Onze Saab 9-3 van 15 jaar oud is voor de helft gepolijst. De andere helft is vol krasjes gelaten. Als de Saab 's ochtends nat is van het vele vocht zijn de verschillen tussen het gepolijste deel en de krassen goed zichtbaar. De glad gepolijste lak is in rust, met als resultaat: Duizenden minuscuul kleine druppeltjes. Het deel met de krassen vult zich met vuil en is onbeschermd met grote druppels. Lak moet je voeden met een goede autowax De drie waxlagen die op de strak gepolijste lak zijn aangebracht zijn voeden de lak met oliën. Ze beschermen de nieuwe lak en dat is goed te zien. Een auto die net gepolijst is voorzie ik binnen enkele weken van meerdere waxlagen. Dat voedt de nieuwe lak die na het polijsten tevoorschijn is gekomen en zorgt ervoor dat de lak tot rust komt na zulke zware ingrepen. Waar de lak nog vol met krassen zit hecht het vuil zich razendsnel aan de auto. Logisch, want daar is de lak ruw. Breng de lak tot rust met een waxlaag en bescherm je auto Nou is polijsten met een Dual Action machine geen al te heftige ingreep (de lak wordt niet te heet en ook niet te zwaar belast). Dat is bij een Rotary, met zijn ronddraaiende beweging, wel anders. Veel poetsbedrijven gebruiken een Rotary. Maar toch is het een heftige ingreep als je autolak op zo'n grote schaal gaat vernieuwen. De nieuwe laag kun je met voedende wax tot rust brengen en ook steeds meer glans creëren, vooral op donkere lakken is dat goed zichtbaar. Vogelpoep moet je altijd direct van de lak verwijderen omdat het snel inbrandt, maar met een goede waxlag voorkom je dat het direct op de lak inwerkt en je auto voorgoed wordt beschadigt. Ook hars en vuil kan de lak niet direct bereiken. Goede wax koop je via internet bij Nederlandse webwinkels In afwachting van verdere behandeling van de rubbers en de plastic delen heb ik die voorlopig ook met de kleurwax behandeld. Je kunt zoiets makkelijk doen met kleurwaxen, maar pas op! Niet iedere wax is geschikt om op plastic delen te gebruiken. De Black van Chemical Guys wel en die zit er sinds zaterdag op. Daarvoor had ik de Saab al behandeld met Black Hole en Liquid Blue van Poorboys World. Dan heb je twee hele mooie waxen die veel beter zijn dan wat je in de gemiddelde winkel kunt kopen. En ze zijn slechts een paar euro duurder! Lak leeft! Door regelmatig onderhoud blijft je auto mooi
Bedenk goed dat de lak op je auto geen dood materiaal is. Lak rekt en krimpt onder invloed van de volle zon of koude nachten met vorst. Het is daarom nodig om je lak te beschermen met een goede wax en vooraf de oude, bekraste lak glad te polijsten. De nieuwe gladde lak zal je auto weer beschermen en doen glanzen. Doffe lak krijg je nooit meer goed als je de krasjes niet verwijdert. Je kunt kleine krasjes wel opvullen net een wax maar dat is geen echte oplossing. Hou je van je auto? Begin dan met polijsten en houd hem daarnain de wax. Als je auto dag en nacht buiten staat is zes keer per jaar een waxlaagje voldoende. Want alleen waxen en polijsten brengt de lak van je auto weer in topconditie! Utrecht, 4 maart 2014, Wim Vos
1 Reactie
Dat was een verrassing afgelopen week! In de vroege ochtend vroor het ineens. Toen ik bij de Saab kwam zag ik dat het dak HALF bevroren was. De ene helft wit bevroren en de andere helft 'dik water'. Hoe dat kan? De 15 jaar oude Saab is een poetsproject. Ik heb de auto in twee stukken opgedeeld. De ene helft wordt gepolijst en gepoetst. De andere helft behoudt al zijn krassen en blijft in de staat zoals ik hem kocht. Dat doe ik om het verschil goed duidelijk te maken. Een schone auto bevriest minder snel Nu blijkt dat bij vorst de krasjes in het rechterdeel het vuil en vocht vasthouden. Daardoor bevriest die helft sneller. De linkerkant is spiegelglad door het polijsten en houdt geen vuil en vocht vast. Dus die helft bevriest niet en ontdooit ook sneller. Zo komt het voordeel van een goed gepolijste en onderhouden lak ineens duidelijk naar voren, en ook nog eens wanneer je het totaal niet verwacht. Utrecht, 23 februari 2014, Wim Vos
|
AuteurGewone auto's worden weer bijzondere auto's. Hoe je auto's zo mooi krijgt lees je op mijn Blog. Wil jij straks ook in een bijzondere auto rijden? Lees dan hoe je het zelf aan moet pakken. Archives
November 2019
Categories
Alles
|