15 jaar oude Passat professioneel reinigen en polijsten
We hebben weer een wrak gekocht! Het is een VW Passat uit 2000 met 305.000 km op de teller. Hij heeft 999,00 euro gekost en omdat er direct nieuwe schijven en blokken op moesten kwam de teller uit op 1300 euro. De airco werkt nog goed en de automaat redelijk. Voor onze mooie oude Saab 9-3 kregen we 500 euro terug. Nu we de Passat in bezit hebben wordt het tijd voor een hele grondige schoonmaak. Hij is smerig tot in de poriën. We gaan hem professioneel reinigen en daarna strak polijsten tot een representatieve station.
Sleepactie! Gelijk maar de slangen beschermen tegen uitdrogen
De ANWB moest ons op de eerste rit naar huis al slepen, de oude Passat hield het als snel voor gezien. Accu probleem! Na het verwijderen van de afdekplaat waar het sleepoog achter zit kunnen we met vloeibaar Dreft het vuil van de achterliggende delen en slangen van de airco reinigen. De slangen spuiten we in met een conditioner om ze tegen uitdrogen te beschermen.
1. Een goede conditioner is Vinyl & Rubber Care van Autoglym
2. Voedt het rubber en trekt er een beetje in
3. Droogt streeploos op
4. Het vormt een witte drab bij het opspuiten maar droogt binnen een paar uur keurig egaal op
De ANWB moest ons op de eerste rit naar huis al slepen, de oude Passat hield het als snel voor gezien. Accu probleem! Na het verwijderen van de afdekplaat waar het sleepoog achter zit kunnen we met vloeibaar Dreft het vuil van de achterliggende delen en slangen van de airco reinigen. De slangen spuiten we in met een conditioner om ze tegen uitdrogen te beschermen.
1. Een goede conditioner is Vinyl & Rubber Care van Autoglym
2. Voedt het rubber en trekt er een beetje in
3. Droogt streeploos op
4. Het vormt een witte drab bij het opspuiten maar droogt binnen een paar uur keurig egaal op
Onder de motorkap vinden we heel veel zand!
Het lijkt erop dat onze Passat zijn 300.000 km in Abu Dhabi heeft doorgebracht :-) Hier gaan wevoorzichtig te werk met een plantenspuit waarin 1/3 vloeibaar Dreft afwas zit (én tweederde water). Maar er zit ook hard geworden zand op de metalen delen en vastgekoekte vette lagen.
1. We gebruiken 50% All Purpose Cleaner van Poorboys World in een plantenspuit
2. Gemengd met 50% water in de plantenspuit
3. De APC lost vet direct op
4. De APC inwerken met een schoon kwastje versnelt het proces
5. Extreem vette delen of hard geworden vuil krijg je met APC snel weg
Het lijkt erop dat onze Passat zijn 300.000 km in Abu Dhabi heeft doorgebracht :-) Hier gaan wevoorzichtig te werk met een plantenspuit waarin 1/3 vloeibaar Dreft afwas zit (én tweederde water). Maar er zit ook hard geworden zand op de metalen delen en vastgekoekte vette lagen.
1. We gebruiken 50% All Purpose Cleaner van Poorboys World in een plantenspuit
2. Gemengd met 50% water in de plantenspuit
3. De APC lost vet direct op
4. De APC inwerken met een schoon kwastje versnelt het proces
5. Extreem vette delen of hard geworden vuil krijg je met APC snel weg
Het lijkt op roest maar is gewoon een dikke laag vuil
De randen van de motorkap zien er ernstig uit maar het is geen roest. De VW Passat is vanaf 1997 in de fabriek heel goed behandeld tegen roest en onder deze vieze dikke laag zit een keurige lak die we glad polijsten met de hand. Vooraf wassen we de motorkap goed met een microvezelspons en vloeibaar Dreft afwas als ontvetter. Polijsten kan gewoon met een polijstmiddel op een microvezeldoek van de Action met de Veloce van Monello.
Nodig voor het polijsten met de hand:
1. Microvezelspons voor het wassen en reinigen met de hand
2. Vloeibaar Dreft afwas voor het ontvetten en schoonmaken van de lak van de motorkap
3. Microvezeldoek vloerdoek, groot formaat van de Action (89 cent per stuk)
4. Monello Veloce polijstpasta, sterk slijpend. Later ook voor machinaal polijsten bruikbaar.
De randen van de motorkap zien er ernstig uit maar het is geen roest. De VW Passat is vanaf 1997 in de fabriek heel goed behandeld tegen roest en onder deze vieze dikke laag zit een keurige lak die we glad polijsten met de hand. Vooraf wassen we de motorkap goed met een microvezelspons en vloeibaar Dreft afwas als ontvetter. Polijsten kan gewoon met een polijstmiddel op een microvezeldoek van de Action met de Veloce van Monello.
Nodig voor het polijsten met de hand:
1. Microvezelspons voor het wassen en reinigen met de hand
2. Vloeibaar Dreft afwas voor het ontvetten en schoonmaken van de lak van de motorkap
3. Microvezeldoek vloerdoek, groot formaat van de Action (89 cent per stuk)
4. Monello Veloce polijstpasta, sterk slijpend. Later ook voor machinaal polijsten bruikbaar.
Het zand onder de motorkap is echt hard geworden
Het lijkt wel of onze VW Passat jaren in Dubai heeft rondgereden en vele zandstormen heeft getrotseerd. Want onder de motorkap is alles bedekt met een dikke laag zand. Doordat de ondergrond bestaat uit olie en vet is dat een massief laagje geworden wat overal zit vastgekoekt. Schrikken we niet van, want dat krijg je met gewone middelen snel weer schoon.
1. Gewone plantenspuit gebruiken met oplossing van vloeibaar Dreft afwas en water
2. Nooit een hogedrukreiniger gebruiken dat maakt de boel niet schoon maar wel kapot
3. Geen tuinslang met water gebruiken dan kan de elektronica verzuipen en beschadigen
Het lijkt wel of onze VW Passat jaren in Dubai heeft rondgereden en vele zandstormen heeft getrotseerd. Want onder de motorkap is alles bedekt met een dikke laag zand. Doordat de ondergrond bestaat uit olie en vet is dat een massief laagje geworden wat overal zit vastgekoekt. Schrikken we niet van, want dat krijg je met gewone middelen snel weer schoon.
1. Gewone plantenspuit gebruiken met oplossing van vloeibaar Dreft afwas en water
2. Nooit een hogedrukreiniger gebruiken dat maakt de boel niet schoon maar wel kapot
3. Geen tuinslang met water gebruiken dan kan de elektronica verzuipen en beschadigen
Gebruik All Purpose Cleaner om het vet te verwijderen
We demonteren de kunststof afdekplaat en daaronder is het een vette bende. De echt vette delen bevatten veel olie en dat krijgen we schoon met een sterke oplossing All Purpose Cleaner.
1. Géén hogedrukreiniger
2. Plantenspuit vullen met veel APC en wat water
3. Zacht kwastje met kunststof haren om in de randen te komen
4. Naspoelen met vloeibaar Dreft afwas om te ontvetten
We demonteren de kunststof afdekplaat en daaronder is het een vette bende. De echt vette delen bevatten veel olie en dat krijgen we schoon met een sterke oplossing All Purpose Cleaner.
1. Géén hogedrukreiniger
2. Plantenspuit vullen met veel APC en wat water
3. Zacht kwastje met kunststof haren om in de randen te komen
4. Naspoelen met vloeibaar Dreft afwas om te ontvetten
Het is even wat werk maar het eindresultaat is geweldig. Zo krijgen we het hele motorblok weer vetvrij.
Kunststof delen onder de motorkap worden weer als nieuw
De kunststof afdekplaat van het oliereservoir voor de stuurbekrachtiging is vies en verweerd. We klikken hem los en maken alles goed schoon.
1. Reinigen met All purpose Cleaner of vloeibaar Dreft afwas
2. Kunsstof protector gebruiken
3. Of een trimdressing (onder de motorkap kan die niet wegspoelen)
4. Laten drogen en weer monteren
De kunststof afdekplaat van het oliereservoir voor de stuurbekrachtiging is vies en verweerd. We klikken hem los en maken alles goed schoon.
1. Reinigen met All purpose Cleaner of vloeibaar Dreft afwas
2. Kunsstof protector gebruiken
3. Of een trimdressing (onder de motorkap kan die niet wegspoelen)
4. Laten drogen en weer monteren
Die kan er weer jaren tegen. We reinigen onder de motorkap één keer per jaar. Dat hoeft dan niet meer zo grondig als nu. Door simpel sprayen met Vinyl & Rubber Care van Autoglym houden we het kunststof en rubber voortaan altijd in goede conditie.
Interieurluchtfilter vervangen voor je eigen gezondheid
De Passat is één van de weinige auto's die al vanaf 1997 is voorzien van een interieurluchtfilter. Je kunt ervan uitgaan dat het daarmee bij een auto in deze staat niet best gesteld is.
1. We schroeven het filterhuis open
2. We maken het grondig schoon in- en rondom het filterhuis
3. We monteren een nieuw filter
4. We reinigen de afdekklep en beschermen het met een UV-Protector
De Passat is één van de weinige auto's die al vanaf 1997 is voorzien van een interieurluchtfilter. Je kunt ervan uitgaan dat het daarmee bij een auto in deze staat niet best gesteld is.
1. We schroeven het filterhuis open
2. We maken het grondig schoon in- en rondom het filterhuis
3. We monteren een nieuw filter
4. We reinigen de afdekklep en beschermen het met een UV-Protector
Interieurluchtfilter vervangen is geen overbodige luxe
Controleer bij iedere auto die je tweedehands koopt de aanwezigheid van een interieurluchtfilter. Vervang dat filter altijd want de garage ziet dit filter ook vaak over het hoofd. En het is niet best voor je gezondheid als de binnenlucht 'gefilterd' wordt door een sterk vervuild filter zoals je op de foto hieronder kunt zien. Dit zwarte filter komt uit onze Volkswagen Passat.
Controleer bij iedere auto die je tweedehands koopt de aanwezigheid van een interieurluchtfilter. Vervang dat filter altijd want de garage ziet dit filter ook vaak over het hoofd. En het is niet best voor je gezondheid als de binnenlucht 'gefilterd' wordt door een sterk vervuild filter zoals je op de foto hieronder kunt zien. Dit zwarte filter komt uit onze Volkswagen Passat.
Alle losgemaakte delen zijn weer schoon en gemonteerd
Onder de motorkap ziet het er weer als nieuw uit. We zetten de metalen delen onder de kap en de motorkap zelf nog een keer in de wax zodat het vuil daar minder zal hechten.
1. Al het kunsstof en rubber behandelen we nog een keer met Vinyl & Rubber Care van Autoglym
2. Drie uur laten drogen en het slot van de kap smeren met GT7 van TEC7
3. Voortaan kunnen we volstaan met 1 keer per jaar licht reinigen en behandelen met UV protector
Onder de motorkap ziet het er weer als nieuw uit. We zetten de metalen delen onder de kap en de motorkap zelf nog een keer in de wax zodat het vuil daar minder zal hechten.
1. Al het kunsstof en rubber behandelen we nog een keer met Vinyl & Rubber Care van Autoglym
2. Drie uur laten drogen en het slot van de kap smeren met GT7 van TEC7
3. Voortaan kunnen we volstaan met 1 keer per jaar licht reinigen en behandelen met UV protector
Tussen de deurranden vuil verwijderen
...Want als je eerst binnenin schoonmaakt spuit je later het vuil van de scharnieren e.d. weer in het schone interieur. Tussen de deurranden gebruiken we voor het reinigen en ontvetten ook vloeibaar Dreft in een plantenspuit. Dat is de eerste stap. Het kunststof van de deuren reinigen we met APC en nemen we daarna nog en keer af met vloeibaar Dreft om de achtergebleven resten APC te verwijderen
1. Reinigen met vloeibaar Dreft afwas en water in een plantenspuit
2. Gebruik een kwastje voor de moeilijke hoeken
3. Gebruik een kleine microvezelspons om overal goed bij te kunnen
4. Kunststof reinigen met All Purpose Cleaner
5. Resten van de APC verwijderen met een lichte oplossing vloeibaar Dreft afwas
...Want als je eerst binnenin schoonmaakt spuit je later het vuil van de scharnieren e.d. weer in het schone interieur. Tussen de deurranden gebruiken we voor het reinigen en ontvetten ook vloeibaar Dreft in een plantenspuit. Dat is de eerste stap. Het kunststof van de deuren reinigen we met APC en nemen we daarna nog en keer af met vloeibaar Dreft om de achtergebleven resten APC te verwijderen
1. Reinigen met vloeibaar Dreft afwas en water in een plantenspuit
2. Gebruik een kwastje voor de moeilijke hoeken
3. Gebruik een kleine microvezelspons om overal goed bij te kunnen
4. Kunststof reinigen met All Purpose Cleaner
5. Resten van de APC verwijderen met een lichte oplossing vloeibaar Dreft afwas
Door naar de velgen: roest en beschadiging
De velegen hebben hier en daar wel een harde tik van een trottoirband gehad. Ze roesten ook stevig, vooral in de velgranden. We gebruiken een Cone om de velgen te polijsten want met de hand polijsten op een microvezeldoek, dat duurt ons in dit geval echt te lang. Eerst maken we de velgen schoon met een sterke oplossing All Purpose Cleaner en een zachte spons. Droogwrijven met een microvezeldoek.
1. We gebruiken een Cone van Monello op een accuboormachine
2. Een Cone is een polijstschijf in de vorm van een kegel en bestaat uit dunne laagjes schuim
3. Op de accuboormachine is het lastig om het toerental constant te hoiuden
4. Een Cone kost 27 euro en slijt snel, dus ga je er voorzichtig mee om
De velegen hebben hier en daar wel een harde tik van een trottoirband gehad. Ze roesten ook stevig, vooral in de velgranden. We gebruiken een Cone om de velgen te polijsten want met de hand polijsten op een microvezeldoek, dat duurt ons in dit geval echt te lang. Eerst maken we de velgen schoon met een sterke oplossing All Purpose Cleaner en een zachte spons. Droogwrijven met een microvezeldoek.
1. We gebruiken een Cone van Monello op een accuboormachine
2. Een Cone is een polijstschijf in de vorm van een kegel en bestaat uit dunne laagjes schuim
3. Op de accuboormachine is het lastig om het toerental constant te hoiuden
4. Een Cone kost 27 euro en slijt snel, dus ga je er voorzichtig mee om
De Cone loopt snel vol met vuil
Het aangekoekte vuil op de velg komt los en de cone moet regelmatig gewassen worden omdat we anders het vuil verspreiden over de velg. Na 15 jaar onder de auto zonder onderhoud komt er wel wat los tijdens het polijsten van de velgen.
Het aangekoekte vuil op de velg komt los en de cone moet regelmatig gewassen worden omdat we anders het vuil verspreiden over de velg. Na 15 jaar onder de auto zonder onderhoud komt er wel wat los tijdens het polijsten van de velgen.
De wielen weer als nieuw door polijsten
Kijk eens aan, ook hier heeft polijsten een heilzaam effect. Stalen wielen zijn ook gelakt en dat is met polijsten ook nog netjes te krijgen.
- We hebben de monello Veloce gebruikt als sterk slijpende polijstpasta
- Pas wel op want de lak op stalen wielen is dunner dan de lak op je auto
- We hebben als laatste stap de Polymer Netshield aangebracht als beschermende coating
Een goede autowax kan ook maar de Polymer Netshield beschermt langer en verwerkt veel sneller.
Kijk eens aan, ook hier heeft polijsten een heilzaam effect. Stalen wielen zijn ook gelakt en dat is met polijsten ook nog netjes te krijgen.
- We hebben de monello Veloce gebruikt als sterk slijpende polijstpasta
- Pas wel op want de lak op stalen wielen is dunner dan de lak op je auto
- We hebben als laatste stap de Polymer Netshield aangebracht als beschermende coating
Een goede autowax kan ook maar de Polymer Netshield beschermt langer en verwerkt veel sneller.
Verder met de deurpanelen
Het kunststof van de deurbekleding is dof en vervuild. De deurpanelen en de randen eromheen krijg je weer schoon door eerst met een sopje van vloeibaar Dreft afwas te reinigen. Gebruik een zachte spons bij het schoonmaken. De strepen op de deurbekleding die met de schoenen zijn aangebracht kun je voorzichtig proberen weg te vegen met een gummetje. Dat schuurt wel licht dus probeer eerst een proefstukje
1. Niet allle vervuiling verdwijnt met vloeibaar Dreft afwas
2. De ergste vervuilingen spray je nog een keer in met APC
3. De All purpose cleaner ontvet en reinigt beter en verwijdert al het vuil
4. Is het oppervlak erg vies dan kun je ook direct met de APC beginnen
5. Eerst met vloeibaar Derft reinigen heeft als voordeel dat de meeste vervuiling al verdwenen is...
6. Je hebt minder All Purpose Cleaner nodig, dus je werkt goedkoper.
Het kunststof van de deurbekleding is dof en vervuild. De deurpanelen en de randen eromheen krijg je weer schoon door eerst met een sopje van vloeibaar Dreft afwas te reinigen. Gebruik een zachte spons bij het schoonmaken. De strepen op de deurbekleding die met de schoenen zijn aangebracht kun je voorzichtig proberen weg te vegen met een gummetje. Dat schuurt wel licht dus probeer eerst een proefstukje
1. Niet allle vervuiling verdwijnt met vloeibaar Dreft afwas
2. De ergste vervuilingen spray je nog een keer in met APC
3. De All purpose cleaner ontvet en reinigt beter en verwijdert al het vuil
4. Is het oppervlak erg vies dan kun je ook direct met de APC beginnen
5. Eerst met vloeibaar Derft reinigen heeft als voordeel dat de meeste vervuiling al verdwenen is...
6. Je hebt minder All Purpose Cleaner nodig, dus je werkt goedkoper.
Sopje van afwasmiddel weekt vuil los, daarna APC
Tussen de deurranden herhalen we het spuiten met een sopje van vloeibaar Dreft afwas. Daarvoor kun je een plantenspuit gebruiken van een groot formaat die je kunt oppompen (bij de Action voor 2,50) en waarmee je lekker lang kunt doorwerken.
- Na het inspuiten werk je het sop opnieuw in met een zachte schilderskwast
- Het mooist zijn de kwasten met kunststof haren (bij de Action voor een paar euro)
- Na het inwerken afspuiten met schoon water
Tussen de deurranden herhalen we het spuiten met een sopje van vloeibaar Dreft afwas. Daarvoor kun je een plantenspuit gebruiken van een groot formaat die je kunt oppompen (bij de Action voor 2,50) en waarmee je lekker lang kunt doorwerken.
- Na het inspuiten werk je het sop opnieuw in met een zachte schilderskwast
- Het mooist zijn de kwasten met kunststof haren (bij de Action voor een paar euro)
- Na het inwerken afspuiten met schoon water
Scharnieren goed smeren na het reinigen
De scharnieren zijn volledig droog gelopen, dat is goed te zien aan de roest. Maar we reinigen ze eerst met een zachte schilderskwast en daarna nog een keer met All Purpose Cleaner.
1. Nu ze echt schoon zijn spuiten we ze goed in met GT7
2. GT7 multispray is een kruipolie van Tec7 en van uitzonderlijke kwaliteit
3. Herhaal het inwerken met de GT7 een paar keer voor een optimale smering
De scharnieren zijn volledig droog gelopen, dat is goed te zien aan de roest. Maar we reinigen ze eerst met een zachte schilderskwast en daarna nog een keer met All Purpose Cleaner.
1. Nu ze echt schoon zijn spuiten we ze goed in met GT7
2. GT7 multispray is een kruipolie van Tec7 en van uitzonderlijke kwaliteit
3. Herhaal het inwerken met de GT7 een paar keer voor een optimale smering
Hardnekkig vuil in deurranden en kieren verwijderen
Het vuil op de deuren laat zich goed verwijderen met een sterke oplossing autoshampoo. Op plekken waar het vuil in de kieren blijft zitten sprayen we alles in met All Purpose Cleaner
1. De APC werken we in met een zachte kwast
2. Daarna met een beetje onverdunde autoshampoo eroverheen
Weg is het hardnekkige vuil uit alle randen, alleen nog in de wax zetten en het oogt weer als nieuw.
3. Op de rubber strip aan de onderzijde gebruiken we ook de APC
4. Opbrengen door te sprayen en inwerken met een microvezelspons
5. Hardnekkige vlekken op het rubber scrubben we weg met wat pindakaas op een zacht sponsje
Het vuil op de deuren laat zich goed verwijderen met een sterke oplossing autoshampoo. Op plekken waar het vuil in de kieren blijft zitten sprayen we alles in met All Purpose Cleaner
1. De APC werken we in met een zachte kwast
2. Daarna met een beetje onverdunde autoshampoo eroverheen
Weg is het hardnekkige vuil uit alle randen, alleen nog in de wax zetten en het oogt weer als nieuw.
3. Op de rubber strip aan de onderzijde gebruiken we ook de APC
4. Opbrengen door te sprayen en inwerken met een microvezelspons
5. Hardnekkige vlekken op het rubber scrubben we weg met wat pindakaas op een zacht sponsje
Diepe krassen op kunststof eindstuk dakrailing
Volkswagen gebruikte hier in de jaren negentig kunsstof eindstukken en dat is geen gelukkige combinatie omdat het middendeel van de dakrailing van zwart aluminium is.
- Dus je hebt altijd kleurverschil
- Maar wij hebben het trucje met de Q2Trim bedacht
- Het eindstuk gaat er weer als nieuw uitzien
Krassen in kunststof laten zich moeilijk verwijderen. Ga je erop los met een polijstmachine dan verwijder je de structuur, dus pas daarmee op! Maar op glad kunsstof zijn er wel trucjes met een coating die je kunt toepassen.
1. Gebruik de paarse Pad van Scholl Concepts op een laag toerental
2. In combinatie met de Finale van Monello
3. Met de excentrische polijstmachine
Volkswagen gebruikte hier in de jaren negentig kunsstof eindstukken en dat is geen gelukkige combinatie omdat het middendeel van de dakrailing van zwart aluminium is.
- Dus je hebt altijd kleurverschil
- Maar wij hebben het trucje met de Q2Trim bedacht
- Het eindstuk gaat er weer als nieuw uitzien
Krassen in kunststof laten zich moeilijk verwijderen. Ga je erop los met een polijstmachine dan verwijder je de structuur, dus pas daarmee op! Maar op glad kunsstof zijn er wel trucjes met een coating die je kunt toepassen.
1. Gebruik de paarse Pad van Scholl Concepts op een laag toerental
2. In combinatie met de Finale van Monello
3. Met de excentrische polijstmachine
De matte dakreling op de Passat hoort niet matzwart
Volkswagen heeft de Passat voorzien van zwarte aluminium dakrails. Door verwering en 300.000 km geen aandacht wordt iedere dakrailing mat. We plakken een deel af om je het verschil goed te laten zien, want wij weten dat de dakraling van zwart aluminium is.We polijsten rustig op 1500 toeren met de Scholl S3 polijstpasta
-We gebruiken de blauwe Pad van Scholl Concepts omdat die makkelijk langs de rail meebeweegt
- Het eindresultaat na slechts vijf minuten polijsten zie je op de foto hieronder
- De kunststof eindkappen worden gereinigd met APC
- Ze worden met de bijgeleverde microvezeldoekjes voorzien van Q2Trim
- Na acht weken uitharden polijsten we de eindkappen op 1000 toeren om de strepen weg te krijgen
Volkswagen heeft de Passat voorzien van zwarte aluminium dakrails. Door verwering en 300.000 km geen aandacht wordt iedere dakrailing mat. We plakken een deel af om je het verschil goed te laten zien, want wij weten dat de dakraling van zwart aluminium is.We polijsten rustig op 1500 toeren met de Scholl S3 polijstpasta
-We gebruiken de blauwe Pad van Scholl Concepts omdat die makkelijk langs de rail meebeweegt
- Het eindresultaat na slechts vijf minuten polijsten zie je op de foto hieronder
- De kunststof eindkappen worden gereinigd met APC
- Ze worden met de bijgeleverde microvezeldoekjes voorzien van Q2Trim
- Na acht weken uitharden polijsten we de eindkappen op 1000 toeren om de strepen weg te krijgen
Groene aanslag en verweerd rubber langs voorruit
De groene aanslag in de randen verwijder je met een zacht kwastje en APC. De verweerde rubber rand langs de voorruit reinigen met APC en daarna scrubben met pindakaas op een zacht sponsje.
1. Daarna weer ontvetten met de APC
2. De coating kan nu op de rubber ruitomlijsting worden aangebracht
3. Gebruik Q2Trim van Gyeon
4. Houdt rekening met een lange droogtijd
5. Blijft tot 6 maanden op het rubber en kunststof zitten, voedt, beschermt en verfraait
De groene aanslag in de randen verwijder je met een zacht kwastje en APC. De verweerde rubber rand langs de voorruit reinigen met APC en daarna scrubben met pindakaas op een zacht sponsje.
1. Daarna weer ontvetten met de APC
2. De coating kan nu op de rubber ruitomlijsting worden aangebracht
3. Gebruik Q2Trim van Gyeon
4. Houdt rekening met een lange droogtijd
5. Blijft tot 6 maanden op het rubber en kunststof zitten, voedt, beschermt en verfraait
Conditie van de rubbers is slecht
Hier zie je de ruitrubbers van de achterdeur van onze VW Passat. Het rubber is 16 jaar oud en niet onderhouden. Resultaat; een diep verweerde structuur die in het rubber is gaan zitten. Dat krijg je niet meer weg, dus we gaan voor zo goed mogelijk.
1. Eerst reinigen met All Purpose Cleaner
2. Dan zo goed mogelijk scrubben met pindakaas en een zacht sponsje
3. Goed ontvetten met APC of Q2M Prep van Gyeon
4. Goed laten drogen en inwerken met Q2Trim van Gyeon
5. Vele uren laten drogen en je krijgt weer een mooie donkere coating over het rubber
Hier zie je de ruitrubbers van de achterdeur van onze VW Passat. Het rubber is 16 jaar oud en niet onderhouden. Resultaat; een diep verweerde structuur die in het rubber is gaan zitten. Dat krijg je niet meer weg, dus we gaan voor zo goed mogelijk.
1. Eerst reinigen met All Purpose Cleaner
2. Dan zo goed mogelijk scrubben met pindakaas en een zacht sponsje
3. Goed ontvetten met APC of Q2M Prep van Gyeon
4. Goed laten drogen en inwerken met Q2Trim van Gyeon
5. Vele uren laten drogen en je krijgt weer een mooie donkere coating over het rubber
Hoogste tijd om de lak te polijsten
We gaan over tot het polijsten van de lak, het mooiste onderdeel van het het herstelplan. Hier knapt iedere auto ontzettend van op en onze VW Passat heeft het hard nodig. De lak is zo dood als een pier en we gaan een paar micron verwijderen van de blanke toplaag (onze VW Passat heeft zwarte metallic lak).
- We beginnen met het testen van de Rupes microvezel Pad
- We bevestigen de blauwe microfiber Pad op de Rupes Bigfoot met 1,2 cm uitslag
- Na eneige tijd bevestigen we een tweede nieuwe Pad op de DAP900
Het resultaat op beide machine is goed maar gezien de prijs van 20 euro per stuk valt het resultaat nogal tegen. Een gewone Pad kost maximaal 12 euro en die doen het net zo goed.
We gaan over tot het polijsten van de lak, het mooiste onderdeel van het het herstelplan. Hier knapt iedere auto ontzettend van op en onze VW Passat heeft het hard nodig. De lak is zo dood als een pier en we gaan een paar micron verwijderen van de blanke toplaag (onze VW Passat heeft zwarte metallic lak).
- We beginnen met het testen van de Rupes microvezel Pad
- We bevestigen de blauwe microfiber Pad op de Rupes Bigfoot met 1,2 cm uitslag
- Na eneige tijd bevestigen we een tweede nieuwe Pad op de DAP900
Het resultaat op beide machine is goed maar gezien de prijs van 20 euro per stuk valt het resultaat nogal tegen. Een gewone Pad kost maximaal 12 euro en die doen het net zo goed.
Meerdere soorten polijstpasta van Scholl
We gaan, nadat deze blauwe microvezelpads verzadigd raken, verder met de paarse Scholl Concepts Pads en we maken vele doorgangen op de motorkap van onze 16 jaar oude VW Passat. We hebben een heel arsenaal aan polijstmiddelen staan en testen stuk voor stuk welke resultaten de verschillende soorten opleveren. Het wordt een mooie en uitgebreide testronde op onze oude VW Passat.
We gaan, nadat deze blauwe microvezelpads verzadigd raken, verder met de paarse Scholl Concepts Pads en we maken vele doorgangen op de motorkap van onze 16 jaar oude VW Passat. We hebben een heel arsenaal aan polijstmiddelen staan en testen stuk voor stuk welke resultaten de verschillende soorten opleveren. Het wordt een mooie en uitgebreide testronde op onze oude VW Passat.
Als testspot gebruiken we de hele motorkap
Na wat testwerk besluiten we de sterk slijpende S3 van Scholl Concepts, de all-time favoriet Veloce van Monello en de Mirror Glaze 105 van Meguiars te vergelijken.
- De DAP900 op 4500 toeren
- Eerste vier doorgangen met de paarse Scholl Pads Puple Compounding Pads
- De S3 en de Veloce geven net een wat beter resultaat dan de 105 van Mequairs
Na wat testwerk besluiten we de sterk slijpende S3 van Scholl Concepts, de all-time favoriet Veloce van Monello en de Mirror Glaze 105 van Meguiars te vergelijken.
- De DAP900 op 4500 toeren
- Eerste vier doorgangen met de paarse Scholl Pads Puple Compounding Pads
- De S3 en de Veloce geven net een wat beter resultaat dan de 105 van Mequairs
De diepe krassen zitten overal op de auto
Polijsten is een wondermiddel voor autolak maar waar de kleurlaag weg is valt niets meer te polijsten. Deze witte krassen zitten al op de grondlaag en die kunnen we niet meer weg polijsten, de machine kan er helaas geen lak bij maken :-) Maar de oppervlakkige krassen gaan we aanpakken met de serie polijstmiddelen van Scholl Concept en de Veloce van Monello. Direct maar op de paarse Scholl Pads want de 305.000 km hebben hun sporen wel achtergelaten op onze 16 jaar oude VW Passat.
Polijsten is een wondermiddel voor autolak maar waar de kleurlaag weg is valt niets meer te polijsten. Deze witte krassen zitten al op de grondlaag en die kunnen we niet meer weg polijsten, de machine kan er helaas geen lak bij maken :-) Maar de oppervlakkige krassen gaan we aanpakken met de serie polijstmiddelen van Scholl Concept en de Veloce van Monello. Direct maar op de paarse Scholl Pads want de 305.000 km hebben hun sporen wel achtergelaten op onze 16 jaar oude VW Passat.
Eerst de ruiten polijsten en dan de lak
Voordat we de lak volledig gaan polijsten smeren we de ruiten aan de binnenkant in met Glass Polish van Turttle Wax. Dan kan het mooi drogen terwijl we de lak polijsten. Hoeven we straks alleen nog maar uit te poetsen en dan hebben we behalve schone lak ook nog schone, gepolijste ruiten.
- Glass Polish verwijdert geen krasjes want daarvoor is glas te hard
- Het verwijdert wel alle vervuiling van je ruiten
- Het werkt veel beter dan vloeibare glasreinigers die altijd een vet laagje achterlaten op de ruiten
Als je weleens glassex op je ruiten geprobeerd hebt weet je wat ik bedoel. Vettige aanslag op autoruiten is altijd lastig weg te krijgen, vaak eindigt het toch met strepen en vettigheid. Maar een Glass polish reingt wel effectief en laat niets op de ruiten achter.
Voordat we de lak volledig gaan polijsten smeren we de ruiten aan de binnenkant in met Glass Polish van Turttle Wax. Dan kan het mooi drogen terwijl we de lak polijsten. Hoeven we straks alleen nog maar uit te poetsen en dan hebben we behalve schone lak ook nog schone, gepolijste ruiten.
- Glass Polish verwijdert geen krasjes want daarvoor is glas te hard
- Het verwijdert wel alle vervuiling van je ruiten
- Het werkt veel beter dan vloeibare glasreinigers die altijd een vet laagje achterlaten op de ruiten
Als je weleens glassex op je ruiten geprobeerd hebt weet je wat ik bedoel. Vettige aanslag op autoruiten is altijd lastig weg te krijgen, vaak eindigt het toch met strepen en vettigheid. Maar een Glass polish reingt wel effectief en laat niets op de ruiten achter.
Stickers verwijderen
De sticker aan de zijkant verwijderen we voordat we de deur gaan polijsten. Dat doen we door er een tijdje met de föhn overheen te gaan. Daarna laat de sticker zich gemakkelijk verwijderen.
De sticker aan de zijkant verwijderen we voordat we de deur gaan polijsten. Dat doen we door er een tijdje met de föhn overheen te gaan. Daarna laat de sticker zich gemakkelijk verwijderen.
Na de All Purpose Cleaner een beetje autoshampoo
Achtergebleven lijmresten op de lak verwijderen we met All Purpose Cleaner. Dat is een sterke maar veilige reiniger voor vrijwel alle materialen. Alleen niet op leer te gebruiken, daarvoor is APC te sterk. Je kunt APC ook verdunnen met water en in een plantenspuit gebruiken om het oppervlak te besproeien. Daarna altijd goed nabehandelen met een beetje autoshampoo en een zachte spons om strepen te voorkomen.
Achtergebleven lijmresten op de lak verwijderen we met All Purpose Cleaner. Dat is een sterke maar veilige reiniger voor vrijwel alle materialen. Alleen niet op leer te gebruiken, daarvoor is APC te sterk. Je kunt APC ook verdunnen met water en in een plantenspuit gebruiken om het oppervlak te besproeien. Daarna altijd goed nabehandelen met een beetje autoshampoo en een zachte spons om strepen te voorkomen.
Stickers krimpen en de lijmlaag houdt het zand vast
De sticker van de achterbumper is aan de randen los gelaten van de lak door veroudering. Aan beide zijkanten van de sticker is daardoor een rand van een centimeter dik vastzittend vuil ontstaan, vooral zand. Deze sticker maken we ook warm met de föhn maar het dikke plastic laat zich moeilijk verwijderen. De sticker is in de 16 jaar op de Passat door veroudering gekrompen.
- De lijmlaag is door het loslaten van de gekrompen sticker vrij komen te liggen
- Een kleverige rand vormde zich rondom de sticker
- De rand met lijm heeft al het zand en vuil vastgehouden
- De sticker breekt regelmatig af tijdens het verwijderen doordat hij is verdroogd
De sticker van de achterbumper is aan de randen los gelaten van de lak door veroudering. Aan beide zijkanten van de sticker is daardoor een rand van een centimeter dik vastzittend vuil ontstaan, vooral zand. Deze sticker maken we ook warm met de föhn maar het dikke plastic laat zich moeilijk verwijderen. De sticker is in de 16 jaar op de Passat door veroudering gekrompen.
- De lijmlaag is door het loslaten van de gekrompen sticker vrij komen te liggen
- Een kleverige rand vormde zich rondom de sticker
- De rand met lijm heeft al het zand en vuil vastgehouden
- De sticker breekt regelmatig af tijdens het verwijderen doordat hij is verdroogd
De lijmlaag zit vol met zand en viezigheid
De harde rand met zand en vuil laat zich niet meer verwijderen met All Purpose Cleaner. We gebruiken de Non ferro van Monello om de rand langzaam op te lossen
- Draag altijd handschoenen want Non Ferro maakt de huid ruw
- Wat er nog aan vervuiling op de lak achterblijft verwijderen we met APC en wasbenzine
- Een korte wasbeurt met autoshampoo om alle residu te verwijderen
- Bijna drie uur werk aan gehad maar de bumper is weer glad en vrij van lijmresten
- Diepe krassen in de bovenkant van de bumper...
- Want de plastic sticker kan geen zware beschadigingen voorkomen
- De lak van de bumper is nu volledig mat en moet intensief gepolijst worden
De harde rand met zand en vuil laat zich niet meer verwijderen met All Purpose Cleaner. We gebruiken de Non ferro van Monello om de rand langzaam op te lossen
- Draag altijd handschoenen want Non Ferro maakt de huid ruw
- Wat er nog aan vervuiling op de lak achterblijft verwijderen we met APC en wasbenzine
- Een korte wasbeurt met autoshampoo om alle residu te verwijderen
- Bijna drie uur werk aan gehad maar de bumper is weer glad en vrij van lijmresten
- Diepe krassen in de bovenkant van de bumper...
- Want de plastic sticker kan geen zware beschadigingen voorkomen
- De lak van de bumper is nu volledig mat en moet intensief gepolijst worden
We beoordelen de lakschade en gaan polijsten
We beginnen met het polijsten van de volledige motorkap. Dat doen we met de Scholl S3, een sterk slijpende polijstpasta die de eer heeft om als eerste de droge, verwaarloosde lak nieuw leven in te blazen.
- we hebben de 105 van Mequairs geprobeerd op een testspot maar het resultaat viel tegen
- de Mirror Glaze verliest het van de Veloce en de S3
- we gaan aan de slag met S3 omdat we daar een kilo van hebben staan
- de oude Passat heeft een zware correctie nodig en dat doen de Veloce en de S3 prima
- een echte compound deze dikke S3 en dat gaat voor een mooi resultaat zorgen
We beginnen met het polijsten van de volledige motorkap. Dat doen we met de Scholl S3, een sterk slijpende polijstpasta die de eer heeft om als eerste de droge, verwaarloosde lak nieuw leven in te blazen.
- we hebben de 105 van Mequairs geprobeerd op een testspot maar het resultaat viel tegen
- de Mirror Glaze verliest het van de Veloce en de S3
- we gaan aan de slag met S3 omdat we daar een kilo van hebben staan
- de oude Passat heeft een zware correctie nodig en dat doen de Veloce en de S3 prima
- een echte compound deze dikke S3 en dat gaat voor een mooi resultaat zorgen
Polijstpasta op de motorkap
Werken in kleine sessies is aan te bevelen. Je moet verschillende keren over hetzelfde oppervlak om de krassen weg te krijgen. Je kunt niet op een groot vlak polijsten omdat de overblijvende polijstpasta alleen maar opdroogt en dat is zonde.
- dun en gelijkmatig aanbrengen in dotjes en daarna uitvegen
- inwerken op de laagste stand
- een mooie, gelijkmatige structuur na vijf doorgangen
- het maakt duidelijk dat we effectief polijsten
- de paarse Purple Compounding Pad voor de hoge cutting factor
- indianentijd, aandacht en geduld gaan voor iets moois zorgen
Werken in kleine sessies is aan te bevelen. Je moet verschillende keren over hetzelfde oppervlak om de krassen weg te krijgen. Je kunt niet op een groot vlak polijsten omdat de overblijvende polijstpasta alleen maar opdroogt en dat is zonde.
- dun en gelijkmatig aanbrengen in dotjes en daarna uitvegen
- inwerken op de laagste stand
- een mooie, gelijkmatige structuur na vijf doorgangen
- het maakt duidelijk dat we effectief polijsten
- de paarse Purple Compounding Pad voor de hoge cutting factor
- indianentijd, aandacht en geduld gaan voor iets moois zorgen
Gemiddeld kost het een uur of acht om een auto te polijsten maar de zwaar verwaarloosde lak van onze 300.000 km Passat heeft wel iets meer aandacht nodig.
Het reinigen en smeren van de deurscharnieren in detail
Scharnieren vertonen roest
Scharnieren moeten regelmatig gesmeerd worden. Als dat achterwege blijft lopen ze droog en gaan ze roesten. Het gevolg; krakende deuren en lange strepen roestwater. Dit kan blijvende schade veroorzaken maar is vaak nog goed te verhelpen. Hierboven de gevolgen van lange tijd geen onderhoud, roest en vastzittend zand op de liggende delen.
Scharnieren moeten regelmatig gesmeerd worden. Als dat achterwege blijft lopen ze droog en gaan ze roesten. Het gevolg; krakende deuren en lange strepen roestwater. Dit kan blijvende schade veroorzaken maar is vaak nog goed te verhelpen. Hierboven de gevolgen van lange tijd geen onderhoud, roest en vastzittend zand op de liggende delen.
APC verwijdert vuil en vet én roest
We spuiten alles in met een mengsel van 50 procent APC en 50 procent water. Daarvoor gebruiken we een plantenspuit of (de mooiste oplossing) een spuitfles van Mercury. Wel de paarse Alka Line kiezen want die is bestand tegen alkalische vloeistoffen zoals APC. We laten het vijf minuten inwerken en sprayen nogmaals in terwijl we met een zachte schilderskwast de APC nog een keer goed inwerken.
We spuiten alles in met een mengsel van 50 procent APC en 50 procent water. Daarvoor gebruiken we een plantenspuit of (de mooiste oplossing) een spuitfles van Mercury. Wel de paarse Alka Line kiezen want die is bestand tegen alkalische vloeistoffen zoals APC. We laten het vijf minuten inwerken en sprayen nogmaals in terwijl we met een zachte schilderskwast de APC nog een keer goed inwerken.
Schoonmaken en droog blazen
De rode Mercury spuitfles bevat vloeibaar Dreft afwas. Daarmee spuiten we de APC weg en ontvetten we alles, opnieuw met een zachte verfkwast. De blauwe Mercury bevat schoon water waarmee we alles naderhand schoonspuiten. Drogen doen we met de compressor en perslucht. Voor 6 euro koop je trouwens een spuitbus met lucht als je niet over een compressor beschikt.
De rode Mercury spuitfles bevat vloeibaar Dreft afwas. Daarmee spuiten we de APC weg en ontvetten we alles, opnieuw met een zachte verfkwast. De blauwe Mercury bevat schoon water waarmee we alles naderhand schoonspuiten. Drogen doen we met de compressor en perslucht. Voor 6 euro koop je trouwens een spuitbus met lucht als je niet over een compressor beschikt.
Alles is droog en schoon, de droge roest blijft over. Nu moeten de scharnieren opnieuw gesmeerd worden en dat doen we met een middel dat alles ineen is. GT7 is zo'n middel en het breekt roestkristallen snel af. Door de lage oppervlaktespanning verdwijnt het nog aanwezige vocht direct. Zelfs elektrisch gereedschap blift onder water werken als je het eerst inspuit met GT7. Kijk maar naar dit filmpje op Youtube.
Vloeibaar Dreft afwas om te ontvetten na de APC
Vloeibaar Dreft afwas is volkomen veilig voor rubbers, kunststof en lak. De APC verwijderen we dan ook met een ruime hoeveelheid Dreft en water. We werken de APC goed in met een zacht kwastje en daarna spuiten we alles vol met een sterke oplossing van Dreft en ruim water. De APC verdwijnt volledig en de groet plantenspuit die Action verkoopt is uitstekend geschikt voor dit doel. Kost bijna niets en je kunt hem flink oppompen en er dan lang mee doorwerken.
Vloeibaar Dreft afwas is volkomen veilig voor rubbers, kunststof en lak. De APC verwijderen we dan ook met een ruime hoeveelheid Dreft en water. We werken de APC goed in met een zacht kwastje en daarna spuiten we alles vol met een sterke oplossing van Dreft en ruim water. De APC verdwijnt volledig en de groet plantenspuit die Action verkoopt is uitstekend geschikt voor dit doel. Kost bijna niets en je kunt hem flink oppompen en er dan lang mee doorwerken.
Met een zacht kwastje week je het vuil voorzichtig los. De vieze randen lossen dan langzaam op. Plak het metalen randje van de kwast af met een zachte tape zodat je de lak niet beschadigt. Het losgeweekte vuil spoel je weg met een harde waterstraal uit een plantenspuit. Drogen met een zachte microvezel droogdoek. Daarna Polymer Netshield op het oppervlak spuiten en direct uitpoetsen met een microvezeldoekje. Nu heb je gladde en waterafstotende lak waarop vuil veel minder zal hechten.
Dit zie je vaak op kunststof bumpers
Na een lichte deuk veert het kunststof deel van de bumper weer terug. Maar de lak scheurt dan ook en dat is met polijsten niet te herstellen. Controleer daarom na een lichte aanraking of parkeerschade altijd de bumper van dichtbij. Vaak valt het niet eens op van een afstand maar je hebt een blijvend lakdefect.
Na een lichte deuk veert het kunststof deel van de bumper weer terug. Maar de lak scheurt dan ook en dat is met polijsten niet te herstellen. Controleer daarom na een lichte aanraking of parkeerschade altijd de bumper van dichtbij. Vaak valt het niet eens op van een afstand maar je hebt een blijvend lakdefect.