auto-krassen-weg-poetsen
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019
06-55 21 04 30
DE BESTE
    DAP EVO EN
    ​DAP EVO PLUS
Zelf proberen? Workshop auto polijsten
Picture

De beste polijstmachines voor je auto

1. DAP EVO 

Wat een enorme vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger! De DAP EVO is echt zoveel stabieler en robuuster, dat hadden we niet verwacht. Hij voelt echt geweldig superstabiel en robuust aan en je kunt er superstrak mee polijsten. Deze nieuwe DAP EVO komt akelig dicht in de buurt van duurdere machines en kost de helft. Je kunt voor tweehonderd euro geen betere polijstmachine kopen, dat weten we zeker.
Foto
Excentrische polijstmachine voor iedereen
Voor 200 euro is dit absoluut de beste polijstmachine die je voor je geld kunt kopen. Heb je nog nooit een auto gepolijst? Dan is dit de ideale machine. Hij is willekeurig excentrisch en daardoor kun je nooit de lak verbranden, simpelweg omdat de as nooit op één punt stil kan staan. Hij is erg rustig en zal niet zoals een geforceerd excentrische machine erg hard trillen in je handen. Het uitslaan van de kop blijft beperkt door de 8 mm polijstcirkel. Ook voor vrouwen is dit een ideale machine omdat je als vrouw vaak wat minder fysieke kracht in je handen hebt. Trillen doet iedere polijstmachine maar met 8 mm valt de sterkte van de trillingen erg mee. Voor one step polijsten is ie uitermate geschikt en ook drie of vier stappen polijsten is met deze machine tot in perfectie te doen. Hij is wat minder effectief dan zijn large throw broer, de DAP EVO Plus. Dan ben je iets langer aan het polijsten maar je krijgt met deze machine je auto absoluut krasvrij. Alle soorten pads en polijstmiddel (van pasta tot compound) zijn te verwerken en je zult geen pad voortijdig vernielen met deze 900 watt machine. Hij warmt nauwelijks op en lakschades zijn vrijwel uitgesloten met deze veilige 8 mm machine. Ideaal als je wilt starten met polijsten en je weet zeker dat je hier vele jaren later nog steeds plezier van zult hebben. Door het lange handvat kun je hem stabiel en vlak op de lak houden, zeker in combinatie met een veilige harde compounding pad.
Praktijktest, wat een enorme verbetering!
We testen met twee man en een vrouw urenlang de DAP EVO, iedereen zijn verrast over de enorm goede eigenschappen van deze nieuwe polijstmachine. Carclean noemt hem niet voor niets EVO want het is een stevige doorontwikkeling van de vorige DAP900 machine. Maar is dit wel een doorontwikkeling te noemen? Het lijkt wel een compleet nieuw ontworpen machine die net op de markt is gekomen. Hij ziet er prima uit en als je hem in je handen hebt voelt ie zwaar en degelijk aan. Met een gewicht van 2,6 kilo is ie niet echt zwaar en tijdens het werken voelt ie zelfs lichtvoetig aan. Heel wat makkelijker te hanteren dan de Flex of Rupes machines en daarom beter geschikt als je zelf wilt beginnen met polijsten van je eigen auto(s). Zonder enige ervaring kun je direct met deze DAP EVO werken, dat is zeker. De nieuwe vorm van de handgreep zorgt dat ie lekker in de hand ligt en bij zowel links als rechtshandige mensen ligt ie perfect in de hand. Nog een voordeel, de schakelaar voor de traploos regelbare snelheid zit nu bovenop, de enige juiste plek voor dat ding. Je kunt met je vingertoppen de snelheid opschroeven of verlagen tijdens het polijsten. Lekker makkelijk en comfortabel. Voor linkshandigen blijft het knopje om de schakelaar mee vast te zetten wat lastig aan de linkerkant, maar dat kan niet anders en is met een simpel trucje beter te krijgen.
Foto
De juiste Velcro en de juiste 5'5 pads
De steunplaat heeft dezelfde afmetingen als voorheen (12,5 cm) en de 5,5 inch pads passen er mooi op. Dat was bij de vorige generatie machines ook al zo en daar hoefde dus ook niets aan te worden verbeterd. De steunplaat is tegenwoordig wit en was voorheen geel. De pads kun je makkelijk bevestigen en makkelijk weeer loshalen, zonder iets te beschadigen. De velcro op de steunplaat heeft zich op de vorige machines al bewezen en laat nooit los. Ook de pads zitten er klemvast op en laten nooit los, dat is al jaren in de praktijk bewezen.
DAP EVO met grote en kleine steunplaat, platte sleutel en ring die op de as van de steunplaat hoort. Let op dat de kleine ring om de as zit want die kan er soms makkelijk afvallen. Zonder die ring loopt de steunplaat tegen het contragewicht en die beschadigt dan zoals je op de foto ziet.
Foto
Perfect in balans
We zetten een veilige harde pad op de steunplaat en dan valt direct op hoe stabiel deze nieuwe DAP EVO aanvoelt. Je houdt hem makkelijk vast met de nieuwe handgreep waarin de plek voor je vingers al is voorgevormd. Hij is met de bredere en voorgevormde knop aan de kop van de machine makkelijk vast te houden. Met twee handen houdt je hem perfect in balans. Dan ligt de EVO lekker stabiel op de lak en daarmee moet je toch zoveel mogelijk contact hebben. We hebben hem voorafgaand aan de eerste polijstsessie 15 minuten laten inlopen zodat de koolborstels gelijkmatig inslijten en we starten de machine met de nieuwe 'progessive' schakelaar dus hij start langzaam op. Dat werkt relaxed en dat voorkomt gespetter bij het bijzetten van polijstpasta op een al verzadigde pad. Die moet je sowieso altijd even inwerken op zijn laagste stand maar toch:-)

We gebruiken overigens een compound deze eerste testsessies. ​De progressieve schakelaar ziet er steviger uit. Dat was bij de vorige DAP900 nog weleens een zwak punt omdat ie uit de vergrendeling sprong, maar deze ziet er zeer stabiel uit. Voor linkshandigen zit de kleine vergrendelknop wat lastig (maar dat kan niet anders opgelost worden) en de meeste mensen zijn tenslotte rechtshandig en hebben geen probleem. Bij het inwerken op lage snelheid valt op dat de EVO een hele rustige en stabiele polijstmachine is en dat gevoel blijft bij het opvoeren van de snelheid. We stoppen bij 4.5 op de schakelaar want harder is niet nodig, misschien zelfs onwenselijk gezien zijn hoge toeren. Want de pad warmt zo minder snel op en de polijstpasta gaat langer mee.

​Vanaf stand 2,5 tot 6 is de EVO heel erg stabiel en hij blijft enorm rustig zijn werk doen. Dan loopt ie toch al behoorlijk hard en je bent echt effectief krassen aan het verwijderen. Deze machine is echt een goed alternatief voor de duurdere machines, hij voelt net zo degelijk en stabiel, is wat lichter en makkelijker te hanteren en verrassend effectief. We zijn echt onder de indruk van deze EVO, hadden we niet zo goed verwacht. Hij is echt vele malen beter dan de vorige versie, de DAP900.
Merkbaar meer power
Door het lange en ergonomisch goede handvat met rubber inzet kun je de EVO goed recht houden en onder de juiste hoek gebruiken. Urenlang gebruiken we de 8 mm machine en hij voelt als een rots die probleemloos de zwaarste krassen aan kan. Nieuw is ook de 1000 watt motor en hoewel dat geen groot verschil is met de oude 900 watt merk je wel dat ie meer power heeft. Je gaat nu met nog meer gemak de lak van je auto te lijf en je komt nooit polijstpower te kort. Het nieuwe rooster met die mooie afdekroosters ziet er niet alleen mooi uit maar hij blaast zijn lucht, veroorzaakt door de draaiende rotor, nu niet meer in je gezicht zoals bij de vorige DAP900. Mooi nieuw, ronder, groter en een wat bol handvat aan de voorzijde van de machine waardoor je hem makkelijk vasthoudt en je de uitslag van de kop van de machine makkelijk onder controle houdt. 
Foto
Hele auto polijsten met 14 cm pads
En ja, er zit een kleinere steunplaat bij de DAP EVO waar je kleinere oppervlaktes, dunne randen en rondingen mee kunt polijsten. Bevestigen van die kleine steunplaat doe je met een platte sleutel die je tussen de rubber rand drukt, de centrale bout met de sleutel vasthouden en de steunplaat losdraaien tegen de looprichting. Dan monteer je de kleinere 3" steunplaat op dezelfde wijze (centrale bout met de platte sleutel vasthouden), een heleboel gepiel om niks. Want je hebt niet veel aan die kleine steunplaat. Je moet er aparte 85 mm pads voor kopen. Het is ook nog een gedoe om elke keer de steunplaat te wisselen en als ie erop zit kom je erachter dat de hals van de polijstmachine even groot is als daarvoor :-) Die zit vaak aardig in de weg en kleine pads schieten niet op met polijsten. Bespaar je de moeite. Die kleine 3 inch/ 75 mm steunplaat wordt op internet vaak aangeprezen als koopargument voor de EVO, maar in de praktijk heb je er weinig aan. Je kunt vrijwel alles aan je auto makkelijk polijsten met de 5,5 inch pads. Leren wij je in de workshop.
Gewicht: 2,6 kilo
​Toerental: 2000-6500 omw/m
​Prijs: 199 euro
wij kochten die van ons bij Carclean.nl
De DAP EVO is ook verkrijgbaar bij diverse andere webshops

2. DAP EVO Plus

Ja, dit is een geweldenaar. Maar wel een veilige geweldenaar. De DAP EVO Plus is met 3 mm extra uitslag en de 1000 Watt motor een enorm krachtige machine geworden. Met 1,5 cm large throw heeft ie een nog wat grotere excentrische uitslag dan zijn voorganger, de DAP900Plus. En net wat meer power. Dat merk je direct. Hij is verder technisch identiek aan de DAP EVO maar nog een stuk krachtiger.
Foto
Krachtiger, effectiever en meer oppassen
Heb je een bus, camper, verachtauto of meerdere hobby auto's zoals een youngtimer of een klassieker naast je dagelijkse auto? Of wil je de auto van je vrouw en die van je dochter ook polijsten? Dan heb je meerdere auto's en dat is waar de DAP EVO Plus in zijn element is. Met zijn 1,5 cm large throw is hij een stuk krachtiger dan zijn goedkopere broertje, de DAP EVO. Die moet het met 8 mm excentrisch doen. Maar deze EVO Plus met een 15 mm polijststraal zorgt ervoor dat je sneller kunt werken en strakker zult finishen. Net iets mooier resultaat, veel meer polijstkracht en superstabiel met een  lager toerental. Daardoor werk je rustiger en met meer power. Je voelt zeker meer trillingen in je handen want de kop slaat wat verder uit. Voor vrouwen is het vaak net wat te heftig omdat die wat minder fysieke kracht in hun handen hebben. Niet te stevig vasthouden die kop want dan voel je een sterke uitslag. De EVO Plus is net als de EVO een willekeurig excentrische machine en die gaat toch al geen kant uit zonder dat jij dat wilt, dat werkt heel prettig. Heel anders dan een rotary, die werkt alleen maar tegen. Of een geforceerd excentrische, die trilt veel meer, onaangenaam veel zelfs. Nee dit is anders werken. We zijn zeker onder de indruk van de toegenomen prestaties van deze EVO plus. Hij heeft wel een enorme polijstkracht maar blijft veel veiliger dan een Rupes LHR 15 Mark III.
Je ziet aan de steunplaat dat ie duidelijk verder uitsteekt dan die van de DAP EVO. Die steunplaat is bevestigd met een centrale inbusbout en er kan dan ook geen kleinere steunplaat gemonteerd worden, maar dat is ook helemaal niet nodig. Ook hier dezelfde 5,5" (12,5 cm geschikt voor 14 cm pads) steunplaat als bij de vorige DAP900Plus, maar nu wit in plaats van geel. Heel fijne steunplaat, houdt de pads perfect vast en toch is de pad makkelijk te lossen van de steunplaat. Door de progressieve trigger is ie geleidelijk te starten en je regelt het toerental ook hier met de centrale draaischakelaar bovenop de handgreep van de machine.
Duidelijk ander bevestigingssysteem voor de EVO Plus met inbusbout en groter contragewicht binnenin, had de vorgige DAP900Plus ook al
Foto
In lange rechte banen polijsten we urenlang door en de EVO Plus geeft geen krimp. Hij blijft enorm stabiel, warmt niet extreem op en je snapt dat dit ook een prima startmachine is voor degene die een autopoetsbedrijf wil starten. Bij lange rechte polijstbanen kan de pad kan zijn warmte perfect afvoeren en dat is bij een large throw machine wel belangrijk. Want de pad bouwt zijn hitte op in het hart van de pad en dat is bij een grotere uitslag machine wel een dingetje. Maar deze EVO Plus is zeker geen sloper van normale pads zoals een Rupes Bigfoot wel voor elkaar krijgt. Nee, dit is echt een heerlijke machine om mee te werken. Ietsje meer aandacht nodig voor je polijsttechniek (leer je bij ons in de workshop) maar wat een enorme winst in polijstkracht. Hij voelt zo stevig en stabiel aan dat je geen duurdere machine meer te wensen hebt. Ook voor het beginnen van je eigen autopoetsbedrijf tegen lage kosten is dit de perfecte startmachine, voor slecht twee tientjes meer dan de standaard 8 mm DAP EVO. we mochten eerder al de EVO Plus voorloopmachine testen en we hadden toen al een enorm goed gevoel bij deze polijstmachine, nu nog meer.
Gewicht: 2,6 kilo
​Toerental: 2200-5000
​Prijs: 219 euro
​Wij kochten onze EVO Plus bij Carclean. 
Ook verkrijgbaar bij veel andere Nederlandse en Belgische webshops.

3. DAP900Plus

Tweedehands kopen? De allerbeste is de DAP 900Plus, een 1,2 cm large throw polijstmachine. Veilig, effectief en rustig polijsten. Door de dual action beweging van de steunplaat, een excentrische en een roterende beweging tegelijk, kun je nooit de lak verbranden. Net als de DAP900 is de Plus een volkomen veilige machine, maar dan met een grotere uitslag. Superstrak mee te  finishen en maar 4800 omw/min nodig om krassen maximaal weg te polijsten. Lekker rustig werken. De 12,5 cm steunplaat is geschikt voor 5.5 inch pads en dat is het mooiste formaat voor je auto.
Foto
Ideale tweedehands als je wilt starten met polijsten
Voor 205 euro was dit absoluut de beste polijstmachine die je voor je geld kon kopen. Als je hem nu ergens tweedehands kunt kopen en je nog nooit auto's hebt gepolijst is dit de ideale machine. Maar ook als je een poetsbedrijf wilt beginnen is dit een ideale startmachine die je voor rond de 100 euro moet kunnen vinden. Af en toe de koolborstels vervangen en de 900Plus doet het over 7 jaar nog als je af en toe je auto's wilt polijsten. De Plus is de polijstmachine die we altijd en overal voor gebruikten. Ondanks het feit dat we vier machines hebben waaronder de Rupes Bigfoot. Voor one step polijsten is ie uitermate geschikt en ook drie of vier stappen polijsten is met deze machine tot in perfectie te doen. Alle soorten polijstmiddel zijn te verwerken en je zult geen pad voortijdig vernielen met deze 900 watt machine. Je werkt fijn met het maximale toerental van maximaal 4800 omw/m. De 900 Watt motor zorgt bij dit relatief lage toerental al voor perfecte resultaten. Met een one step polijstmiddel kun je al een superstrak resultaat behalen op je auto. Hij warmt nauwelijks op en lakschades zijn vrijwel uitgesloten met deze veilige large throw polijstmachine.
Makkelijker werken en de helft goedkoper
De 900Plus is lichter en compacter dan de 1,5 cm Bigfoot en daardoor veel makkelijker en beter te hanteren. Hij zit met 1,2 cm erg dicht bij de 1,5 excentrische uitslag van de Bigfoot 1,5 en hij kost minder dan de helft. Voor 205 euro was dit een  mooie aanbieding, compleet met grote opbergtas en een set extra koolborstels. Hij is van Polishing Power, het eigen merk van Carclean en tot juli 2019 aangeboden. Toen waren ze op en was het wachten op de opvolger, de DAP EVO Plus. Carclean leverde de machines ook weer door aan andere webshops dus let op het Polishing Power logo en de donkerblauwe kleur, dan heb je de goede.
De DAP900Plus heeft sinds 24 oktober 2019 een opvolger gekregen, de nieuwe DAP EVO Plus met 1,5 cm excentrische uitslag. De 900Plus is intussen nergens meer nieuw te krijgen maar ze worden nog regelmatig tweedehands aangeboden. Als je een nieuwe polijstmachine te duur vindt is een tweedehands 900Plus de beste keuze. Tussen de 90 en 100 euro is een redelijke prijs voor een goed exemplaar. Ze werden oorspronkelijk geleverd met een grote opbergtas, een setje koolborstel en inbussleutel. Als die er allemaal nog bij zitten doe je zeker een goede koop met deze 900Plus.
Waarom is de DAP EVO de beste?
Hij weegt nog geen 3 kilo en dat maakt hem goed hanteerbaar. De meesten van ons zijn niet gewend om uren achtereen met bijna drie kilo machine in de hand te staan en met deze DAP EVO houdt je het lang vol.
- Hij is compact. Zeker niet te zwaar en daardoor uren achtereen goed te hanteren
- Hij is er ook als large throw machine (DAP EVO Plus)
- Hij is volkomen veilig. Lakschades zijn met deze machines vrijwel uitgesloten
- Hij is niet zo agressief als de Rupes Bigfoot. Zelfs met de Plus sloop je geen pads
- Veilig op randen en hoeken, ook ggeen grote risico's bij deze effectieve grote uitslag
- Veel effectiever dan de DAP900, de EVO kan het veel beter
- Prettig geprijsd. Voor de prijs van een Bigfoot 1.5 LHR15 ES koop je twee van deze machines
- Je zult niet snel je lak verbranden. Door de excentrische beweging gebeurt er niets met de lak
- Hij heeft het mooie lange handvat en daardoor ligt de machine altijd perfect in balans
Met de EVO en EVO Plus werk je veilig en enorm rustig. Afgezien van de 90 db geluid (want herrie maken doet iedere polijstmachine. Maar man, vrouw, jongen, meisje of bejaarde, iedereen kan met de EVO werken
De machine is van het merk Polishing Power, een merk van Carclean.nl. Carclean biedt een goede service en is een betrouwbare webshop waar je persoonlijk telefonisch contact krijgt voor al je vragen.

4. KRAUS Shinemaster S15

Een kloon van de oudere DAP900Plus maar met 1,5 cm excentrische uitslag, dus 3 mm meer. Maar de Kraus is daarmee duidelijk wat instabieler tijdens het polijsten. Zou door het contragewicht kunnen komen, het maakt soms net wat uit op welke manier het geslepen is. Toch heeft de Kraus het voordeel van de large throw. De 1,5 is ook hier zeer effectief en veilig om mee te werken.
Technisch is de S15 gelijk aan de DAP900Plus maar verwacht niet dezelfde verfijning als bij de DAP900Plus, daarmee werk je rustiger. De 900Plus is altijd de beste keuze. Maar kun je niet meer aan een DAP900Plus komen dan is de Krauss alsnog een goede keuze. Voor 60-70 euro moet je een goede S15 kunnen vinden. 
Foto
Large throw en wat slingerend
De excentrische schuurstraal van 1,5 cm maakt de S15 zeer effectief en je kunt er net wat strakker mee finishen dan met een 8mm standaard machine. Ook polijst je de krassen sneller weg. De wat lichte instabiele slingerbeweging van de S15 maakt hem net wat minder dan de 900Plus. Een klein beetje instabiliteit zoals bij de S15 merk je altijd wel omdat excentrische polijstmachines toch 4800 omw/m maken op de hoogste stand, en dat is de stand waarop je het meest effectief krasjes verwijdert uit de lak.
Niet duur, zonder tas en wat instabiel
De Shinemaster S15 koste maar 175 euro. Dat komt omdat je er geen grote opbergtas bij krijgt zoals bij de DAP900 en DAP900Plus Polishing Power machines. Ook deze machine is geschikt als je wilt beginnen met polijsten want hij is veilig. Jammer dat ie wat instabiel is. Verkrijgbaar bij Chemical Guys EU, een betrouwbare webshop waar je telefonisch contact krijgt bij vragen.

5. DAP900

Foto
Volkomen veilige polijstmachine met 8 mm excentrische uitslag. Toch is 8 mm maar weinig en hij heeft een erg hoog toerental van 6800 omw per minuut. Daarmee compenseer je de geringe schuurstraal maar 6800 is gewoon erg hard. Zet de machine rustig op stand 4 of 3.5 (in plaats van 6) als je weinig ervaring hebt met polijsten want je pads worden erg heet bij zo'n hoog toerental. Het contragewicht is nogal klein en daardoor is de DAP900 wel een stuk zenuwachtiger dan bijvoorbeeld een DAP900Plus. Technisch zijn de machines identiek aan elkaar. Ook hiermee koop je een betrouwbare polijstmachine met een lange levensduur. Maar onze machine is het niet, de nieuwe DAP EVO Plus is namelijk veel stabieler, rustiger en krachtiger. Dus spaar nog even door voor de EVO of kies tweedehands voor de DAP900Plus.
Waarom de DAP900?
Hij weegt  2,5 kilo en dat maakt hem goed hanteerbaar. 
- Hij is compact. Zeker niet te zwaar en daardoor uren achtereen goed te hanteren
- Heel veilig door de kleine excentrische uitslag. Lakschade is vrijwel uitgesloten
- Veilig op randen en hoeken
- Prettig geprijsd. Voor 185 euro kreeg je er ook nog een grote opbergtas bij
- Hij heeft nog een kleine steunplaat als je op smalle randen niet zonder meent te kunnen 
- Mooi lang handvat en daardoor ligt de machine altijd perfect in balans
- Met de 900 Watt motor beschik je altijd over voldoende polijstkracht

Met de DAP900Plus werk je veilig. Afgezien van de 90 db geluid, dus oordoppen in als je lang gaat polijsten. Iedereen kan met de DAP900 werken, maar het is wel de onrustigste machine van deze opsomming. De polijstmachine is van het merk Polishing Power, een merk van Carclean.nl 
Foto

6. RUPES LHR 15 ES

De machine der machines natuurlijk! Alles wat met superprofessioneel polijsten van autolak te maken heeft is begonnen met de Bigfoot. Het lange handvat zorgt voor een superstabiele machine. Slowstarter zodat hij rustig op gang komt, is zeker bij de 2,1 cm excentrische machine heel handig. We hebben zelf de LHR 21 ES maar de beste koop is toch de 15ES. Hij is al buitengewoon effectief in het verwijderen van krassen en werkt net wat prettiger.
​
​
Want vergis je niet, de Rupes machines zijn enorm krachtig. Zeker geen machine die een eerste keuze is als je begint met het polijsten van auto's. Lak verbranden zal je niet gebeuren maar je kunt wel heel snel de lak op de randjes en rondingen dunner maken. Dus voor de ervaren polijster of autopoetsbedrijf.
Foto
Buff and Shine en de Rupes, een gouden combinatie
Je pads slopen, daar is de Rupes goed in. Als je niet weet wat je doet tenminste. Gewone pads houden het niet lang vol op de Rupes. Hij is heel sterk in zijn correctie, en dat met slechts een 500 Watt motor! De eigen pads van Rupes zijn goed bestand tegen de hitte en slijtage maar zeker niet onze eerste keuze. Het blijft een wat vreemd materiaal die open celstructuur die Rupes gebruikt voor zijn sterk slijpende pads. De gele en witte zijn dan weer erg zacht materiaal vergeleken bij de Buff and Shine pads. Want die vinden we het lekkerst werken op de Rupes. Vooral de Low Pro Maroon van Buff and Shine doet het goed omdat die nog enigszins meegeeft op de rondingen. De andere pads van Buff and Shine zijn weer een stuk harder, ook vanwege de zwarte rubber ring aan de bovenkant van de pad. Die voert de warmte lekker af en houdt de pad heel. Ook bij de enorme schuurstraal van de 2,1 cm Rupes LHR21 EHS.
Alles met een 500 Watt motor
De Rupes is bij lage toerentallen wat lastiger te hanteren maar zet de draaiknop op vijf of zes en bij maximaal 5200 omw/m is de Rupes superstabiel. Op stand 1 maak ie al 3000 omw/m. De Rupes doet dat alles met slechts een 500 Watt motor. Meer heeft ie niet nodig. Als je hem onbelast in de lucht houdt merk je wel dat het toerental wat instabiel lijkt. Hij weegt 2,6 kilo en het is daarmee een stevige jongen die echter wel zeer goed hanteerbaar is door zijn lange handvat.  De Rupes Bigfoot LHR 15 Mark III is Gear Driven. De schakelaar in het handvat dient als een gaspedaal. Hiermee kun je nauwkeurig het toerental regelen door de schakelaar minder ver of verder in te knijpen. Als je moeilijke plekken  gedoseerd wilt polijsten kan zo'n schakelaar handig zijn, zeker omdat de Rupes een enorm sterke correctie heeft.
Voor de professional de beste keuze
De Rupes is gemaakt voor het professionele autopoetsbedrijf. Niet echt de machine als je wilt beginnen met polijsten en af en toe van je eigen auto de krassen wilt wegpolijsten of van enkele andere auto's. Dan heb je veel meer aan de DAP EVO Plus. De Rupes Bigfoot is groot, zwaarder en gedraagt zich bij lage toerentallen wat lastig. Voor de professional is dit echter de ideale polijstmachine. Met de geschikte pads erbij beschik je over ene enorme polijstkracht en heb je hier een geweldige excentrische polijstmachine. Je schiet enorm snel op, hij is bijterig en vreet de krassen in een razend tempo op. Hij is er met 1,5 en 2,1 excentrische uitslag. De LHR 15 is met 1,5 cm is ideaal als je auto's wilt polijsten. De LHR21 met 2,1 cm excentrische uitslag is geschikt voor de harde clearcoat van boten en voor grote oppervlakken zoals campers, vrachtwagens en grote voertuigen. Met een stevig prijskaartje, dat wel. Rond de 460 euro kost ie, inclusief BTW.
Foto

Laatst bijgewerkt op 6 december 2019

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Zelf je auto polijsten
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • Beste polijstmachines voor je auto
    • Privacy en AVG
  • AUTONIEUWS AUDI RS4 2019