Uitgewoond, verweerd, veel krassen; Project Saab 9-3
In september 2013 kochten we onze Saab 9-3. Voor 800 euro, inclusief een nieuwe APK. Onze 15 jaar oude Zweed is bij aankoop totaal verweerd, uitgewoond en hij stinkt naar rook. Een ideale auto om je te laten zien wat je met polijsten nog kunt realiseren op totaal verwaarloosde auto's. Bereid je voor op lakoxidatie, hele vieze handen en 32 uur werk.
Echt smerig, zowel van van binnen als van buiten
Iedere rand van onze oude Saab 9-3, iedere hoek, iedere plek, zowel binnen als buiten zit vol met smurrie. We gaan alles eerst te lijf met een plantenspuit.
- Daarin éénderde deel vloeibaar Dreft afwas en tweederde gevuld met water
- Een goedkope en sterke vetoplosser
- Alles insprayen, inwerken met een sponsje en een kwast voor de moeilijk hoekjes
Daar knapt de Saab (en jouw auto ook) snel van op. Even naar de krassen kijken op de lak...
Iedere rand van onze oude Saab 9-3, iedere hoek, iedere plek, zowel binnen als buiten zit vol met smurrie. We gaan alles eerst te lijf met een plantenspuit.
- Daarin éénderde deel vloeibaar Dreft afwas en tweederde gevuld met water
- Een goedkope en sterke vetoplosser
- Alles insprayen, inwerken met een sponsje en een kwast voor de moeilijk hoekjes
Daar knapt de Saab (en jouw auto ook) snel van op. Even naar de krassen kijken op de lak...
Op weg naar een stevige lakoxidatie
Krassen zover het oog reikt op onze Saab. Hij is zo dof omdat alles is bekrast. Daarom hebben we hem ook gekocht, kun je zo'n verwaarloosde auto nog strak polijsten?
- Met zoveel krassen op je auto heb je altijd lakoxidatie, diep in de verwaarloosde lak
- Ook na intensief polijsten zullen we dus geen strakke lak terug krijgen
- Vogelpoep heeft witte kringen achtergelaten en is doorgebrand tot op de grondlaag
Krassen zover het oog reikt op onze Saab. Hij is zo dof omdat alles is bekrast. Daarom hebben we hem ook gekocht, kun je zo'n verwaarloosde auto nog strak polijsten?
- Met zoveel krassen op je auto heb je altijd lakoxidatie, diep in de verwaarloosde lak
- Ook na intensief polijsten zullen we dus geen strakke lak terug krijgen
- Vogelpoep heeft witte kringen achtergelaten en is doorgebrand tot op de grondlaag
Gewoon doen, de glans komt echt wel terug
Bij zwaar verweerde lak zul je altijd de bobbeltjes en puntjes zien. Die hebben zich in de loop der jaren heel diep in de lak ingewerkt (lakoxidatie).
- Voor een polijstmachine (ook met zware middelen) onmogelijk om die oxidatie eruit te krijgen
- Alleen wetsanden of schijven die vier micron lak verwijderen kunnen dan verbetering brengen
- Dat gaat voor onze 800 euro Saab te ver
We maken deze site tenslotte voor gewone mensen die zelf met een dual Action Polisher aan de slag willen. Dus gewoon proberen, we gaan de DAP900 erop los laten.
Bij zwaar verweerde lak zul je altijd de bobbeltjes en puntjes zien. Die hebben zich in de loop der jaren heel diep in de lak ingewerkt (lakoxidatie).
- Voor een polijstmachine (ook met zware middelen) onmogelijk om die oxidatie eruit te krijgen
- Alleen wetsanden of schijven die vier micron lak verwijderen kunnen dan verbetering brengen
- Dat gaat voor onze 800 euro Saab te ver
We maken deze site tenslotte voor gewone mensen die zelf met een dual Action Polisher aan de slag willen. Dus gewoon proberen, we gaan de DAP900 erop los laten.
Dak-krassen zitten dieper in de lak
Op het dak heeft onze 9-3 hele diepe krassen. Een voorwerp met een scherpe onderkant hebben ze over het dak naar zich toe getrokken. Meestal zijn het sporen van een dakdrager.
- Die krassen zien er heel diep uit en we verwachten niet dat ze weg te polijsten zijn
Op het dak heeft onze 9-3 hele diepe krassen. Een voorwerp met een scherpe onderkant hebben ze over het dak naar zich toe getrokken. Meestal zijn het sporen van een dakdrager.
- Die krassen zien er heel diep uit en we verwachten niet dat ze weg te polijsten zijn
Spiderpad of paarse Pad?
De spiderpad gebruiken of de paarse 5,5" pads van Scholl? De spiderpad is harder maar bij 6000 toeren kun je daarmee de lak beschadigen. Het wordt de paarse Pad bij 4500 en 6000 toeren.
- Op tijd stoppen want als de Pads te heet worden kun je ze gelijk weg gooien
- Dan worden ze hol en gaat de velcro meestal stuk als je de pad verwijdert van de DAP900
- Voel maar eens tussen de Pad en de steunplaat van de machine. Het is daar al snel erg heet
De spiderpad gebruiken of de paarse 5,5" pads van Scholl? De spiderpad is harder maar bij 6000 toeren kun je daarmee de lak beschadigen. Het wordt de paarse Pad bij 4500 en 6000 toeren.
- Op tijd stoppen want als de Pads te heet worden kun je ze gelijk weg gooien
- Dan worden ze hol en gaat de velcro meestal stuk als je de pad verwijdert van de DAP900
- Voel maar eens tussen de Pad en de steunplaat van de machine. Het is daar al snel erg heet
De juiste polijstpasta voor het zware werk
We gaan de Monello Veloce inzetten, dat is de sterk slijpende compound. Bij zoveel krassen als op deze Saab, kies je altijd de krachtigste combinatie
- Bij zware krassen helpen lichte polijstmiddelen en medium Pads onvoldoende
- De gemiddelde auto heeft overigens ook veel krassen, kies dan ook de paarse Pad en de Veloce
- Polijsten kun je ook deel voor deel doen, wel altijd de gepolijste lak beschermen met een waxlaag
- Door polijsten verwijder je de bovenste laklaag en creëer je een nieuwe lak
- Zonder beschermende waxlaag werkt vervuiling en vogelpoep e.d direct weer in op de nieuwe lak
We gaan de Monello Veloce inzetten, dat is de sterk slijpende compound. Bij zoveel krassen als op deze Saab, kies je altijd de krachtigste combinatie
- Bij zware krassen helpen lichte polijstmiddelen en medium Pads onvoldoende
- De gemiddelde auto heeft overigens ook veel krassen, kies dan ook de paarse Pad en de Veloce
- Polijsten kun je ook deel voor deel doen, wel altijd de gepolijste lak beschermen met een waxlaag
- Door polijsten verwijder je de bovenste laklaag en creëer je een nieuwe lak
- Zonder beschermende waxlaag werkt vervuiling en vogelpoep e.d direct weer in op de nieuwe lak
De vlekken in de lak ontstaan door gewone regendruppels. Er was geen beschermende waxlaag aangebracht na het polijsten.
Vlekken op de nieuw gepolijste lak als je geen waxlaag aanbrengt
We hebben onze Saab met opzet een nacht buiten laten staan na het polijsten, zonder beschermende waxlaag op de lak. Het heeft 's nachts geregend en de volgende ochtend was het erg vochtig buiten (koude nacht).
- De nieuwe lak is erg gevoelig voor vlekken zoals je op de foto kunt zien
- We moesten de nieuw gepolijste delen zelfs weer opnieuw polijsten om de vlekken weg te krijgen
- Zorg er daarom voor dat je altijd wax hebt staan als je gaat polijsten
- Direct een waxlaag aanbrengen als je klaar bent met het polijsten.
We hebben onze Saab met opzet een nacht buiten laten staan na het polijsten, zonder beschermende waxlaag op de lak. Het heeft 's nachts geregend en de volgende ochtend was het erg vochtig buiten (koude nacht).
- De nieuwe lak is erg gevoelig voor vlekken zoals je op de foto kunt zien
- We moesten de nieuw gepolijste delen zelfs weer opnieuw polijsten om de vlekken weg te krijgen
- Zorg er daarom voor dat je altijd wax hebt staan als je gaat polijsten
- Direct een waxlaag aanbrengen als je klaar bent met het polijsten.
Vlekken op de gepolijste lak na een nachtje buiten staan zonder waxlaag. Verdwenen pas na opnieuw polijsten.
De Saab heeft nog anderhalf miljoen krassen in de lak
Mooi stilleven, het bijna wit verkleurde plastic en de krassen in de lak. De Saab hebben we voor de helft gepolijst om het verschil goed duidelijk te zien.
- De vele krassen die nog over zijn doen vermoeden dat het nooit meer goed komt met onze Saab
- Maar we hebben vaker wonderen zien gebeuren
- Dus als je twijfelt aan de haalbaarheid van ons project...
Mooi stilleven, het bijna wit verkleurde plastic en de krassen in de lak. De Saab hebben we voor de helft gepolijst om het verschil goed duidelijk te zien.
- De vele krassen die nog over zijn doen vermoeden dat het nooit meer goed komt met onze Saab
- Maar we hebben vaker wonderen zien gebeuren
- Dus als je twijfelt aan de haalbaarheid van ons project...
We hebben de helft van de Saab gepolijst en je ziet dat de krassen op de andere helft nog als een deken over de lak liggen.
De zachte en dikke lak laat zich goed corrigeren
Even een foto van onze Saab, een half jaar later... Martin Boekhout van Enjoy Video heeft al de nodige films gemaakt terwijl we onze Saab 9-3 polijsten en poetsen.
- We hebben met onze doffe en bekraste 9-3 een instructie DVD gemaakt
- Voor iedereen die precies wil weten hoe je een (verwaarloosde) auto weer als nieuw krijgt
- Op de DVD een hele duidelijk instructievideo waarop de Saab stap voor stap wordt gepolijst
- De DVD is niet meer leverbaar en de Saab hebben we verkocht
- Dat maakte veel duidelijk als je zelf je auto wilde polijsten
- Na het filmen kon de Saab verder gepolijst worden... wel heel wat uurtjes werk hoor...
Zo zag onze Saab eruit na hetr polijsten. Een week werk om zo'n extreem verwaarloosde auto te polijsten en te poetsen van binnen en buiten. Gemiddeld kost een middenklasse auto acht tot 10 uur werk maar dan is je auto, net als onze Saab, weer als nieuw.
Even een foto van onze Saab, een half jaar later... Martin Boekhout van Enjoy Video heeft al de nodige films gemaakt terwijl we onze Saab 9-3 polijsten en poetsen.
- We hebben met onze doffe en bekraste 9-3 een instructie DVD gemaakt
- Voor iedereen die precies wil weten hoe je een (verwaarloosde) auto weer als nieuw krijgt
- Op de DVD een hele duidelijk instructievideo waarop de Saab stap voor stap wordt gepolijst
- De DVD is niet meer leverbaar en de Saab hebben we verkocht
- Dat maakte veel duidelijk als je zelf je auto wilde polijsten
- Na het filmen kon de Saab verder gepolijst worden... wel heel wat uurtjes werk hoor...
Zo zag onze Saab eruit na hetr polijsten. Een week werk om zo'n extreem verwaarloosde auto te polijsten en te poetsen van binnen en buiten. Gemiddeld kost een middenklasse auto acht tot 10 uur werk maar dan is je auto, net als onze Saab, weer als nieuw.
..............................................................................................................
Weer terug naar de originele staat van onze 9-3
De vervuiling zit erg vast op de lak. Dat komt, net als bij je eigen auto, door de vele krasjes in de lak. Dat zie je met het blote oog niet maar je voelt dat de lak ruw is.
- Je auto heeft geen gladde lak meer, hij voelt ruw aan als je er met je hand overheen gaat
- Krassen en krasjes vullen zich met het vuil van de weg
- Waar vuil in krasjes blijft zitten, hecht zich steeds meer vuil aan de auto
- Door het wassen van de auto krijg je het vuil niet meer weg
- Alleen met polijsten kun je het vuil nog uit de krassen krijgen
- Eerst vult de Pad zich met het vuil uit de krassen, de poriën worden schoon
- Daarna verdwijnen de krassen definitief door het verder polijsten
Weer terug naar de originele staat van onze 9-3
De vervuiling zit erg vast op de lak. Dat komt, net als bij je eigen auto, door de vele krasjes in de lak. Dat zie je met het blote oog niet maar je voelt dat de lak ruw is.
- Je auto heeft geen gladde lak meer, hij voelt ruw aan als je er met je hand overheen gaat
- Krassen en krasjes vullen zich met het vuil van de weg
- Waar vuil in krasjes blijft zitten, hecht zich steeds meer vuil aan de auto
- Door het wassen van de auto krijg je het vuil niet meer weg
- Alleen met polijsten kun je het vuil nog uit de krassen krijgen
- Eerst vult de Pad zich met het vuil uit de krassen, de poriën worden schoon
- Daarna verdwijnen de krassen definitief door het verder polijsten
Waar vuil blijft zitten in de krasjes, hecht zich steeds meer vuil
Op de foto's, in de studio genomen, zie je dat er steeds meer vuil blijft hechten aan de ruwe lak. Dat wordt veroorzaakt door de krassen in de lak, het vuil stapelt zich letterlijk op in de krasjes.
- Het vuil vormt een steeds dikkere laag, ook al omdat de auto nooit meer werd gewassen
- De vieze laag wordt steeds dikker, vuil op vuil
- De krasjes maken de lak ruw en de ruwe laag houdt het vuil vast
Dat zorgt voor een steeds diepere lakschade, zeker in de wintermaanden met pekel, vorst en extreem vieze wegen
Op de foto's, in de studio genomen, zie je dat er steeds meer vuil blijft hechten aan de ruwe lak. Dat wordt veroorzaakt door de krassen in de lak, het vuil stapelt zich letterlijk op in de krasjes.
- Het vuil vormt een steeds dikkere laag, ook al omdat de auto nooit meer werd gewassen
- De vieze laag wordt steeds dikker, vuil op vuil
- De krasjes maken de lak ruw en de ruwe laag houdt het vuil vast
Dat zorgt voor een steeds diepere lakschade, zeker in de wintermaanden met pekel, vorst en extreem vieze wegen
Lelijke roestplek op de motorkap
Daar heeft iemand ooit iets op laten vallen waardoor de lak eraf gesprongen is. Die polijsten we eerst glad en behandelen we daarna met een roestomvormer.
- We gaan de plek heel lokaal opvullen met lak en spuiten met een spuitbus van Spraymax
- De mooiste manier van spuiten omdat die een beter ventiel hebben dan andere spuitbussen
- We gaan de plek niet groter maken dan nodig want daar wordt het alleen maar lelijk van
Daar heeft iemand ooit iets op laten vallen waardoor de lak eraf gesprongen is. Die polijsten we eerst glad en behandelen we daarna met een roestomvormer.
- We gaan de plek heel lokaal opvullen met lak en spuiten met een spuitbus van Spraymax
- De mooiste manier van spuiten omdat die een beter ventiel hebben dan andere spuitbussen
- We gaan de plek niet groter maken dan nodig want daar wordt het alleen maar lelijk van
De lak laat zich sneller corrigeren dan verwacht
Na het filmen voor onze instructievideo moeten we verder met het volledig polijsten van de Saab. Dat gaat nog vele uren werk opleveren maar de krassen gaan toch sneller weg dan we verwacht hadden. Oudere Saabs hebben zachte en dikke lak...
- Maar we hadden niet verwacht dat we zo snel resultaat zouden boeken
- Onze 15 jaar oude en verwaarloosde 9-3 krassenbak krijgt weer een glanzende lak
- We hadden al een doorgang gemaakt op de halve auto, we deelden de 9-3 in tweeën
- We plakten de lak af met speciale blauwe tape en hebben één helft van de auto gepolijst
- Met polijsten verwijder je ongeveer 2 micron van de lak en daar zitten de meeste krassen
- Je kunt het verschil goed zien op de foto's waar de krassen nog op de auto zitten
- De doffe uitstraling is geheel verdwenen op de gepolijste plekken
- De overige krassen liggen nog als een deken over over de lak te wachten op de DAP900
- Waar krassen weg-gepolijst zijn komt de originele glans weer terug
Na het filmen voor onze instructievideo moeten we verder met het volledig polijsten van de Saab. Dat gaat nog vele uren werk opleveren maar de krassen gaan toch sneller weg dan we verwacht hadden. Oudere Saabs hebben zachte en dikke lak...
- Maar we hadden niet verwacht dat we zo snel resultaat zouden boeken
- Onze 15 jaar oude en verwaarloosde 9-3 krassenbak krijgt weer een glanzende lak
- We hadden al een doorgang gemaakt op de halve auto, we deelden de 9-3 in tweeën
- We plakten de lak af met speciale blauwe tape en hebben één helft van de auto gepolijst
- Met polijsten verwijder je ongeveer 2 micron van de lak en daar zitten de meeste krassen
- Je kunt het verschil goed zien op de foto's waar de krassen nog op de auto zitten
- De doffe uitstraling is geheel verdwenen op de gepolijste plekken
- De overige krassen liggen nog als een deken over over de lak te wachten op de DAP900
- Waar krassen weg-gepolijst zijn komt de originele glans weer terug
Je ziet duidelijk dat de krassen als een waas over de lak liggen, de helft is gepolijst en daar blijft lakoxidatie over
Kleine bobbeltjes waar de krassen weg zijn? Lakoxidatie...
Op het deel van de lak dat gepolijst is zie je veel kleine pitjes of bobbeltjes zitten. Dat is lakoxidatie.
- Het ontstaat doordat de lak heel lang niet meer is onderhouden
- De aantasting van de lak is dan heel diep gegaan en openbaart zich als kleine bobbeltjes
- Die laten zich niet meer weg-polijsten met gewone middelen zoals de DAP900
- Alleen door wetsanden kun je misschien nog wat verbetering bereiken
- Maar de glans is ook met de lakoxidatie erbij heel mooi terug
- Vooral ook omdat onze Saab een unilak heeft...
- Daar zitten geen metallic vlokjes meer voor en de reflecties en glans zijn optimaal
Op het deel van de lak dat gepolijst is zie je veel kleine pitjes of bobbeltjes zitten. Dat is lakoxidatie.
- Het ontstaat doordat de lak heel lang niet meer is onderhouden
- De aantasting van de lak is dan heel diep gegaan en openbaart zich als kleine bobbeltjes
- Die laten zich niet meer weg-polijsten met gewone middelen zoals de DAP900
- Alleen door wetsanden kun je misschien nog wat verbetering bereiken
- Maar de glans is ook met de lakoxidatie erbij heel mooi terug
- Vooral ook omdat onze Saab een unilak heeft...
- Daar zitten geen metallic vlokjes meer voor en de reflecties en glans zijn optimaal
Hier zie je dat veel krasjes je auto volledig dof maken, onder de blauwe tape is al gepolijst en de glans is daar weer terug.
De mooiste verrassing krijgen we 's ochtends vroeg
Het heeft 's nachts gevroren en het deel van de Saab waar we niets aan gedaan hebben (de helft van de auto) is bevroren! Het deel dat we glad gepolijst hebben is niet bevroren.
- De vele krassen (groeven in de lak), houden het vocht vast en dat bevriest
- Het glad gepolijste deel heeft geen krassen meer en daar blijven alleen de druppels op liggen
- Die druppels bevriezen pas veel later omdat er geen sterk vochtig oppervlak (vol krassen) meer is
Het heeft 's nachts gevroren en het deel van de Saab waar we niets aan gedaan hebben (de helft van de auto) is bevroren! Het deel dat we glad gepolijst hebben is niet bevroren.
- De vele krassen (groeven in de lak), houden het vocht vast en dat bevriest
- Het glad gepolijste deel heeft geen krassen meer en daar blijven alleen de druppels op liggen
- Die druppels bevriezen pas veel later omdat er geen sterk vochtig oppervlak (vol krassen) meer is
Als het in de wintermaanden 's ochtends vroeg zo vochtig is...
Zie je het verschil tussen het gepolijste deel en het onbehandelde deel zeer goed. Op de glad gepolijste lak, waar geen krasjes meer zitten, zie je minuscule kleine druppels.
- De druppeltjes liggen op het glad gepolijste oppervlak en op de beschermende waxlaag
- De waxlaag is na het polijsten aangebracht om de nieuwe lak te beschermen
- Het niet behandelde deel laat zien hoe door vervuiling en krassen de lak snel vies is en blijft
- Die lak is onbeschermd en de vervuiling tast de lak steeds verder aan.
Zie je het verschil tussen het gepolijste deel en het onbehandelde deel zeer goed. Op de glad gepolijste lak, waar geen krasjes meer zitten, zie je minuscule kleine druppels.
- De druppeltjes liggen op het glad gepolijste oppervlak en op de beschermende waxlaag
- De waxlaag is na het polijsten aangebracht om de nieuwe lak te beschermen
- Het niet behandelde deel laat zien hoe door vervuiling en krassen de lak snel vies is en blijft
- Die lak is onbeschermd en de vervuiling tast de lak steeds verder aan.
Het verschil is goed te zien...
Gladde lak die weer als nieuw is aan de ene kant, en vervuilde lak vol krassen aan de andere kant van onze 15 jaar oude Saab 9-3 Turbo.
- Zelfs deze auto, die zo extreem veel krassen heeft laat zich goed corrigeren
- Met de harde combinatie van Paarse Pad en de sterk slijpende Veloce
Het beste en overtuigende bewijs dat machinaal polijsten met de excentrische polijstmachine een wondermiddel is voor autolak. Klik op de foto voor de details.
Gladde lak die weer als nieuw is aan de ene kant, en vervuilde lak vol krassen aan de andere kant van onze 15 jaar oude Saab 9-3 Turbo.
- Zelfs deze auto, die zo extreem veel krassen heeft laat zich goed corrigeren
- Met de harde combinatie van Paarse Pad en de sterk slijpende Veloce
Het beste en overtuigende bewijs dat machinaal polijsten met de excentrische polijstmachine een wondermiddel is voor autolak. Klik op de foto voor de details.
De glans ontbrak totaal
Dit was de reflectie van de omgeving... stelde weinig meer voor, teveel krassen. We wisten niet hoeveel correctie we op deze zwaar verweerde lak met zoveel diepe krassen nog konden behalen...
Dit was de reflectie van de omgeving... stelde weinig meer voor, teveel krassen. We wisten niet hoeveel correctie we op deze zwaar verweerde lak met zoveel diepe krassen nog konden behalen...
Dan zie je pas goed hoeveel krassen er in de lak zitten
We rijden onze Saab de fotostudio in en onder de felle studiolampen zie je pas echt hoeveel krassen er in de lak zitten. Bij daglicht zie je dat niet maar fel licht maakt duidelijk waarom onze Saab zo dof is.
- Het zijn extreem veel krassen maar daarom hebben we de Saab ook gekocht
- We weten nu nog niet of we de Saab ooit nog strak en glad kunnen polijsten
- Misschien zijn de krassen te diep en te talrijk?
- De gemiddelde auto heeft veel minder krassen dan onze Saab
- Zou de DAP900 met zijn gewone 8 mm uitslag deze krassen wel aan kunnen?
We rijden onze Saab de fotostudio in en onder de felle studiolampen zie je pas echt hoeveel krassen er in de lak zitten. Bij daglicht zie je dat niet maar fel licht maakt duidelijk waarom onze Saab zo dof is.
- Het zijn extreem veel krassen maar daarom hebben we de Saab ook gekocht
- We weten nu nog niet of we de Saab ooit nog strak en glad kunnen polijsten
- Misschien zijn de krassen te diep en te talrijk?
- De gemiddelde auto heeft veel minder krassen dan onze Saab
- Zou de DAP900 met zijn gewone 8 mm uitslag deze krassen wel aan kunnen?
Aan de slag met de DAP900
De Dap900 wordt voorzien van de Paarse Scholl Pad, vinden wij de beste keuze voor zware lakcorrecties.
- De polijstpasta wordt de Monello Veloce, daar kun je lekker lang mee door polijsten
- Het vlekt niet en vormt geen witte strepen
- We doen ook nog een testspot met de S3 van Scholl Concepts
- We zouden zo'n zwaar verweerde lak vooraf kunnen kleien maar dat pakt niet altijd goed uit
- Goed wassen met een paar emmers sop en de auto is daarna erg schoon
- Nog een keer wassen met Gold Class autoshampoo van Mequairs en drogen met oude handdoeken
De Dap900 wordt voorzien van de Paarse Scholl Pad, vinden wij de beste keuze voor zware lakcorrecties.
- De polijstpasta wordt de Monello Veloce, daar kun je lekker lang mee door polijsten
- Het vlekt niet en vormt geen witte strepen
- We doen ook nog een testspot met de S3 van Scholl Concepts
- We zouden zo'n zwaar verweerde lak vooraf kunnen kleien maar dat pakt niet altijd goed uit
- Goed wassen met een paar emmers sop en de auto is daarna erg schoon
- Nog een keer wassen met Gold Class autoshampoo van Mequairs en drogen met oude handdoeken
We gaan met 4500 toeren en 6000 toeren los
Op de verschillende delen van de Saab. We zetten de eerste laag polijstpasta op de verweerde lak en we werken in delen. Dus op een halve motorkap de Veloce inwerken op 1000 toeren.
- Dat wordt vervolgens een lange sessie op 6000 toeren
- Steeds weer nieuwe polijstpasta inwerken
- Je ziet door die polijstpasta natuurlijk niet waar je bent gebleven
- Dus uitpoetsen, beoordelen en steeds opnieuw polijsten.
Onze Saab zit natuurlijk extreem onder de krassen dus dat duurt de eerste keer veel langer dan bij een gemiddelde auto.
Op de verschillende delen van de Saab. We zetten de eerste laag polijstpasta op de verweerde lak en we werken in delen. Dus op een halve motorkap de Veloce inwerken op 1000 toeren.
- Dat wordt vervolgens een lange sessie op 6000 toeren
- Steeds weer nieuwe polijstpasta inwerken
- Je ziet door die polijstpasta natuurlijk niet waar je bent gebleven
- Dus uitpoetsen, beoordelen en steeds opnieuw polijsten.
Onze Saab zit natuurlijk extreem onder de krassen dus dat duurt de eerste keer veel langer dan bij een gemiddelde auto.
Het resultaat is boven verwachting
- We bereiken met vele uren geduld, geconcentreerd en aandachtig polijsten een prima resultaat
- De correctie die we op de sterk verweerde lak halen is boven verwachting
- Lukt dus gewoon met de DAP900 en de paarse en blauwe Scholl Concepts pads
- We bereiken met vele uren geduld, geconcentreerd en aandachtig polijsten een prima resultaat
- De correctie die we op de sterk verweerde lak halen is boven verwachting
- Lukt dus gewoon met de DAP900 en de paarse en blauwe Scholl Concepts pads
Zachte lak en dat scheelt bij het corrigeren
We merken heel goed dat de saab zachte lak heeft, de krassen zijn behoorlijk snel weg te polijsten. De Saab was er wel heel erg aan toe maar het gaat veel sneller dan we hadden gedacht.
- In zes uur tijd corrigeren we de lak heel behoorlijk en hebben we bijna een halve auto gepolijst
- De gemiddelde auto kost 8-10 uur werk dus dat is helemaal niet slecht op zo'n sterk bekraste Saab
- We schatten in dat je met een DAP900 en gewone Pads 12 uur nodig zullen hebben
- Dus is er een halve dag langer nodig dan bij een gemiddelde auto
We merken heel goed dat de saab zachte lak heeft, de krassen zijn behoorlijk snel weg te polijsten. De Saab was er wel heel erg aan toe maar het gaat veel sneller dan we hadden gedacht.
- In zes uur tijd corrigeren we de lak heel behoorlijk en hebben we bijna een halve auto gepolijst
- De gemiddelde auto kost 8-10 uur werk dus dat is helemaal niet slecht op zo'n sterk bekraste Saab
- We schatten in dat je met een DAP900 en gewone Pads 12 uur nodig zullen hebben
- Dus is er een halve dag langer nodig dan bij een gemiddelde auto
Zoveel correctie op de verwaarloosde lak is gewoon fantastisch
Het polijsten op de donkerblauwe unilak gaat geweldig goed. Bij iedere doorgang verbazen we ons opnieuw. We zijn begonnen met een effectieve combinatie van harde pads en de DAP900
- Zoveel correctie op de extreem bekraste lak van onze Saab...
- Het geeft maar weer eens aan waartoe moderne polijstmiddelen in staat zijn
- Een excentrische polijstmachine geeft een perfect resultaat, en dat kun je zelf ook bereiken
- Gelijkmatige banen beschrijven en de machine en pads zo vlak mogelijk op de lak houden
- Dat is de meest effectieve manier van polijsten
- Bij harde lak zul je wat langer bezig zijn maar ook dan gaat het zeker lukken
Het polijsten op de donkerblauwe unilak gaat geweldig goed. Bij iedere doorgang verbazen we ons opnieuw. We zijn begonnen met een effectieve combinatie van harde pads en de DAP900
- Zoveel correctie op de extreem bekraste lak van onze Saab...
- Het geeft maar weer eens aan waartoe moderne polijstmiddelen in staat zijn
- Een excentrische polijstmachine geeft een perfect resultaat, en dat kun je zelf ook bereiken
- Gelijkmatige banen beschrijven en de machine en pads zo vlak mogelijk op de lak houden
- Dat is de meest effectieve manier van polijsten
- Bij harde lak zul je wat langer bezig zijn maar ook dan gaat het zeker lukken
Hoeveel correctie kunnen we halen op de schades rondom?
Op de bumper zit een stevige hoeveelheid krassen door parkeerschade. De lak is er gedeeltelijk af en er zitten flink wat schaafwonden. Eens kijken wat er nog mogelijk is.
- Het heeft geen zin hier met 6000 toeren op los te gaan
- Behoedzaam polijsten met 3500 toeren en langzaam corrigeren
- Na 5 minuten hebben we het maximale gecorrigeerd
- Verder polijsten heeft geen zin, de krassen die overblijven zijn al door de kleurlaag
- Die krassen kunnen we opvullen met een lakstift
- De lakstift gebruiken we ook op de plekken waar de blanke lak afgeschaafd is
- Mooi is het niet want een lakstift heeft niet dezelfde structuur als gespoten lak
- Maar het is wel de goedkoopste oplossing.
Omdat de beschadiging onderaan de auto zit valt het niet echt op en het is beter dan witte krassen.
Op de bumper zit een stevige hoeveelheid krassen door parkeerschade. De lak is er gedeeltelijk af en er zitten flink wat schaafwonden. Eens kijken wat er nog mogelijk is.
- Het heeft geen zin hier met 6000 toeren op los te gaan
- Behoedzaam polijsten met 3500 toeren en langzaam corrigeren
- Na 5 minuten hebben we het maximale gecorrigeerd
- Verder polijsten heeft geen zin, de krassen die overblijven zijn al door de kleurlaag
- Die krassen kunnen we opvullen met een lakstift
- De lakstift gebruiken we ook op de plekken waar de blanke lak afgeschaafd is
- Mooi is het niet want een lakstift heeft niet dezelfde structuur als gespoten lak
- Maar het is wel de goedkoopste oplossing.
Omdat de beschadiging onderaan de auto zit valt het niet echt op en het is beter dan witte krassen.
Dat ziet er al een stuk beter uit, de ondiepe krassen zijn voorgoed verdwenen, kale plekken nog invullen met een lakstift.
We experimenteren wat af op onze Saab
We willen eindelijk wel eens weten of je met die harde spiderpad van Scholl Concepts nou echt schade aan kunt richten. We zetten de spiderpad op de Rupes Bigfoot met z'n 2 cm uitslag.
- We weten al dat polijstmachines met twee cm uitslag, ook al zijn ze excentrisch, behoorlijk agressief kunnen zijn op de lak
- Ze neigen daarmee een beetje richting de Rotary.
- We polijsten met de Veloce en de S3 op de motorkap
- Na enige tijd ontdekken we een serieuze lakschade
- Die hebben we veroorzaakt met deze harde combinatie, spiderpad op 2 cm excentrische uitslag
- Op de staande randjes van de motorkap zien we twee brede groeven
- De lak is daar weg-gepolijst en flink dunner geworden.
Die harde spiderpad is dus een afrader voor mensen met weinig ervaring. Wij laten hem vanaf nu ook maar weg uit ons arsenaal.
We willen eindelijk wel eens weten of je met die harde spiderpad van Scholl Concepts nou echt schade aan kunt richten. We zetten de spiderpad op de Rupes Bigfoot met z'n 2 cm uitslag.
- We weten al dat polijstmachines met twee cm uitslag, ook al zijn ze excentrisch, behoorlijk agressief kunnen zijn op de lak
- Ze neigen daarmee een beetje richting de Rotary.
- We polijsten met de Veloce en de S3 op de motorkap
- Na enige tijd ontdekken we een serieuze lakschade
- Die hebben we veroorzaakt met deze harde combinatie, spiderpad op 2 cm excentrische uitslag
- Op de staande randjes van de motorkap zien we twee brede groeven
- De lak is daar weg-gepolijst en flink dunner geworden.
Die harde spiderpad is dus een afrader voor mensen met weinig ervaring. Wij laten hem vanaf nu ook maar weg uit ons arsenaal.
De lichte streep is dunner geworden lak, de harde Pad ging door de lak. De witte krasjes zijn schade door vogelpoep.
Het kan nog erger, flink door de lak heen
We proberen de hardste spiderpad nog eens uit op onze Saab 9-3. We kochten hem tenslotte als projectauto en daar kun je alles op uitproberen. Ook nu gebruiken we de Rupes met 2cm uitslag
- We gaan polijsten op 6000 toeren en lange tijd is er niets aan de hand
- Dan gaat het ineens razendsnel mis
- De Pad neemt de kleur van de kleurlaag aan (krachtig blauwe lak)
- De Pad is nu helemaal blauw geworden doordat we door de kleurlaag heen zijn gegaan
De lak is de helft dunner geworden nu we met 2cm uitslag van de Rupes Bigfoot en de hardste pad op 6000 toeren door de lak heen zijn gegaan
- De lak is nog net niet wit omdat we direct zijn gestopt maar ver zitten we daar niet vanaf
- De blanke lak die de toplaag vormt is helemaal verdwenen door te agressief polijsten
Dit effect zie je ook vaak bij sterk verkleurde rode auto's, je Pad loopt dan helemaal vol met rode lak omdat die oude rode kleurlaag is gaan verkrijten. De Pad raakt dan sterk verzadigd en je moet heel snel je nieuwe Pads gebruiken omdat iedere pad razendsnel vol loopt.
- De slijpende werking verslechterd daardoor enorm
- Als je in de kleurlaag werkt is dat ook meer risicovol, je bent sneller door de lak heen
We proberen de hardste spiderpad nog eens uit op onze Saab 9-3. We kochten hem tenslotte als projectauto en daar kun je alles op uitproberen. Ook nu gebruiken we de Rupes met 2cm uitslag
- We gaan polijsten op 6000 toeren en lange tijd is er niets aan de hand
- Dan gaat het ineens razendsnel mis
- De Pad neemt de kleur van de kleurlaag aan (krachtig blauwe lak)
- De Pad is nu helemaal blauw geworden doordat we door de kleurlaag heen zijn gegaan
De lak is de helft dunner geworden nu we met 2cm uitslag van de Rupes Bigfoot en de hardste pad op 6000 toeren door de lak heen zijn gegaan
- De lak is nog net niet wit omdat we direct zijn gestopt maar ver zitten we daar niet vanaf
- De blanke lak die de toplaag vormt is helemaal verdwenen door te agressief polijsten
Dit effect zie je ook vaak bij sterk verkleurde rode auto's, je Pad loopt dan helemaal vol met rode lak omdat die oude rode kleurlaag is gaan verkrijten. De Pad raakt dan sterk verzadigd en je moet heel snel je nieuwe Pads gebruiken omdat iedere pad razendsnel vol loopt.
- De slijpende werking verslechterd daardoor enorm
- Als je in de kleurlaag werkt is dat ook meer risicovol, je bent sneller door de lak heen
Zo ziet het eruit als je echt door de lak gaat, we hebben het onder extreme omstandigheden toch voor elkaar gekregen.
Altijd een veilige polijstmachine gebruiken
Al zes jaar polijsten we auto's en we hebben maar één keer een echte lakschade gehad. Zo veilig is excentrisch polijsten. Dus koop altijd een Dual Action machine.
- Koop je een DAP900 met 8 mm uitslag dan is dat de aller-veiligste machine
- Voor het gewone werk heb je iets meer geduld nodig en blijf je altijd aan de veilige kant
- De excentrische polijstmachines met 2 cm uitslag werken sneller maar het is ook meer risico
- Wil je helemaal 100% zeker zijn volg dan bij ons een korte workshop van 3,5 uur
- Dan weet je echt precies hoe je een auto zonder risico weer helemaal strak polijst
Het schadegeval hierboven hebben we opgewekt met een excentrische polijstmachine met 2 cm uitslag en een knalharde Pad. Dus buitengewone omstandigheden om eens tot het randje te gaan. Met de normale harde Pads en een 8 mm uitslag polijstmachine loop je geen risico's.
Al zes jaar polijsten we auto's en we hebben maar één keer een echte lakschade gehad. Zo veilig is excentrisch polijsten. Dus koop altijd een Dual Action machine.
- Koop je een DAP900 met 8 mm uitslag dan is dat de aller-veiligste machine
- Voor het gewone werk heb je iets meer geduld nodig en blijf je altijd aan de veilige kant
- De excentrische polijstmachines met 2 cm uitslag werken sneller maar het is ook meer risico
- Wil je helemaal 100% zeker zijn volg dan bij ons een korte workshop van 3,5 uur
- Dan weet je echt precies hoe je een auto zonder risico weer helemaal strak polijst
Het schadegeval hierboven hebben we opgewekt met een excentrische polijstmachine met 2 cm uitslag en een knalharde Pad. Dus buitengewone omstandigheden om eens tot het randje te gaan. Met de normale harde Pads en een 8 mm uitslag polijstmachine loop je geen risico's.
Veilig, je kunt bijna niet door de lak gaan
Onder de motorkap...
Is het een vieze, vette bende. Daar gaan we veel winst boeken met een gewoon huis-, tuin- en keukenmiddel. Plus één flacon Vinyl& Rubber Care van Autoglym.
- We vullen een plantenspuit met 1/3 deel vloeibaar Dreft afwas en tweederde water
- We sprayen de hele motorruimte in, eerst de motorkap en daarna de motorruimte
- Met een oude spons en schone schilderskwast werken we alles in tot er een drab ontstaat
- We blijven sprayen, sprayen en sprayen, steeds weer met een nieuw mengsel Dreft afwas
- We spoelen de drab weg met schoon water en drogen alles na met oude handdoeken
Is het een vieze, vette bende. Daar gaan we veel winst boeken met een gewoon huis-, tuin- en keukenmiddel. Plus één flacon Vinyl& Rubber Care van Autoglym.
- We vullen een plantenspuit met 1/3 deel vloeibaar Dreft afwas en tweederde water
- We sprayen de hele motorruimte in, eerst de motorkap en daarna de motorruimte
- Met een oude spons en schone schilderskwast werken we alles in tot er een drab ontstaat
- We blijven sprayen, sprayen en sprayen, steeds weer met een nieuw mengsel Dreft afwas
- We spoelen de drab weg met schoon water en drogen alles na met oude handdoeken
Het schoonmaken onder de motorkap...
Doe je voor al het andere werk uit... Je begint hier dus mee! Om één simpele reden; er loopt vuil en vet langs de spatborden en de grille van je auto naar beneden. Zonde dus als je de auto net helemaal gepolijst hebt en in de wax gezet, en je daarna weer moet schoonmaken. O ja, nog iets... doe dit alleen bij koude motor en niet als je motor warm is. Ook niet als je al uren thuis bent, de onderdelen van een motorblok blijven heel lang warm.
Doe je voor al het andere werk uit... Je begint hier dus mee! Om één simpele reden; er loopt vuil en vet langs de spatborden en de grille van je auto naar beneden. Zonde dus als je de auto net helemaal gepolijst hebt en in de wax gezet, en je daarna weer moet schoonmaken. O ja, nog iets... doe dit alleen bij koude motor en niet als je motor warm is. Ook niet als je al uren thuis bent, de onderdelen van een motorblok blijven heel lang warm.
De stofzuiger doet goede zaken
Want je kunt er het droge blad mee opzuigen dat zich onder de motorkap heeft genesteld. Op de moeilijk bereikbare plekken gebruik je een lange zuigmond (kierenzuiger). Op plekken waar je echt niet bij kunt zet je de stofzuiger op de blaasstand (slang omkeren). Zo raak je van droog vuil en bladeren af.
- Vochtig blad kan op natte plekken intussen tot compost vergaan zijn...
- Spuit je weg met een waterstraal of veeg je weg met een natte spons en vloeibaar Dreft afwas
Want je kunt er het droge blad mee opzuigen dat zich onder de motorkap heeft genesteld. Op de moeilijk bereikbare plekken gebruik je een lange zuigmond (kierenzuiger). Op plekken waar je echt niet bij kunt zet je de stofzuiger op de blaasstand (slang omkeren). Zo raak je van droog vuil en bladeren af.
- Vochtig blad kan op natte plekken intussen tot compost vergaan zijn...
- Spuit je weg met een waterstraal of veeg je weg met een natte spons en vloeibaar Dreft afwas
Stof, vet en vuil... meer is het niet
Met twee uur werk ben je meestal al klaar onder de motorkap. De meeste auto's hebben al vanaf 1997 een kunststof afdekplaat onderaan het motorblok. Dat zorgt ervoor dat vuil niet al te erg meer opspat.
- Het vuil is dus meestal vrij onschuldig van aard en goed ontvetten doet al wonderen
- Dan Vinyl & Rubber Care op het schone maar doffe kunststof spuiten en een paar uur laten drogen
Met twee uur werk ben je meestal al klaar onder de motorkap. De meeste auto's hebben al vanaf 1997 een kunststof afdekplaat onderaan het motorblok. Dat zorgt ervoor dat vuil niet al te erg meer opspat.
- Het vuil is dus meestal vrij onschuldig van aard en goed ontvetten doet al wonderen
- Dan Vinyl & Rubber Care op het schone maar doffe kunststof spuiten en een paar uur laten drogen
Ook onder de motorkap is de Saab weer als nieuw
Zo schoon is de motorruimte weer na twee uur werk. Het is snel te doen, goedkoop en een heel ander gezicht als je voortaan de motorkap opent.
- Ontvetten gaat snel en goed met vloeibaar Dreft afwas of bij hardnekkig vuil; vloeibare Biotex
- Eén flacon Vinyl & Rubber Care is genoeg om kunststof en rubber weer een nieuwe glans te geven
- Nieuw stof en vuil laat zich daarna weer gemakkelijk verwijderen
- Blijft maandenlang mooi en ziet er als nieuw uit zonder onderhoud
Zo schoon is de motorruimte weer na twee uur werk. Het is snel te doen, goedkoop en een heel ander gezicht als je voortaan de motorkap opent.
- Ontvetten gaat snel en goed met vloeibaar Dreft afwas of bij hardnekkig vuil; vloeibare Biotex
- Eén flacon Vinyl & Rubber Care is genoeg om kunststof en rubber weer een nieuwe glans te geven
- Nieuw stof en vuil laat zich daarna weer gemakkelijk verwijderen
- Blijft maandenlang mooi en ziet er als nieuw uit zonder onderhoud
Metalen delen onder de kap eerst in de wax zetten
Na het ontvetten met vloeibaar Dreft afwas en het naspoelen en drogen worden de metalen delen onder de kap in de wax gezet om ze weer een nieuw uiterlijk te geven.
- De kleurwax beschermt het gelakte metaal tegen roest
- Het haalt de kleur op en zorgt ervoor dat het metaal onder de kap weer gaat glanzen
- De metalen delen hebben weinig te lijden en zijn vaak razendsnel weer als nieuw
Na het ontvetten met vloeibaar Dreft afwas en het naspoelen en drogen worden de metalen delen onder de kap in de wax gezet om ze weer een nieuw uiterlijk te geven.
- De kleurwax beschermt het gelakte metaal tegen roest
- Het haalt de kleur op en zorgt ervoor dat het metaal onder de kap weer gaat glanzen
- De metalen delen hebben weinig te lijden en zijn vaak razendsnel weer als nieuw
Doffe kunststof na het schoonmaken weer als nieuw
Lelijk dat doffe kunsstof. Je krijgt het weer als nieuw met Vinyl & Rubber Care van Autoglym. Simpel inspuiten is genoeg. Paar uur laten drogen, dan zijn de rubber slangen en alle kunststof delen weer diep zwart.
- De hele bus leegspuiten onder de motorkap totdat alles onder een witte drab zit
- In alle hoeken spuiten en onderop de slangen e.d.
- Drie uur laten drogen met de kap op de haak voor ventilatie
- Na het drogen de vlakke delen waar plasjes ontstaan zijn afnemen met een schone microvezeldoek
Lelijk dat doffe kunsstof. Je krijgt het weer als nieuw met Vinyl & Rubber Care van Autoglym. Simpel inspuiten is genoeg. Paar uur laten drogen, dan zijn de rubber slangen en alle kunststof delen weer diep zwart.
- De hele bus leegspuiten onder de motorkap totdat alles onder een witte drab zit
- In alle hoeken spuiten en onderop de slangen e.d.
- Drie uur laten drogen met de kap op de haak voor ventilatie
- Na het drogen de vlakke delen waar plasjes ontstaan zijn afnemen met een schone microvezeldoek
De Saab als fotomodel in de studio
Onze Saab is niet zomaar een gewone Saab 9-3. Hij is ónze Saab en we gebruiken onze mooie oude Zweed om een instructievideo mee te maken.
- Voor we gaan filmen mag onze Saab, vies en in de staat waarin we hem kochten, de fotostudio in.
- Met zoveel licht en een goede camera wordt duidelijk in welke conditie auto's van 800 euro zijn
- Zo zien ze eruit als je er een koopt...
Onze Saab is niet zomaar een gewone Saab 9-3. Hij is ónze Saab en we gebruiken onze mooie oude Zweed om een instructievideo mee te maken.
- Voor we gaan filmen mag onze Saab, vies en in de staat waarin we hem kochten, de fotostudio in.
- Met zoveel licht en een goede camera wordt duidelijk in welke conditie auto's van 800 euro zijn
- Zo zien ze eruit als je er een koopt...
Te vies om aan te pakken...
Extreem vies onze Saab, want hij is zo te zien al jaren niet meer gewassen. Diepere krassen komen door het vuil heen.
Lijkt op een moedwillige beschadiging op onze Saab of een kras door een fietser die erlangs is gereden. Een winkelwagentje erlangs zou ook kunnen. De kras zit al te diep en is niet te polijsten.
Extreem vies onze Saab, want hij is zo te zien al jaren niet meer gewassen. Diepere krassen komen door het vuil heen.
Lijkt op een moedwillige beschadiging op onze Saab of een kras door een fietser die erlangs is gereden. Een winkelwagentje erlangs zou ook kunnen. De kras zit al te diep en is niet te polijsten.
Lekkage gehad en roestbruine achterbak
De Saab heeft ooit lekkage gehad, waarschijnlijk lang het bovenste rubber van de achterruit. De onderste laag van de hoedenplank is door het vocht losgeraakt
- De beschadigde delen van de hoedenplank snijden we gewoon strak af
- Het isolatiemateriaal kunnen we later eventueel zwart maken
- Dat geeft een moooier gezicht bij het openen van de achterklep
Onze Saab zal in de laatste jaren van zijn autoleven waarschijnlijk gebruikt zijn om roestige autoonderdelen te vervoeren. De achterbak heeft bruine vlekken op de bekleding gekregen en die laten zich nauwelijks verwijderen.
De Saab heeft ooit lekkage gehad, waarschijnlijk lang het bovenste rubber van de achterruit. De onderste laag van de hoedenplank is door het vocht losgeraakt
- De beschadigde delen van de hoedenplank snijden we gewoon strak af
- Het isolatiemateriaal kunnen we later eventueel zwart maken
- Dat geeft een moooier gezicht bij het openen van de achterklep
Onze Saab zal in de laatste jaren van zijn autoleven waarschijnlijk gebruikt zijn om roestige autoonderdelen te vervoeren. De achterbak heeft bruine vlekken op de bekleding gekregen en die laten zich nauwelijks verwijderen.
Daar heeft veel water in gestaan
In het reservewiel zal ooit wel een laagje water hebben gestaan door lekkage want we zien een bak roest. Maar onze Saab is nu weer kurkdroog.
- We kunnen het reservewiel schuren en daarna behandelen met een roestomvormer
- Voor nu is dat teveel werk want het gaat om het polijsten en poetsen van lak en interieur
- Dus dat klusje laten we graag over aan de nieuwe eigenaar.
In het reservewiel zal ooit wel een laagje water hebben gestaan door lekkage want we zien een bak roest. Maar onze Saab is nu weer kurkdroog.
- We kunnen het reservewiel schuren en daarna behandelen met een roestomvormer
- Voor nu is dat teveel werk want het gaat om het polijsten en poetsen van lak en interieur
- Dus dat klusje laten we graag over aan de nieuwe eigenaar.
Extractor voor stoelen, banken en vloerbedekking
Het interieur gaan we schoonmaken met de Extractor. Een waterstofzuiger waarmee je echte dieptereiniging krijgt op stoelen, banken en vloerbedekking. De enige goede manier om een vervuild interieur weer schoon te krijgen.
- De metalen delen polijsten we met de DAP900 en gaan daarna in de kleurwax
- De rubbers krijgen we weer zwart en soepel met Black Diamond Tire Gel van Wolfgang
Het interieur gaan we schoonmaken met de Extractor. Een waterstofzuiger waarmee je echte dieptereiniging krijgt op stoelen, banken en vloerbedekking. De enige goede manier om een vervuild interieur weer schoon te krijgen.
- De metalen delen polijsten we met de DAP900 en gaan daarna in de kleurwax
- De rubbers krijgen we weer zwart en soepel met Black Diamond Tire Gel van Wolfgang
Heel veel krassen onder de felle studiolampen
Krassen polijsten we weg met de DAP900 Dual Action Polisher met 8 mm uitslag. Standaard voorzien van de 5.5' steunplaat.
- Zo'n kleine steunplaat werkt makkelijk op de vele rondingen die een auto heeft
- Logisch dat we op zo'n bekraste en verweerde lak een sterk slijpend polijstmiddel gebruiken
- Monello Veloce doet het uitstekend op de vele krassen, meer heb je niet nodig
- Met zoveel krassen kiezen we de paarse Pads van Scholl Concepts
Anders krijgen we die krassen nooit meer weg. Vele teleurstellingen komen doordat men te zachte Pads gebruikt. Met een medium Pad gaat het heel lang duren. Kies altijd harde Pads, ook voor de gemiddelde auto een must. Bij daglicht zie je nl. niet hoeveel krassen je auto echt heeft.
Krassen polijsten we weg met de DAP900 Dual Action Polisher met 8 mm uitslag. Standaard voorzien van de 5.5' steunplaat.
- Zo'n kleine steunplaat werkt makkelijk op de vele rondingen die een auto heeft
- Logisch dat we op zo'n bekraste en verweerde lak een sterk slijpend polijstmiddel gebruiken
- Monello Veloce doet het uitstekend op de vele krassen, meer heb je niet nodig
- Met zoveel krassen kiezen we de paarse Pads van Scholl Concepts
Anders krijgen we die krassen nooit meer weg. Vele teleurstellingen komen doordat men te zachte Pads gebruikt. Met een medium Pad gaat het heel lang duren. Kies altijd harde Pads, ook voor de gemiddelde auto een must. Bij daglicht zie je nl. niet hoeveel krassen je auto echt heeft.
Krassen op het plastic krijg je niet weg
O, ja. De Saab heeft de contactsleutel op een heel andere plek zitten. Bij de meeste auto's zit die naast het stuur maar bij de Saab op de middentunnel. Je ziet met de felle studiolampen erop dat heel wat eigenaren zich daarin vergissen. Rond het stuur zit het plastic vol met sleutelkrassen.
- Structuur in het plastic kun je niet polijsten
- Je polijst de structuur weg en het kunststof wordt daar glad
- Dus je kunt alleen glad plastic voorzichtig polijsten
- Vrijwel al het kunststof aan de binnenkant heeft een structuur, dus geen kans om krasjes te polijsten
O, ja. De Saab heeft de contactsleutel op een heel andere plek zitten. Bij de meeste auto's zit die naast het stuur maar bij de Saab op de middentunnel. Je ziet met de felle studiolampen erop dat heel wat eigenaren zich daarin vergissen. Rond het stuur zit het plastic vol met sleutelkrassen.
- Structuur in het plastic kun je niet polijsten
- Je polijst de structuur weg en het kunststof wordt daar glad
- Dus je kunt alleen glad plastic voorzichtig polijsten
- Vrijwel al het kunststof aan de binnenkant heeft een structuur, dus geen kans om krasjes te polijsten
Je komt van alles tegen in een vieze Saab
Deze spin heeft achterin onze Saab zijn laatste rustplaats gevonden. Onder de hoedenplank zat ie en er zullen wel te weinig vliegjes in de Saab hebben rondgevlogen. Nu hebben we nog wat levende spinnen over die zich in de buitenspiegels hebben genesteld. Zodra onze Saab een paar dagen heeft stilgestaan zit ie weer onder de webben van deze ijverige vrienden. Ze houden net als wij van de Saab want we zijn duizend kilometer verder en nog kruipen ze 's nacht uit de spiegels om webben aan de deur te maken. De Saab rijdt geweldig en de spinnen zijn welkom zolang ze buiten blijven.
Deze spin heeft achterin onze Saab zijn laatste rustplaats gevonden. Onder de hoedenplank zat ie en er zullen wel te weinig vliegjes in de Saab hebben rondgevlogen. Nu hebben we nog wat levende spinnen over die zich in de buitenspiegels hebben genesteld. Zodra onze Saab een paar dagen heeft stilgestaan zit ie weer onder de webben van deze ijverige vrienden. Ze houden net als wij van de Saab want we zijn duizend kilometer verder en nog kruipen ze 's nacht uit de spiegels om webben aan de deur te maken. De Saab rijdt geweldig en de spinnen zijn welkom zolang ze buiten blijven.
Stof en vet onder de motorkap
Lekker vies en vet onder de motorkap. Daar is heel lang niets schoongemaakt. Maar zoals je al gelezen hebt krijgen we dat weer helemaal schoon en glanzend. Al het plastic, de rubbers en metalen delen schoonmaken met vloeibare Biotex of vloeibaar Dreft afwas. Daarna Vinyl & Rubber Care erop en het lijkt weer op een echte auto als je de kap opent.
Lekker vies en vet onder de motorkap. Daar is heel lang niets schoongemaakt. Maar zoals je al gelezen hebt krijgen we dat weer helemaal schoon en glanzend. Al het plastic, de rubbers en metalen delen schoonmaken met vloeibare Biotex of vloeibaar Dreft afwas. Daarna Vinyl & Rubber Care erop en het lijkt weer op een echte auto als je de kap opent.
Drie keer zwart maken dat kunststof
Alle kunststof delen aan de buitenkant zijn wit of lichtgrijs geworden. Als het zo erg verweerd is als bij onze Saab krijgen zelfs de sterkste middelen het niet meer zwart. Niet in één keer tenminste. We gaan scrubben met pindakaas. Dan zijn we de eerste vervuiling kwijt. Daarna ontvetten met APC en dan met D-Lux of Gyeon Trim zwart maken. Dat is de enige manier om het zo zwart mogelijk te krijgen. Maar dat gaat niet in één keer lukken. Dus twee of drie keer zal nodig zijn. Blijft wel zes maanden zitten.
Alle kunststof delen aan de buitenkant zijn wit of lichtgrijs geworden. Als het zo erg verweerd is als bij onze Saab krijgen zelfs de sterkste middelen het niet meer zwart. Niet in één keer tenminste. We gaan scrubben met pindakaas. Dan zijn we de eerste vervuiling kwijt. Daarna ontvetten met APC en dan met D-Lux of Gyeon Trim zwart maken. Dat is de enige manier om het zo zwart mogelijk te krijgen. Maar dat gaat niet in één keer lukken. Dus twee of drie keer zal nodig zijn. Blijft wel zes maanden zitten.
Verder werken met twee verschillende machines
We hebben de helft van onze 9-3 gepolijst met de DAP900 en de Rupes Bigfoot gaan we inzetten voor de andere helft. Het is intussen wel duidelijk dat je zelfs extreem veel krassen weg kunt krijgen met de DAP900 en z'n 8 mm excentrische uitslag. Nu gaan we ook met de Rupes Bigfoot polijsten want we willen een beetje opschieten. Rubbers en plastic delen plakken we af zodat ze niet verder beschadigen door de polijstmachine. De speciale blauwe tape hecht goed op rubbers en plastic.
We hebben de helft van onze 9-3 gepolijst met de DAP900 en de Rupes Bigfoot gaan we inzetten voor de andere helft. Het is intussen wel duidelijk dat je zelfs extreem veel krassen weg kunt krijgen met de DAP900 en z'n 8 mm excentrische uitslag. Nu gaan we ook met de Rupes Bigfoot polijsten want we willen een beetje opschieten. Rubbers en plastic delen plakken we af zodat ze niet verder beschadigen door de polijstmachine. De speciale blauwe tape hecht goed op rubbers en plastic.
Met de Rupes en de DAP900 verder polijsten
De grote steunplaat van de Rupes hebben we vervangen door de 12,5 cm steunplaat voor 5.5' pads op.
- De 14,5 cm Pads werken makkelijker op de vele rondingen en hoeken van een personenauto
- De grote 17 cm Pads zijn makkelijk als je een busje of camper hebt
- Maar op rondingen zijn de grote Pads lastig en onhandelbaar.
Met de 2 cm excentrische schuurstraal van de Rupes gaat polijsten een heel stuk sneller dan met de DAP900. We willen voor het tweede deel gewoon wat sneller werken. We weten nu dat de DAP de vele krassen op onze Saab perfect verwijdert en nu is het de beurt aan de Bigfoot.
De grote steunplaat van de Rupes hebben we vervangen door de 12,5 cm steunplaat voor 5.5' pads op.
- De 14,5 cm Pads werken makkelijker op de vele rondingen en hoeken van een personenauto
- De grote 17 cm Pads zijn makkelijk als je een busje of camper hebt
- Maar op rondingen zijn de grote Pads lastig en onhandelbaar.
Met de 2 cm excentrische schuurstraal van de Rupes gaat polijsten een heel stuk sneller dan met de DAP900. We willen voor het tweede deel gewoon wat sneller werken. We weten nu dat de DAP de vele krassen op onze Saab perfect verwijdert en nu is het de beurt aan de Bigfoot.
De helft is al gedaan met de DAP900. We beginnen met het opbrengen van de Veloce polijstpasta voor de andere helft. Het verschil is op de foto goed te zien. Op één kant van de auto is de glans weer terug en er wachten ons nog wat uurtjes werk om de andere kant ook zo te krijgen.
Met rust en aandacht behalen we een topresultaat
We gaan aan de slag en polijsten de motorkap verder met de Veloce. Met geduld en precisie, zoals we dat altijd doen. Op de zachte lak behalen we zo een hoge correctiekracht bij 4500 toeren.
- Keurige evenwijdige banen, iets overlappend
- Met voldoende polijstpasta, we voorkomen dat het droog gaat lopen
- We polijsten ook nog een keer haaks op de lengterichting
- Dan weten we zeker dat we alles hebben meegenomen
Geen kras ontsnapt aan de aandacht, gewoon een paar uur lekker polijsten voor een mooi resultaat.
We gaan aan de slag en polijsten de motorkap verder met de Veloce. Met geduld en precisie, zoals we dat altijd doen. Op de zachte lak behalen we zo een hoge correctiekracht bij 4500 toeren.
- Keurige evenwijdige banen, iets overlappend
- Met voldoende polijstpasta, we voorkomen dat het droog gaat lopen
- We polijsten ook nog een keer haaks op de lengterichting
- Dan weten we zeker dat we alles hebben meegenomen
Geen kras ontsnapt aan de aandacht, gewoon een paar uur lekker polijsten voor een mooi resultaat.
De 9-3 zit onder de polijstpasta en de krassen verdwijnen
Zo'n extreem bekraste motorkap polijsten we een uur lang met de Rupes Bigfoot. Voor de goede orde; dat is dan nog maar de halve motorkap. De andere helft was eerder al gedaan met de DAP900.
- Normaal gesproken kun je een motorkap in een uur helemaal strak polijsten
- Dat zijn waardes voor de gemiddelde auto
- Onze Saab 9-3 is er veel erger aan toe dan gemiddeld
- De paarse Scholl pads zijn onze favoriet voor dit werk
- De correctiekracht van de harde Pads blijft onovertroffen
Twee uur polijsten met de DAP900 is echt wel nodig op de sterk verweerde motorkap. We doen het nu wat sneller en dat komt door de 2 cm uitslag van de Rupes Bigfoot.
Zo'n extreem bekraste motorkap polijsten we een uur lang met de Rupes Bigfoot. Voor de goede orde; dat is dan nog maar de halve motorkap. De andere helft was eerder al gedaan met de DAP900.
- Normaal gesproken kun je een motorkap in een uur helemaal strak polijsten
- Dat zijn waardes voor de gemiddelde auto
- Onze Saab 9-3 is er veel erger aan toe dan gemiddeld
- De paarse Scholl pads zijn onze favoriet voor dit werk
- De correctiekracht van de harde Pads blijft onovertroffen
Twee uur polijsten met de DAP900 is echt wel nodig op de sterk verweerde motorkap. We doen het nu wat sneller en dat komt door de 2 cm uitslag van de Rupes Bigfoot.
Markeren maakt het verschil duidelijk
We hebben de helft van de motorkap gemarkeerd met de blauwe tape. Daar polijsten we aan één kant langs en we verwijderen een half uur de krassen met de Scholl Pads en de Monello polijstpasta. Op het onderste deel zie je de glans weer terug komen, de krassen zijn verdwenen. je ziet ook heel veel pitjes of bobbeltjes in de gepolijste lak. Dat is lakoxidatie.
We hebben de helft van de motorkap gemarkeerd met de blauwe tape. Daar polijsten we aan één kant langs en we verwijderen een half uur de krassen met de Scholl Pads en de Monello polijstpasta. Op het onderste deel zie je de glans weer terug komen, de krassen zijn verdwenen. je ziet ook heel veel pitjes of bobbeltjes in de gepolijste lak. Dat is lakoxidatie.
Deken van krassen goed zichtbaar
Het verschil is nu goed te zien. Het deel dat niet gepolijst is, ligt als een deken van krassen over de lak. In het midden zie je de afdruk van de tape die we gebruikt hebben om het onderscheid strak te kunnen aangeven. Je snapt nu waarom de glans van je auto verdwijnt als er krassen in de lak zitten.
Het verschil is nu goed te zien. Het deel dat niet gepolijst is, ligt als een deken van krassen over de lak. In het midden zie je de afdruk van de tape die we gebruikt hebben om het onderscheid strak te kunnen aangeven. Je snapt nu waarom de glans van je auto verdwijnt als er krassen in de lak zitten.
Dat is dus een goed zichtbare lakoxidatie
Die vele pitjes in de lak ontstaan op oudere auto's doordat de lak vele jaren is verwaarloosd. Onze oude Saab heeft misschien 15 jaar al geen waxlaagje meer gehad en dan werkt alle vervuiling rechtstreek is op de lak. Dat lijdt tot blijvende lakdefecten en beschadiging. Je kunt de krassen wel wegpolijsten maar die putjes of bobbeltjes niet, ze zitten heel diep in de lak. Met wetsanden is dat misschien nog wat verder weg te krijgen, of je polijst de auto nog enkele keren volledig opnieuw met sterk slijpende Pads en polijstpasta. Maar meestal heeft dat niet zoveel effect. De jarenlange vervuiling en verwaarlozing heeft geleid tot lakbeschadiging.
Die vele pitjes in de lak ontstaan op oudere auto's doordat de lak vele jaren is verwaarloosd. Onze oude Saab heeft misschien 15 jaar al geen waxlaagje meer gehad en dan werkt alle vervuiling rechtstreek is op de lak. Dat lijdt tot blijvende lakdefecten en beschadiging. Je kunt de krassen wel wegpolijsten maar die putjes of bobbeltjes niet, ze zitten heel diep in de lak. Met wetsanden is dat misschien nog wat verder weg te krijgen, of je polijst de auto nog enkele keren volledig opnieuw met sterk slijpende Pads en polijstpasta. Maar meestal heeft dat niet zoveel effect. De jarenlange vervuiling en verwaarlozing heeft geleid tot lakbeschadiging.
Wieldoppen waarvan de kleurlaag loslaat
De wieldoppen hebben we gereinigd met IronX of met vloeibaar Dreft afwas of met Biotex vloeibaar. De Biotex en de IronX deden goede zaken want de vervuiling zat te diep in het plastic voor gewone schoonmaakmiddelen. Het was al zichtbaar dat de kleurlaag op de randen flink opgelost was door hetvele remstof. Dat was na het intensief reinigen goed waarneembaar. De kleurlak brokkelt steeds verder af en het oorspronkelijke plastic komt tevoorschijn. Tijd voor een set nieuwe wieldoppen!
De wieldoppen hebben we gereinigd met IronX of met vloeibaar Dreft afwas of met Biotex vloeibaar. De Biotex en de IronX deden goede zaken want de vervuiling zat te diep in het plastic voor gewone schoonmaakmiddelen. Het was al zichtbaar dat de kleurlaag op de randen flink opgelost was door hetvele remstof. Dat was na het intensief reinigen goed waarneembaar. De kleurlak brokkelt steeds verder af en het oorspronkelijke plastic komt tevoorschijn. Tijd voor een set nieuwe wieldoppen!
De achterste wieldop laten we zoals hij is,dan is duidelijk hoeveel winst je kunt boeken door intensief en goed reinigen. Hier zit de remstof nog heel dik op het plastic en dat laten we zo. Mooi referentiekader.
Dat doffe en verkleurde plastic krijgen we er wel onder
Met D-lux lukt het ons om de vele verkleurde rubbers en plastic delen weer diep zwart te krijgen.
- Het laat alle vervuiling verdwijnen onder een mooie zwarte laag
- Het blijft vele maanden zitten
- Dat doen de gewone trim-dressings hem niet na
- Je kunt ook de Q2 Trim van Geyon gebruiken, die doet hetzelfde.
Met D-lux lukt het ons om de vele verkleurde rubbers en plastic delen weer diep zwart te krijgen.
- Het laat alle vervuiling verdwijnen onder een mooie zwarte laag
- Het blijft vele maanden zitten
- Dat doen de gewone trim-dressings hem niet na
- Je kunt ook de Q2 Trim van Geyon gebruiken, die doet hetzelfde.
Brede kunststof randen zijn lastiger te restaureren
De brede kunststof randen moeten we eerst goed vlakken en daarna intensief reinigen. Daarna zullen er nog meerdere lagen van de D-Lux of de Q2Trim nodig zijn om deze diepe verkleuring eronder te krijgen. Maar met aandacht en geduld gaat het zeker lukken.
De brede kunststof randen moeten we eerst goed vlakken en daarna intensief reinigen. Daarna zullen er nog meerdere lagen van de D-Lux of de Q2Trim nodig zijn om deze diepe verkleuring eronder te krijgen. Maar met aandacht en geduld gaat het zeker lukken.
Geen microvezeldoeken op glas gebruiken
De extreem vieze ruiten behandelen we met een polijstmiddel voor ruiten zoals Glasspolish. Met een glasdoek voorkom je dat er microvezeltjes op je ruit blijven zitten. Er zit heel veel viezigheid op de ruiten aan de binnekant, vooral de grote liggende achterruit van onze Saab is extreem smerig.
De rode of paarse glasdoeken die je in sommige Action winkels kunt kopen zijn meestal van suede of van een speciale microvezel. Daarmee voorkom je dat de kleine vezeltjes aan het glas bijven hechten zoals bij een gewone microvezeldoek gebeurt.
De extreem vieze ruiten behandelen we met een polijstmiddel voor ruiten zoals Glasspolish. Met een glasdoek voorkom je dat er microvezeltjes op je ruit blijven zitten. Er zit heel veel viezigheid op de ruiten aan de binnekant, vooral de grote liggende achterruit van onze Saab is extreem smerig.
De rode of paarse glasdoeken die je in sommige Action winkels kunt kopen zijn meestal van suede of van een speciale microvezel. Daarmee voorkom je dat de kleine vezeltjes aan het glas bijven hechten zoals bij een gewone microvezeldoek gebeurt.
Lakbeschadigingen door gevleugelde vrienden
De maaginhoud van vogeltjes is extreem zuur en op de onbeschermde lak gaat het inwerken van de zuren gewoon jarenlang door. Dat krijg je als mensen hun auto nooit in de wax zetten. Tot op de witte grondlaag toe scheurt dan de lak. Dat is voor altijd onherstelbaar. Tenzij je het laat overspuiten natuurlijk. Maar een polijstmachine kan hier helaas niet meer uitrichten. Voor invullen met een lakstift zijn de naden te dun en bovendien zie je het bijwerken met een lakstift op de liggende delen heel goed zitten omdat een lakstift een hele andere structuur heeft dan gespoten lak.
De maaginhoud van vogeltjes is extreem zuur en op de onbeschermde lak gaat het inwerken van de zuren gewoon jarenlang door. Dat krijg je als mensen hun auto nooit in de wax zetten. Tot op de witte grondlaag toe scheurt dan de lak. Dat is voor altijd onherstelbaar. Tenzij je het laat overspuiten natuurlijk. Maar een polijstmachine kan hier helaas niet meer uitrichten. Voor invullen met een lakstift zijn de naden te dun en bovendien zie je het bijwerken met een lakstift op de liggende delen heel goed zitten omdat een lakstift een hele andere structuur heeft dan gespoten lak.
Vogelpoep; het kan nog erger
Op het dak van onze oude Saab komen we een grotere beschadiging tegen. De vogelpoep heeft hier heel lang gezeten en de blanke toplaag al aangetast.
- De blanke lak barst er al af en de autolak is hier blijvend beschadigd
- Aan de grillige vorm herken je de beschadigingen door vogelpoep
- De kenmerkende stervorm ontstaat doordat de vogelpoep uit elkaar spat op de lak
- Dan begint direct daarna het inbranden van de zure maaginhoud op de lak
Zorg dus altijd voor een goede waxlaag op je auto en haal vogelpoep direct weg. Doe dat met veel water en een zacht doekje. Geen papier gebruiken want dat geeft kleine krasjes op de lak en maakt die plek dof.
Op het dak van onze oude Saab komen we een grotere beschadiging tegen. De vogelpoep heeft hier heel lang gezeten en de blanke toplaag al aangetast.
- De blanke lak barst er al af en de autolak is hier blijvend beschadigd
- Aan de grillige vorm herken je de beschadigingen door vogelpoep
- De kenmerkende stervorm ontstaat doordat de vogelpoep uit elkaar spat op de lak
- Dan begint direct daarna het inbranden van de zure maaginhoud op de lak
Zorg dus altijd voor een goede waxlaag op je auto en haal vogelpoep direct weg. Doe dat met veel water en een zacht doekje. Geen papier gebruiken want dat geeft kleine krasjes op de lak en maakt die plek dof.
Met 6000 toeren over de lak polijsten geeft trillingen
De polijstmachine trilt en dat merk je aan de Saab. Het vuil dat zich jarenlang aan de bnnekant van de wielkasten en de bumpers heeft vastgezet raakt door de trillingen los en verzamelt zich onder de auto op de vloer van de garage. Zelf nemen we bij het wassen van de auto altijd de wielkasten en plastic delen aan de binnenkant mee. Dat geeft een verzorgde indruk en je auto ziet er veel schoner uit. Met een oude microvezelspons en de tuinslang kom je een heel eind en heb je nooit meer aangekoekt vuil.
De polijstmachine trilt en dat merk je aan de Saab. Het vuil dat zich jarenlang aan de bnnekant van de wielkasten en de bumpers heeft vastgezet raakt door de trillingen los en verzamelt zich onder de auto op de vloer van de garage. Zelf nemen we bij het wassen van de auto altijd de wielkasten en plastic delen aan de binnenkant mee. Dat geeft een verzorgde indruk en je auto ziet er veel schoner uit. Met een oude microvezelspons en de tuinslang kom je een heel eind en heb je nooit meer aangekoekt vuil.
Werken bij daglicht of werken bij kunstlicht
We beoordelen de lak en de lakbeschadigingen van onze Saab onder de meest ideale omstandigheden. Hij staat binnen in een garage met veel TL-licht en 500 watt aan extra lampen.
- Met een LED-inspectielamp bekijken we de lak nog eens in detail
- Dan zie je werkelijk alle krassen en lakdefecten
- Bij daglicht werken is wat lastiger, veel krassen en defecten zie je dan niet meer
- Met de hulp van fel zonlicht kun je dan de krassen nog goed onderscheiden
- Zoek een plek waar het buitenlicht fel op de auto schijnt, dan kun je de krassen goed zien
- Verder is het buiten altijd meer een kwestie van op gevoel werken
- Buiten zie je niet alles maar je kunt de lak wel kritisch bekijken
- Kijk steeds schuin onder een hoek bij veel daglicht en ook heel dichtbij op de lak
- Je krijgt dan een betrouwbaar beeld van de lakconditie
We beoordelen de lak en de lakbeschadigingen van onze Saab onder de meest ideale omstandigheden. Hij staat binnen in een garage met veel TL-licht en 500 watt aan extra lampen.
- Met een LED-inspectielamp bekijken we de lak nog eens in detail
- Dan zie je werkelijk alle krassen en lakdefecten
- Bij daglicht werken is wat lastiger, veel krassen en defecten zie je dan niet meer
- Met de hulp van fel zonlicht kun je dan de krassen nog goed onderscheiden
- Zoek een plek waar het buitenlicht fel op de auto schijnt, dan kun je de krassen goed zien
- Verder is het buiten altijd meer een kwestie van op gevoel werken
- Buiten zie je niet alles maar je kunt de lak wel kritisch bekijken
- Kijk steeds schuin onder een hoek bij veel daglicht en ook heel dichtbij op de lak
- Je krijgt dan een betrouwbaar beeld van de lakconditie
Precisie bij het polijsten, krassen verdwijnen definitief
Dit is waar we het allemaal voor doen. Waar krassen verdwijnen komt de glans weer terug. De bovenste twee tot vier micron zijn van de lak gepolijst en daaronder vandaan komt een autolak die er weer als nieuw uit ziet. Natuurlijk blijven de lakdefecten zoals de vogelpoep, diepere krassen en vlekken die dieper in de lak zitten. Maar het eindresultaat is een compleet andere auto.
Dit is waar we het allemaal voor doen. Waar krassen verdwijnen komt de glans weer terug. De bovenste twee tot vier micron zijn van de lak gepolijst en daaronder vandaan komt een autolak die er weer als nieuw uit ziet. Natuurlijk blijven de lakdefecten zoals de vogelpoep, diepere krassen en vlekken die dieper in de lak zitten. Maar het eindresultaat is een compleet andere auto.
Nog even het verschil zichtbaar gemaakt
Voordat we met het polijsten van de andere helft van de motorkap beginnen maken we nog een foto. Je ziet goed het verschil tussen het deel met de krassen en het deel dat we al gepolijst hebben. De polijstpasta is al aangebracht. De krassen liggen als een deken over de Saab. Maar het deel met de krassen gaat er net zo netjes uit zien als het onderste deel. Dat kun jij zelf ook en net zo goed als wij het doen of een professioneel poetsbedrijf. Twijfel je nog om een begin te maken? Dan kun je bij ons een workshop volgen. In 3,5 uur tijd leren wij je professioneel polijsten en poetsen op je eigen auto. Koop bij één van de internetwinkels een machine en Pads en na één dag zelf polijsten heb je hetzelfde effect als wij op onze Saab 9-3.
Voordat we met het polijsten van de andere helft van de motorkap beginnen maken we nog een foto. Je ziet goed het verschil tussen het deel met de krassen en het deel dat we al gepolijst hebben. De polijstpasta is al aangebracht. De krassen liggen als een deken over de Saab. Maar het deel met de krassen gaat er net zo netjes uit zien als het onderste deel. Dat kun jij zelf ook en net zo goed als wij het doen of een professioneel poetsbedrijf. Twijfel je nog om een begin te maken? Dan kun je bij ons een workshop volgen. In 3,5 uur tijd leren wij je professioneel polijsten en poetsen op je eigen auto. Koop bij één van de internetwinkels een machine en Pads en na één dag zelf polijsten heb je hetzelfde effect als wij op onze Saab 9-3.