auto-krassen-weg-poetsen
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
06-55 21 04 30
Foto

Veertig jaar oude Volvo reanimeren? Veel werk!

Een young-timer die al 40 jaar op de weg is heeft zo zijn eigen lakproblemen. De Volvo 145 van Martin is van 1972 en de lakconditie is slecht. Doffe lak die aan het 'verkrijten' of 'verpoederen' is. De bovenlaag wordt zacht en zit vol met vlekken die behoorlijk diep in de lak zitten. Dat is iets meer dan de standaard polijst-klus! Het was op een koude zaterdag in januari dus wel een halve dag flink doorwerken voor drie personen.
Hoe pak je een veertig jaar oude oude auto aan? Polijsten met zware middelen en heel veel Pads bij de hand houden is dan verstandig. Het is deze zaterdagochtend in januari ook nog bitter koud, dus even improviseren op sommige punten. Buiten wassen is er niet bij vandaag, buitentemperatuur -3 graden.
De echte glans is er wel af na 40 jaar, de vele krassen vertroebelen het beeld. Maar daar kun je wat aan doen...
Foto
Oude lak? Die gaan we met respect behandelen
Eerst de lak reinigen met water, APC en onder TL-licht bekijken hoe diep de verontreiniging zit. De watervlekken zitten in de laklaag en duidelijk is dat een stevige Pad in combinatie met de Inizio Forza de klus moet klaren. De verpoederde bovenlaag is echt dik en de Pads lopen razendsnel vol. Met dit koude weer was  een betere voorbehandeling niet mogelijk dus er komt veel vuil mee. Geen Rotary maar de DAP want zulke oude lak moet je met een beetje respect behandelen, je weet nooit hoeveel lak er nog op zit. Na een paar uur zijn alle stevige Pads al verzadigd.
Foto
Watervlekken in de lak en dof, waar je ook kijkt. Duidelijke tekenen van een verpoederde laklaag.
Foto
Karakteristiek chromen bagagerek op het dak 
Het chromen dakrek dat zo karakteristiek is voor de oude Volvo's heeft Martin verwijderd om het dak goed te kunnen polijsten. Er zit een vouw in het dak en de banen tussen het rek zijn helemaal dof. Ze liggen als extra doffe banen over het dak. Heel veel en intensief polijsten en heel veel geduld, dan krijg je dat ook nog wel weg. Het is te veel om in vier uur weg te krijgen maar de Inizio en de DAP 900 laten een steeds beter beeld zien. Weet je dat je dit ook bij jouw oude auto succesvol kunt toepassen.
Hier zat zo'n mooi chromen dakrek. Nu het er even af is zie je de beschadigingen van 40 jaar gebruik heel goed.
Foto
Vogelpoep heeft flinke sporen achtergelaten, bijna niet te verhelpen. Zo goed mogelijk polijsten en kijken wat het oplevert.
Foto
De velgen zijn ooit overgespoten, reinigen met IronX als de vorst voorbij is en hopen dat het spuitwerk intact blijft.
Foto
Heel veel krassen op het dak, dat wordt een hoofdstuk apart om alles te polijsten.
Foto
Geduld en enthousiasme, want de glans keert terug
We zijn al wat uren bezig en de motorkap is intussen al vier keer volledig gepolijst. Veel imperfecties zijn al verdwenen en anderen zijn van plan voorgoed bij de Volvo te blijven. Het zij zo, het resultaat is echter nu al boven verwachting goed. De glans komt weer helemaal terug en dat is een super resultaat na 40 jaar van weersinvloeden en beschadiging. Martin is al uren met het dak bezig en gebruikt zijn eigen polijstmachine. Het dak is er slechter aan toe dan de motorkap, dus die moet thuis nog verder aangepakt worden. Het resultaat op het dak is nu echter al 70% beter dan bij het binnenrijden twee uur geleden. Dus ook daar is de glans weer terug.
Mooie egale structuur van de polijstpasta en de harde Pads. Steeds beter wordt zichtbaar wat het effect van polijsten is
Foto
Dat doet een verpoederde bovenlaag voor je Pads, lijkt wel schilderen. Unilak had vroeger echt geen blanke beschermlaag.
Foto
Ruiten, interieur, kunststof; ze worden niet vergeten
De vriendin van Martin is ook meegekomen en polijst de ruiten. Met zoveel lakdefecten is zij een welkome aanvulling. Ze werkt aan de binnenkant van de Volvo terwijl wij met z'n tweeën de lak polijsten. Maar ook dan blijft er na een halve dag en twaalf uur geïnvesteerd te hebben met z'n drieëen nog genoeg werk over aan een veertig jaar oude auto. Maar deze autoliefhebbers gaan thuis gewoon door om de familiieauto verder aan te pakken. Maar vandaag is de grootste stap voorwaarts.
Foto
Tijd genoeg om de eigen polijstmachine te proberen, zeker niet slecht maar de DAP 900 werkt effectiever.
Foto
Wat is er na een halve dag intensief werken precies gedaan?
Vooral het uiterlijk van de auto is heel stevig aangepakt
- De auto is volledig machinaal gepolijst en alle doffe lak is machinaal tot hoogglans gepoetst
- 80% van de vervuiling en vlekken is verdwenen en de lak voelt weer spiegelglad aan
- Heel veel krassen zijn weg-gepolijst en watervlekken en verkleuringen in de lak zijn weggepoetst
- Motorkap, dak en alle staande delen zijn na het polijsten voorzien van een kleurverdiepende Glaze
Dat maakt de auto donkerder en geeft een diepere glans dan met gewone wax haalbaar is
- Na de Glaze is er een kleurverdiepende en beschermende waxlaag aangebracht
De auto is nu volledig op glans en goed beschermd tegen verkleuringen en weersinvloeden.
Als extra bescherming kan na een week nog Collinite's 845 wax aangebracht worden.
- Voorlopig kan de auto nog een aantal keren (na iedere wasbeurt) voorzien worden van een waxlaag om 'laag op laag' bescherming aan te brengen. Zo bouw je een betere bescherming op dan met een enkele waxlaag. Laag op laag is zeker voor de wintermaanden aan te bevelen en doe je handmatig.

Wat hebben we nog meer gedaan aan deze youngtimer?
- De ruiten zijn gepolijst aan binnen- en buitenkant waardoor alle vervuiling verdwenen is
- Kunststof delen en het skai aan de binnenkant zijn voorzien van een protector
- Velgen gereinigd met All Purpose Cleaner
- Spuitnevel aan de buitenkant van de ruiten is machinaal weg-gepolijst
- De aluminium raamlijsten zijn machinaal gepolijst
- PearlCoatt Bandenzwart beschermt de banden tegen uitdrogen en geeft een donkere glans

Wat moet er allemaal nog gebeuren aan de Volvo 145?
- Koplampglaasjes verwijderen en de vervuiling aan de binnenkant  verwijderen in een badje APC
- Aluminium plaatjes rond de koplampen en grille losschroeven en handmatig polijsten
- alle randen tussen deuren en kofferbak reinigen met All Purpose Cleaner en in de wax zetten
- Onder de motorkap schoonmaken met Dreft of Bio-Tex vloeibaar en in de wax zetten
- Vinyl & Rubber Care voor de kunststof delen, rubbers en slangen onder de motorkap
Kijk, de DAP900 werkt een stuk makkelijker. Bij young-timers en klassiekers is goed gereedschap het halve werk.
Foto
Wat kun je nog meer doen om de Volvo mooier te krijgen?
- Vocht verwijderen uit de verstralers in de grille
- Plastic glaasjes van knipperlichten, achterlichten, richtingaanwijzers losschroeven en reinigen in een badje van All Purpose Cleaner
Daar doen we het voor, de glans komt weer helemaal terug en de blauwe lak laat zich van zijn beste kant zien.
Foto
Nabewerken met de Finale, de gele en witte Pad. Nog meer glans ondanks het feit dat niet alle vlekken zich lieten verwijderen.
Foto
Daar wordt je zo blij van na al die uren, dat zo'n krassenbak weer een mooie karaktervolle Volvo wordt.
Foto
Foto
Nu nog even wat uitdeuken en we zijn klaar
Na een halve dag werken en er met z'n drieëen dus 12 uur in gestopt te hebben krijg je een blij gevoel. Nu de glans weer terug is is er tijd om nog wat andere zaken aan te pakken. De spuitnevel van de ruiten nog verder wegpolijsten en kijken of de metalen strips nog mooier te krijgen zijn. Ook kun je nog een poging doen om de vouw uit het dak te drukken, maar daar heb je een ander specialisme voor nodig.
Foto
Jonge mensen, oude Volvo, mooie hobby
Het is tijd om de Volvo naar buiten te rijden. Daar staat ie dan in al zijn glorie. Van welke kant je ook kijkt, de glans van weleer is weer terug. Voorzien van twee waxlagen en klaar om de elementen opnieuw te trotseren. Aan liefde zal het de Volvo niet ontbreken. Martin en zijn vriendin zijn echte liefhebbers met een groot hart voor oude karaktervolle auto's. Met gezinsuitbreiding op komst heb je met de 145 een echte family-car voor de deur. Genoeg ruimte voor de komende jaren en genoeg redenen om je hobby-uren goed te besteden. Die uren stop je dan in een Volvo 145 uit 1972 die er weer als nieuw uit ziet.
Foto
Foto

Alle foto's op deze website zijn aan te klikken waardoor ze groter worden.

Laatst bijgewerkt op 16 januari 2013

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019