Volvo V70 2008, van goed naar superconditie
De Volvo V70 die we in juli kochten bij Volvo dealer Bangarage in Mijdrecht is netjes gepolijst voor de verkoop maar dat kan natuulijk veel en veel beter. De V70 in Titaniumgrijs met kleurcode 455 zal nooit zo diep glanzen als een zwarte auto maar we gaan wel zorgen dat ie veel meer glans krijgt. Binnenin is alles ook netjes maar daar gaan we ook veel meer moois uithalen dan er nu in zit. Lees en kijk mee naar het steeds weer tot de overtreffende trap in auto polijsten. Je kunt het thuis ook zelf, polijsten voor je deur en poetsen tot in de puntjes. Lees mee, je leert er veel van voor het mooier krijgen van je eigen auto.
Vier keer de Volvo V70 polijsten
Titaniumgrijs bevat teveel pigmenten voor een diepe glans maar beter dan de Volvo bij aankoop heeft is zeker haalbaar. We besluiten om onze Volvo in vier stappen te polijsten en daarvoor de polijstmiddelen van Angelwax te bestellen. Dat wordt dus freaken en de vraag is of je dat allemaal zou moeten doen omdat je het verschil vaak niet meer met het blote oog kunt zien. Maar we maken van onze V70 een voorbeeld voor de echte freaks en autoliefhebbers die net als wij tot het gaatje willen gaan. We gaan de Volvo dus drie keer helemaal polijsten met de Angelwax producten en zelfs nog een vierde keer polijsten met als allerlaatste de Gyeon Primer omdat we dat de mooiste afsluiting vinden. Die is bedoeld als voorbereiding van de lak op een coating en zelfs nog iets mooier en fijner dan een finishing polijstpasta.
Titaniumgrijs bevat teveel pigmenten voor een diepe glans maar beter dan de Volvo bij aankoop heeft is zeker haalbaar. We besluiten om onze Volvo in vier stappen te polijsten en daarvoor de polijstmiddelen van Angelwax te bestellen. Dat wordt dus freaken en de vraag is of je dat allemaal zou moeten doen omdat je het verschil vaak niet meer met het blote oog kunt zien. Maar we maken van onze V70 een voorbeeld voor de echte freaks en autoliefhebbers die net als wij tot het gaatje willen gaan. We gaan de Volvo dus drie keer helemaal polijsten met de Angelwax producten en zelfs nog een vierde keer polijsten met als allerlaatste de Gyeon Primer omdat we dat de mooiste afsluiting vinden. Die is bedoeld als voorbereiding van de lak op een coating en zelfs nog iets mooier en fijner dan een finishing polijstpasta.
Polijsten in etappes
Kleien is overbodig en het werken in delen een must want we schatten toch wel zo'n 50 uur polijsten nodig te hebben hebben voor onze grote Volvo V70 uit 2008. Om de rug heel te houden werken we niet langer dan twee uur achtereen aan de V70. De pad wassen we dan en kunnen we weer hergebruiken. Kleien is overbodig, zoals bij zoveel auto's, want de auto is voor de verkoop al behoorlijk gepolijst lijkt het. Maar geen diepe glans en daarom beginnen we met de hoge cutting factor van de zware compound. Resurrection Heavy Cut Compound van Angelwax kan lakdefecten en krassen tot 1500 grit aan en we gebruiken de Resurrection op onze favoriete Purple compounding pads van Scholl Concepts.
Kleien is overbodig en het werken in delen een must want we schatten toch wel zo'n 50 uur polijsten nodig te hebben hebben voor onze grote Volvo V70 uit 2008. Om de rug heel te houden werken we niet langer dan twee uur achtereen aan de V70. De pad wassen we dan en kunnen we weer hergebruiken. Kleien is overbodig, zoals bij zoveel auto's, want de auto is voor de verkoop al behoorlijk gepolijst lijkt het. Maar geen diepe glans en daarom beginnen we met de hoge cutting factor van de zware compound. Resurrection Heavy Cut Compound van Angelwax kan lakdefecten en krassen tot 1500 grit aan en we gebruiken de Resurrection op onze favoriete Purple compounding pads van Scholl Concepts.
Polijsten in vier stappen is meer dan gebruikelijk
Nu de serie polijstmiddelen van Angelwax binnen is kan het polijsten in vier stappen beginnen.
Eens kijken of de polijstpasta's uit Schotland zich kunnen meten met onze favorieten zoals de Veloce van Monello, Heavy Cut van Nanolex of de S40 van Scholl Concepts. We hebben wel een paar diepere krassen op de Volvo die zich niet laten wegpolijsten en wat steenslag. Die gaan we opvullen met kleurlak van Dr. Colorchip, lak waarmee je steenslag en krasjes op kunt vullen zonder die lelijke bobbeltjes (paintchips) op je lak.
Nu de serie polijstmiddelen van Angelwax binnen is kan het polijsten in vier stappen beginnen.
Eens kijken of de polijstpasta's uit Schotland zich kunnen meten met onze favorieten zoals de Veloce van Monello, Heavy Cut van Nanolex of de S40 van Scholl Concepts. We hebben wel een paar diepere krassen op de Volvo die zich niet laten wegpolijsten en wat steenslag. Die gaan we opvullen met kleurlak van Dr. Colorchip, lak waarmee je steenslag en krasjes op kunt vullen zonder die lelijke bobbeltjes (paintchips) op je lak.
Achterkant van de flacons bekijken
De slijpgraad en de glansgraad staan keurig achterop iedere flacon aangegeven, dat doet Angelwax goed. Als je zoals wij ervaren bent heb je dit allemaal niet nodig. Maar als je net begint met polijsten ben je blij met duidelijke informatie. We gaan onze Volvo polijsten in vier stappen omdat we de Gyeon Primer nog eens als laatste stap nemen. We gebruiken twee soorten pads, de paarse Compounding pads van Scholl Concepts en de blauwe Scholl pads voor de sterke rondingen op de V70, zoals bij de bumpers achter en onderaan de brede en bewerkelijke brede strip aan de onderkant van de deuren. De kleine groene pad op de foto is van de Rupes iBrid die we intussen gekocht hebben, ideaal voor de kleinste randen en hoekjes aan onze V70. Jammer dat die iBrid zo duur is want het is een fantastisch apparaat. Wij hebben de long-neck want die is het meest veelzijdig.
De slijpgraad en de glansgraad staan keurig achterop iedere flacon aangegeven, dat doet Angelwax goed. Als je zoals wij ervaren bent heb je dit allemaal niet nodig. Maar als je net begint met polijsten ben je blij met duidelijke informatie. We gaan onze Volvo polijsten in vier stappen omdat we de Gyeon Primer nog eens als laatste stap nemen. We gebruiken twee soorten pads, de paarse Compounding pads van Scholl Concepts en de blauwe Scholl pads voor de sterke rondingen op de V70, zoals bij de bumpers achter en onderaan de brede en bewerkelijke brede strip aan de onderkant van de deuren. De kleine groene pad op de foto is van de Rupes iBrid die we intussen gekocht hebben, ideaal voor de kleinste randen en hoekjes aan onze V70. Jammer dat die iBrid zo duur is want het is een fantastisch apparaat. Wij hebben de long-neck want die is het meest veelzijdig.
Steenslag bijwerken zonder bobbels
We hebben een paar diepere krassen op de Volvo die zich niet laten wegpolijsten en ook wat steenslag. Die gaan we opvullen met kleurlak van Dr. Colorchip, de enige lak waarmee je steenslag en krasjes op kunt vullen zonder die lelijke bobbeltjes op je lak.
We hebben een paar diepere krassen op de Volvo die zich niet laten wegpolijsten en ook wat steenslag. Die gaan we opvullen met kleurlak van Dr. Colorchip, de enige lak waarmee je steenslag en krasjes op kunt vullen zonder die lelijke bobbeltjes op je lak.
Steenslag bijwerken zonder bobbels kun je zelf
De set van Dr. Colorchip is binnen, zoals gezegd de enige lak waarmee je steenslag en diepere krasjes kunt opvullen zonder bobbeltjes (paintchips). Dus die hebben we na eerdere positieve ervaringen op onze VW Passat ook besteld voor onze Volvo want we hebben intussen wel wat krasjes en steenslag gespot. Die werken we graag onzichtbaar bij en dat kan alleen met de lak van Dr. Colorchip. Een set kost 65 euro en de verzendkosten zijn 35 euro. Dr. Colorchip kun je nu ook in Engeland bestellen en dat scheelt weer 15 euro verzendkosten. Want eerder kon je het alleen in Amerika bestellen.
De set van Dr. Colorchip is binnen, zoals gezegd de enige lak waarmee je steenslag en diepere krasjes kunt opvullen zonder bobbeltjes (paintchips). Dus die hebben we na eerdere positieve ervaringen op onze VW Passat ook besteld voor onze Volvo want we hebben intussen wel wat krasjes en steenslag gespot. Die werken we graag onzichtbaar bij en dat kan alleen met de lak van Dr. Colorchip. Een set kost 65 euro en de verzendkosten zijn 35 euro. Dr. Colorchip kun je nu ook in Engeland bestellen en dat scheelt weer 15 euro verzendkosten. Want eerder kon je het alleen in Amerika bestellen.
Zo ziet de set van Dr. Colorchip eruit
Het kleine flesje bevat de kleurlak voor de Volvo V70. De Touch-up sticks die je op de voorgrond ziet liggen zorgen ervoor dat je de lak nauwkeurig kunt opbrengen. Het flesje SealAct is de trukendoos. Je laat de lak 10 minuten uitharden. Neem het microvezeldoekje met daarop de SealAct en veeg het bobbeltje lak voorzichtig weg. Er blijft een verdiept putje met lak over en dat valt nauwelijks op. De lak wordt daardoor wel iets matter maar dat valt niet op omdat het om kleine lakschade zoals steenslag gaat. Dus weg met die lelijke bobbeltjes, die gaan we zeker niet zien op onze V70.
Het kleine flesje bevat de kleurlak voor de Volvo V70. De Touch-up sticks die je op de voorgrond ziet liggen zorgen ervoor dat je de lak nauwkeurig kunt opbrengen. Het flesje SealAct is de trukendoos. Je laat de lak 10 minuten uitharden. Neem het microvezeldoekje met daarop de SealAct en veeg het bobbeltje lak voorzichtig weg. Er blijft een verdiept putje met lak over en dat valt nauwelijks op. De lak wordt daardoor wel iets matter maar dat valt niet op omdat het om kleine lakschade zoals steenslag gaat. Dus weg met die lelijke bobbeltjes, die gaan we zeker niet zien op onze V70.
De kunststof delen zijn dof en vlekkerig
Eerste idee was om weer een coating op het kunststof aan te brengen zoals Gyeon Trim, D-lux enz. Maar die laten ons toch te vaak op een lelijke manier los. Ook zie je vaak na enige tijd hechtingsproblemen met vlekken als gevolg en probeer dan maar eens die coating weer van het kunststof af te krijgen. Bovendien is het kunststof van de Volvo niet wit verkleurd dus we gaan wat testen met Trim restorer en als dat niet lang genoeg blijft zitten kan er altijd nog Polytrol op. Dat laatste ehbben we uiteindelijk ook gedaan. We zetten het kunststof aan de buitenkant tegenwoordig ook in de plastic & rubber wax, dat hecht beter dan een trim restorer.
We gaan de Revive Trim Dressing gebruiken, de Black Wow van de tweede generatie , Poorboys Trim Restorer en hoewel het geen echte trim dressing is ook de Polymer Netshield omdat ie het op kunststof vaak erg goed doet en qua bescherming onovertroffen is natuurlijk.
Eerste idee was om weer een coating op het kunststof aan te brengen zoals Gyeon Trim, D-lux enz. Maar die laten ons toch te vaak op een lelijke manier los. Ook zie je vaak na enige tijd hechtingsproblemen met vlekken als gevolg en probeer dan maar eens die coating weer van het kunststof af te krijgen. Bovendien is het kunststof van de Volvo niet wit verkleurd dus we gaan wat testen met Trim restorer en als dat niet lang genoeg blijft zitten kan er altijd nog Polytrol op. Dat laatste ehbben we uiteindelijk ook gedaan. We zetten het kunststof aan de buitenkant tegenwoordig ook in de plastic & rubber wax, dat hecht beter dan een trim restorer.
We gaan de Revive Trim Dressing gebruiken, de Black Wow van de tweede generatie , Poorboys Trim Restorer en hoewel het geen echte trim dressing is ook de Polymer Netshield omdat ie het op kunststof vaak erg goed doet en qua bescherming onovertroffen is natuurlijk.
Vlekken en verkleuring op zwarte kunststof
Het kunststof aan de buitenkant van onze V70 ziet er allemaal wat uitgedroogd en gevlekt uit. Hoewel Volvo een hele goede kwaliteit kunststof met een mooie fijne structuur gebruikt zien we toch behoorlijke vlekken en verkleuringen. De rand onder de voorruit vertoont de bekende verbleekte strepen waar het vuil en de UV verkleuring gaat inwerken op het kunststof.
Het kunststof aan de buitenkant van onze V70 ziet er allemaal wat uitgedroogd en gevlekt uit. Hoewel Volvo een hele goede kwaliteit kunststof met een mooie fijne structuur gebruikt zien we toch behoorlijke vlekken en verkleuringen. De rand onder de voorruit vertoont de bekende verbleekte strepen waar het vuil en de UV verkleuring gaat inwerken op het kunststof.
Kunststof grille reinigen met APC
De chromen randjes voorop zijn deels weggesleten. We ontvetten de grille geheel met Gyeon Prep. De eerste trim restorer die we gaan testen is een oude bekende uit Amerika. Het is Black Wow die 5 jaar geleden een hele goede reputatie had. Het was een van de eerste Trim restorers die een spectaculaire verbetering gaf aan kunststof delen aan de buitenkant van de auto. Helaas was het typisch amerikaans vet en glimmend. De hechting was minimaal dus na een fikse regenbui was je het effect alweer kwijt. Een euvel waar vrijwel alle trim restorers vandaag de dag nog last van hebben. Het ligt vaak ook aan de samenstelling en structuur van het plastic welke hechting je krijgt. We laten er dan ook maar gelijk een trucje op los om de trim restorer meer duurzaam te verzegelen.
De chromen randjes voorop zijn deels weggesleten. We ontvetten de grille geheel met Gyeon Prep. De eerste trim restorer die we gaan testen is een oude bekende uit Amerika. Het is Black Wow die 5 jaar geleden een hele goede reputatie had. Het was een van de eerste Trim restorers die een spectaculaire verbetering gaf aan kunststof delen aan de buitenkant van de auto. Helaas was het typisch amerikaans vet en glimmend. De hechting was minimaal dus na een fikse regenbui was je het effect alweer kwijt. Een euvel waar vrijwel alle trim restorers vandaag de dag nog last van hebben. Het ligt vaak ook aan de samenstelling en structuur van het plastic welke hechting je krijgt. We laten er dan ook maar gelijk een trucje op los om de trim restorer meer duurzaam te verzegelen.
Een wax in plaats van een Trim Restorer
Omdat een grille veel vuil en vocht vangt voorop de auto kun je het beste een wax gebruiken in plaats van een trim restorer. Een speciale wax zoals plastic & rubber wax van Infinity wax hecht beter en het loopt niet vet uit na een regenbui. De wax is iets minder diep zwart dan een trim restorer maar is wel de mooiste en meest duurzame oplossing.
Omdat een grille veel vuil en vocht vangt voorop de auto kun je het beste een wax gebruiken in plaats van een trim restorer. Een speciale wax zoals plastic & rubber wax van Infinity wax hecht beter en het loopt niet vet uit na een regenbui. De wax is iets minder diep zwart dan een trim restorer maar is wel de mooiste en meest duurzame oplossing.
Lakdefect; hier worden we niet blij van
Het is wat moeilijk zichtbaar te maken op een foto maar dit is de rand van de dakspolier achterop onze Volvo. Die originele dakspoiler heeft de vorige eigenaar later laten monteren door een Volvo dealer en op het bevestigingspunt is de lak gebarsten. Het is dat kleine plekje in het midden, lijkt op de foto niet veel maar hier is de lak gebarsten en komt de lak ook echt los. De barstjes zijn te smal om er een blanke lak tussen te laten lopen. We gaan er op stand 1 met de polijstmachine overheen om het in ieder geval mee te polijsten en dan de wax erop maar dit is een probleemplek, een echt lakdefect. Net als de vogelpoepschade achter de antenne, daar is de blanke lak ook al een stukje gebarsten.
Het is wat moeilijk zichtbaar te maken op een foto maar dit is de rand van de dakspolier achterop onze Volvo. Die originele dakspoiler heeft de vorige eigenaar later laten monteren door een Volvo dealer en op het bevestigingspunt is de lak gebarsten. Het is dat kleine plekje in het midden, lijkt op de foto niet veel maar hier is de lak gebarsten en komt de lak ook echt los. De barstjes zijn te smal om er een blanke lak tussen te laten lopen. We gaan er op stand 1 met de polijstmachine overheen om het in ieder geval mee te polijsten en dan de wax erop maar dit is een probleemplek, een echt lakdefect. Net als de vogelpoepschade achter de antenne, daar is de blanke lak ook al een stukje gebarsten.
Hiermee gaan we de eerste klus klaren
We weten niet hoe het met jouw rug en spierpijn is? Voor ons is twee uur polijsten wel de limiet om geen grotere rugpijn en spierpijn op te lopen. Dan heb je op een al eerder gepolijste auto zoals onze V70 (hij is door de dealer al gepolijst voor de verkoop) genoeg aan drie paarse compounding pads voor het polijsten. De blauwe Scholl is voor de sterke rondingen en nu dus niet nodig omdat we op de motorkap beginnen. Dat kan makkelijk met 5,5 " (12,5 cm) pads. We hebben nog steeds geen betere gevonden dan de paarse compounding pads van Scholl Concepts, nog steeds onze 'all time favorite'. Als ie wat verzadigd is kun je er ook mooi de bredere en smallere hoeken mee ronden.
We weten niet hoe het met jouw rug en spierpijn is? Voor ons is twee uur polijsten wel de limiet om geen grotere rugpijn en spierpijn op te lopen. Dan heb je op een al eerder gepolijste auto zoals onze V70 (hij is door de dealer al gepolijst voor de verkoop) genoeg aan drie paarse compounding pads voor het polijsten. De blauwe Scholl is voor de sterke rondingen en nu dus niet nodig omdat we op de motorkap beginnen. Dat kan makkelijk met 5,5 " (12,5 cm) pads. We hebben nog steeds geen betere gevonden dan de paarse compounding pads van Scholl Concepts, nog steeds onze 'all time favorite'. Als ie wat verzadigd is kun je er ook mooi de bredere en smallere hoeken mee ronden.
Zoek je een perfecte allround foampad?
Dan is Scholl de beste keus. Helaas maken ze de blauwe pads zelf niet meer, die komen nu uit een andere fabriek. Ze zijn nu groter en vlakker gesneden. Helaas niet meer zo'n mooie pad als de originele blauwe die we hier op de foto gelukkig nog hebben. De zwarte pad is de zachtste van Monello, geen cutting factor en gemaakt om machinaal wax op de lak van je auto te brengen.
Dan is Scholl de beste keus. Helaas maken ze de blauwe pads zelf niet meer, die komen nu uit een andere fabriek. Ze zijn nu groter en vlakker gesneden. Helaas niet meer zo'n mooie pad als de originele blauwe die we hier op de foto gelukkig nog hebben. De zwarte pad is de zachtste van Monello, geen cutting factor en gemaakt om machinaal wax op de lak van je auto te brengen.
Tijd voor een eerste en volledige lakinspectie
We rijden onze V70 de garage in en zetten hem onder acht LED TL-balken aan het plafond en zes LED spots aan de muren voor een grondige lakinspectie. We gebruiken ook een LED-inspectielamp om op diverse plekken bij te schijnen. Zo ontdek je pas echt wat er mis is met de autolak. Daglicht vertekend namelijk enorm en buiten zie je niet hoe de autolak er echt aan toe is.
We rijden onze V70 de garage in en zetten hem onder acht LED TL-balken aan het plafond en zes LED spots aan de muren voor een grondige lakinspectie. We gebruiken ook een LED-inspectielamp om op diverse plekken bij te schijnen. Zo ontdek je pas echt wat er mis is met de autolak. Daglicht vertekend namelijk enorm en buiten zie je niet hoe de autolak er echt aan toe is.
Nu is de beurt aan de LED Spots
Met ander licht op de auto (hier alleen het licht van de LED spots) vallen andere dingen op in de lak, zeker als je er na de eerste visuele inspectie nog een keer langs loopt met de LED-inspectielamp. Er komen zo nog wel wat diepere krasjes tevoorschijn in het rechter achterspatbord, op het dak en bij de deuren. Niet allemaal te polijsten omdat ze door de blanke toplaag heen zijn en in de kleurlaag zitten. Op de achterbumper is zowel links als recht de lak eraf geschaafd, vreemde plek voor zoiets.
Met ander licht op de auto (hier alleen het licht van de LED spots) vallen andere dingen op in de lak, zeker als je er na de eerste visuele inspectie nog een keer langs loopt met de LED-inspectielamp. Er komen zo nog wel wat diepere krasjes tevoorschijn in het rechter achterspatbord, op het dak en bij de deuren. Niet allemaal te polijsten omdat ze door de blanke toplaag heen zijn en in de kleurlaag zitten. Op de achterbumper is zowel links als recht de lak eraf geschaafd, vreemde plek voor zoiets.
Lakinspectie van de motorkap
De lak van de motorkap ziet er goed uit, niet al te veel beschadigingen. Ook zonder lakdiktemeter kunnen we wel zien dat de neus van onze V70 een keer gespoten is. Er zit een licht kleurverschil in dat je niet af fabriek zult tegenkomen. De Volvo is klaar voor het polijsten, de lakdefecten zijn in kaart gebracht. De machine die we gaan gebruiken is de DAP900Plus, een large throw machine met 1,2 cm uitslag. De paarse compoundingpads van Scholl en de Angelwax Resurrection polijstcompound.
De lak van de motorkap ziet er goed uit, niet al te veel beschadigingen. Ook zonder lakdiktemeter kunnen we wel zien dat de neus van onze V70 een keer gespoten is. Er zit een licht kleurverschil in dat je niet af fabriek zult tegenkomen. De Volvo is klaar voor het polijsten, de lakdefecten zijn in kaart gebracht. De machine die we gaan gebruiken is de DAP900Plus, een large throw machine met 1,2 cm uitslag. De paarse compoundingpads van Scholl en de Angelwax Resurrection polijstcompound.
De machine en de compound
De combinatie die we als eerste loslaten op de lak van onze V70 is om zwaardere krassen te verwijderen. Een intensieve compound voor krasjes en lakdefecten tot 1500 grit, de Angelwax Resurrection heeft een afbreekbare korrel. De 900Plus geeft al een superstrak resultaat bij slechts 4800 omw/min, dat is op zijn hoogste stand 6. Door zijn grotere excentrische uitslag is het al een echte large throw machine polijstmachine. Hij heeft daardoor een veel lager toerental dan de DAP900 met 6800 omw/min. De paarse Scholl is een echte allrounder polijstpad, hard genoeg voor verwijderen van diepere krasjes en veilig genoeg voor de lak. Rondingen neemt ie makkelijk als de pad wat verzadigd raakt van de polijstpasta.
De combinatie die we als eerste loslaten op de lak van onze V70 is om zwaardere krassen te verwijderen. Een intensieve compound voor krasjes en lakdefecten tot 1500 grit, de Angelwax Resurrection heeft een afbreekbare korrel. De 900Plus geeft al een superstrak resultaat bij slechts 4800 omw/min, dat is op zijn hoogste stand 6. Door zijn grotere excentrische uitslag is het al een echte large throw machine polijstmachine. Hij heeft daardoor een veel lager toerental dan de DAP900 met 6800 omw/min. De paarse Scholl is een echte allrounder polijstpad, hard genoeg voor verwijderen van diepere krasjes en veilig genoeg voor de lak. Rondingen neemt ie makkelijk als de pad wat verzadigd raakt van de polijstpasta.
Gelijkmatig opbrengen van de polijstpasta
Doe voldoende polijstpasta op de nieuwe of schone pad. De pad zal vrijwel alle polijstpasta of compound opnemen en de pad zal snel drooglopen. We doen een latex handschoen aan en werken de polijstpasta diep in de pad. Daarna zetten we er nog enen paar dotjes polijstpsta op en die verdelen we gelijkmatig over de lak door te stempelen. Zo weet je zeker dat overal ongeveer dezelfde hoeveelheid polijstpasta op de lak zit.
Doe voldoende polijstpasta op de nieuwe of schone pad. De pad zal vrijwel alle polijstpasta of compound opnemen en de pad zal snel drooglopen. We doen een latex handschoen aan en werken de polijstpasta diep in de pad. Daarna zetten we er nog enen paar dotjes polijstpsta op en die verdelen we gelijkmatig over de lak door te stempelen. Zo weet je zeker dat overal ongeveer dezelfde hoeveelheid polijstpasta op de lak zit.

Stempelen, dat doe je altijd
Na het stempelen komt het verdelen, deze volgorde is altijd hetzelfde. Door met lange banen te verdelen voorkom je spetteren van de compound. Mooie gelijkmatige verdeling krijg je door de machine nog niet aan te zetten en met de pad vlak op de lak uit te vegen. En dan zo'n beetje alles raken. Het kan heel snel want verdelen is zo gedaan. Na het verdelen gaan we inwerken met de machine op stand 1.
Na het stempelen komt het verdelen, deze volgorde is altijd hetzelfde. Door met lange banen te verdelen voorkom je spetteren van de compound. Mooie gelijkmatige verdeling krijg je door de machine nog niet aan te zetten en met de pad vlak op de lak uit te vegen. En dan zo'n beetje alles raken. Het kan heel snel want verdelen is zo gedaan. Na het verdelen gaan we inwerken met de machine op stand 1.
Polijsten in lange rechte banen
Door het polijsten in lange, rechte en iets overlappende banen kan de pad zijn warmte perfect afvoeren. Onze Volvo heeft aan vier doorgangen wel genoeg. Dat ziet er strak uit na de eerste doorgangen. Gebruik altijd meer dan voldoende polijstpasta want we hebben hier al heel wat verbrande pads gezien doordat men volgens de voorbeelden op internet begon met vijf druppels polijstpasta. Dat gaat niet goed als je onervaren bent met polijsten. De pad verbrand en het is slecht voor de lak als je een drooglopende pad gebruikt. Volg eerst een korte workshop als je geen ervaring hebt want lakschade of kapotte pads zijn duurder.
Door het polijsten in lange, rechte en iets overlappende banen kan de pad zijn warmte perfect afvoeren. Onze Volvo heeft aan vier doorgangen wel genoeg. Dat ziet er strak uit na de eerste doorgangen. Gebruik altijd meer dan voldoende polijstpasta want we hebben hier al heel wat verbrande pads gezien doordat men volgens de voorbeelden op internet begon met vijf druppels polijstpasta. Dat gaat niet goed als je onervaren bent met polijsten. De pad verbrand en het is slecht voor de lak als je een drooglopende pad gebruikt. Volg eerst een korte workshop als je geen ervaring hebt want lakschade of kapotte pads zijn duurder.
Stempelen, uitvegen en inwerken
Na het inwerken gaan we direct polijsten. De DAP900 Plus en de nieuwe DAP EVO is de beste polijstmachine voor dit werk. We zorgen voor een dunne, iets vettige laag polijstpasta op de lak. Dat werkt beter en makkelijker dan de vijf dotjes die ze je adviseren. Laat dat lekker aan anderen over en kies de veilige weg. Minder wrijving is minder slijtage en een mooier resultaat zonder drooglopen. Je werkt langer door en je spullen blijven heel. Als je niet goed weet hoe te beginnen kun je bij ons een workshop volgen.
Na het inwerken gaan we direct polijsten. De DAP900 Plus en de nieuwe DAP EVO is de beste polijstmachine voor dit werk. We zorgen voor een dunne, iets vettige laag polijstpasta op de lak. Dat werkt beter en makkelijker dan de vijf dotjes die ze je adviseren. Laat dat lekker aan anderen over en kies de veilige weg. Minder wrijving is minder slijtage en een mooier resultaat zonder drooglopen. Je werkt langer door en je spullen blijven heel. Als je niet goed weet hoe te beginnen kun je bij ons een workshop volgen.
Uitpoetsen met micovezeldoeken
Voor het uitpoetsen heb je microvezeldoeken nodig. Wil je de beste doeken dan kies je een superzachte microvezeldoek zoals de BOA Extra Thick van Carpro. Lasergesneden dus geen harde rand. Formaat 40x60 cm en dat is de mooiste doek die je kunt kopen. Ze kosten 5,90 euro per stuk als je een 10 pack koopt maar ze zijn iedere cent waard en je hebt veel doeken nodig als je een auto gaat polijsten. Het kan ook voordeliger met een dunne microvezel dweil of goedkopere doeken, maar vermijd doeken met een harde, gestikte rand.
Voor het uitpoetsen heb je microvezeldoeken nodig. Wil je de beste doeken dan kies je een superzachte microvezeldoek zoals de BOA Extra Thick van Carpro. Lasergesneden dus geen harde rand. Formaat 40x60 cm en dat is de mooiste doek die je kunt kopen. Ze kosten 5,90 euro per stuk als je een 10 pack koopt maar ze zijn iedere cent waard en je hebt veel doeken nodig als je een auto gaat polijsten. Het kan ook voordeliger met een dunne microvezel dweil of goedkopere doeken, maar vermijd doeken met een harde, gestikte rand.
Diepe glans, zelfs op Titanium Grey 455
Hier zie je hoe goed moderne polijstpasta's en compounds hun werk doen. Deze superglans op het Titaniumgrijs van de V70 is gewoon perfect. Er zit altijd een kleurwaas over lichtere kleuren, dat zie je links terug bij de reflecties van de TL-balk. De verwerking van de Angelwax polijstpasta valt on wel wat tegen, te veel stoffen en te veel spetteren, hadden we meer van verwacht. Ze hebben de polijstmiddelen nu verbeterd maar die hebben we nog niet getest.
Hier zie je hoe goed moderne polijstpasta's en compounds hun werk doen. Deze superglans op het Titaniumgrijs van de V70 is gewoon perfect. Er zit altijd een kleurwaas over lichtere kleuren, dat zie je links terug bij de reflecties van de TL-balk. De verwerking van de Angelwax polijstpasta valt on wel wat tegen, te veel stoffen en te veel spetteren, hadden we meer van verwacht. Ze hebben de polijstmiddelen nu verbeterd maar die hebben we nog niet getest.
Staande delen polijsten is wat lastiger
De staande delen zoals de zijkanten polijst je anders dan de liggende delen. Het is van belang de polijstmachine hierbij zo vlak mogelijk op de lak te houden. Je moet het contact met de lak houden en daarbij is het van belang dat je met de hand die de handgreep vast heeft niet te veel kracht zet. Anders komt de pad te veel los van de auto. We doen het al zo lang dat de Volvo geen geheimen voor ons heeft, elke hoek en ronding krijgen we spiegelglad. We polijsten in ene aantal weken in sessies van twee uur en we gaan over op ene steeds lichter polijstmiddel en minder harde pad.
De staande delen zoals de zijkanten polijst je anders dan de liggende delen. Het is van belang de polijstmachine hierbij zo vlak mogelijk op de lak te houden. Je moet het contact met de lak houden en daarbij is het van belang dat je met de hand die de handgreep vast heeft niet te veel kracht zet. Anders komt de pad te veel los van de auto. We doen het al zo lang dat de Volvo geen geheimen voor ons heeft, elke hoek en ronding krijgen we spiegelglad. We polijsten in ene aantal weken in sessies van twee uur en we gaan over op ene steeds lichter polijstmiddel en minder harde pad.
Laatste stap polijsten met de Gyeon Primer
Zo gek als wij hier doen hoef je het niet te maken, je kunt met een one-step-polish en één soort pad ook een perfect eindresultaat behalen. Maar soms wil je doorgaan tot het gaatje en omdat de V70 onze eigen auto is gaan we nog even door. De Fine is niet fijn genoeg, dus zetten we de Primer in voor de laatste ronde.
Zo gek als wij hier doen hoef je het niet te maken, je kunt met een one-step-polish en één soort pad ook een perfect eindresultaat behalen. Maar soms wil je doorgaan tot het gaatje en omdat de V70 onze eigen auto is gaan we nog even door. De Fine is niet fijn genoeg, dus zetten we de Primer in voor de laatste ronde.
Laatste stap voor een coating of wax aanbrengen
Oorspronkelijk bedoeld als laatste stap polijstmiddel voordat je een coating aanbrengt. Dat geeft net wat meer diepte aan de lak, gewoon heel mooi spul. Dus nog een keer polijsten, dat doen we net als anders in delen. Iedere keer ontvetten we met Prep het carosseriedeel na het polijsten én voor het polijsten. Als je het niet gewend bent krijg je al snel last van de rug en spierpijn in armen en handen. Dus werken we in blokken van maximaal twee uur, dan blijft het lijf heel en dat is het voordeel van zelf je auto polijsten; hij staat er over drie weken nog en dus was je de spullen en ga je weer verder met polijsten als het jou uitkomt.
Oorspronkelijk bedoeld als laatste stap polijstmiddel voordat je een coating aanbrengt. Dat geeft net wat meer diepte aan de lak, gewoon heel mooi spul. Dus nog een keer polijsten, dat doen we net als anders in delen. Iedere keer ontvetten we met Prep het carosseriedeel na het polijsten én voor het polijsten. Als je het niet gewend bent krijg je al snel last van de rug en spierpijn in armen en handen. Dus werken we in blokken van maximaal twee uur, dan blijft het lijf heel en dat is het voordeel van zelf je auto polijsten; hij staat er over drie weken nog en dus was je de spullen en ga je weer verder met polijsten als het jou uitkomt.
Over op Nanolex
Omdat de middelen van Angelwax toch wat tegenvallen schakelen we tussentijds over naar de polijstmiddelen van Nanolex, die hebben we al eerder gebruikt en ze bevallen ons veel beter. Nauwelijks stoffen, mooier resultaat en jammer dat je of een (te)kleine 250 ml flacon moet kopen of gelijk 750 ml.
Omdat de middelen van Angelwax toch wat tegenvallen schakelen we tussentijds over naar de polijstmiddelen van Nanolex, die hebben we al eerder gebruikt en ze bevallen ons veel beter. Nauwelijks stoffen, mooier resultaat en jammer dat je of een (te)kleine 250 ml flacon moet kopen of gelijk 750 ml.
Ander deel is andere techniek
We polijsten onze Volvo met veel geduld en rust in stappen naar hoogglans. De motorkap lijlkt in het verleden aan één kant intensiever gepolijst want de lak is daar dunner zien we bij onze lakdiktemeting. Hieronder zie je het inwerken van de polijstpasta voor de tweede stap polijsten. De smalle liggende delen naast de dikke vouw in de kap pakken we anders aan dan de grote vlakke delen van de motorkap.
We polijsten onze Volvo met veel geduld en rust in stappen naar hoogglans. De motorkap lijlkt in het verleden aan één kant intensiever gepolijst want de lak is daar dunner zien we bij onze lakdiktemeting. Hieronder zie je het inwerken van de polijstpasta voor de tweede stap polijsten. De smalle liggende delen naast de dikke vouw in de kap pakken we anders aan dan de grote vlakke delen van de motorkap.
Pads op tijd wisselen
Een mooi en gelijkmatig verzadigd beeld van de pad. Perfect ingewerkte polijstpasta in een dunne vettige laag. Zo beschadig je nooit de lak en verbrand je nooit de pad. Drooglopen komt niet voor. Je kunt lekker lang doorpolijsten want de polijstpasta is licht vettig. Dat doen de S20 van Scholl en de Veloce van Monello ook zo mooi. De pads wisselen we op tijd want als de open celstructuur dicht gaat zitten van vuil en opdrogende polijstpasta kan de pad niet meer ademen en warmt ie op.
Een mooi en gelijkmatig verzadigd beeld van de pad. Perfect ingewerkte polijstpasta in een dunne vettige laag. Zo beschadig je nooit de lak en verbrand je nooit de pad. Drooglopen komt niet voor. Je kunt lekker lang doorpolijsten want de polijstpasta is licht vettig. Dat doen de S20 van Scholl en de Veloce van Monello ook zo mooi. De pads wisselen we op tijd want als de open celstructuur dicht gaat zitten van vuil en opdrogende polijstpasta kan de pad niet meer ademen en warmt ie op.
Steeds een andere samenstelling en steeds een ander kleurtje voor de polijstpasta. Alle drie de stappen van het polijsten worden doorlopen en geen van de soorten van Angelwax bevalt ons.
Controleer je pad regelmatig
Gelijkmatige verdeling van het polijstmiddel na het inwerken op de laagste stand. Het effect wordt steeds mooier als je de eerste doorgang hebt gemaakt. Controleer regelmatig de pad op drooglopen tijdens het polijsten. Je herkent het ook aan grote hoeveelheden polijststof op je auto, controleer de pad dan direct op drooglopen.
Gelijkmatige verdeling van het polijstmiddel na het inwerken op de laagste stand. Het effect wordt steeds mooier als je de eerste doorgang hebt gemaakt. Controleer regelmatig de pad op drooglopen tijdens het polijsten. Je herkent het ook aan grote hoeveelheden polijststof op je auto, controleer de pad dan direct op drooglopen.
Eerst verdelen met de machine nog uit
Altijd eerst met de machine nog uit de polijstpasta verdelen over de lak, dat voorkomt spetteren. Dun en gelijkmatig en zorgen dat overal wat zit en nooit 'boenderen' tijdens het polijsten. Dat geeft een onregelmatig polijstresultaat. Het polijsten in lange rechte banen, iets overlappend, geeft een gelijkmatig polijstresultaat.
Altijd eerst met de machine nog uit de polijstpasta verdelen over de lak, dat voorkomt spetteren. Dun en gelijkmatig en zorgen dat overal wat zit en nooit 'boenderen' tijdens het polijsten. Dat geeft een onregelmatig polijstresultaat. Het polijsten in lange rechte banen, iets overlappend, geeft een gelijkmatig polijstresultaat.
Primer van Gyeon als vierde stap
Als laatste stap gebruiken we de primer. Die geeft een superstrakke finish en we ontvetten daarna nog een keer de hele auto met de Prep van Gyeon. Nu kan de wax erop en dat doen we met de finishing pad van Monello. We hebben de hele serie waxen van Obsession Wax en Infinity wax op de Volvo gebruikt en die verslagen lees je hier ook op deze site.
Als laatste stap gebruiken we de primer. Die geeft een superstrakke finish en we ontvetten daarna nog een keer de hele auto met de Prep van Gyeon. Nu kan de wax erop en dat doen we met de finishing pad van Monello. We hebben de hele serie waxen van Obsession Wax en Infinity wax op de Volvo gebruikt en die verslagen lees je hier ook op deze site.
De basis voor de meeste glans
Het experimenteren met waxsoorten is bijzonder, verrassend en ontzettend leuk om te doen. Maar de basis is ene superstrak gepolijste auto. De lak moet perfect gepolijst zijn, dat bepaalt al zeventig procent van het eindresultaat. We geven onze Volvo veel aandacht en experimenteren graag met nieuwe middelen. De mooiste glans krijg je met een echte showwax, de Supergloss+ van Infinity wax. Niet de meest duurzame maar wel de allerhardste glans.
Het experimenteren met waxsoorten is bijzonder, verrassend en ontzettend leuk om te doen. Maar de basis is ene superstrak gepolijste auto. De lak moet perfect gepolijst zijn, dat bepaalt al zeventig procent van het eindresultaat. We geven onze Volvo veel aandacht en experimenteren graag met nieuwe middelen. De mooiste glans krijg je met een echte showwax, de Supergloss+ van Infinity wax. Niet de meest duurzame maar wel de allerhardste glans.