auto-krassen-weg-poetsen
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
06-55 21 04 30
Foto

Alleen een stopcontact helpt écht tegen vocht in je auto

Er zijn maar twee vochtvreters in staat om de auto écht vochtvrij te maken, en die hebben allebei een stekker! Dus als je geen stopcontact in de buurt hebt kun je het wel vergeten.
- Aan de opvangbakken is te zien dat vochtvreters wel werken, maar het is niet genoeg
- Ze komen ruim tekort om het vochtgehalte in je auto echt omlaag te brengen
- Het vochtniveau aanvaardbaar laten dalen lukt niet met een gewone vochtvreter
Alleen de elektrische Elro ontvochtiger en de ventilatorkachel laten het vochtniveau dalen.
Zo ontstaat condens
Je start je auto en zet de verwarming aan. Je lichaamswarmte vermengt zich met de koude lucht in de auto. Die warmte komt in aanraking met een koud oppervlak zoals de voorruit van je auto. Vervolgens condenseert de warme lucht vrijwel direct op de koude ruiten, en de ruit beslaat.
Of er zit al wat vocht binnen in het interieur. Dat ontstaat door ouderdom, lekkage en temperatuurverschillen. Dan ontstaat er direct al gedurende de koude nacht condens. Dat kan zich zelfs als een laagje water gaan afzetten op de binnenkant van de ruiten en het zicht wordt ernstig beperkt.
​Dat vocht moet weg uit je auto, dat lukt alleen met een elektrische ontvochtiger.
​Waarom? Dat lees je op deze pagina.
Geen beslagen ruiten door vochtvreter? Vergeet dat maar!
Koude nachten! Maandenlang vochtige lucht die condenseert op de koude ruiten van je auto.
​
Fijne druppeltjes benemen het zicht en maar wrijven met doeken, omdat de ruiten blijven beslaan.
- Onze auto's hebben een handmatige én elektronische airco, maar het probleem is hetzelfde
- Bij de Saab 9-3, die altijd buiten staat is het dramatisch, áltijd beslagen ruiten
- De grote, vlakke liggende achterruit van de 9-3  is in de winter en herfst vrijwel altijd beslagen
- Ook de Passat die 's nachts in de garage staat heeft na een korte rit snel last van beslagen ruiten
Dus we kopen een flink aantal vochtvreters, een hygrometer en we verdrijven het vocht uit onze auto's. Tenminste, dat is het plan. Maar eerst...
De grote, liggende achterruit van onze oude Saab 9-3 is altijd beslagen, van binnen zit er net zoveel vocht als buiten.
Foto

Auto's hebben in herfst en winter beslagen ruiten

Eerst alle huismiddeltjes geprobeerd, niets werkt
Op internet kun je heel wat adviezen en huis-, tuin- en keukenmiddeltjes vinden die zouden werken tegen vocht in je auto. Nieuwsgierig als we zijn hebben we alles geprobeerd wat we aan goede adviezen en middeltjes konden vinden. Stel je voor dat het werkt, dan hoef je niets te kopen.
- Zout op een schoteltje, werkt dus helemaal niet
- Oude kranten in je auto leggen, werkt zeker niet
- Kattegrid in een kussensloop, wasnetje of panty, heb je niets aan
- Alle kleppen dicht zetten als je aankomt met de auto, kan er 's nachts geen vocht in komen, onzin
Mooie verhalen van mensen die ineens geen vochtprobleem meer hadden door deze zelfgemaakte vochtvreters. Hebben ze een levendig fantasie of het nog nooit zelf geprobeerd?
Goed, we zijn na een paar weken wel klaar met al die goedbedoelde onzin. Haalt allemaal niets uit, dus op naar de bouwmarkt en Blokker...

Geen vocht meer in je auto door vochtvreters?

Sterke verhalen over het oplossen van vochtproblemen in de auto
We lezen op allerlei forums op internet, stoere verhalen van mensen die ineens geen vochtprobleem of condens meer in de auto hebben na het plaatsen van een vochtvreter. Dat willen we dus zelf ook! Zou het echt werken? Vooral de kleine Pinquin (Pingi) wordt vaak genoemd als oplossing. Dus snel halen die dingen, tijd voor een test. We zijn benieuwd!
Werken vochtvreters snel genoeg voor alle condens in de auto?
- We kopen bij Blokker diverse vochtvreters van Bison (in de aanbieding)
- We kopen bij Karwei een Elro elektrische ontvochtiger (in de opruiming op tweede Kerstdag :-)
- We bestellen bij Bol.com een Pingi I-Dry XL met elektrisch drogen, duur!
- We gooien onze elektrische ventilatorkachel in de strijd, raam op een kier en hete lucht blazen
De snelheid waarmee de vochtvreters vocht absorberen is wellicht niet toereikend voor een auto, waar iedere avond en nacht door grote temperatuurverschillen condens ontstaat. Maar we proberen het gewoon. Eens kijken of er een geschikt apparaat tussen zit.
Onze Saab heeft vroeger al lekkage gehad, de kofferbakmat was ooit doorweekt en het reservewiel heeft vol water gestaan.
Foto
Acht vochtvreters maandenlang getest in twee auto's
De herfst en winterperiode zijn ideaal. De auto's zijn niet nieuw meer, dus een prima praktijktest. 
- Onze Saab 9-3 staat dag en nacht buiten en heeft ook een lichte waterlekkage in het interieur
- De Saab voelt ook kil aan bij vochtig weer
- Onze VW Passat staat altijd in de garage en beslaat ook nogal snel in de herfst en winter
- Beide auto's zijn 15 jaar oud en dus is er in die jaren echt wel wat vocht binnengekomen
- De auto's worden dagelijks gebruikt voor voornamelijk korte ritten


Eén blik op de hygrometer, van de ene verbazing in de andere
Maandenlang hebben we rondgereden met een hygrometer in onze auto's om het vochtpercentage te meten. Met de veranderende weersomstandigheden zagen we de luchtvochtigheid stijgen of dalen. 
- In alle gevallen bleef het vochtpercentage veel te hoog
- Waarden boven de 80% werden dagelijks gemeten in beide auto's
Alleen als we de elektrische Elro DH250 inschakelden, of een elektrische ventilatorkachel in het interieur plaatsten. Dán pas zagen we de hygrometer tot aangename waarden dalen.
Bijna elke dag een te hoge luchtvochtigheid in de auto, dus altijd beslagen ruiten in de koude herfst en wintermaanden
Foto
Getverrr... vieze, vette hygroscopische zouten
1. Een kant en klare zak die het vocht opneemt, dat lijkt ons ideaal voor in de auto. Maar dat is het niet. Je hebt geen plastic omhulsel nodig. Zo uit de verpakking op de vloer leggen, klaar!
- De zak heeft een plastic onderkant, dus dat is geen probleem, lekken zal hij niet
- Hij krijgt een plekje achter de voorstoelen, op de vloer
- En hij werkt, want na twee weken is de bovenkant (poreus papier) veranderd in een vettig geheel
- Op de foto is de vettige bovenkant goed te zien, waar je de zak ook vastpakt, smerige handen!
- De vochtopname is echter bij lange na niet genoeg om beslagen ruiten te voorkomen
Weg met deze kant en klare zak Airmax van Bison, daar heb je in een auto niets aan. Zal ie ook niet voor bedoeld zijn? Het enige dat je eraan overhoudt is vieze, vette handen.
Foto
2. Airmax van Bison, de bekende blauwe bak neemt veel vocht op
Lekker groot en hij begint dan ook al snel vol te lopen. Er komt zichtbaar water in de blauwe bak te staan. Jazeker, het vieze, kleverige water van de hygroscopische zouten.
- Regelmatig leeggooien, want anders heb je weer een bak met vocht in je auto
- Uitkijken bij bochten, als er water uit loopt wordt je vloerbedekking vet en vies
- Werkt behoorlijk snel deze bekende grote blauwe bak, maar niet snel genoeg
- De auto's blijven vochtig, ook deze grote Airmax haalt niet snel genoeg het vocht uit de lucht
- De grote plas water onderin de bak is weer extra vocht in je auto, dus elke dag leeggooien
Zelfs de bekende grote bak is niet snel genoeg om de condens tegen te gaan. De hygrometer blijft waarden aangeven boven de 70% luchtvochtigheid.
Foto
Gratis zakje bij de Airmax. Te klein voor het auto interieur. Zelfs 10 zakjes gaan niets veranderen aan de luchtvochtigheid.
Foto

Beneden 5 graden nemen vochtvreters geen vocht meer op!

3. De Ambiance, een grote tablet in compact formaat
Het kleine broertje van de Airmax van Bison. De calciumchloride is hier geperst in de vorm van een grote tablet. Compact formaat, past overal tussen.
- Hij begint snel vocht op te nemen
- De tablet laat zich makkelijk vervangen
- Restanten van de oude tablet, alleen met papiertje of handschoenen aanpakken (vies en vet)
- Valt snel om door de smalle vorm
- Neemt door de geringe capaciteit te weinig vocht op uit het auto interieur
Misschien geschikt voor een afgesloten kofferbak bij een sedan, maar brengt de luchtvochtigheid in een auto niet omlaag.
Foto
4. De kleine Pinquin kun je drogen in de magnetron
De kleine Pinquin is herbruikbaar en te drogen in de magnetron. Dan kun je hem weer opnieuw gebruiken. Werkt prima, het drogen dan...
- Want het kleine zakje verandert helemaal niet aan de luchtvochtigheid in onze auto's
- Zeker de leukste van alle vochtvreters (hij is er ook als kleiner Pinguin poppetje)
- Werkt ook goed, na een week verkleurt de afbeelding omdat hij verzadigd raakt
- Neemt veel te langzaam vocht op om iets te veranderen aan de luchtvochtigheid in onze auto's
- Laat zich in de magnetron drogen
- Oppassen met het drogen, de stof ruikt snel een beetje verschroeid
Leuk ding, maar hij brengt de luchtvochtigheid in je auto niet omlaag. Dus in de auto van geen enkele waarde.
Foto
5. Veelbelovend? De grote I-Dry met stekker om hem te drogen
Het grote broertje van de Pinquin heet de I-Dry. Je kunt hem ook hergebruiken. Door middel van het bijgeleverde snoer droog je hem via het stopcontact. Hij ziet er heel mooi uit, een sierraad in je auto.
-Van alle vochtvreters valt deze ons het meeste tegen in het gebruik
- Duurt ontzettend lang voordat hij verzadigd is met vocht
- Neemt weinig vocht op, luchtvochtigheid in auto daalt niet
- De verkleuring van groen naar oranje is moeilijk af te lezen (klein venster)
- Verschil tussen verzadigd indicatie en leeg indicatie nauwelijks zichtbaar (gering kleurverschil)
- Drogen voor hergebruik via stopcontact duurt ontzettend lang
We hebben hem op een plankje gemonteerd zodat hij niet omvalt in de auto. Een mooi ding om te zien maar de werking valt heel erg tegen. Hij is duur (30 euro) en heeft nog een klein broertje.
Foto
Zo werken hygroscopische zouten in een vochtvreter
In een zak of een kunststof bakje zitten korrels van voornamelijk calciumchloride. Calciumchloride is extreem hygroscopisch en daarom veel gebruikt in vochtvreters.
- Het trekt veel vocht uit de lucht en houdt dat vast
- Door de korrelvorm ontstaat een groot oppervlak dat in contact kan komt met de omringende lucht
- Het calciumchloride reageert met de waterdamp in de lucht en vormt vervolgens pekel
- De pekel lekt in het opvangbakje, is vet water en voelt vies aan
- Calciumchloride is goedkoop, want het is een afvalproduct
- De standaard vochtvreter bevat dus geen mechanische onderdelen, alleen calciumchloride
- Er is geen elektriciteit nodig om te werken, dus je kunt ze overal neerzetten.
- De calciumchloride raakt op zeker moment verzadigd met water
- Afhankelijk van de luchtvochtigheid, is de werking ongeveer drie maanden.
Een vochtvreter werkt goed boven de 5 graden Celcius. Bij een lagere temperatuur neemt de vochtvreter vrijwel geen vocht meer op en gaat de substantie klonteren. Dus in de wintermaanden is de werking in je auto nihil.

Deze ontvochtigers werken niet in de auto! Dus we proberen 230 volt

Het kost behoorlijk veel tijd maar dan daalt het percentage vocht ook echt, weg zijn de beslagen ruiten!
Foto
6. De winnaar heeft een stopcontact nodig, eindelijk droge lucht!
Eindelijk een apparaat dat werkt! De Elro heeft een elektrische ventilator en dus een stopcontact nodig. Als enige is hij in staat om de luchtvochtigheid te laten dalen tot 50%. Hij moet daarvoor  wel avonden achtereen in de auto staan. Maar het werkt tenminste, deze maakt de auto droog!
- Zodra we thuis komen trekken we een verlengsnoer naar de auto
- Deze kleine lucht-ontvochtiger heeft 230 volt nodig
- De naden tussen de deuren zijn bij een auto breed genoeg, een snoer past ertussen
- De Elro heeft een kleine ventilator die je bijna niet hoort
- De ventilator trekt de lucht lang het Peltier-element element en...
- Blaast de droge lucht aan de bovenkant weer uit
- De ventilator trekt de lucht aan en dat maakt hem effectief
- Het Peltier element haalt het vocht uit de lucht en is een warmtepomp zonder bewegende delen
- Daardoor is de Elro zeer stil, je hoort alleen de ventilator
- Er zijn ook geen trillingen, het kleine apparaat staat volkomen stil
- Neemt tot 250 ml ongewenst vocht per dag op
- Automatische uitschakeling wanneer het waterreservoir vol is
- Goed afgesloten waterreservoir van 0,5 liter met rubber dop, dus geen extra vocht in het interieur
Het rendement van een Peltier element is meestal klein, maar groot genoeg om voldoende vocht uit het interieur van onze auto's te halen. De luchtvochtigheid daalt echt, maar we hebben deze ontvochtiger wel vele dagen en nachten continu in de auto laten staan voordat het effect merkbaar was. Weinig stroomverbruik, drogere lucht en minder beslagen ruiten. Dat lukt ons alleen met een kleine elektrische lucht-ontvochtiger. Je moet wel een snoer gebruiken!
7. Ouderwets doeltreffend, de ventilatorkachel doet het prima
De rode ventilatorkachel werkt met een lage uitstroom-warmte en is daardoor heel veilig. Hij warmt het interieur snel op en anders dan de meeste andere kventilatorkachels worden voorwerpen eromheen niet heet maar warmt hij wel enorm goed de ruimte op. Ideaal voor in de auto. Ook hiervoor heb je weer een snoer nodig. Het kost wat elektriciteit want de ventilatorkachel hebben we vele uren achtereen laten draaien op vol vermogen (2000 Watt). De  ramen op een kier zodat de vochtige lucht uit de auto kan. De luchtvochtigheid daalt echt!
- Zeer effectief doordat het hele autointerieur sterk opwarmt en vocht verdwijnt
- Twee autoruiten op een kier zetten, want de vochtige lucht moet eruit
- Niet te doen bij slecht of regenachtig weer, dan regent het in
- Goedkope oplossing want de rode ventilatorkachel koop je gewoon bij Gamma en andere winkels
- Kost een paar tientjes en de kachel is sterk en degelijk

- Heeft een paar uur nodig voor een goed resultaat
- Haalt geen vocht uit de lucht, werkt met opwarmen
- Kachel schakelt automatisch uit als het te heet wordt in de auto
- Kachel schakelt weer in als temperatuur daalt, geen omkijken naar
- Zet de kachel niet te dicht tegen voorwerpen aan, die worden te warm
- Blijft wat klam in de auto, hij haalt geen vocht uit de lucht
- Niet zo effectief als de elektrische luchtontvochtiger van Elro, maar het werkt uitstekend
Zorg dat de kachel stabiel staat en niet om kan vallen. Wij hebben hem op een plankje gelijmd en op de passagiersstoel gezet. Anders worden voorwerpen te warm die zich in de buurt van de kachel bevinden. De lucht moet vrij kunnen circuleren. Ook een prima middel om autoruiten te ontdooien bij vorst, scheelt veel gedoe en geen herbevriezende ruiten meer door adem enz.
Foto

Ideale kachel om autoruiten te ontdooien bij vors

Anti-slip matje voorkomt omvallen en schuiven
Met een goedkoop anti-slip matje blijven vochtvreters, ontvochtigers en kacheltjes stevig op hun plek. Je kunt niet zonder. Voor minder dan een euro zijn ze te koop bij Action, Blokker, bouwmarkten enz. Veilig, dus direct meenemen als je gaat winkelen want ze zijn voor veel meer doeleinden handig in de auto.
Foto
Maak je ruiten écht schoon, dat scheelt ook
De meeste autmobilisten maken de ruiten aan de binnenkant niet schoon of ze spuiten vette Glassex op de ruit. Maar een ruit wordt niet schoon van er iets opbrengen.
- Alleen alle viezigheid van je ruit afhalen helpt tegen beslaan
- Met een glaspolish, bijvoorbeeld Autoglym Car Glass Polish, maak je ruiten echt schoon
- Simpel met een zacht sponsje opbrengen en laten opdrogen
- Het residu verwijderen met een suede glasdoek of schone theedoek
- Je ruiten worden dan echt glashelder en dat scheelt weer een beetje. Want vieze ruiten beslaan nog sneller. In de natte herfst en wintermaanden kun je ruiten binnenin regelmatig behandelen met een glaspolish. Voor een tientje kun je maandenlang je ruiten écht goed reinigen.
Foto

Alle foto's op deze website zijn aan te klikken waardoor ze groter worden.
Laatst bijgewerkt op 25 november 2019

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019