10 jaar oude VW Phaeton
op weg naar nieuw
We hebben een Volkswagen Phaeton gekocht! Altijd al graag willen hebben en die van ons is 10 jaar oud en heeft 212.000 km op de teller. Er mankeert nog wel het een en ander aan de Phaeton en hij is vies! Hij ruikt niet fris, de leren bekleding is smerig en hij zit onder de krassen. Direct nadat we de Phaeton hebben opgehaald is de polijstmachine al vele uren losgelaten op de chromen strips en de sterk verwaarloosde lak. Daar komen nog heel veel uren bij... Waarom? Kijk met ons mee, een live verslag waar je veel van leert voor de schoonmaak van je eigen auto.
De foto bovenaan is de Phaeton zoals we hem hebben opgehaald en de foto hierboven is 2,5 jaar later gemaakt
De Phaeton heeft voortaan zijn zondagse pak aan
We hebben al maanden achtereen gepolijst, steeds in etappes van twee uur. De krassen verdwijnen door het in drie en later in vier stappen polijsten. Nu de glans weer terug is moeten die sfeerloze velgen er snel onderuit. De voorbanden zijn totaal versleten en de achterbanden komen van Linglong, goedkope Chinese banden. Bij 'Originele Velgen' vinden we een set 19 inch 3D Omanyt velgen met goede Dunlop banden, die staan de Phaeton veel beter.
- Eén slagje groter dan de standaard 18 inch onder onze achtcilinder
- Kan ie makkelijk hebben want de wielkasten zijn enorm
We hebben al maanden achtereen gepolijst, steeds in etappes van twee uur. De krassen verdwijnen door het in drie en later in vier stappen polijsten. Nu de glans weer terug is moeten die sfeerloze velgen er snel onderuit. De voorbanden zijn totaal versleten en de achterbanden komen van Linglong, goedkope Chinese banden. Bij 'Originele Velgen' vinden we een set 19 inch 3D Omanyt velgen met goede Dunlop banden, die staan de Phaeton veel beter.
- Eén slagje groter dan de standaard 18 inch onder onze achtcilinder
- Kan ie makkelijk hebben want de wielkasten zijn enorm
Na uitgebreid poijsten en poetsen monteren we de 3D Omanyt velgen, geeft de VW Phaeton een heel andere uitstraling.
- De velgen worden bij aankomst direct schoon gemaakt, ze zien er trouwens al schoon uit
- De IronX doet vrijwel niets dus we volstaan met ontvetten van de velgen met een zacht sponsje
- Gewoon met Vloeibaar Dreft afwas ontvetten en afnemen met een microvezeldoek
- Klaar voor maximale bescherming door een makkelijke coating, Cancoat van Gyeon
- De IronX doet vrijwel niets dus we volstaan met ontvetten van de velgen met een zacht sponsje
- Gewoon met Vloeibaar Dreft afwas ontvetten en afnemen met een microvezeldoek
- Klaar voor maximale bescherming door een makkelijke coating, Cancoat van Gyeon
Gewoon vloeibaar Dreft afwas om de velgen te ontvetten, bij schone wielen geen dure velgenreinigers nodig en het ontvet prima.
Velgen beschermen met coating uit een spuitbus
- We laten de velgen goed drogen in de ochtendzon
- Ontvetten nog ene keer met Prep van Gyeon
- Dan gaat de Gyeon Cancoat erop. Een coating met een mooie glans en goede bescherming
- Jammer dat het dopje van de spuitbus weer dicht gaat zitten!
- Bij het spuiten van de naafkapjes komt er al bijna geen Cancoat meer uit de bus :-(
- Maar het is gelukt om alle velgen in deze verder makkelijk te verwerken coating te zetten
- Het waterafstotende effect is geweldig en de coating beschermt tegen remstof
- We laten de velgen goed drogen in de ochtendzon
- Ontvetten nog ene keer met Prep van Gyeon
- Dan gaat de Gyeon Cancoat erop. Een coating met een mooie glans en goede bescherming
- Jammer dat het dopje van de spuitbus weer dicht gaat zitten!
- Bij het spuiten van de naafkapjes komt er al bijna geen Cancoat meer uit de bus :-(
- Maar het is gelukt om alle velgen in deze verder makkelijk te verwerken coating te zetten
- Het waterafstotende effect is geweldig en de coating beschermt tegen remstof
Op naar KwikFit om de wielen te wisselen
Daar hebben de Kwikfitters nog best wat werk aan, want de wielbouten laten zich maar moeilijk verwijderen. Maar het lukt ze na enige tijd en met wat met extra gereedschap. En dat voor maar vijf euro per wiel, klasse! De wielen hoeven nog niet gebalanceerd te worden want er moeten eerst rondom nieuwe schijven en remblokken gemonteerd worden. We hebben als ons spaargeld in de velgen en banden gestopt dus de Phaeton gaat gewoon de garage in tot we weer genoeg centjes hebben.
Daar hebben de Kwikfitters nog best wat werk aan, want de wielbouten laten zich maar moeilijk verwijderen. Maar het lukt ze na enige tijd en met wat met extra gereedschap. En dat voor maar vijf euro per wiel, klasse! De wielen hoeven nog niet gebalanceerd te worden want er moeten eerst rondom nieuwe schijven en remblokken gemonteerd worden. We hebben als ons spaargeld in de velgen en banden gestopt dus de Phaeton gaat gewoon de garage in tot we weer genoeg centjes hebben.
2. Het leer in de Phaeton ziet er gruwelijk uit
Getverr... wat zien die stoelen er smerig uit zeg! Niet om op te gaan zitten. De lijst die ik bij Auto Munststad in Nieuwegein meekreeg vermeld 'Binnen Sunny Beige/Brown'. Ellende die lichte kleuren leer, heel mooi maar zeer besmettelijk...het gaat me zeker een week kosten om dat Sunny weer terug te krijgen.
- Testen met drie leer reinigers, ze komen allemaal aan de beurt
- Mooi moment om ze te vergelijken in een test
- De bestuurdersstoel is groot en smerig genoeg om ze naast elkaar te testen.
1. Gliptone, Liquid Leather Gentle Cleaner
Het resultaat valt ons behoorlijk tegen. Ook met de paardeharen borstel krijgen we het vuil nauwelijks uit de porieën verwijderd. Het spul doet bijna niets. Ons een raadsel waarom grote merken als Rolls Royce dit aanbevelen. Dat staat tenminste op de verpakking...
2. Mothers Wax, Leather Tech Moisture Infusion Gel
We schrikken ons rot want de Mothers haalt meer weg dan ons lief is. Er ontstaan ondanks zorgvuldig reinigen met een zacht sponsje en de paardenharen borstel lelijke kale plekken op het leer. Deze reiniger lijkt behoorlijk agressief. Na een tweede poging op een andere plek van de stoel stoppen we snel met deze sterke reiniger. Hij tast het ruw geworden leer teveel aan.
Getverr... wat zien die stoelen er smerig uit zeg! Niet om op te gaan zitten. De lijst die ik bij Auto Munststad in Nieuwegein meekreeg vermeld 'Binnen Sunny Beige/Brown'. Ellende die lichte kleuren leer, heel mooi maar zeer besmettelijk...het gaat me zeker een week kosten om dat Sunny weer terug te krijgen.
- Testen met drie leer reinigers, ze komen allemaal aan de beurt
- Mooi moment om ze te vergelijken in een test
- De bestuurdersstoel is groot en smerig genoeg om ze naast elkaar te testen.
1. Gliptone, Liquid Leather Gentle Cleaner
Het resultaat valt ons behoorlijk tegen. Ook met de paardeharen borstel krijgen we het vuil nauwelijks uit de porieën verwijderd. Het spul doet bijna niets. Ons een raadsel waarom grote merken als Rolls Royce dit aanbevelen. Dat staat tenminste op de verpakking...
2. Mothers Wax, Leather Tech Moisture Infusion Gel
We schrikken ons rot want de Mothers haalt meer weg dan ons lief is. Er ontstaan ondanks zorgvuldig reinigen met een zacht sponsje en de paardenharen borstel lelijke kale plekken op het leer. Deze reiniger lijkt behoorlijk agressief. Na een tweede poging op een andere plek van de stoel stoppen we snel met deze sterke reiniger. Hij tast het ruw geworden leer teveel aan.
Kale plekken (uitvergroot) op het leer waar we Mothers lederreiniger gebruikten, gebeurde op verschillende delen van de stoel. Het leer is daar natuurlijk ook versleten maar een wat milde reiniging was beter geweest
3. Dat is beter; Colourlock Glad Leder Reiniger Sterk
We hebben de sterkste variant van Colourlock uitgezocht omdat de leren stoelen in onze VW Phaeton erg smerig zijn. Toch tast deze sterke reiniger het leder niet teveel aan en de zwarte porieën worden behoorlijk goed schoon als we de paardenharen borstel gebruiken. Dit is een goede reiniger voor leer.
- Ook deze reiniger is behoorlijk vettig
- Je neemt het vuil op (net zoals bij alle lederreinigers) met een vochtige microvezeldoek
- Keer op keer nemen we het vuil van het leer op met de vochtige microvezeldoek...
- Je bent bij leer niet klaar met één keer schoonmaken, leer kan héél veel vuil opnemen
- Als je het leer reinigt blijft al dat vuil steeds opnieuw uit het leer omhoogkomen
Het kan nog beter, leather repair company Belgium
Niet op onze VW Phaeton getest maar veel later en op andere auto's, de leerreinigers van Leather Repair Company Belgium, ook een aanrader als je vervuild leer wilt reinigen.
We hebben de sterkste variant van Colourlock uitgezocht omdat de leren stoelen in onze VW Phaeton erg smerig zijn. Toch tast deze sterke reiniger het leder niet teveel aan en de zwarte porieën worden behoorlijk goed schoon als we de paardenharen borstel gebruiken. Dit is een goede reiniger voor leer.
- Ook deze reiniger is behoorlijk vettig
- Je neemt het vuil op (net zoals bij alle lederreinigers) met een vochtige microvezeldoek
- Keer op keer nemen we het vuil van het leer op met de vochtige microvezeldoek...
- Je bent bij leer niet klaar met één keer schoonmaken, leer kan héél veel vuil opnemen
- Als je het leer reinigt blijft al dat vuil steeds opnieuw uit het leer omhoogkomen
Het kan nog beter, leather repair company Belgium
Niet op onze VW Phaeton getest maar veel later en op andere auto's, de leerreinigers van Leather Repair Company Belgium, ook een aanrader als je vervuild leer wilt reinigen.
Schoonmaak-kampioen. Paardenharen borstel op leer
De reinigers inwerken met een zacht sponsje is een goede methode maar het werkt nauwelijks op sterk vervuild leer. Dan moet je met een paardenharen borstel de reiniger inwerken. Het vuil verdwijnt dan ineens razendsnel uit de poriën.
Een paardenharen borstel is een zinvolle investering
De reinigers inwerken met een zacht sponsje is een goede methode maar het werkt nauwelijks op sterk vervuild leer. Dan moet je met een paardenharen borstel de reiniger inwerken. Het vuil verdwijnt dan ineens razendsnel uit de poriën.
Een paardenharen borstel is een zinvolle investering
De voorkant van de stoel wordt echt schoon, doet Colourlock toch beter dan de twee andere reinigers.
---
Help, het leer wordt maar niet schoon
TIP! Leer kan enorm veel vuil opnemen. Als je er met een reiniger overheen gaat komt er steeds opnieuw vuil naar boven. Daardoor lijkt het alsof het leer niet schoon wordt. Vooral op het gladde beige leer in onze VW Phaeton blijven steeds opnieuw donkere strepen zichtbaar. Schrik daar niet van, je moet volhouden en steeds opnieuw reiniger aanbrengen want er komt steeds opnieuw vuil uit het leer. Leer is een natuurproduct dat makkelijk vuil opneemt en vasthoudt. Dus het is geduldwerk, dat schoonmaken van een lederen interieur.
---
Help, het leer wordt maar niet schoon
TIP! Leer kan enorm veel vuil opnemen. Als je er met een reiniger overheen gaat komt er steeds opnieuw vuil naar boven. Daardoor lijkt het alsof het leer niet schoon wordt. Vooral op het gladde beige leer in onze VW Phaeton blijven steeds opnieuw donkere strepen zichtbaar. Schrik daar niet van, je moet volhouden en steeds opnieuw reiniger aanbrengen want er komt steeds opnieuw vuil uit het leer. Leer is een natuurproduct dat makkelijk vuil opneemt en vasthoudt. Dus het is geduldwerk, dat schoonmaken van een lederen interieur.
---
Kijk eens aan! Colourlock krijgt de stoel echt schoon, beter en ook veiliger dan de andere leder-reinigers.
3. Onder de motorkap wordt het net zo schoon als ín de auto
Onder de motorkap is het alleen maar zand, vettigheid en wat vuil. Dat is bij onze Phaeton net zoals bij de meeste andere auto's.
- Wij maken onder de kap alles schoon met vloeibaar Dreft afwas
- Als het erg vies is gebruiken we All Purpose Cleaner van Poorboys of Cleeny
Moderne auto's hebben veel plastic onder de kap en dat behandelen we met een kunststof protector. Dus koop geen dure motorreinigers en kijk met ons mee hoe onze Phaeton opknapt. Dat kun jij zelf ook... Het begint met een stoffige en vettige motorruimte.
Onder de motorkap is het alleen maar zand, vettigheid en wat vuil. Dat is bij onze Phaeton net zoals bij de meeste andere auto's.
- Wij maken onder de kap alles schoon met vloeibaar Dreft afwas
- Als het erg vies is gebruiken we All Purpose Cleaner van Poorboys of Cleeny
Moderne auto's hebben veel plastic onder de kap en dat behandelen we met een kunststof protector. Dus koop geen dure motorreinigers en kijk met ons mee hoe onze Phaeton opknapt. Dat kun jij zelf ook... Het begint met een stoffige en vettige motorruimte.
Vet, stof en zand onder de gemiddelde motorkap. Krijg je makkelijk weg met vloeibaar Dreft afwasmiddel, Cleeny of APC.
Plastic delen onder de kap verkleuren en worden dof
Een vette laag hecht zich aan de rubbers, metalen en kunststof delen. Die moet je eerst verwijderen om het plastic en metaal weer schoon te krijgen. Onze VW Phaeton ziet er wat verwaarloosd uit onder de kap maar al snel blijkt dat er geen grote beschadigingen of problemen zijn. Alleen het linker luchtfilterhuis is gescheurd en zit daardoor los. Een nieuw luchtfilterhuis kost 289 euro, dus we moeten nog even sparen. Is later trouwens gelijmd door een slimme monteur.
- We ontvetten alles met vloeibaar All Purpose Cleaner van Poorboys World
- Met een microvezelhandschoen maken we alhet plastic voorzichtig schoon
- We letten goed op dat we geen slangetjes lostrekken of beschadigen
- Keer op keer met nieuw sop en schone sponsjes omdat we anders vuil aan het verspreiden zijn
Een vette laag hecht zich aan de rubbers, metalen en kunststof delen. Die moet je eerst verwijderen om het plastic en metaal weer schoon te krijgen. Onze VW Phaeton ziet er wat verwaarloosd uit onder de kap maar al snel blijkt dat er geen grote beschadigingen of problemen zijn. Alleen het linker luchtfilterhuis is gescheurd en zit daardoor los. Een nieuw luchtfilterhuis kost 289 euro, dus we moeten nog even sparen. Is later trouwens gelijmd door een slimme monteur.
- We ontvetten alles met vloeibaar All Purpose Cleaner van Poorboys World
- Met een microvezelhandschoen maken we alhet plastic voorzichtig schoon
- We letten goed op dat we geen slangetjes lostrekken of beschadigen
- Keer op keer met nieuw sop en schone sponsjes omdat we anders vuil aan het verspreiden zijn
Dit vieze boeltje krijgen we echt weer als nieuw
Let maar eens op. We laten ons niet afschrikken door het vele zand, het stof en de vettige drab die we in de motorruimte van onze Phaeton aantreffen.
- Dit hebben we al bij zoveel auto's gezien
- In twee uur tijd hebben we ook de gigantische machinekamer van onze Phaeton weer schoon
- We beginnen op een mooie lange zaterdagavond
Zo'n perfect rustig weertje zomeravond, dan is het nog lekker lang licht. Komen je zeker goed uit als het qua werk en tijd wat tegenvalt...
Let maar eens op. We laten ons niet afschrikken door het vele zand, het stof en de vettige drab die we in de motorruimte van onze Phaeton aantreffen.
- Dit hebben we al bij zoveel auto's gezien
- In twee uur tijd hebben we ook de gigantische machinekamer van onze Phaeton weer schoon
- We beginnen op een mooie lange zaterdagavond
Zo'n perfect rustig weertje zomeravond, dan is het nog lekker lang licht. Komen je zeker goed uit als het qua werk en tijd wat tegenvalt...
... Okay, het duurt iets langer dan verwacht
Zo'n Phaeton is een hele grote jongen. Toch is een paar uur werk onder zo'n gigantische motorkap een geringe investering als je het resultaat voor ogen houdt. We moeten het echte polijstwerk op de buitenkant nog beginnen en dan kun je beter de motorruimte als eerste aanpakken. Het vele vet en vuil loopt namelijk als vette strepen langs de lak van de spatborden en grille. Die vette laag laat zich lastig verwijderen. Dus eerst onder de kap reinigen en de vette strepen daarna polijsten met de DAP900Plus, of zoals in ons geval de Rupes Bigfoot LHR 21 ES (op zo'n grote auto bespaar je heel wat uren met de Bigfoot).
Zo'n Phaeton is een hele grote jongen. Toch is een paar uur werk onder zo'n gigantische motorkap een geringe investering als je het resultaat voor ogen houdt. We moeten het echte polijstwerk op de buitenkant nog beginnen en dan kun je beter de motorruimte als eerste aanpakken. Het vele vet en vuil loopt namelijk als vette strepen langs de lak van de spatborden en grille. Die vette laag laat zich lastig verwijderen. Dus eerst onder de kap reinigen en de vette strepen daarna polijsten met de DAP900Plus, of zoals in ons geval de Rupes Bigfoot LHR 21 ES (op zo'n grote auto bespaar je heel wat uren met de Bigfoot).
APC, Cleeny of vloeibaar Dreft afwas om te ontvetten
Open delen zoals de Dynamo en stekkertjes of kabeltjes, dekken we af met een plastic zakje om ze tegen het vocht te beschermen.
- We vullen en plantenspuit voor de helft met water en voor de helft met APC of Cleeny
- Een grote plantenspuit (2 liter) want we moeten de hele motorruimte ontvetten
- We sprayen de motorruimte in en werken het sop in met een zachte microvezelspons
- Een kwast gebruiken we voor de hoekjes waar je moeilijk bij kunt.
- We laten het sop inwerken en spoel het weg met een natte spons
- Zo voorkomen we dat we water in de motorruimte gebruiken, afdichtingen kunnen namelijk poreus zijn
Voor delicate materialen gebruiken we vloeibaar Dreft afwas omdat APC of Cleeny daar te sterk is
Open delen zoals de Dynamo en stekkertjes of kabeltjes, dekken we af met een plastic zakje om ze tegen het vocht te beschermen.
- We vullen en plantenspuit voor de helft met water en voor de helft met APC of Cleeny
- Een grote plantenspuit (2 liter) want we moeten de hele motorruimte ontvetten
- We sprayen de motorruimte in en werken het sop in met een zachte microvezelspons
- Een kwast gebruiken we voor de hoekjes waar je moeilijk bij kunt.
- We laten het sop inwerken en spoel het weg met een natte spons
- Zo voorkomen we dat we water in de motorruimte gebruiken, afdichtingen kunnen namelijk poreus zijn
Voor delicate materialen gebruiken we vloeibaar Dreft afwas omdat APC of Cleeny daar te sterk is
Even wat demonteren, is niet moeilijk
Op de foto hierboven kijk je tegen een deel van de machinekamer van de Phaeton aan. Een deel dat normaal verborgen zit achter een geperforeerde afdekplaat.
- Je ziet de vele onderdelen die zich schuil houden onder de grote afdekplaat
- Daar zit ook veel stof en vuil verborgen
- Dus maken we alles voorzichtig open en reinigen met vloeibaar Dreft afwas
- Een kwast en een spons zijn handig zodat we ook hier overal bij kunnen komen
Op de foto hierboven kijk je tegen een deel van de machinekamer van de Phaeton aan. Een deel dat normaal verborgen zit achter een geperforeerde afdekplaat.
- Je ziet de vele onderdelen die zich schuil houden onder de grote afdekplaat
- Daar zit ook veel stof en vuil verborgen
- Dus maken we alles voorzichtig open en reinigen met vloeibaar Dreft afwas
- Een kwast en een spons zijn handig zodat we ook hier overal bij kunnen komen
Moeilijke hoeken waar het water in blijft staan
Die lastige plekken blazen we schoon met een handstoomreiniger. Niet alleen handig voor de ruiten maar ook voor moeilijke randen bij deuren en de smalle delen waar bijvoorbeeld de achterklep van een stationcar opent. Daar kun je moeilijk tussen komen met de hand of met een doek, en de stoomreiniger komt daar wel.
- Het aluminium blokje waar de leidingen uitkomen spuiten we ook schoon met de stoomreiniger
- Nu pas laat het vuil bij onze Phaeton ook daar goed los en wordt het tussen de leidingen echt schoon
- Naspoelen met de vochtige spons en de motorruimte van onze Phaeton droog maken.
Die lastige plekken blazen we schoon met een handstoomreiniger. Niet alleen handig voor de ruiten maar ook voor moeilijke randen bij deuren en de smalle delen waar bijvoorbeeld de achterklep van een stationcar opent. Daar kun je moeilijk tussen komen met de hand of met een doek, en de stoomreiniger komt daar wel.
- Het aluminium blokje waar de leidingen uitkomen spuiten we ook schoon met de stoomreiniger
- Nu pas laat het vuil bij onze Phaeton ook daar goed los en wordt het tussen de leidingen echt schoon
- Naspoelen met de vochtige spons en de motorruimte van onze Phaeton droog maken.
Motorruimte drogen met oude handdoeken
Die handdoeken kun je daarna gelijk weggooien want ze nemen nog veel vet en vuil op uit de hoeken waar je niet goed bij kunt.
- De metalen delen onder de kap zetten we in de wax
- Dat is een mooi gezicht bij het openen
- Het beschermt de metalen delen ook tegen nieuwe vervuiling
- Wax maakt het metaal glanzend en glad
- Daardoor wordt de herhalings-schoonmaak ook veel makkelijker.
Deze klus hoef je overigens maar eenmaal per jaar te doen. Er komt weerg stof en een beetje vettigheid bij. Dat heb je zo verwijderd als de motorruimte na twee uurtjes werk net zo schoon is als bij onze Phaeton.
Die handdoeken kun je daarna gelijk weggooien want ze nemen nog veel vet en vuil op uit de hoeken waar je niet goed bij kunt.
- De metalen delen onder de kap zetten we in de wax
- Dat is een mooi gezicht bij het openen
- Het beschermt de metalen delen ook tegen nieuwe vervuiling
- Wax maakt het metaal glanzend en glad
- Daardoor wordt de herhalings-schoonmaak ook veel makkelijker.
Deze klus hoef je overigens maar eenmaal per jaar te doen. Er komt weerg stof en een beetje vettigheid bij. Dat heb je zo verwijderd als de motorruimte na twee uurtjes werk net zo schoon is als bij onze Phaeton.
Schoon en droog, nu het kunststof
Het kunststof ziet er schoon maar nog dof uit! Vinyl & Rubber Care van Autoglym maakt het weer als nieuw. Als je het op het schone plastic en rubber spuit denk je 'komt nooit goed, die vele witte druppeltjes'.
- Dat komt wel goed!
- Die druppeltjes hebben uren nodig om te drogen en ze trekken in de rubber slangen
- Dan beloont het vele rubber, kunststof en plastic onder de motorkap van de Phaeton ons met een diepe zwarte glans. Ziet er weer als nieuw uit.
Het kunststof ziet er schoon maar nog dof uit! Vinyl & Rubber Care van Autoglym maakt het weer als nieuw. Als je het op het schone plastic en rubber spuit denk je 'komt nooit goed, die vele witte druppeltjes'.
- Dat komt wel goed!
- Die druppeltjes hebben uren nodig om te drogen en ze trekken in de rubber slangen
- Dan beloont het vele rubber, kunststof en plastic onder de motorkap van de Phaeton ons met een diepe zwarte glans. Ziet er weer als nieuw uit.
Laten luchten en goed drogen
Na het inspuiten van de Vinyl & Rubber Care laten we onze Phaeton met de motorkap op de haak zodat er wat lucht bij kan.
- Dan uren laten drogen
- Van de metalen delen die vooraf al in de wax zijn gezet vegen we de overtollige Vinyl & Rubber Care weg met een vochtige microvezeldoek. Anders glimt het teveel.
Na het inspuiten van de Vinyl & Rubber Care laten we onze Phaeton met de motorkap op de haak zodat er wat lucht bij kan.
- Dan uren laten drogen
- Van de metalen delen die vooraf al in de wax zijn gezet vegen we de overtollige Vinyl & Rubber Care weg met een vochtige microvezeldoek. Anders glimt het teveel.
De Phaeton ziet er onder de kap weer nieuw uit
Slechts drie uur werk! De metalen randen van het spatbord hebben nog wat vlekken rondom de bouten
- Gaan we met wasbenzine weghalen en opnieuw in de wax zetten want het stoort ons wel
- We gaan onze VW Phaeton namelijk tot in de perfectie poetsen
- Ons eigen poetsproject is natuurlijk niet zomaar een alledaagse auto
- We willen er perfect bij rijden want de Phaeton is letterlijk ons visitekaartje.
Onder de kap zijn we voorlopig klaar.
Slechts drie uur werk! De metalen randen van het spatbord hebben nog wat vlekken rondom de bouten
- Gaan we met wasbenzine weghalen en opnieuw in de wax zetten want het stoort ons wel
- We gaan onze VW Phaeton namelijk tot in de perfectie poetsen
- Ons eigen poetsproject is natuurlijk niet zomaar een alledaagse auto
- We willen er perfect bij rijden want de Phaeton is letterlijk ons visitekaartje.
Onder de kap zijn we voorlopig klaar.
Zelf ook aan de slag onder de motorkap?
Dek dan de open delen zoals die van de dynamo de dynamo goed af met een plastic zakje.
- Doe dat ook met de stekkertje waar snoertjes open liggen
- Zo voorkom je indringend vocht op de kwetsbare punten
- Onze Phaeton heeft daar geen last van want de open delen zijn keurig opgeborgen
- Maar dat geldt niet voor iedere auto.
Dek dan de open delen zoals die van de dynamo de dynamo goed af met een plastic zakje.
- Doe dat ook met de stekkertje waar snoertjes open liggen
- Zo voorkom je indringend vocht op de kwetsbare punten
- Onze Phaeton heeft daar geen last van want de open delen zijn keurig opgeborgen
- Maar dat geldt niet voor iedere auto.
Het wordt al donker, tijd om te stoppen
Er valt ook niet veel meer te doen. De afdekkap is intussen schoongemaakt en voorzien van een protector.
- Die zetten we na een nachtje drogen zondagochtend weer op zijn plek
- De beschermende glanslaag op het rubber en kunststof straalt ons tegemoet
- Zo hebben we nog eens eer van ons werk en een beetje rugpijn ook :-(
Maar dat hoort erbij, onder de motorkap is het werken op moeilijk bereikbare plekken.
Er valt ook niet veel meer te doen. De afdekkap is intussen schoongemaakt en voorzien van een protector.
- Die zetten we na een nachtje drogen zondagochtend weer op zijn plek
- De beschermende glanslaag op het rubber en kunststof straalt ons tegemoet
- Zo hebben we nog eens eer van ons werk en een beetje rugpijn ook :-(
Maar dat hoort erbij, onder de motorkap is het werken op moeilijk bereikbare plekken.
We polijsten onze Phaeton overdreven goed
Dat heeft al uren gekost en gaat nog meer uren kosten, onze VW Phaeton heeft een gigantische hoeveelheid plaatwerk en zat helemaal onder de krassen. We hebben al gepolijst en gaan onze Phaeton nog drie keer en zelfs vier keer polijsten.
- Eerst de sterk slijpende S3 van Scholl Concepts, een compound voor de zware krassen
- Die gebruiken we op de paarse compounding pads van Scholl, onze favoriet
- De paarse pad heeft een mooie dichtheid en is makkelijker te hanteren dan de spiderpad
- Werkt makkelijker op rondingen en hoeken
- Daarna de Mezzo (medium) of de S30 op de orange polishing pads van Scholl Concepts
- Tenslotte de S40 op de blauwe pad van Scholl Concepts
- Je krijgt nooit alle krassen weg en de laatste correctie maken we wat sterker maken door bij de S40 ook voor de oranje pad te kiezen. Probeer het zelf maar eens.
We gaan beginnen en rondom de Phaeton lopen we tegen de eerste lakdefecten aan. Kras bij de handgreep op de achterdeur en steenslag op spatbord en dak.
Dat heeft al uren gekost en gaat nog meer uren kosten, onze VW Phaeton heeft een gigantische hoeveelheid plaatwerk en zat helemaal onder de krassen. We hebben al gepolijst en gaan onze Phaeton nog drie keer en zelfs vier keer polijsten.
- Eerst de sterk slijpende S3 van Scholl Concepts, een compound voor de zware krassen
- Die gebruiken we op de paarse compounding pads van Scholl, onze favoriet
- De paarse pad heeft een mooie dichtheid en is makkelijker te hanteren dan de spiderpad
- Werkt makkelijker op rondingen en hoeken
- Daarna de Mezzo (medium) of de S30 op de orange polishing pads van Scholl Concepts
- Tenslotte de S40 op de blauwe pad van Scholl Concepts
- Je krijgt nooit alle krassen weg en de laatste correctie maken we wat sterker maken door bij de S40 ook voor de oranje pad te kiezen. Probeer het zelf maar eens.
We gaan beginnen en rondom de Phaeton lopen we tegen de eerste lakdefecten aan. Kras bij de handgreep op de achterdeur en steenslag op spatbord en dak.
Kleurlaag weg? Dan helpt alleen overspuiten
Hier zie je een moedwillig aangebrachte kras bij de achterdeur. Was al toen we hem kochten, we gaan de kras zo goed mogelijk wegpolijsten.
- Hier helpt alleen overspuiten want de kras is door de kleurlaag heen
- Toch maar eens proberen hoever we komen
- Uitschuren met een schuurpapiertje 3000 heeft misschien nog zin...
- Maar waar geen kleurlaag meer zit heb je meestal niet veel aan uitschuren
Hier zie je een moedwillig aangebrachte kras bij de achterdeur. Was al toen we hem kochten, we gaan de kras zo goed mogelijk wegpolijsten.
- Hier helpt alleen overspuiten want de kras is door de kleurlaag heen
- Toch maar eens proberen hoever we komen
- Uitschuren met een schuurpapiertje 3000 heeft misschien nog zin...
- Maar waar geen kleurlaag meer zit heb je meestal niet veel aan uitschuren
S3 van Scholl Concepts op de achterklep
Op de veilige paarse compounding pad van Scholl Concepts natuurlijk, stevige open schuimstructuur en een hele sterke polijstkracht.
- Op de achterklep (die niet eens zo groot is) hebben we een uur gepolijst
- Het begint op te schieten. De vele krassen op de achterklep zijn gereduceerd tot een minimum
- Alleen de diepe krassen blijven over
Op de veilige paarse compounding pad van Scholl Concepts natuurlijk, stevige open schuimstructuur en een hele sterke polijstkracht.
- Op de achterklep (die niet eens zo groot is) hebben we een uur gepolijst
- Het begint op te schieten. De vele krassen op de achterklep zijn gereduceerd tot een minimum
- Alleen de diepe krassen blijven over
Altijd weer een fantastisch moment...
Als je de polijstpasta uitpoetst. De glans is fenomenaal. Dat effect bereik je alleen met polijsten! Geen andere manier heeft zoveel effect op de lak van je auto.
- Tweede doorgang, urenlang in delen verspreid over weken polijsten we de hele auto met Mezzo
- Dan wekenlang in delen van twee uur de laatste ronde, S40 op de blauwe pad
- We geloven niet meer in lichte correctie, de gemiddelde auto heeft daarvoor te veel krasjes
Dat geldt ook voor onze 10 jaar oude Phaeton. Dus een zachtere orange en blauwe Pad en de S40, en soms gewoon op de compounding pad. Gewoon omdat het kan en we nog meer krasjes kwijt willen dan met een zachte combinatie.
Als je de polijstpasta uitpoetst. De glans is fenomenaal. Dat effect bereik je alleen met polijsten! Geen andere manier heeft zoveel effect op de lak van je auto.
- Tweede doorgang, urenlang in delen verspreid over weken polijsten we de hele auto met Mezzo
- Dan wekenlang in delen van twee uur de laatste ronde, S40 op de blauwe pad
- We geloven niet meer in lichte correctie, de gemiddelde auto heeft daarvoor te veel krasjes
Dat geldt ook voor onze 10 jaar oude Phaeton. Dus een zachtere orange en blauwe Pad en de S40, en soms gewoon op de compounding pad. Gewoon omdat het kan en we nog meer krasjes kwijt willen dan met een zachte combinatie.
Het achterspatbord hebben we al een tijdje onderhanden
We zetten een nieuwe laag polijstmiddel op. De S3 Gold doet goed werk en geeft al een hele mooie finish. Nabewerken met de S40 verhoogt de glans nog wat.
- We kennen geen mooiere finish dan de S40, momenteel onze favoriet
- Een vierde stap polijsten met de Primer van Gyeon geeft een nog nét wat mooier resultaat
- Doen we op de blauwe Pad van Scholl Concepts
Dit is voor ons de lichtste combinatie die we gebruiken op onze VW Phaeton. Zo krijg je nog wat krassen weg en kijk eens wat een glans! Als de auto met de vierde stap is voorbereid voor het aanbrengen van een coating dan weet je dat de wax straks zal hechten op een spiegelglad oppervlak.
We zetten een nieuwe laag polijstmiddel op. De S3 Gold doet goed werk en geeft al een hele mooie finish. Nabewerken met de S40 verhoogt de glans nog wat.
- We kennen geen mooiere finish dan de S40, momenteel onze favoriet
- Een vierde stap polijsten met de Primer van Gyeon geeft een nog nét wat mooier resultaat
- Doen we op de blauwe Pad van Scholl Concepts
Dit is voor ons de lichtste combinatie die we gebruiken op onze VW Phaeton. Zo krijg je nog wat krassen weg en kijk eens wat een glans! Als de auto met de vierde stap is voorbereid voor het aanbrengen van een coating dan weet je dat de wax straks zal hechten op een spiegelglad oppervlak.
Polijststof ligt prachtig gelijkmatig op de achterklep
Hoogste tijd om alles uit te poetsen met twee grote microvezeldoeken. Alleen met microvezeldoeken krijg je een streeploos resultaat. Wij kopen onze doeken gewoon bij de Action, microvezel vloerdoeken voor 89 cent per stuk. Ze zijn groot en kunnen op 30 graden gewassen worden. Dure microvezeldoeken heb je niet altijd nodig. Ze zijn wel het mooiste natuurlijk, we hebben de BOA Extra Thick van CarPro en dat zijn echt de allerbeste.
Hoogste tijd om alles uit te poetsen met twee grote microvezeldoeken. Alleen met microvezeldoeken krijg je een streeploos resultaat. Wij kopen onze doeken gewoon bij de Action, microvezel vloerdoeken voor 89 cent per stuk. Ze zijn groot en kunnen op 30 graden gewassen worden. Dure microvezeldoeken heb je niet altijd nodig. Ze zijn wel het mooiste natuurlijk, we hebben de BOA Extra Thick van CarPro en dat zijn echt de allerbeste.
Geen lakdefect maar een groot stuk hars
Tijdens het polijsten komen we deze grote plek tegen. Het lijkt een plek in de lak maar het blijkt een dik stuk versteende hars. Met All Purpose Cleaner en een voorzichtig beetje hulp van onze nagel lost de hars uiteindelijk op. Het moet voorzichtig gebeuren want we willen geen nieuwe krasjes maken op de lak.
Tijdens het polijsten komen we deze grote plek tegen. Het lijkt een plek in de lak maar het blijkt een dik stuk versteende hars. Met All Purpose Cleaner en een voorzichtig beetje hulp van onze nagel lost de hars uiteindelijk op. Het moet voorzichtig gebeuren want we willen geen nieuwe krasjes maken op de lak.

Ziet er uit als een lakdefect maar is een groot stuk hard geworden hars. Oplossen en voorzichtig verwijderen.
Niet te veel toeren op de plastic delen
De koplampen van onze VW Phaeton zijn nog in goede conditie maar hebben een lichte waas, daar begint de UV-coating licht te verkleuren. Dat is normaal bij deze leeftijd en km-stand. We polijsten het polycarbonaat om de lampen helder en glad te krijgen. De steenslag maakt het harde kunststof ook altijd wat ruw en dat kan beter. Stand 3,5 met de DAP900 dit keer en een orange pad boetseren we over het kunststof. Dat doen we tot de opgebrachte laag S3 langzaam verdwijnt. We gaan niet hoger in toeren omdat het kunststof anders te heet wordt. Deze klus doen we met de DAP900V3 omdat de Rupes Bigfoot met z'n 2 cm uitslag snel van dit kleine oppervlak stuitert. Je kunt voor de koplampen ook de kleinere 3,5 " Pads gebruiken. Die bevestig je met de velcro op de kleine steunplaat die je bij de DAP900 meegeleverd krijgt. Die steunplaat is met de bijgeleverde platte sleutel wel wat lastig te wisselen. Wij doen het gewoon met de 5,5" Pads, dat lukt bij de grote lampen van de Phaeton en de zwarte sierlijsten tussen de deuren ook prima. Een kwestie van geduld (op het harde zwarte plastic gaan we nog verder terug in het aantal omw/min) en een beetje de aandacht erbij houden.
De koplampen van onze VW Phaeton zijn nog in goede conditie maar hebben een lichte waas, daar begint de UV-coating licht te verkleuren. Dat is normaal bij deze leeftijd en km-stand. We polijsten het polycarbonaat om de lampen helder en glad te krijgen. De steenslag maakt het harde kunststof ook altijd wat ruw en dat kan beter. Stand 3,5 met de DAP900 dit keer en een orange pad boetseren we over het kunststof. Dat doen we tot de opgebrachte laag S3 langzaam verdwijnt. We gaan niet hoger in toeren omdat het kunststof anders te heet wordt. Deze klus doen we met de DAP900V3 omdat de Rupes Bigfoot met z'n 2 cm uitslag snel van dit kleine oppervlak stuitert. Je kunt voor de koplampen ook de kleinere 3,5 " Pads gebruiken. Die bevestig je met de velcro op de kleine steunplaat die je bij de DAP900 meegeleverd krijgt. Die steunplaat is met de bijgeleverde platte sleutel wel wat lastig te wisselen. Wij doen het gewoon met de 5,5" Pads, dat lukt bij de grote lampen van de Phaeton en de zwarte sierlijsten tussen de deuren ook prima. Een kwestie van geduld (op het harde zwarte plastic gaan we nog verder terug in het aantal omw/min) en een beetje de aandacht erbij houden.
Diepe kras bij de handgreep
De kras bij de achterste handgreep is helaas te diep om weg te kunnen polijsten. Waar geen kleurlaag meer zit kan de polijstmachine niets meer uitrichten. Uitschuren met schuurpapier 2500 of 3000 heeft ook niet veel zin, echt te diep er zit tenslotte geen lak meer. Dus intensief polijsten met zware compound (S0) en een harde Pad. Kijken hoever we komen. Als de kras minder zichtbaar wordt is het voorlopig goed, we hebben geen geld om de achterdeur te laten spuiten. Eerst moeten de distributie en de remmen rondom worden aangepakt, dat heeft nu de eerste prioriteit. Op 10 december moet onze Phaeton APK gekeurd zijn en dat lukt niet met versleten remmen :-)
De kras bij de achterste handgreep is helaas te diep om weg te kunnen polijsten. Waar geen kleurlaag meer zit kan de polijstmachine niets meer uitrichten. Uitschuren met schuurpapier 2500 of 3000 heeft ook niet veel zin, echt te diep er zit tenslotte geen lak meer. Dus intensief polijsten met zware compound (S0) en een harde Pad. Kijken hoever we komen. Als de kras minder zichtbaar wordt is het voorlopig goed, we hebben geen geld om de achterdeur te laten spuiten. Eerst moeten de distributie en de remmen rondom worden aangepakt, dat heeft nu de eerste prioriteit. Op 10 december moet onze Phaeton APK gekeurd zijn en dat lukt niet met versleten remmen :-)
Krasjes in de handgrepen wegpolijsten, handmatig
Hier kun je met een Cone (polijstpad in laagjes met conische vorm) proberen de krassen weg te polijsten. Maar een Cone is een prijzige Pad. Kost al snel 27 euro en is even snel weer aan de bovenste helft gesloopt hebben we gemerkt. Je zet hem op een boormachine en daardoor is het effect ook minder dan op een polijstmachine. Dus de krasjes in de handgreep gaan we met de hand polijsten. Simpel een beetje polijstpasta op een microvezeldoek en goed kracht zetten met je duim of vingers. Gaat ook aardig goed en houd er rekening mee dat de krasjes snel weer terug zijn, want je komt er met je nagels steeds weer langs.
Hier kun je met een Cone (polijstpad in laagjes met conische vorm) proberen de krassen weg te polijsten. Maar een Cone is een prijzige Pad. Kost al snel 27 euro en is even snel weer aan de bovenste helft gesloopt hebben we gemerkt. Je zet hem op een boormachine en daardoor is het effect ook minder dan op een polijstmachine. Dus de krasjes in de handgreep gaan we met de hand polijsten. Simpel een beetje polijstpasta op een microvezeldoek en goed kracht zetten met je duim of vingers. Gaat ook aardig goed en houd er rekening mee dat de krasjes snel weer terug zijn, want je komt er met je nagels steeds weer langs.
Polijsten; geduld en veel herhalingen
We brengen nieuwe polijstpasta op en gaan verder met polijsten van het kofferdeksel. We doen alles in delen van twee uur, dan blijft de rug heel. Volgende dag weer verder polijsten, of volgende week of over twee weken. Rust en geduld en aandacht, dan krijg je een nieuwe auto.
We brengen nieuwe polijstpasta op en gaan verder met polijsten van het kofferdeksel. We doen alles in delen van twee uur, dan blijft de rug heel. Volgende dag weer verder polijsten, of volgende week of over twee weken. Rust en geduld en aandacht, dan krijg je een nieuwe auto.
Heel veel krassen verwijderen op onze Phaeton
Ja, we zijn lekker bezig. De Phaeton is onze eigen auto en dus zijn we extreem ver gegaan met het polijsten.
- Normaal gesproken kun je een middenklasse auto in acht tot tien uur behoorlijk strak polijsten
- Nou is de Phaeton echt een hele grote jongen en dan heb je al heel wat meer uurtjes nodig om het plaatwerk weer krasvrij te krijgen
- We gaan tot het gaatje en freaken als een gek om de laatste krasjes ook weg te polijsten
Dus weer een nieuwe polijstbeurt. Na de eerste ronde polijsten met de paarse Scholl en de Veloce, de S30 of de S40 gaat de tweede laag polijstpasta erop. We zijn met verschillende voorkeuren aan de slag geweest en hierboven zie je het aanbrengen van de eerste vegen.
- Zo begin je een polijstronde, met vegen en gelijkmatig verdelen.
- De Rupes Bigfoot gebruiken we voor het grootse deel van het werk
- Maar ook de DAP900 komt vaak uit de tas, ideaal op kleinere oppervlakken zoals spiegels e.d.
Voor sommige onderdelen is de 8 mm uitslag te prefereren boven de 2 cm uitslag van de excentrische Rupes. Daar kom je vanzelf achter als je wat ervaring krijgt in het machinaal polijsten.
Ja, we zijn lekker bezig. De Phaeton is onze eigen auto en dus zijn we extreem ver gegaan met het polijsten.
- Normaal gesproken kun je een middenklasse auto in acht tot tien uur behoorlijk strak polijsten
- Nou is de Phaeton echt een hele grote jongen en dan heb je al heel wat meer uurtjes nodig om het plaatwerk weer krasvrij te krijgen
- We gaan tot het gaatje en freaken als een gek om de laatste krasjes ook weg te polijsten
Dus weer een nieuwe polijstbeurt. Na de eerste ronde polijsten met de paarse Scholl en de Veloce, de S30 of de S40 gaat de tweede laag polijstpasta erop. We zijn met verschillende voorkeuren aan de slag geweest en hierboven zie je het aanbrengen van de eerste vegen.
- Zo begin je een polijstronde, met vegen en gelijkmatig verdelen.
- De Rupes Bigfoot gebruiken we voor het grootse deel van het werk
- Maar ook de DAP900 komt vaak uit de tas, ideaal op kleinere oppervlakken zoals spiegels e.d.
Voor sommige onderdelen is de 8 mm uitslag te prefereren boven de 2 cm uitslag van de excentrische Rupes. Daar kom je vanzelf achter als je wat ervaring krijgt in het machinaal polijsten.
Mooi, mooier, mooist
Hieronder het resultaat na de medium slijpende polijstpasta. We gebruiken weer een paarse Pad want er zijn nog heel wat diepere krasjes blijven zitten na de eerste ronde. In zijn tienjarige autobestaan is de Phaeton niet zachtzinnig behandeld.
Hieronder het resultaat na de medium slijpende polijstpasta. We gebruiken weer een paarse Pad want er zijn nog heel wat diepere krasjes blijven zitten na de eerste ronde. In zijn tienjarige autobestaan is de Phaeton niet zachtzinnig behandeld.
Mezzo voor de tweede ronde
Het bovenste deel is al gepolijst. Je ziet de mooie fijne structuur van de polijstpad op de C-stijl met daaronder de nieuw aangebrachte Mezzo of S30. Met lange halen en vegen verdelen we de polijstpasta gelijkmatig over het oppervlak. Na het inwerken van de polijstpasta in de pad en het verdelen van de polijstpasta werken we op stand 1 het materiaal snel in en daarna gaan we ergens tussen 4.5 en 6 polijsten. Heel rustig en met gelijkmatige bewegingen. Oordopjes in want een polijstmachine produceert tussen de 90 en 100 decibel aan geluid (of zoals je wilt; lawaai!). Met geduld, veel tijd en aandacht krijgen we opnieuw een leuke hoeveelheid krassen weg uit de lak van onze Volkswagen Phaeton.
Het bovenste deel is al gepolijst. Je ziet de mooie fijne structuur van de polijstpad op de C-stijl met daaronder de nieuw aangebrachte Mezzo of S30. Met lange halen en vegen verdelen we de polijstpasta gelijkmatig over het oppervlak. Na het inwerken van de polijstpasta in de pad en het verdelen van de polijstpasta werken we op stand 1 het materiaal snel in en daarna gaan we ergens tussen 4.5 en 6 polijsten. Heel rustig en met gelijkmatige bewegingen. Oordopjes in want een polijstmachine produceert tussen de 90 en 100 decibel aan geluid (of zoals je wilt; lawaai!). Met geduld, veel tijd en aandacht krijgen we opnieuw een leuke hoeveelheid krassen weg uit de lak van onze Volkswagen Phaeton.
Kijk aan! De lak begint weer te glanzen
De vele uren die we erin hebben gestopt leveren weer veel goeds op. Niets glanst zo mooi als een glad oppervlak en dat zien we terug in onze donkergrijze Phaeton lak. Nu de donkergrijze polijstpasta van de Scholl S40 er nog een keer als laatste polijstbeurt opzetten. Dan gaat het er nog nét ietsje beter uitzien.
De vele uren die we erin hebben gestopt leveren weer veel goeds op. Niets glanst zo mooi als een glad oppervlak en dat zien we terug in onze donkergrijze Phaeton lak. Nu de donkergrijze polijstpasta van de Scholl S40 er nog een keer als laatste polijstbeurt opzetten. Dan gaat het er nog nét ietsje beter uitzien.
Steeds meer krasjes verwijderen door intensief polijsten
De orangepeel krijgen we natuurlijk niet weg maar door het steeds verder polijsten van de krasjes verdwijnen die wel definitief. Dan ontstaat een spiegelglad oppervlak, en niets glanst zo hard al een glad oppervlak! Dan blijkt dat de lak van de Phaeton wel een hele diepe glans heeft. Niet verwonderlijk want onze Volkswagen had in zijn bouwjaar 2004 al een prijskaartje van 119.000 euro en onze uitvoering zelfs 140.000 euro. Dan mag je wel wat verwachten.
De orangepeel krijgen we natuurlijk niet weg maar door het steeds verder polijsten van de krasjes verdwijnen die wel definitief. Dan ontstaat een spiegelglad oppervlak, en niets glanst zo hard al een glad oppervlak! Dan blijkt dat de lak van de Phaeton wel een hele diepe glans heeft. Niet verwonderlijk want onze Volkswagen had in zijn bouwjaar 2004 al een prijskaartje van 119.000 euro en onze uitvoering zelfs 140.000 euro. Dan mag je wel wat verwachten.
Tweeënvijftig uur polijsten plus 20
Intussen zijn we bij elkaar al 52 uur aan het polijsten geweest op deze grote jongen. En eerlijk gezegd zien we nog steeds ruimte voor verbetering. Er moet nog een uurtje of 20 bij opgeteld worden voordat we de krasjes uit de spiegels en aan de zijkant bij de deuren er ook uitgepolijst hebben. Voor nu zijn we tevreden met het resultaat. Een hele mooie verbetering hebben we intussen al bereikt met de Rupes Bigfoot, deels met de DAP900 en heel veel versleten pads (want die moeten al het werk doen).
Intussen zijn we bij elkaar al 52 uur aan het polijsten geweest op deze grote jongen. En eerlijk gezegd zien we nog steeds ruimte voor verbetering. Er moet nog een uurtje of 20 bij opgeteld worden voordat we de krasjes uit de spiegels en aan de zijkant bij de deuren er ook uitgepolijst hebben. Voor nu zijn we tevreden met het resultaat. Een hele mooie verbetering hebben we intussen al bereikt met de Rupes Bigfoot, deels met de DAP900 en heel veel versleten pads (want die moeten al het werk doen).
Superglans dankzij de S3, S20 en S40 op de achterdeur
We hebben de kras op de achterdeur flink moeten polijsten met Scholl Purple Compounding Pads en de S3, later de S20 en de S40. Geeft een heel mooi resultaat en we zijn natuurlijk niet klaar voordat de Phaeton glanst alsof ie nieuw is. Want het is onze eigen auto en dan gaan we maar door, maakt niet uit hoeveel tijd het gaat kosten. Indianentijd zeggen we hier; het is pas klaar als het klaar is!
We hebben de kras op de achterdeur flink moeten polijsten met Scholl Purple Compounding Pads en de S3, later de S20 en de S40. Geeft een heel mooi resultaat en we zijn natuurlijk niet klaar voordat de Phaeton glanst alsof ie nieuw is. Want het is onze eigen auto en dan gaan we maar door, maakt niet uit hoeveel tijd het gaat kosten. Indianentijd zeggen we hier; het is pas klaar als het klaar is!
Geduld en aandacht, krijg je weer nieuwe lak
De paar micron die de machine er voor je afhaalt is genoeg voor en superresultaat. In de bovenste microns zit de meeste shit. Met veel geduld en aandacht krijg je veel krassen en krasjes weg uit de blanke toplaag. Het gaat niet vanzelf maar het resultaat is meer dan fantastisch en zoals je ziet op de foto's gebeuren er hele mooie dingen. Neem er de tijd voor, gebruik de juiste techniek en gebruik net als wij de juiste middelen.
De paar micron die de machine er voor je afhaalt is genoeg voor en superresultaat. In de bovenste microns zit de meeste shit. Met veel geduld en aandacht krijg je veel krassen en krasjes weg uit de blanke toplaag. Het gaat niet vanzelf maar het resultaat is meer dan fantastisch en zoals je ziet op de foto's gebeuren er hele mooie dingen. Neem er de tijd voor, gebruik de juiste techniek en gebruik net als wij de juiste middelen.
5. Interieur; beige leer reinigen van de achterbank
We gaan verder met het interieur want we hebben onze Phaeton alweer bijna een jaar. Hoogste tijd om het niet al te frisse interieur verder te reinigen. De vloerbedekking hebben we al een keer aangepakt met de extractor. De waterstofzuiger was de eerste keer niet in staat om zelfs met de krachtigste All Purpose Cleaner tot een goed resultaat te komen. Daarom hebben we een andere aanpak bedacht voor het lichte tapijt.
We gaan verder met het interieur want we hebben onze Phaeton alweer bijna een jaar. Hoogste tijd om het niet al te frisse interieur verder te reinigen. De vloerbedekking hebben we al een keer aangepakt met de extractor. De waterstofzuiger was de eerste keer niet in staat om zelfs met de krachtigste All Purpose Cleaner tot een goed resultaat te komen. Daarom hebben we een andere aanpak bedacht voor het lichte tapijt.
Het leer van de achterbank is echt smerig
De leren voorstoelen van onze 11 jaar oude VW Phaeton V8 hebben we maanden geleden al gereinigd maar zoals je ziet moet de achterbank nog. Hier hebben echte viespeuken op gezeten.
De leren voorstoelen van onze 11 jaar oude VW Phaeton V8 hebben we maanden geleden al gereinigd maar zoals je ziet moet de achterbank nog. Hier hebben echte viespeuken op gezeten.
Schuim van de leerreiniger iets vochtig maken werkt beter
Omdat de Colourlock sterk leder reiniger het beste presteerde in onze test gebruiken we die nu alleen nog maar voor het Sunny Beige leer van onze VW Phaeton. Hier hebben we het schuim van de leerreiniger al aangebracht.
Omdat de Colourlock sterk leder reiniger het beste presteerde in onze test gebruiken we die nu alleen nog maar voor het Sunny Beige leer van onze VW Phaeton. Hier hebben we het schuim van de leerreiniger al aangebracht.
Paardenhaar reinigt leer beter
Als je leer echt schoon wilt krijgen moet je een paardenharen borstel gebruiken zagen we al bij de voorstoelen. Alleen daarmee kom je in de kleinste poriën en kun je het schuim goed inwerken. Met de bijgeleverde schuimrubber blokjes krijg je het leer absoluut niet goed schoongemaakt. Een microvezel washandschoen bewijst ook goede diensten en ook een pad op de laagste stand op de polijstmachine is prima om diep te reinigen, maar pas daar wel mee op altijd op de laagste snelheid. Met de stoomreiniger zetten we vooraf de poriën van het leer open om zo diep mogelijk te reinigen.
Als je leer echt schoon wilt krijgen moet je een paardenharen borstel gebruiken zagen we al bij de voorstoelen. Alleen daarmee kom je in de kleinste poriën en kun je het schuim goed inwerken. Met de bijgeleverde schuimrubber blokjes krijg je het leer absoluut niet goed schoongemaakt. Een microvezel washandschoen bewijst ook goede diensten en ook een pad op de laagste stand op de polijstmachine is prima om diep te reinigen, maar pas daar wel mee op altijd op de laagste snelheid. Met de stoomreiniger zetten we vooraf de poriën van het leer open om zo diep mogelijk te reinigen.
Zo wordt reinigen van leer aanbevolen
Op een paardenharen borstel breng je de leerreiniger aan. Maar geloof ons, dat is niet genoeg als je sterk vervuild leer hebt. En leer neemt heel veel vuil op omdat het een natuurproduct is. We spuiten het oppervlak helemaal in (eerst op kleurechtheid getesten want niet alle leer is van topkwaliteit). Gebruiken een beetje water uit een plantenspuit om een vochtig schuim te krijgen en dat maakt veel beter schoon. Inwerken van de reiniger gaat veel makkelijker, je krijgt een mooier schuim en het werkt dieper in de porieën. Dan aan de gang met de paardenharen borstel om het schuim in te werken. Tussen de randen en naden waar we met de borstel niet makkelijk komen, gebruiken we het bijgeleverde schuimplastic blokje. Dat komt ook beter tussen de diepe rand waar de leuning aansluit op de zitting.
Op een paardenharen borstel breng je de leerreiniger aan. Maar geloof ons, dat is niet genoeg als je sterk vervuild leer hebt. En leer neemt heel veel vuil op omdat het een natuurproduct is. We spuiten het oppervlak helemaal in (eerst op kleurechtheid getesten want niet alle leer is van topkwaliteit). Gebruiken een beetje water uit een plantenspuit om een vochtig schuim te krijgen en dat maakt veel beter schoon. Inwerken van de reiniger gaat veel makkelijker, je krijgt een mooier schuim en het werkt dieper in de porieën. Dan aan de gang met de paardenharen borstel om het schuim in te werken. Tussen de randen en naden waar we met de borstel niet makkelijk komen, gebruiken we het bijgeleverde schuimplastic blokje. Dat komt ook beter tussen de diepe rand waar de leuning aansluit op de zitting.
Goede voorbereiding is het halve werk
Met al die ervaringen bij het reinigen van de voorstoelen beginnen we goed voorbereid aan de klus met een dubbele set leerreiniger van Colourlock. Voor het conditioneren van het schone leer en het soepel maken kiezen we Elephant Ledervet, dat maakt het leer soepeler want het heeft te lijden van zoveel schoonmaakgeweld
Met al die ervaringen bij het reinigen van de voorstoelen beginnen we goed voorbereid aan de klus met een dubbele set leerreiniger van Colourlock. Voor het conditioneren van het schone leer en het soepel maken kiezen we Elephant Ledervet, dat maakt het leer soepeler want het heeft te lijden van zoveel schoonmaakgeweld
Keer op keer herhalen in dezelfde volgorde
We hebben het drie keer moeten herhalen maar nu wordt het leer weer echt schoon. Sunny Beige is weer Sunny! Langzaam verandert alles weer in een echte auto. Te vies om aan te pakken is tenslotte ook niet alles.
We hebben het drie keer moeten herhalen maar nu wordt het leer weer echt schoon. Sunny Beige is weer Sunny! Langzaam verandert alles weer in een echte auto. Te vies om aan te pakken is tenslotte ook niet alles.
Laat schuim het werk doen en niet te hard afdrogen
Niet te hard afdrogen met de handdoek trouwens, anders beschadig je het leer en vooral op de zwakke plekken zoals naden moet je dan uitkijken. Voor de kale plekken hebben we een leerverf op kleur besteld om die ruw geworden plekjes bij te werken. Zorg voor een goede schuimlaag zoals we hier gemaakt hebben door iets vocht toe te voegen aan de schuimoplossing van het leer-reinigingsmiddel. Dan kun je met de zachte borstel, microvezel washmitt en het blokje schuimplastic reinigen en loop je het minste risico op beschadigingen.
Niet te hard afdrogen met de handdoek trouwens, anders beschadig je het leer en vooral op de zwakke plekken zoals naden moet je dan uitkijken. Voor de kale plekken hebben we een leerverf op kleur besteld om die ruw geworden plekjes bij te werken. Zorg voor een goede schuimlaag zoals we hier gemaakt hebben door iets vocht toe te voegen aan de schuimoplossing van het leer-reinigingsmiddel. Dan kun je met de zachte borstel, microvezel washmitt en het blokje schuimplastic reinigen en loop je het minste risico op beschadigingen.
6. Veiligheidsgordels reinigen
De beige veiligheidsgordels zijn smerig na 11 jaar gebruik en die van de bestuurdersstoel pakken we als eerste aan. Met een microvezelhandschoen met korte vezels en een sterk mengsel APC gaan we vele keren over de gordels en sluitingen. We spoelen de handschoen uit in een emmer water en dan krijg je vanzelf weer schone veiligheidsgordels.
De beige veiligheidsgordels zijn smerig na 11 jaar gebruik en die van de bestuurdersstoel pakken we als eerste aan. Met een microvezelhandschoen met korte vezels en een sterk mengsel APC gaan we vele keren over de gordels en sluitingen. We spoelen de handschoen uit in een emmer water en dan krijg je vanzelf weer schone veiligheidsgordels.
Het vuil van jaren zit diep in de vezels van de veiligheidsgordel. Vet van de handen die keer op keer de gordels aanpakken zorgt voor een vette en vieze laag die vuyil blijft aanpakken.
Een goede manier om het vuil goed uit de gordels te krijgen is met een kortharige microvezelhandschoen. We gebruiken die van Mequiars. We dopen hem regelmatig in een emmer gevuld met een sterke oplossing van water en de All Purpose Cleaner van Poorboys World. Dit is het resultaat van het wassen van de veiligheidsgordel. De gordel steeds iets uitrekken en erlangs halen met de microvezel washandschoen. Cleeny doet dit schoonmaakwerk nog beter.
Dit is het resultaat van de schoonmaak van één veiligheidsgordel. Voor iedere gordel gebruiken we weer een emmer met een schone APC-oplossing om te voorkomen dat we vuil verspreiden over de andere gordels.
Weer schoon tot in de vezels! Drogen met een schone witte handdoek om het laatste vuil op te nemen en de veiligheidsgordels van onze VW Phaeton zien er weer als nieuw uit. Dit was de smerigste, die van de bestuurdersstoel. Sunnybeige is een besmettelijke kleur maar we krijgen hem wel weer schoon.
De vloerbedekking vereist een speciale aanpak
De lichte kleur (beige) van de vloerbedekking vereist wat bijzondere maatregelen. We weten uit ervaring dat deze lichte kleur zeer moeilijk schoon te krijgen is. Zelfs een eerste reinigingsbeurt aan de bestuurderskant met de extractor (waterstofzuiger) leverde geen schoon tapijt op. Na goed stofzuigen met de Miele stofzuiger (er is inderdaad geen betere) spuiten we daarom de vloerbedekking in met Vanish Oxi Action. Deel voor deel bespuiten we rijkelijk en we laten de vlekkenspray goed inwerken. Een Tornador zou de vloerbedekking ook perfect reinigen maar die hadden we op dat moment nog niet.
De lichte kleur (beige) van de vloerbedekking vereist wat bijzondere maatregelen. We weten uit ervaring dat deze lichte kleur zeer moeilijk schoon te krijgen is. Zelfs een eerste reinigingsbeurt aan de bestuurderskant met de extractor (waterstofzuiger) leverde geen schoon tapijt op. Na goed stofzuigen met de Miele stofzuiger (er is inderdaad geen betere) spuiten we daarom de vloerbedekking in met Vanish Oxi Action. Deel voor deel bespuiten we rijkelijk en we laten de vlekkenspray goed inwerken. Een Tornador zou de vloerbedekking ook perfect reinigen maar die hadden we op dat moment nog niet.
Carpetborstel op de DAP900 om in te werken
Licht tapijt in een auto van 10 jaar oud ziet er meestal vreselijk uit en dat is in onze VW Phaeton niet anders. We hebben er al een keer de extractor op losgelaten maar dat haalt nauwelijks iets uit. Dus nu als eerste stap de Vanish Oxi Action Spray op het vieze tapijt.
- De tweede stap is het insprayen van het tapijt met APC van Poorboys World
- Derde stap is het inwerken van de Vanish en de APC in het tapijt
- We gebruiken daarvoor een carpetborstel op de DAP900
- De Carpet Short hair brush velcro van Chemical Guys kleef je op de velcro van je polijstmachine
- Op de laagste stand 1 werken we de beide reinigingsmiddelen in het vieze tapijt
Licht tapijt in een auto van 10 jaar oud ziet er meestal vreselijk uit en dat is in onze VW Phaeton niet anders. We hebben er al een keer de extractor op losgelaten maar dat haalt nauwelijks iets uit. Dus nu als eerste stap de Vanish Oxi Action Spray op het vieze tapijt.
- De tweede stap is het insprayen van het tapijt met APC van Poorboys World
- Derde stap is het inwerken van de Vanish en de APC in het tapijt
- We gebruiken daarvoor een carpetborstel op de DAP900
- De Carpet Short hair brush velcro van Chemical Guys kleef je op de velcro van je polijstmachine
- Op de laagste stand 1 werken we de beide reinigingsmiddelen in het vieze tapijt
Laten weken en de extractor erop
Het inwerken zorgt ervoor dat het reinigingsmiddel en het vuil vermengd worden. Het eindresultaat is daardoor veel beter. Na het inwerken met de carpetborstel laten we het ingewerkte reinigingsmiddel urenlang het werk doen. Daarna zetten we de extractor erop en zuigen we met de waterstofzuiger het vuil diep uit het tapijt. Zo'n waterstofzuiger kun je ook huren. Het resultaat zie je op de foto, een door en door vieze drab komt uit de vloerbedekking. Dat krijg je na 10 jaar de vloerbedekking niet reinigen. Maar nu wordt het weer echt schoon in de Phaeton.
Het inwerken zorgt ervoor dat het reinigingsmiddel en het vuil vermengd worden. Het eindresultaat is daardoor veel beter. Na het inwerken met de carpetborstel laten we het ingewerkte reinigingsmiddel urenlang het werk doen. Daarna zetten we de extractor erop en zuigen we met de waterstofzuiger het vuil diep uit het tapijt. Zo'n waterstofzuiger kun je ook huren. Het resultaat zie je op de foto, een door en door vieze drab komt uit de vloerbedekking. Dat krijg je na 10 jaar de vloerbedekking niet reinigen. Maar nu wordt het weer echt schoon in de Phaeton.
Kofferbakmat er helemaal uit halen
We halen de kofferbakmat uit de Phaeton en spuiten hem rijkelijk in met de vlekkenspray. Dit is een verhaal apart want de vorige eigenaar heeft ooit een flesje aftershave kapot laten vallen in de kofferbak en dat stinkt verschrikkelijk. We gaan de mat behandelen met de extractor en dan is het makkelijk als alles eruit is.
We halen de kofferbakmat uit de Phaeton en spuiten hem rijkelijk in met de vlekkenspray. Dit is een verhaal apart want de vorige eigenaar heeft ooit een flesje aftershave kapot laten vallen in de kofferbak en dat stinkt verschrikkelijk. We gaan de mat behandelen met de extractor en dan is het makkelijk als alles eruit is.
Lekker bakkie koffie?
We hebben de maanden dat we niet aan het interieur van de Phaeton konden werken, rijkelijk koffie in de kofferbak gestrooid. Koffie neutraliseert de vieze lucht met de eigen koffiegeur. Je krijgt de stank van de kapotgevallen fles aftershave van de vorige eigenaar er niet mee weg, maar het ruikt dan tenminste naar koffie als je de kofferbak opent.
We hebben de maanden dat we niet aan het interieur van de Phaeton konden werken, rijkelijk koffie in de kofferbak gestrooid. Koffie neutraliseert de vieze lucht met de eigen koffiegeur. Je krijgt de stank van de kapotgevallen fles aftershave van de vorige eigenaar er niet mee weg, maar het ruikt dan tenminste naar koffie als je de kofferbak opent.
Reservewiel eruit en rotzooi uit de wielbak
Na het verwijderen van het reservewiel (paste trouwens niet bij de velgen die onder de auto zaten, maar was wiel van een eerder modeljaar) vinden we onderin de wielbak een verzameling klein vuil waar onze Miele stofzuiger wel raad mee weet.
- De kunststof wielbak nemen we af met All Purpose Cleaner van Poorboys World
- Ontvetten we nog een keer
- Het kunststof wordt weer als nieuw met Supreme Shine Protectant van Mequiars
Na het verwijderen van het reservewiel (paste trouwens niet bij de velgen die onder de auto zaten, maar was wiel van een eerder modeljaar) vinden we onderin de wielbak een verzameling klein vuil waar onze Miele stofzuiger wel raad mee weet.
- De kunststof wielbak nemen we af met All Purpose Cleaner van Poorboys World
- Ontvetten we nog een keer
- Het kunststof wordt weer als nieuw met Supreme Shine Protectant van Mequiars
Spijkerbroeken en beige leer is een ramp
Spijkerbroeken en het lichte beige leer in onze Phaeton; dat is geen goede combinatie. Spijkerbroeken geven af en de blauwe kleurstof zit zelfs behoorlijk vast op het Sonnenbeige leer. Zie je veel in auto's met lichte bekleding. We halen de sterke leerreiniger van Colorlock weer tevoorschijn. Het blauw raken we weer kwijt maar ook de leerverf komt mee.
Spijkerbroeken en het lichte beige leer in onze Phaeton; dat is geen goede combinatie. Spijkerbroeken geven af en de blauwe kleurstof zit zelfs behoorlijk vast op het Sonnenbeige leer. Zie je veel in auto's met lichte bekleding. We halen de sterke leerreiniger van Colorlock weer tevoorschijn. Het blauw raken we weer kwijt maar ook de leerverf komt mee.
De diepe poriën in het leer zijn goed te zien, zo diep komt de spijkerbroek niet. Na het reinigen vullen we de diepe en ondiepe poriën met de op kleur gemaakte leergel. We zetten daarmee de renovatie van de bestuurdersstoel gelijk door naar het volgende niveau.
Goed schoonmaken die diepe groeven en dan zie je ook hoe het leer is uitgedroogd. We hebben een paar keer Elephant Ledervet gebruikt na het bijkleuren maar dat is niet voldoende en de de leerreiniger droogt het leer gelijk weer uit.
Scheurtjes opvullen met leergel
De op kleur gemaakte leergel van Colurlock brengen we aan op de scheurtjes in het leer van de bestuurdersstoel. Daarna werken we het in met een siliconen spateltje dat ooit bij een set van Dr. Colorchip was bijgeleverd. Kunne wen u goed gebruiken om de diepe en ondiepe scheuren op te vullen.
De op kleur gemaakte leergel van Colurlock brengen we aan op de scheurtjes in het leer van de bestuurdersstoel. Daarna werken we het in met een siliconen spateltje dat ooit bij een set van Dr. Colorchip was bijgeleverd. Kunne wen u goed gebruiken om de diepe en ondiepe scheuren op te vullen.
Spatel om leergel in te werken
Voorzichtig inwerken en met behulp van de spatel zorgen dat de leergel zo vlak mogelijk in de poriën wordt geduwd. De overtollige leergel wegvegen met de spatel en een doek want het droogt op tot een stevige substantie. Het valt op hoe makkelijk de leergel zich laat verwerken.
Voorzichtig inwerken en met behulp van de spatel zorgen dat de leergel zo vlak mogelijk in de poriën wordt geduwd. De overtollige leergel wegvegen met de spatel en een doek want het droogt op tot een stevige substantie. Het valt op hoe makkelijk de leergel zich laat verwerken.
Twee keer om de scheurtjes op te vullen
Na enige tijd drogen is goed te zien hoe effectief de scheurtjes in het leer worden opgevuld. Er is nog een tweede ronde nodig omdat de gel niet alles in één keer kan opvullen, daarvoor zijn de scheurtjes te diep. Maar het eerste resultaat is veelbelovend. Nu nog ervaren of de gel blijft zitten bij dagelijks gebruik van de Phaeton. Dat lukt prima.De gel blijft in de naden, ook na maanden zitten op de voorstoelen.
Na enige tijd drogen is goed te zien hoe effectief de scheurtjes in het leer worden opgevuld. Er is nog een tweede ronde nodig omdat de gel niet alles in één keer kan opvullen, daarvoor zijn de scheurtjes te diep. Maar het eerste resultaat is veelbelovend. Nu nog ervaren of de gel blijft zitten bij dagelijks gebruik van de Phaeton. Dat lukt prima.De gel blijft in de naden, ook na maanden zitten op de voorstoelen.
Afscheid van een mooie auto
We hebben onze VW Phaeton 2,5 jaar gereden, gereinigd, gepoetst en gepolijst. Helaas gaat er echt heel veel stuk aan onze Phaeton en dus ruilen we hem op 12 juli 2017 in voor een Volvo V70. Bij de foto's van het afscheid geven we een korte samenvatting van hetgeen we bereikt hebben en de middelen die erbij horen om een topresultaat te boeken.
We hebben onze VW Phaeton 2,5 jaar gereden, gereinigd, gepoetst en gepolijst. Helaas gaat er echt heel veel stuk aan onze Phaeton en dus ruilen we hem op 12 juli 2017 in voor een Volvo V70. Bij de foto's van het afscheid geven we een korte samenvatting van hetgeen we bereikt hebben en de middelen die erbij horen om een topresultaat te boeken.
Vuil kan niet meer hechten
Mooie rondingen heeft de Phaeton. Grote en lange rondingen die het wassen en in de wax zetten makkelijk maken. We waren vaak langer bezig met het schoonmaken van de Omanyt velgen dan met de rest van de auto. Door de lak spiegelglad te polijsten reinig je de auto ook veel sneller. Vuil kan niet meer hechten aan een glad en krasvrij oppervlak dat goed in de wax staat. Dat scheelt enorm bij het schoonmaken.
Mooie rondingen heeft de Phaeton. Grote en lange rondingen die het wassen en in de wax zetten makkelijk maken. We waren vaak langer bezig met het schoonmaken van de Omanyt velgen dan met de rest van de auto. Door de lak spiegelglad te polijsten reinig je de auto ook veel sneller. Vuil kan niet meer hechten aan een glad en krasvrij oppervlak dat goed in de wax staat. Dat scheelt enorm bij het schoonmaken.
Geen dof kunststof meer in je interieur
Op donker kunststof zie je het effect van een UV-protector wel goed, op het Sunnybeige van de Phaeton viel het minder op. Maar je merkt wel degelijk het positieve effect van een UV-protector op kunststof delen. Op de donkere delen van het dashboard van de Phaeton zie je dan een mooie zijdematte glans ontstaan. Het plastic droogt niet uit, wordt niet meer dof en pakt veel minder vuil aan. Wel eerst goed ontvetten met All Purpose Cleaner en APC nooit op leer gebruiken.
Op donker kunststof zie je het effect van een UV-protector wel goed, op het Sunnybeige van de Phaeton viel het minder op. Maar je merkt wel degelijk het positieve effect van een UV-protector op kunststof delen. Op de donkere delen van het dashboard van de Phaeton zie je dan een mooie zijdematte glans ontstaan. Het plastic droogt niet uit, wordt niet meer dof en pakt veel minder vuil aan. Wel eerst goed ontvetten met All Purpose Cleaner en APC nooit op leer gebruiken.
Glad kunststof is te polijsten
Het notenhout heeft een plastic coating en na jaren gebruik dus ook krasjes in het oppervlak. Plastic kun je ook polijsten als het maar glad plastic is en geen structuur heeft. Heel zorgvuldig afplakken rondom de te polijsten delen. Op stand 1 of 2 en met een finishing polijstpasta kun je het voor elkaar krijgen.
Het notenhout heeft een plastic coating en na jaren gebruik dus ook krasjes in het oppervlak. Plastic kun je ook polijsten als het maar glad plastic is en geen structuur heeft. Heel zorgvuldig afplakken rondom de te polijsten delen. Op stand 1 of 2 en met een finishing polijstpasta kun je het voor elkaar krijgen.
Colourlock leergel en leerreiniger
Heel veel leer in de Phaeton en dan ook nog geperforeerd leer waar de airco en de verwarming doorheen kunnen blazen. Helaas gaan al die gaatjes dicht zitten van het vuil want leer is een natuurproduct en kan heel veel vuil opnemen. Gek werden we ervan maar zoals je ziet is het ons en Colourlock toch gelukt om het leer weer in topconditie te krijgen.
Heel veel leer in de Phaeton en dan ook nog geperforeerd leer waar de airco en de verwarming doorheen kunnen blazen. Helaas gaan al die gaatjes dicht zitten van het vuil want leer is een natuurproduct en kan heel veel vuil opnemen. Gek werden we ervan maar zoals je ziet is het ons en Colourlock toch gelukt om het leer weer in topconditie te krijgen.
Het interieur was enorm veel werk
Het extreem vervuilde leer werd op veel plekken kaal door het gebruik van leerreinigers. Veel leerreinigers zijn veel te sterk. Die van Colourlock bleken de beste in schoonmaken. Kun je ook krijgen als sterk en mild, dat is te doseren. Dan nog een leer onderhoudsmiddel zoals Elephant Leder onderhoudsvet of een mooie halfmatte zoals leer hoort te zijn, die van Mothers Wax.
Het extreem vervuilde leer werd op veel plekken kaal door het gebruik van leerreinigers. Veel leerreinigers zijn veel te sterk. Die van Colourlock bleken de beste in schoonmaken. Kun je ook krijgen als sterk en mild, dat is te doseren. Dan nog een leer onderhoudsmiddel zoals Elephant Leder onderhoudsvet of een mooie halfmatte zoals leer hoort te zijn, die van Mothers Wax.
Grote oppervlakken polijsten
In de 2,5 jaar dat we hem hebben gehad is de Phaeton verschillende keren gepolijst omdat we nieuwe polijstmiddelen wilden testen. Dan zijn die grote motorkap, kofferdeksel of dak een uitkomst. Wat opviel was de serie polijstmiddelen van Gyeon, ZviZZer en die van Nanolex. Werken heel goed, zijn effectief en stoffen bijna niet als je ze op de juiste manier toepast.
In de 2,5 jaar dat we hem hebben gehad is de Phaeton verschillende keren gepolijst omdat we nieuwe polijstmiddelen wilden testen. Dan zijn die grote motorkap, kofferdeksel of dak een uitkomst. Wat opviel was de serie polijstmiddelen van Gyeon, ZviZZer en die van Nanolex. Werken heel goed, zijn effectief en stoffen bijna niet als je ze op de juiste manier toepast.
Beschermende coating voor de wielen
De beschadigde velgen die onder de Phaeton zaten hebben we vervangen door originele Omanyt velgen. Gelijk van 18 naar 19 inch gegaan want de wielkasten van de Phaeton zijn reusachtig en kunnen dat makkelijk hebben. Je hoeft niet bang te zijn dat de Phaeton stoterig wordt door de smalle bandwangen want hij heeft luchtvering rondom. De velgen hebben we bij aankoop gereinigd en voorzien van de Gyeon Cancoat om er een beschermende coating op te zetten. Werkt heel goed maar de spuitmondjes van de spuitbus Cancoat zaten constant verstopt dus dat was jammer. Later hebben we de velgen regelmatig voorzien van Polymer Netshield, ook een mooie en heel makkelijk te verwerken polymeren coating. Moet je wel maandelijks herhalen om het effect van water en vuilafstotende velgen te houden. Maar remstof vreet niet meer in.
De beschadigde velgen die onder de Phaeton zaten hebben we vervangen door originele Omanyt velgen. Gelijk van 18 naar 19 inch gegaan want de wielkasten van de Phaeton zijn reusachtig en kunnen dat makkelijk hebben. Je hoeft niet bang te zijn dat de Phaeton stoterig wordt door de smalle bandwangen want hij heeft luchtvering rondom. De velgen hebben we bij aankoop gereinigd en voorzien van de Gyeon Cancoat om er een beschermende coating op te zetten. Werkt heel goed maar de spuitmondjes van de spuitbus Cancoat zaten constant verstopt dus dat was jammer. Later hebben we de velgen regelmatig voorzien van Polymer Netshield, ook een mooie en heel makkelijk te verwerken polymeren coating. Moet je wel maandelijks herhalen om het effect van water en vuilafstotende velgen te houden. Maar remstof vreet niet meer in.
Geen motorruimte maar machinekamer
De zuiver atmosferische motor van de Phaeton schopt er 330 pk uit en heeft nogal wat plastic afdekplaten en kunststof behuizing voor de luchtfilters. Het was een zandbak onde de kap toen we hem kochten maar na het ontvetten van alles en het beschermen van de metalen delen met een wax en later een coating was een UV-protector genoeg om alles er weer als nieuw uit te laten zien. Hier hebben we de achterste afdekplaat verwijderd om overal bij te kunnen en alles richting de voorruit te kunnen reinigen en beschermen.
De zuiver atmosferische motor van de Phaeton schopt er 330 pk uit en heeft nogal wat plastic afdekplaten en kunststof behuizing voor de luchtfilters. Het was een zandbak onde de kap toen we hem kochten maar na het ontvetten van alles en het beschermen van de metalen delen met een wax en later een coating was een UV-protector genoeg om alles er weer als nieuw uit te laten zien. Hier hebben we de achterste afdekplaat verwijderd om overal bij te kunnen en alles richting de voorruit te kunnen reinigen en beschermen.
Regelmatig in de wax zetten
De Phaeton staat altijd in de garage maar toch werdt ie elke maand in de wax gezet. De oliën en waxsoorten in een autowax houden de lak in conditie. Lak droogt niet meer uit en een auto die dag en nacht buiten staat moet je zeker elke twee maanden in de wax zetten. Vaker mag en is nog beter.
De Phaeton staat altijd in de garage maar toch werdt ie elke maand in de wax gezet. De oliën en waxsoorten in een autowax houden de lak in conditie. Lak droogt niet meer uit en een auto die dag en nacht buiten staat moet je zeker elke twee maanden in de wax zetten. Vaker mag en is nog beter.
Pastewax voor donkere kleuren
Een paste wax zoals Black of Dark Angel kun je makkelijk machinaal opbrengen. We moesten er persoonlijk echt niet aan denken om deze grote jongen met de hand in de wax te zetten. NIets kan zo mooi, dun en gelijkmatig een auto in de wax zetten als een machine. Alleen al daarom zou je een polijstmachine kopen.
Een paste wax zoals Black of Dark Angel kun je makkelijk machinaal opbrengen. We moesten er persoonlijk echt niet aan denken om deze grote jongen met de hand in de wax te zetten. NIets kan zo mooi, dun en gelijkmatig een auto in de wax zetten als een machine. Alleen al daarom zou je een polijstmachine kopen.
Donkere lak leent hij zich prima voor experimenten
We proberen kleurverdiepende waxsoorten. Uiteindelijk hebben we mooie resultaten behaald met Black van Chemical Guys. Het bleek nog net wat mooier te kunnen toen we Dark Angel van Angelwax op de Phaeton machinaal opbrachten. Die was echt nog een beetje donkerder en gaf meer glans.
We proberen kleurverdiepende waxsoorten. Uiteindelijk hebben we mooie resultaten behaald met Black van Chemical Guys. Het bleek nog net wat mooier te kunnen toen we Dark Angel van Angelwax op de Phaeton machinaal opbrachten. Die was echt nog een beetje donkerder en gaf meer glans.
Heel donkerbruin metallic
Bij avond verkleurt dat naar zwart. Nightshadow Black of zoiets. Toen we de krassen en krasjes verwijderd hadden nam de donkere lak weer de kleur van de omgeving aan zoals dat hoort bij een strak gepolijste autolak. De krasjes zijn weg en de weerspiegeling en het absorberen van de kleuren weer optimaal. Daarom lijkt de Phaeton hier blauw, hij absorbeert het blauw van de lucht.
Bij avond verkleurt dat naar zwart. Nightshadow Black of zoiets. Toen we de krassen en krasjes verwijderd hadden nam de donkere lak weer de kleur van de omgeving aan zoals dat hoort bij een strak gepolijste autolak. De krasjes zijn weg en de weerspiegeling en het absorberen van de kleuren weer optimaal. Daarom lijkt de Phaeton hier blauw, hij absorbeert het blauw van de lucht.
Tot het gaatje gaan
Want twee uur polijsten op een achterdeur was normaal en dan ook nog met alle stappen van heavy cut naar medium cut en finishing polijsten. We wilden onze bijzondere auto ook van binnen en van buiten een bijzondere glans meegeven en dat is gelukt zoals je op de foto kunt zien.
Want twee uur polijsten op een achterdeur was normaal en dan ook nog met alle stappen van heavy cut naar medium cut en finishing polijsten. We wilden onze bijzondere auto ook van binnen en van buiten een bijzondere glans meegeven en dat is gelukt zoals je op de foto kunt zien.