al een mooi resultaat.
Foto
Stap 5. Het echte werk, je gaat krassen verwijderen!
- Stel de DAP900 EVO of EVO Plus nu opnieuw in, vermijd bij de 900 en de EVO de hoogste stand
- De machine gedraagt zich wat rustiger bij een lager toerental
- De oudere DAP900Plus polijstmachine mag op de vlakke delen op zijn maximale toerental
- Als je nog nooit een auto hebt gepolijst is dit prima

- Start op de lak van je auto om spetteren te voorkomen
- Maak langzaam gelijkmatige, overlappende bewegingen van links naar rechts over de lak
- Geef weinig druk op de machine, het gewicht van 2,6 kilo geeft al genoeg gewicht
- Je volgt dus de lengterichting van de auto en polijst in de dwarsrichting
- Dit overlappende polijsten blijf je herhalen
- Polijst lange tijd door op deze manier
- Let op als de polijspasta begint op te drogen
- Stop de DAP op de auto om spetteren te voorkomen
- Pak een microvezeldoek en poets de polijstpasta weg

Beoordeel het resultaat. Nog krassen aanwezig? Herhaal het polijsten.
Bekijk na het uitpoetsen hoeveel krassen je nog ziet zitten, dan bepaal je of je het stuk nog een keer moet polijsten.
Foto
---
Voorbeeld van zelf polijsten
Krassen weg polijsten uit de lak van een Opel Corsa, stap voor stap...
We kiezen hiervoor de Opel Corsa van Erik, bouwjaar is 2007
Kleur; zwart metallic
Conditie: extreem veel krassen over de hele auto. Auto zit rondom vol met redelijk diepe krassen van de wasstraat, zogenaamde swirls. 
​
Door gebrek aan een beschermende waxlaag kan de wastraat of de 'bezem' van de wasbox behoorlijk diepe krassen veroorzaken op je auto.
Auto goed wassen en drogen, daarna stevig polijsten
De vele krassen in de lak van de Opel krijgen we weer weg met een flacon polijstpasta, een Dual Action polijstmachine en twee harde Pads. We gebruiken:
1. DAP900 Dual Action polijstmachine
2. Veloce polijstpasta van Monello
3. Oranje polijstpads van Monello met een hoge cutting factor

Voordat we gaan polijsten wassen we de auto grondig. Met veel water, twee emmers, autoshampoo en een microvezelspons. De juiste manier om je auto te wassen vind je op de pagina 'zelf je auto polijsten'.
Diepe krassen zijnveroorzaakt door de wasstraat, wasborstel van een wasbox én het ontbreken van een waxlaag.
Foto
Het achterspatbord polijsten met de DAP900 en de krassen zijn voor 80% weg. De glans is terug en dat blijft jaren zo.
Foto
Pads bevestigen en de polijstpasta aanbrengen
We plakken de pad met de Velcro op de steunplaat van de machine, brengen een redelijke hoeveelheid polijstpasta aan op de Pad. De polijstpasta werken we in en verdelen we (machine nog uit).
- We wrijven de polijstpasta dus uit over de motorkap
- Polijstpasta gelijkmatig verdeeld over de hele kap
- Goedinwrijven voorkomt dat de polijstpasta gaat spetteren
- Schakelaar op stand 1
- We drukken de pad licht op de motorkap
- Drukken de starknop van de machine in en vergrendelen die
- We verdelen redelijk snel de polijstpasta op stand 1 over een deel van de motorkap
-----
Inpoetsen van polijstpasta geeft hier een beschermende oliefilm
- De vettige laag die onstaat door op lage snelheid inpoetsen is een dunne oliefilm 
- De oliefilm beschermt de lak tegen te aggresief inwerken van de chemische component
​- Voorkomt ook teveel stoffen van de opdrogende polijstpasta

-----
Zet je de auto nooit of sporadisch in de wax, dan mis je een beschermende waxlaag gtegen krasjes.
Foto
Vogelpoep, vuil, zand en pekel werken direct in op de onbeschermde lak van je auto. Zo ontstaan vlekken en krassen.
Foto
Na vier uur polijsten zijn de meeste krassen verdwenen en de glans terug. Dit kun je dus ook zelf, op je eigen auto.
Foto
Nu gaan we krassen verwijderen...
Het polijstmiddel is goed ingewerkt en gelijkmatig verdeeld over de motorkap. Tijd voor het echte werk, het verwijderen van de vele krassen op de Opel Corsa.
- We stellen de DAP900 in op 4
- Zetten de pad op de lak en starten de machine
- Twintig minuten lang polijsten we delen van de motorkap
- We bewegen de Pad en de machine ritmisch over de hele kap, lengte en breedterichting
- We volgen de natuurlijke lijnen van de auto soepel
- Op vouwen en scherpe randen polijsten we onder en boven de randen
- De lak is vaak wat dunner op de randen en zo vermijden we risico's
- Na 5 minuten polijsten vegen we alvast wat polijstpasta weg met een microvezeldoek
- We inspecteren de ongeveer 50 cm grote plek met de schone lak
- We kijken hoeveel krassen er nog aanwezig zijn onder LED TL-licht
- We bekijken met een LED-lamp de lak voor een inspectie
- We zien de overgebleven krassen onder het LED-licht nog beter zitten
- Ongeveer 30 % van de krassen is al verdwenen, geen gek resultaat
Lange, bijna rechte krassen in de lak zijn het gevolg van te dicht langs de struiken rijden (klik om te vergroten).
Foto
Na twintig minuten polijsten zijn ook de lange krassen van struiken op dit achterspatbord weer verdwenen.
Foto
Weg krassen, van alle kanten weer spiegelglad. Nu alleen nog een kleurwax erop om de kleur intenser te maken.
Foto
We polijsten verder en al snel een strak resultaat... 
- De lak van de Opel Corsa is gelukkig niet al te hard en we polijsten verder
- Na enige tijd (8 minuten) merken we dat de polijstpasta begint op te drogen
- Er ontstaan kleine droogtekorrels, de polijstpasta begint te 'stoffen'
- We vegen de kap volledig schoon en poetsen het droge polijstmiddel
- We inspecteren de lak opnieuw, nu is 50% van de krassen verdwenen
- We brengen weer polijstmiddel aan op de pad,verdelen het opnieuw 
- We hervatten het polijsten en herhalen keer op keer het voorgaande
- We polijsten door totdat de meeste krassen weg zijn
Vier uur eerder. Zo ziet de Opel er uit na vijf jaar krassen en lakdefecten verzamelen, zoals bij de meeste auto's.
Foto
Buiten met (zon)licht op de Opel zie je pas echt hoeveel krassen er weggepolijst moeten worden.
Foto
De hele auto is gepolijst, een halve dag polijsten op de lak
We zijn vier uur bezig geweest met deel voor deel polijsten, uitpoetsen en dat steeds weer herhalen. We zijn doorgegaan totdat we tevreden waren met het resultaat. Bij een middenklasse auto (bijvoorbeeld VW Passat) ben je wel 8 uur bezig.
- We polijsten de Opel Corsa deel voor deel, met twee personen
- We gaan pas naar het volgende deel als we genoeg krassen hebben verwijderd
- We gebruiken een redelijke hoeveelheid polijstmiddel
- Niet te veel maar zeker niet te weinig

- We laten het polijstmiddel nooit te ver opdrogen
- Bij korrelvorming (opdrogen) brengen we nieuw polijstmiddel aan op de pad
- Of we poetsen uit en kijken hoe hoeveel krassen er weg zijn
- Uitpoetsen doen we altijd met een microvezeldoek
- Een polijstpasta mag je direct uitpoetsen, dit in tegenstelling tot een waxlaag
- Polijstpasta is vettig en daardoor laat het  zich wat moeilijk uitpoetsen
- Ontvetten met Prep van Gyeon 

Prima resultaat, we gaan de lak vervolgens beschermen met een goede autowax.
Het is dus niet hopeloos zoals je op de foto's kunt zien. De Opel ziet er weer als nieuw uit na vier uur zorgvuldig polijsten met twee personen en twee polijstmachines.
Foto
Als je auto zoveel krassen heeft als deze Opel ben je wat langer bezig, maar polijsten geeft altijd een grote verbetering.
Foto
Krassen er zoveel mogelijk uit polijsten en dan een kleurwax aanbrengen voor diepe reflecties op je auto.
Foto
Tijd voor het leuke werk, waxlaag aanbrengen...
We hebben de Opel ontdaan van de meeste krassen. Tijd voor het afronden, het aanbrengen van een goede waxlaag om de nieuwe lak te beschermen. En we willen de zwarte lak nog wat donkerder maken.
- De Opel heeft een zwarte metallic lak dus we brengen een kleurverdiepende wax aan
- Donkere kleuren lenen zich uitstekend voor een kleurverdiepende kleurwax
- Een kleurverdiepende wax zorgt voor een diepere glans en meer reflecties
- Wax aanbrengen kan met een zachte Pad op de machine, op stand 1
- Wax aanbrengen kan ook met de hand, doe de wax op een sponsje
- Wrijf de lak in met de wax en laat het 10 minuten drogen om uit te harden
- Uitpoetsen met een microvezeldoek, klaar!
​----
Welke kleurverdiepende wax gebruik we voor de zwarte Opel Corsa?
- Black Hole van 'Poorboys World' is de voordeligste kwaliteitswax voor donkere auto's
- Black Hole is een Glaze, een pre-wax (die breng je aan voor de eigenlijke wax)
Donkergroene auto's, donkerrode auto's, donkerblauwe auto's, zwarte auto's... deze kleuren worden intenser door het gebruik van een kleurverdiepende waxlaag!
- Er zijn ook 1-stap kleurwaxen in het duurdere segment

- Kleurwaxen om lichte kleuren briljanter te maken vallen helaas minder op, zonde van het geld
----
Na de Black Hole brengen we nog een tweede waxlaag aan op de Opel. Dit doen we om de kleurverdiepende wax (eigenlijk een donkere glaze) beter te beschermen. 
- Na de Black Hole brengen we de Liquid Blue aan (Poorboys World)
- Liquid Blue geeft de Opel twee maanden bescherming
- Zorgt voor wat meer glans bovenop de donkere waxlaag
- We wachten na het aanbrengen van de Black Hole even

- Om de eerste waxlaag goed te laten uitharden

- Gebruik je een éénstaps wax, dan kun je volstaan met één waxlaag
- Je kunt beter
 na vijf of zes weken weer een nieuwe waxlaag aanbrengen (layeren)
Een goede kleurwax beschermt en verdiept de kleur nog verder na het polijsten, vooral bij donkere kleuren opvallend mooi.
Foto

Tijd om de autoruiten te polijsten

Vette en vieze autoruiten polijsten we ook
​V
ieze ruiten doen afbreuk aan de glanzende lak van de Opel. De meeste vervuiling zit aan de binnenkant. Tijd om de ruiten aan binnen- en buitenkant te polijsten. Met een glaspolijstmiddel, zacht sponsje en met de hand.
Vette aanslag en vieze kinderhandjes op de binnenkant van autoruiten krijg je weg met een polijstmiddel voor ruiten.
Foto
Je ziet hoe de ruiten gaan spiegelen als ze gepolijst zijn. Dat kun je gewoon zelf met glaspolijstmiddel en met de hand.
Foto
Polijsten is geduld hebben, herhalen, steeds weer kijken en weten welke combinaties je moet gebruiken.
Foto
Wat detailwerk aan de achterkant (met de hand waar de machine niet bij kan) en je auto is weer in topconditie.
Foto

TIP! DAP polijsten vrijwel zonder risico, maar...

1. Randen en vouwen, lak is daar vaak iets dunner. Dus daar niet te intensief polijsten, en op tijd stoppen.
2. Laat machine en pads niet 'drooglopen'. Je ziet op YouTube video's waarin een paar dotjes polijstmiddel genoeg is. Doe dat zelf niet.
 Doe een redelijke hoeveelheid op de Pad en werk die in, droge pads zijn slecht voor de lak.
Polijstmiddel breng je opnieuw aan als je veel korreltjes ziet komen (een teken dat de boel droogloopt).
3. Gebruik microvezeldoeken voor het uitpoetsen. Daarmee verwijder je zonder strepen residu en poetsresten van je auto.
4. Verwijder de waslabels van je doeken, dat voorkomt krasjes van het stugge label.

Eerst zelf proberen en een goede uitleg? Volg onze Workshop

Wees voorzichtig met het polijsten op vouwen en randen, de lak is daar vaak wat dunner.
Foto
De glans komt terug. Als de lak werkt als een spiegel weet je dat het goed zit... weg met die krassen!
Foto
Foto
Foto
Dat staat een stuk netter, strak en glad gepolijst plastic tussen de glanzend gepolijste lak.
Foto
Polijsten doet wonderen voor een auto, óók voor jouw auto. Bekijk het resultaat en probeer het zelf.
Foto
Foto
Foto
Foto

Laatst bijgewerkt op 1 januari 2019

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019