Okay, onze eerste kennismaking met de 15 jaar oude Zweed verliep niet helemaal zonder problemen. We kochten hem als poetsproject omdat ie zo extreem veel krassen had. Maar we wilden natuurlijk ook rijden met onze 245.000 kilometer oude 9-3. Eens kijken of die zo betrouwbaar was zoals vaak wordt beweerd. Viel eerst tegen maar kwam later toch weer goed. 2.0 Turbo gaat als de brandweer Na het vervangen van de benzinepomp van de ophaler uit de tank en wat strubbelingen met kapotte lampen en defecte dashboardverlichting maken we nog heel wat kilometers met onze 9-3. Hij rijdt echt geweldig! Bijna dagelijks gaan we met onze aanwinst van 800 euro naar het werk, we hebben er lol in. De 2.0 liter turbomotor heeft 154 pk en dat voel je. De handmatige vijfbak van de Saab schakelt als een warm mes door de boter. Ten minste, als hij zijn ochtendhumeur niet heeft, want dan krijgen we hem niet in z'n één. Dus eerst naar twee en dan gaat ie weer probleemloos. Kwestie van het schakelmechanisme laten afstellen schijnt het, maar we gaan geen geld meer in onze 9-3 stoppen. Er valt mee te leven. Het mooiste aan onze Saab is de tweeliter turbomotor, altijd bij de les en flink wat power. Altijd starten en lopen, zomer én winter. De Saab ligt ook als een blok op de weg en dat nodigt uit tot kilometers maken. Daar zit zeker geen muziek meer in... Dus we verlangen naar wat muziek onderweg. De Pioneer radio/CD-speler die erin zat deed niets meer, dus we kopen een nieuwe Pioneer autoradio. Om erachter te komen dat er nog geen geluid uit de vier speakers komt! De bedrading laat het afweten en een zacht gesputter uit één van de voorspeakers is het enige teken van geluid. We laten het maar zo, je kunt tenslotte niet alles hebben voor 800 euro. Nieuwe uitlaat en aircopomp inclusief De airco doet het nog prima! Toen we hem kochten zagen we bij de APK al dat er een nieuwe aircopomp onder zat en een hele nieuwe uitlaat van voren naar achter! Dat we op echt warme dagen toch koele lucht tekortkomen heeft te maken met de manier waarop Saab het eigenzinnige interieur heeft gebouwd, er komt te weinig lucht uit de grote roosters en de afzuiging is niet okay. Dat kan onze eveneens 15 jaar oude VW Passat een heel stuk beter. Alles past bij een auto van 800 euro Het maakt niet uit, een krasje, krappe parkeerplaats, vieze en zware lading, kerstbomen met naalden; alles past bij onze 800 euro Saab. Je hoeft er niet voorzichtig mee om te gaan, hij kost niks en is niks waard. Niemand wil een oude Saab met veel kilometers kopen. Onterecht, want onze bejaarde Saab rijdt geweldig, is snel en betrouwbaar en heeft een gigantische bagageruimte. Probeer het maar eens, wij rijden er al een jaar mee rond met heel veel plezier en hij kwam weer fluitend door de APK. Een aanrader zo'n oude Saab. En als je zelf gaat polijsten staat je 800 euro auto er weer geweldig bij. Zoveel krassen had onze Saab bij aanschaf maar een weekend stevig te polijsten en je rijd ineens in een heel andere auto. En het is de moeite waard, want je houdt met simpelweg wassen en in de wax zetten (kost geen moeite) een mooie auto zolang als je Saab meegaat. Utrecht, mei 205 Wim Vos
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurGewone auto's worden weer bijzondere auto's. Hoe je auto's zo mooi krijgt lees je op mijn Blog. Wil jij straks ook in een bijzondere auto rijden? Lees dan hoe je het zelf aan moet pakken. Archives
November 2019
Categories
Alles
|