auto-krassen-weg-poetsen
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • .
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • .
06-55 21 04 30

Dit zijn verslagen uit de tijd dat we in een halve dag, samen met de eigenaar, complete auto's volledig hebben gepolijst. Dat doen we niet meer omdat de vraag naar poetsinstructies van twee uur enorm was. Nu kun je alleen nog Workshops van twee uur volgen waarbij je zelf leert met de DAP900 te werken. Dan kun je daarna zelf een DAP kopen en hetzelfde resultaat behalen als hieronder.

Foto

Klaar voor nóg meer glans; polymeren op de Z3 van Jim 

De Z3 is helemaal klaar voor de Polymeren! Want door hem voortaan te poetsen met Polymer Netshield van Sonax zal deze cabriolet nog meer glans krijgen en zelfs een hele diepe wetlook. Jim en ik hebben deze zondagochtend gedaan wat er nodig is voor zoveel glans! De BMW is vier uur lang volledig gepolijst en voorzien van twee kleurverdiepende waxlagen.
Een thuiswedstrijd voor ons beiden want we wonen in dezelfde stad. Dus een korte rit en bij aankomst is te zien dat de BMW een behoorlijk slechte lak heeft. Dat wordt nog erger als we de Z3 onder TL-licht bekijken en met 600 watt extra lampen. Dan kunnen we de vele lakdefecten op het zwart metallic goed zien. Maar de BMW is op leeftijd, dus we geaan eens kijken of polijsten met de gele en oranje Pads, samen met de Veloce voor een wonder kan zorgen. Als we de helft van de krassen en lakdefecten kunnen wegpolijsten zal het al een stevig verschil maken.
Foto
De lak werkt goed mee. Onder de geweldige correctiekracht van de excentrische Rupes Bigfoot met zijn 2 cm uitslag geven veel lakdefecten zich gewonnen. De zwarte lak knapt zienderogen op. Nadat ook ruiten, banden, kunststof en leer behandeld zijn komt er iets moois tevoorschijn.

Polymer Netshield geeft spectaculair resultaat op lak en velgen
De velgen zijn ontvet en de Polymer Netshield is de allermooiste en snelste manier om de velgen zo mooi te houden. Spectaculair omdat je alleen maar hoeft te sprayen en direct kunt uitpoetsen. Met de plantenspuit erop en je hebt direct duizend kleine druppeltjes op de velg! Zo snel bescherming; het blijft een onvoorstelbaar mooi gezicht. Op de zwarte lak krijg je hetzelfde mooie resultaat. Dat zal de BMW nog meer glans geven en zelfs een hele mooie wetlook. Die is er nu al dankzij de kleurverdiepende waxlagen waarmee we de Z3 hebben afgewerkt. Dus we gaan de BMW buiten bewonderen en de matige zon tovert soms een fluwelen glans op de lak. Die lak laat een spectaculaire verbetering zien. Een heel mooi begin van een zonnige zondag. Dat wordt vandaag open rijden en een 15 jaar oude cabriolet bewonderen die er net zo mooi bij staat als een nieuwe.
Foto

..........................................................................................................
Bijzondere BMW van Roy is klaar voor de winter

Foto
Een bijzondere gast deze zaterdagochtend. Roy komt met zijn BMW 530i uit 2001, een zescilinder met 3.0 liter motor. De 530 gaat nog wel eens door de wasstraat en dat is te zien aan de vele lange rechte krasjes in de lak. Roy ergert zich daaraan en we gaan de BMW flink polijsten om er zoveel mogelijk krassen uit te krijgen.  De motorkap glanst weer aardig krasvrij na een uur polijsten.
Foto
Op de achterklep komen we diepere krassen wat hars tegen, dat heeft kleine vlekjes in de lak veroorzaakt. Dat laat zich niet allemaal verwijderen maar het kofferdeksel is na twee keer volledig polijsten toch weer als een spiegel. Verder een diepere kras in het dak die na polijsten de helft minder zichtbaar wordt. Kleinere krassen zoals die onder de stootstrip opzij laten zich moeiteloos verwijderen, andere krassen zijn net te diep en kunnen nog wat gecorrigeerd worden door Roy met wat polijstmiddel op een microvezeldoek. Als we 60% van de krassen kwijt zijn straalt de BMW en werkt alles als een spiegel. Roy heeft de ruiten gepolijst (als spiegels) en het kunststof in het interieur met de Supreme Shine Protectant behandeld. Verrassend is dat BMW erg ruw en grof materiaal heeft gebruikt in zo'n klasseauto. Dat had beter gekund, er zijn genoeg merken die dat beter hebben gedaan. 
Foto
Na vier uur is de lak spiegelglad en beschermd door twee waxlagen, dus klaar voor de winter. Pekel kan niet meer in de poriën doordringen. Bij te koud weer zal de Reload de waxlaag beschermen, daar is de auto nu helemaal klaar voor. Het blijft maar regenen deze zaterdagochtend in december en we vrezen dat de glanzend schone BMW in de regen naar huis moet. Gelukkig wordt het net bij het naar buiten rijden droog en de BMW kan dan nog mooi even op de foto. Al met al een keurig resultaat deze zaterdagochtend, mooie BMW!

……………………………………………………………………………………………
Helder blauw krijgt weer glans; de Jazz van Simon

Foto
Helder blauw is de Honda Jazz van Simon. In de vier jaar dat deze metallic blauwe Honda op de weg is heeft hij echter wat krasjes opgelopen en die maken de lak minder helder. Omdat Honda berucht is om de dunne lak en het dunne plaatwerk ga ik voorzichtig te werk. De Rupes Bigfoot gebruik ik alleen met de gele Pad en maximaal 5.000 toeren. Als ik op 6.000 toeren probeer te polijsten stuitert de Bigfoot over het dak. Het dak golft dan heen en weer bij iedere beweging dus 5.000 toeren is genoeg. Het duurt misschien wat langer maar het resultaat valt zeker niet tegen, de krassen vliegen eruit!
Foto
Heel veel pigmenten in deze helder blauwe lak en dus is het even afwachten hoe diep de glans straks wordt. Ik besluit tijdens de laatste keer polijsten, met de Bigfoot en Monello Finale op zo'n zelfde gele Pad, dat ik straks de blauwe kleur wat dieper wil laten glanzen. Daarom werk ik de Honda af met Black Hole en Liquid Blue. De Honda staat er na drieënhalf uur polijsten al heel strak bij maar de lak wordt nog dieper van kleur na de dubbele waxlaag. Zo glad, zo helder, zoveel glans... dit is een topper. 
Foto
De velgen zijn nog als nieuw en Simon voorziet ze van een laag Collinite's 845. Zo zijn ze goed beschermd en hoef je geen aparte velgenwax aan te schaffen. De 845 is straks ook heel goed te gebruiken om tijdens de Herfst en wintermaanden de lak van de Honda optimaal te beschermen. Dan mis je het kleurverdiepende effect van de kleurwaxen wel, maar de bescherming is dan optimaal. En de glans van de Collinite's is tenslotte ook onovertroffen. De plastic delen van het interieur krijgen hun UV-protector, de deurrubbers en banden een laagje Black Diamond en de ruiten zijn gepolijst. Dat geeft een superglans en de auto van Simon is optimaal beschermd. Klaar voor de natte herfstmaanden en de koude winter want de lak van de Honda (en de rest) zijn vanaf  vandaag in topconditie.

...................................................................................................................................................................
Strak gelijnde Scirocco van Rich kan nog strakker

Foto
De witte VW Scirocco van Rich imponeert met zijn strakke rondingen en scherp gesneden design. Brede heupen en welvingen kenmerken de witte sportcoupé maar in de zon zie je daardoor juist extra goed de ontelbare kleine krasjes die de lak wat dof maken. In 2010 kwam de Scirocco op de weg en sindsdien is deze mooie Volkswagen waarschijnlijk heel vaak mishandeld door de krasstraat. Maar deze zondagochtend gaat dat voorgoed veranderen. Na het wassen en de inspectie met de LED-lamp weten we de oplossing...
Foto
Polijsten met oranje en Raffini Veloce. Dat laat veel krasjes verdwijnen, maar op het dak komen we onverwacht harspuntjes tegen die zich diep in de lak hebben gewerkt. Ook op de brede flanken hebben de harspuntjes zich stevig genesteld. Na vele oplos-pogingen met verschillende middelen ga ik er nog een keer over met de M105 en de gele Pad. Nog steeds is niet alles weg te krijgen maar de auto ziet er uiteindelijk (na vier uur stevig polijsten) mooier uit dan ie de laatste drie jaar geweest is. Rich heeft het interieur behandeld, de ruiten gepolijst en de velgen voorzien van de 845. Alleen het kunststof heeft nog een laagje D-lux nodig maar dat is een klusje voor thuis met vier uur droogtijd.
Foto
Nog een lichte schade en een puntje steenslag bijgewerkt met de lakstift die Rich bij de dealer heeft gekocht, banden in de Black Diamond voor de finihing Touch en de snelle Volkswagen is klaar voor een nieuwe toekomst. Zonder wasstraat, in de wax en met de harde glans van de beschermende Collinite's 845 wax. Zo maak je een strakke sportcoupé nog strakker.

...................................................................................................................................................................
De diepe glans van unilak zwart: de 159 van Yildis

De 159 Sedan van Yilnis zit onder de krassen. Buiten lijkt het nogal mee te vallen maar in de garage, onder TL-licht en bij inspectie met de LED-lamp is het schrikken. We zien ontelbaar veel kleine krassen die goed oplichten als we de Alfa rondgaan voor het polijsten. Deze Alfa 159 zit rondom helemaal onder de krasjes. Die moeten er weer uit.

Eerst maar een testspot na het wassen en drogen van de 159. Na een minuut of tien polijsten krijgen we er weer zin in. De Alfa heeft zoals verwacht (en na mijn eerdere ervaringen met dit type Alfa), een zachte lak die zich perfect laat polijsten. Nu wordt het feest want de zwarte unilak wordt niet gehinderd door metallic vlokjes in de blanke laklaag en dan krijg je diepe, héle diepe reflecties.
Foto
Foto
Yildis gaat er stevig tegenaan en tovert de velgen om tot een waar kunstwerk. Na het reinigen worden ze voorzien van een strakke waxlaag die beschermt tegen het inwerken van remstof en vuil. De waxlaag laat de velgen fel afsteken bij de diepzwart gepolijste lak. Verder veel uitpoetsen, de ruiten en het interieur aanpakken zodat ze straks meeglanzen met de strak gepolijste lak van de Alfa. 
Foto
Vier uur keihard doorwerken in onze garage zonder echte pauze... en langzaam maar zeker zien we de 159 onder onze handen opknappen. Maar dan heb je hem alleen nog maar gezien onder TL-licht en mis je het effect van het echte daglicht. Maar na de volledige polijstbeurt moet eerst de Black Hole er nog op en daarna de Liquid Blue. Vier uur na het binnenrijden mag ie dan eindelijk naar buiten en de Alfa is als herboren. Waarschijnlijk mooier en dieper van glans dan hij ooit geweest is. De zon is er gelukkig bij gekomen na een grauwe start van deze zondag in augustus. Het is een feest om naar te kijken én om in te rijden deze 159. Een van de mooiste Alfa's van de laatste jaren.
Foto

.......................................................................................................................................................
Ex-politieauto van Geert goed onderhanden

Foto
De Ford Focus wagon van Geert heeft vanaf zijn tenaamstelling in 2006, alle jaren in actieve dienst doorgebracht bij de politie. Dat is de auto goed aan te zien. Talrijk zijn de krassen en deukjes. Maar niets wat niet te herstellen is, dus we gaan samen aan de slag. Vier uur later straalt de Ford weer, klaar voor nog vele jaren civiele dienst.
Een politieauto wordt niet zachtzinnig behandeld. Geen beschermende waxlagen, een vies doekje om wat vuil weg te poetsen en de kraswasstraat natuurlijk. Tijd om te polijsten met zware middelen, Inizio op de Hexa-Logic met 4500 toeren. Excentrisch geeft al een mooi resultaat, dus de Rotary kan in de kast blijven. Alleen vliegen de stukjes schuim van de gele Pad soms in het rond door de slijtage! Op de achterspatborden zijn diepe krassen te zien die zich toch behoorlijk goed weg laten polijsten. Nu de uren verstrijken blijkt dat de vele lichte krassen op de Ford zich ook goed laten wegpolijsten. Alle gebruikssporen weg krijgen is onmogelijk maar het resultaat is boven verwachting.
Foto
Geert heeft intussen de Black Diamond op het vele kunststof in het interieur aangebracht. Dat geeft echt een super-mooi effect. Het lijkt nu binnenin wel een luxe uitvoering in plaats van de standaard Wagon. De winterbanden gaan er deze zaterdagmiddag nog onderuit dus die nemen we niet meer onderhanden. De nieuwe velgen liggen al achterin, klaar voor een set nieuwe zomerbanden. De ruiten zijn van binnen en van buiten weer glashelder gepolijst en klaar zijn we.
Foto
Zo kun je met z'n tweeën in vier uur tijd heel ver komen. De ex-politieauto is zijn grauwsluier voorgoed kwijt. Geert wast zijn auto altijd met de hand, dus krasjes blijven weg. Om de zes weken een nieuw waxlaagje aanbrengen en deze Ford Focus blijft net zo mooi als ie nu is. Weg met al die krassen, zo hoort je auto te glanzen!
............................................................................................................................................

De Ka van 'krassen' op de Ford van Soelisa

Foto
De kleine Ford van Soelisa is een grote krassenbak. Onmogelijk om die krassen er allemaal uit te krijgen. Maar door heel stevig te polijsten is er veel winst te behalen. Met grote inzet gaan we de Ford in vier uur omtoveren in een echte auto, van binnen en van buiten.
Dat zijn nog eens krassen! Meer krassen heb ik nog nooit op een auto bij elkaar gezien, en ik heb er toch heel wat onder handen gehad. De kleine Ka is door de vorige egenaren flink mishandeld, dus daa moeten we het mee doen. Maar veel is weg te krijgen en de glans komt ook weer helemaal terug, kijk zelf maar.
Foto
Dat is best goed gelukt... Het kost een bijna bovenmatige inspanning, maar het is ook reuze gezellig om zo intensief aan je auto te werken. Veel lol en een heel mooi resultaat op deze koude ochtend in februari. Klik hier om te zien wat een effect polijsten heeft op de Ford.
Foto
..............................................................................................................................................................

Krassen op 2 manieren weg; de Alfa van Reza

Foto
Op het eerste gezicht had deze zwarte Alfa Romeo Brera uit 2005 weinig krassen. Maar toen we de auto van Reza naar binnen reden werd onder TL-licht goed zichtbaar dat er behoorlijk veel krassen aanwezig waren. Tijd om aan te pakken met een Rotary en een Dual Action poetsmachine. Op twee manieren aanpakken voor een glanzend resultaat.
Reza had zelf al een nieuwe Rotary aangeschaft dus konden we beide machines vergelijken. De Rotary is meer geschikt voor grote krassen en het werken met warmte. Met de Dual Action ben je wat langer bezig maar die laat zich veel makkelijker hanteren. Reza heeft één helft van de auto onder handen genomen en ik de andere helft. Het resultaat was in beide gevallen super! De Brera is zeker een van de mooiste Alfa's en de auto komt nog mooier uit na zo'n intensieve poetsbeurt. 
Foto
Na het polijsten is de Brera nog gepoetst met de succesformule Black Hole en Liquid Blue, en de Alfa is mooier dan ooit. Nét niet alle krassen waren weg (want hoever moet je gaan om alle krassen weg te krijgen?) maar na de twee waxlagen waren ze onzichtbaar. De Alfa blijft jarenlang zo glanzen want Reza is autoliefhebber en perfectionist, de beste garantie om zo'n superauto in topconditie te houden.
................................................................................................................................................................

Krassen weg? Superglans terug op de Kia van Elie

Foto
De nieuwe Kia Rio van Elie zat na een jaar al dik onder de krassen van de wasstraat. Geen probleem met zeven jaar garantie? Toch wel. De dealer gaf aan dat de wasstraat (= kras
straat) niet onder de lakgarantie viel. Dus zijn we samen, gewapend met de polijstmachine en twee waxsoorten aan de slag gegaan om de Rio weer nieuw te krijgen. Na vier uur stevig doorwerken beloonde de Kia ons met een diepe wetlook op de zwarte unilak.

De wastraat had op deze nog nieuwe auto al behoorlijk veel schade aangericht, de krassen waren diep. Daarom toch maar direct de zwaarste compound en een Pad met cutting factor vier ingezet. Afgewerkt met medium en finale en kijk nou eens, de Kia zag er ineens geweldig uit. Dat ging natuurlijk niet helemaal vanzelf, Elie en ik hebben er vier uur in geïnvesteerd. Maar wat een schitterend resultaat! Het is maar een dunne laklaag op de auto, dat voel je direct. Dus voorzichtig handelen, de tijd ervoor nemen en je dan verbazen over het resultaat. De zwarte unilak krijgt nog een extra boost en bescherming met Ultimate Quik Wax van Mequiars. Dat zorgt voor extreem diepe reflecties op de zwarte unilak
Foto
En zoveel reflectie op een bewolkte dag! Kun je nagaan wat een reflectie je krijgt op een zonnige dag. Unilak is daarvoor ook de mooiste kleur, niets glanst mooier. Elie heeft nog steenslag op de motorkap weggewerkt met een lakstift en schuurpapiertje 3000. Hij is een echte durfal, maar het resultaat was daardoor wel superstrak. Alleen nog goed in de wax houden deze Kia en hij blijft je nog jarenlang verbazen met zijn superglans.
.......................................................................................................................................................................

Mooie Audi kan nog mooier; de A3 van Michael 

Foto
Michael heeft zijn Audi A3 nog maar kort. Nog geen 70.000 km op de teller en net vier jaar oud? Daarmee heeft hij een geweldige aankoop gedaan. Want zo mooi als deze compacte Duitser zie ik ze niet vaak. Rondom wel wat krasjes maar die waren met een wat zwaarder polijstmiddel en wat geduld bijna allemaal weg te krijgen.

Onderaan de wielkast zat een wat grotere parkeerschade. Daar was de lak op een klein plekje ook al verdwenen, net iets te diep geraakt door de vorige eigenaar. Maar na een poosje geduldig en zorgvuldig polijsten ging dat ook nog voor een flinke deel weg. Nadat de grotere krassen waren aangepakt is de hele auto gepolijst met Monello Finale op de witte Pad om zoveel mogelijk glans te krijgen. Dat lukte aardig, kijk maar eens naar de spiegeling op de motorkap. Black Hole en Liquid Blue erop; topper!
Let op! Dit is een middelgrijze auto met veel pigmenten in de lak, maar het spiegelend effect begon al aardig op dat van een zwarte auto te lijken. De kleine krasjes die ook een goed onderhouden auto in vier jaar oploopt kregen we wel weg. Michael heeft constant meegewerkt en zonder een pauze te nemen hebben we toch nog vier uur stevig gepoetst. Michael heeft nog een klein flesje Collinite's 845 meegekregen om zijn auto voor de wintermaanden een nog betere bescherming te geven. Ook de Supreme Shine Protectant nog meegegeven, dan wordt het kunststof interieur nog mooier en beter beschermd. Zo blijft de Audi jarenlang in topconditie.
Foto
Jammer dat we na het poetsen geen foto's in de zon konden maken. Ik had deze auto wel eens bij een licht bewolkte hemel willen zien. Moet toch een superreflectie geven. Maar het motregende, dus de Audi werd snel nat. En de zwaar bewolkte lucht werkte ook al niet mee, jammer. Waiting for the Sun!
...............................................................................................................................................................................

De VW Polo van Paula weer in superconditie

Foto
Een uitzonderlijk mooie VW Polo uit 2004 met 78.000 km op de teller, 100 PK en bijna geen deukje te zien. Deze kleine Volkswagen bewijst dat ook een middenkleur blauw fantastisch kan glanzen, kijk maar naar de reflecties en spiegelingen op het kofferdeksel en de zijkant. Het was een mooie auto toen hij aankwam, maar hij was wel wat van zijn glans kwijt. Maar dat was met de Monello, oranje Pad en twee soorten wax weer snel terug.

Dit type Polo heeft een uitzonderlijk mooie en dikke laklaag. Bovendien hoefde ik niet al te veel aan de Volkswagen van Paula te corrigeren. Hier en daar wat oppervlakkige krassen, een parkeerschade en een randje aan de deur ingevuld met een lakstift. Wel een paar krasjes die helaas te diep waren op de motorkap en de rechterdeur. En een bijzonder hardnekkige bobbel van hars die zich op het midden van het dak had genesteld en zich niet liet verwijderen Uiteindelijk bezweek de harsplek onder de IronX en langdurig weken met  All Purpose Cleaner. Ga in zo'n geval nooit met grove middelen op hardnekkige plekken los, want met geduld en beleid heb je na een half uur een spiegelglad dak en geen enkele beschadiging op die plek. Na een paar uur polijsten machinaal twee waxlagen aangebracht. Ik dacht dat de kleur wel geschikt zou zijn voor de Black Hole en de Liquid Blue. Er kwam inderdaad een diepe glans tevoorschijn omdat de pigmenten in de blauwe lak zich prima leenden voor deze succesformule.

Foto
Paula heeft stevig aangepakt deze zaterdag en het interieur voorzien van een protector, de ruiten gepolijst, velgenwax op de wielen gezet en na drie uur al in haar glanzende polo huiswaarts gegaan. Zo snel is het nog nooit gelukt om een auto in topconditie te krijgen. Paula heeft stevig aangepakt, een pauze hebben we niet genomen en de krassen op de Polo werkten goed mee. Dan kan het snel gaan. Paula is zuinig op haar auto, parkeert zoveel mogelijk risicovrij en gaat niet door de krasstraat. Dat helpt zoals je ziet. Een VW polo in topconditie!
...............................................................................................................................................................................

Veelzijdige Citroen van Catharina weer op glans

Foto
Een veelzijdige Citroen, de Pluriel van Catharina. Het vouwdak maakt van de kleine Citroen een open auto en als je de zijbalken verwijdert is het een heuse cabriolet. De auto heeft opvallend weinig diepe krassen, weinig steenslag en toch al 120.000 km op de teller.

Veel van de diepere krassen heb ik weg gekregen met het sterkste polijstmiddel op oranje pads. De wieldoppen hebben we schoon gekregen met IronX maar het vuil was al in het plastic getrokken. Dus heeft Catharina de wieldoppen nog gepolijst met Inizio Forza Compound. Omdat er toch nog wel veel lichte krassen op de auto zaten nog gepolijst met Mezzo en Finale op geel. Catharina heeft het interieur onder handen genomen, de lak uitgepoetst en de wieldoppen in de wax gezet. Gezellige boel op deze bewolkte zaterdagmiddag en een glanzende Citroen om mee naar huis te rijden, dan doe je het goed!
Foto
Wil je op rode, oranje en gele auto's een suoereffect bereiken, dan kies je voor de Orange Crush van DodoJuice. Dus dat is hier ook gebeurd. De donkergrijze dakstijlen zijn met Liquid Blue behandeld evenals de harde plastic delen, want door de vele regen was het niet mogelijk met D-lux te werken. De ruiten gepolijst, dorpels gereinigd en al het kunststof in het interieur behandeld. Na vierenhalf uur zag de Pluriel er weer als nieuw uit.
..............................................................................................................................................................................

Weg met verkleuringen! De Opel Astra van Arnoud

Foto
Deels overgespoten, achterbumper van de sloop, een achterklep die net iets lichter van kleur is dan de rest. Dat zijn een paar problemen van de 12 jaar oude Opel Astra van Arnoud. Dus we gaan proberen de kleurverschillen te beperken en voor het oog onzichtbaar te maken.

Eerst moeten de vele krassen eruit. Dat lukt prima, de donkergrijze metallic lak van de Opel laat zich makkelijk corrigeren. Veel krassen verdwijnen tijdens de drie uur durende polijstbeurt. De glans is weer helemaal terug. Het laatste uur is voor de Black Hole en de Liquid Blue. Ze zorgen na bijna vier uur polijsten en poetsen voor diepe reflecties en een donkerder lakkleur. Daardoor is het kleurverschil tussen de plaatdelen teruggebracht tot een minimum. 
Foto
Heel veel krassen op de Astra uit 2000, goed te zien nu de zon even schijnt. Hier direct gefotografeerd na het wassen.
Foto
Er blijven een paar diepere krassen achter die met polijsten niet meer verdwijnen. Maar spotrepair zal ook die krassen wel onzichtbaar weten weg te krijgen. De Opel is helemaal behandeld met de Inzio compound en de oranje Pads omdat de krassen talrijk waren. Het dak en de motorkap zijn met de Finale nabehandeld. Het was viier uur stevig doorwerken maar toen zag de Opel er weer prima uit (wel twaalf jaar oud intussen). Alleen nog D-lux op de kunststof strips en de Astra kan er weer jaren tegen.
...............................................................................................................................................................................

'I love it when a plan comes together'... Alfa 147

Foto
Hannibal Smith zei het al 'Ik houd ervan als een plan werkt'. En bij deze zwarte Alfa 147 van Wouter werkte de aanpak perfect. Een niet te harde metallic lak die zich goed liet corrigeren. Bijna alle krassen konden met de Monello en de oranje Pad worden weggepoetst, ook de grote vlakke krassen op de linker achterdeur. 

Begonnen met Inizio op geel omdat de auto ruw aanvoelde. Overgegaan naar oranje omdat er meer correctie nodig was. Daarna weer terug naar de lichtsete combinatie voor een mooi strak resultaat. De glans kwam weer terug na drie doorgangen op de liggende delen. Daarna wee keer de Black Hole op de motorkap en het dak aangebracht en als laatste de Liquid Blue. De velgen waren in een prima conditie, dus alleen ontvetten en wheelwax was genoeg. De Chromen delen zijn met 845 behandeld en al het vuil is verwijderd tijdens het polijsten. Toen kwam er nog flink wat steenslag tevoorschijn! Banden twee keer behandeld met Black Diamond Tyre Gel en het kunststof binnenin ook. Een wat hardnekkige structuur trouwens dat dashboard en veel Orange Peel op de lak, vooral op de bumpers en neus.
Foto
Wouter heeft stevig meegewerkt, hij  heeft de 147 net een maand in bezit. Nu ziet de Alfa ziet er weer prima uit, klaar voor een nieuwe toekomst. Alleen de rubbers en kunsstof delen aan de buitenkant nog een keer behandelen met DLux en ze zijn weer als nieuw. Vanaf nu is de auto in de wax zetten voldoende om de Alfa jarenlang mooi te houden. Zo'n grote poetsbeurt van vierenhalf uur moet je echt direct  doen als je een tweedehands koopt, je hebt dan een heel andere auto. Hij rijdt echt beter als ie er mooi uitziet! Alle voor- en na foto's van de Alfa 147 staan op mijn foto-weblog.
http://auto-krassen-weg-poetsen.blogspot.nl/p/alfa-147.html
..............................................................................................................................................................................

Krassen weg en glans weer terug! De Saab van Piet

Foto
Foto
Als dit geen vierpersoons cabrio is dan weet ik het ook niet meer! De Saab 900 SE van Piet is bijna nog groter dan mijn Passat Variant. Wel wat doffe lak en vol met krassen en krasjes. Maar voor zijn leeftijd zeker geen slechte conditie. Niet alle krassen lieten zich verwijderen maar de kleine krassen wel en daardoor kwam de glans weer behoorlijk snel terug op deze cabriolet.

Piet gaat zelf ook een polijstmachine aanschaffen en zijn twee grote Volvo's polijsten en poetsen. Deze Saab was een mooi testobject en de 'kleinste' auto in het gezin! Grote auto's rijden het lekkerst maar met polijsten en poetsen ben je wel even zoet. De Monello en de medium Pads deden het goed op de blanke laklaag van de Zweed. Had ik ook wel verwacht na eerdere ervaringen met Saab. De dag ervoor had ik nog geprobeerd de knalharde lak van een BMW Z3 te corrigeren, zonder succes overigens. Maar dit ging echt stukken beter. Flinke oppervlakken om te corrigeren maar ook lekker recht-toe recht-aan.
Foto
Vooral de velgen verbaasden ons. Met de Iron-X verdween het vuil razendsnel van de velgen, die er al heel wat jaartjes onder zitten. Ze kwamen er als nieuw onder vandaan. Het poetsverslag van deze Saab staat op http://www.facebook.com/pages/Zelf-je-auto-beter-poetsen-en-polijsten/422525201112903
..............................................................................................................................................................................

Rood is weer echt rood! De MX5 van Martin

Foto
Jammer dat het deze zondag geen cabrio-weer is. Harde regen deze zondagochtend, en later motregen. Prima weer om de verkleurde en matte Mazda van Martin aan te pakken. Twintig jaar oud is deze sportieve cabriolet. Bij binnenkomst valt de matte kleur op.

Het pigment in het rood heeft zijn kleur en glans voorgoed verloren. Op de spatborden zijn ronde doffe plekken zichtbaar die nog witter zijn dan de rest van de lak. En de lak blijft rood afgeven bij iedere stap die ik zet, polijstschijven lopen direct vol. Snel wordt duidelijk dat de spuiter die de auto heeft overgespoten, de lak waarschijnlijk niet op de juiste manier heeft afgesloten. De lak blijft 'oplossen', zelfs als je er met de hand en een zacht sponsje overheen gaat. 
Foto
Soms lijkt het wel of ik de cabriolet sta te schilderen, zoveel lak komt er los. Gewoon doorgaan en voorzichtig werken met de lichtste middelen dan maar. Het resultaat is prima, de glans komt uiteindelijk weer terug op deze rode sportwagen. Intussen is het opgehouden met hard regenen. Dus kunnen we de velgen nog reinigen met de Iron-X. Om 9.00 uur begonnen en om 14.00 uur waren we klaar. 
Foto
Toch nog veel werk dus, ook al is ie klein. Nu we de auto eindelijk bij daglicht kunnen beoordelen (kon niet eerder vanwege de vele regen) zien we nog wel buffermarks op de motorkap en het kofferdeksel. Dus Martin komt nog een keer terug om dat te herstellen, hij woont toch vlakbij. We hadden de auto al helemaal in de wax gezet, vandaar...
.............................................................................................................................................................................

Weg met die krassen! De Ford Fiesta van Ruud

Foto
De Ford Fiesta van Ruud (bouwjaar 2003) had een goede basisconditie. Maar helaas was de kleine Ford niet vrij van krassen. De Swirls zaten over de hele auto maar waren niet al te diep. De mooie lichtmetalen velgen hadden nogal wat zwarte vlekken en veel vervuiling.

De velgen werden behandeld met IronX, waardoor 70% van de vervuiling al was verdwenen. Ik denk dat er nog twee behandelingen met deze velgenreiniger nodig zijn, dan is alle vervuiling weg. Er is na het polijsten nog secuur gepoest op de kleine krasjes. Na een halve dag polijsten en poetsen was de glans weer helemaal terug op deze donkerblauwe metallic Fiesta. Ook het aantal krasjes was gereduceerd tot een minimum. De swirls had ik in vier uur tijd weggepolijst met de gele Monello Pad en Raffini Finale Finishing Polish. Ook in de volle zon waren ze nergens meer op de auto aanwezig.
Foto
Foto
Foto
Foto
Ze gaan nu zelf ook aan de slag met de polijstmachine. Gezien de accutaresse en werklust van beiden zullen er nog heel veel auto's van deze familie flink gaan opknappen. Je moet alleen even weten hoe je het aanpakt en welke machine en middelen je precies nodig hebt. Dat laat ik je graag zien. Kijk voor een compleet verslag op: Ford Fiesta voor en ná het poetsen
........................................................................................................................................................

Hierboven een paar resultaten van auto's polijsten, een hobby om samen met de eigenaar een mooi resultaat te halen.

Alle foto's op deze website zijn aan te klikken waardoor ze groter worden.

Laatst bijgewerkt op 8 augustus 2014

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home Autokrassen verwijderen Polijstworkshop
  • 1. Workshop auto polijsten
  • 2. Contact workshops auto polijsten
  • 3. Polijstworkshop alle informatie
  • Beter poetsen en autokrassen verwijderen
  • Autokrassen wegpoetsen
  • Auto wassen
  • Test auto poetsmiddelen
  • Test auto poetsen
  • Auto interieur reinigen
  • Auto-foto's
  • Links
  • Autokrassen Wiki
  • Hars verwijderen autolak
  • Verslag autopoetsbeurt
  • Bumpers
  • Volvo V70 polijsten
  • VW Golf type 2 polijsten
  • Volvo 145 '72 polijsten
  • Austin Healey '64 polijsten
  • VW Passat polijsten
  • VW Phaeton polijsten
  • Saab 9-3 polijsten
  • Auto's polijsten/poetsen
  • Auto polijsten/poetsen Voor wie?
  • Blog
  • Vocht in je auto
  • Vogelpoep op auto
  • Bestellen auto poetsmiddelen
  • Stank in je auto
  • Showcase
  • Auto poetsen Nieuws Update
  • Rode auto verkleurd
  • Tornador Black
  • .