Heb je een flacon polijstmiddel staan voor autolak? Dan kun je zelf de doffe, APK-afgekeurde koplampen van je auto weer schoon en transparant polijsten. Dat lukt aardig met de hand en veel beter met de polijstmachine (Dual Action Polisher). Met 'gewone' middelen polijsten geeft krassen De aangetaste UV-coating kan behoorlijk ver inbranden op de kunststof koplamp. De koplampen laten dan te weinig licht door om nog door de APK te komen. Als je zelf begint te polijsten met tandpasta of andere middelen maak je vaak diepere krassen. Niet het juiste polijstmiddel? Toch succesvol! Kijk daarom hoe ver je komt met voorzichtig polijsten met een polijstmiddel. Meestal heb je alleen voor de lak een polijstmiddel in huis, dat kan best goed uitpakken. Alleen ver ingebrande vleken krijg je niet weg, dan moet je met een schuurpapier 2500 aan de slag om het er totaal uit te schuren. Maar veel koplampen (zoals van deze Ford Focus) hebben al genoeg aan een 'gewone' polijstactie om weer helder goedgekeurd licht te geven. Utrecht, 27 juni 2013, Wim Vos
0 Reacties
Paarse auto? Dan moet je de Blacklight van Chemical Guys eens proberen. Zet daaronder wel eerst twee lagen Black Hole van Poorboys World om de lak donkerder te maken. Geef de Black Hole een paar uur tijd om uit te harden en breng dan met een zacht sponsje de Blacklight aan als derde laag. Paars en zwart, een goede combinatie De paarse gloed van de Blacklight is al in de transparante flacon goed waar te nemen. Dus mag je ervan uitgaan dat de Blacklight het goed zal doen op paarse auto's. En dat klopt... Deze kleurwax kost 24 euro en dat is niet duur. Je hebt kleurwaxen die veel duurder zijn en niet eens zoveel beter presteren dan deze van de 'Chemische Jongens'. Eerst polijsten voor een superglans Natuurlijk moet je ook een paarse auto eerst weer volledig machinaal polijsten om de glans weer in de lak te krijgen. Bij deze Volvo is het gemakkelijk werken op die lange rechte vlakken. De eerste laag wax die je opbrengt is dus de Black Hole van Poorboys World. Breng daarnma nog een tweede laag Black Hole aan om er zeker van te zijn dat je al het lakwerk hebt gehad. Door de tweede laag wordt je auto nog donkerder en dat geeft heel veel diepte aan de glans. Na een paar uur kan de Blacklight van de Chemical Guys aangebracht worden. En kijk dan eens... Paars wordt echt paars. Met dank aan de ontwikkelaars bij de 'Arme Jongens Wereld en de 'Chemische Jongens'. Utrecht, 23 juni 2013, Wim Vos
Eén testauto en zoveel nieuwe poetsmiddelen om te testen? Dat kan anders, dus tijd voor uitbreiding van de testvloot met een unilak zwarte Golf VR5 uit 2002. Met de Golf gaan we handmatig poetsen en testen Maak kennis met onze VW Golf VR5 uit 2002. Hier gefotografeerd na zijn eerste handmatige polijstbeurt en voorzien van een superieure kleurwax, Black van de Chemical Guys. Jarenlang is de oude Peugeot 205 van Ester de enige testauto geweest (die heeft al heel wat bruikbare testresultaten opgeleverd). Maar met zoveel mooie poetsmiddelen bleek één testobject niet genoeg en de Golf van de buren is nu ook testauto! Krasstraat-auto dichtbij de werkelijkheid van alledag Een echte krasstraatauto deze Golf! Gaat af en toe door de wasstraat en wordt soms met de hand gewassen met te weinig water. Dat komt dus dicht in de buurt van de aandacht die de gemiddelde Nederlandse autobezitter aan zijn bolide geeft. Lees: niet serieus en té weinig. De Golf heeft geen wax als beschermlaag en zit daardoor vol met swirls en krassen. Een ideale auto om de duurzaamheid van goede wax en de effectiviteit van moderne polijstmiddelen te testen. Het eerste testverslag met de Golf VR 5 vind je op de pagina met de praktijktest. Dus voorlopig nog even geen polijstbeurt voor de zwarte Golf en hoe dat uitpakt? Oordeel zelf!
Utrecht, 5 juni 2013, Wim Vos ![]() Koplampen worden dof en krijgen een gele waas Vroeger waren koplampen van glas. Maar al tientallen jaren worden ze vervaardigd van transparant kunststof met daarop een coating. De coating is een dunne film die het kunststof beschermt maar helaas ook vergeelt. Coating op het koplampglas raakt beschadigd en gaat oxideren De aftakeling van de coating op de koplampen wordt veroorzaakt door UV-licht en verontreinigende invloeden van buitenaf, zoals vuil op de weg. Na verloop van tijd ontstaan er krasjes in het plastic en vindt er oxidatie plaats. Met als gevolg: doffe koplampen die lelijk worden en steeds minder licht doorlaten. Het gebruik van halogeen en xenon lampen, met hoge temperaturen, versnelt het proces. Slecht zien wordt vanzelf APK-afkeuring Doffe koplampen die verkleurd en niet helder zijn, komen de veiligheid niet ten goede. Door de verminderde lichtopbrengst zie je veel minder in het donker. En de andere weggebruikers zien jouw auto later aankomen. Verweerde, doffe koplampen kunnen in een dermate slechte staat verkeren dat je auto er bij de APK op wordt afgekeurd. Doffe waas die niet meer weg te krijgen is op een 16 jaar oude koplamp. Na 10 minuten polijsten is de waas en vervuiling voor 80% verdwenen. Doffe koplampen kun je zelf polijsten Je kunt de lampen laten vervangen, maar dan praat je al gauw over een bedrag van een paar honderd euro. Zelf je koplampen polijsten kun je met een poetsmachine, harde Pad en M105 polijstmiddel van Mequairs. Zet je Dual Action Polisher op 4.500 toeren, doe wat polijstmiddel op de Pad en ga herhaaldelijk over de koplamp heen. Als de koplamp erg ingebrand is (grote vlekken in het plastic) moet je die eerst met schuurpapier wegschuren... maar dat is veel meer werk. De lichtopbrengst is ver teruggelopen en veilig is deze koplamp niet meer. Vijtien minuten polijsten dan heb je weer helder zicht en APK-afkeuring is voorkomen.
|
AuteurGewone auto's worden weer bijzondere auto's. Hoe je auto's zo mooi krijgt lees je op mijn Blog. Wil jij straks ook in een bijzondere auto rijden? Lees dan hoe je het zelf aan moet pakken. Archives
November 2019
Categories
Alles
|